Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?

Startet av daktari, lørdag 12. september 2020, klokken 16:36

« forrige - neste »

Marzo

Sitat fra: turfsurf på mandag 21. september 2020, klokken 15:47
Det som glemmes i diskusjonen her er den initelle kosten som må taes for å gjøre nettverket kompatibelt med alle elbiler. Den er enorm, og vil ikke dekkes opp hverken av abonnement eller pr lading pris.

Tviler på at Tesla ønsker en slik investeringskost uten reell sikkerhet for å få investeringen tilbake.

Her er jeg ute på veldig tynn is, men en app eller et adapter som simulerer et VIN som er i Tesla sin database burde ikke være for omstendelig..

chargedup

Tja, da kan man jo se motsatt på det og si at det er ganske omstendelig å få til lading med bare tilkobling av hurtiglader på andre elbiler (uten app/brikke/kort). Siden det ikke har kommet noe system for lading på VIN (bortsett fra en hurtigladeleverandør i Nederland, eneste jeg vet om. Finnes det på Ionity?) er det sikkert like "vanskelig" å få til som å kunne starte lading fra en app eller adapter :P

Tror nok man kan krangle mange år framover på forumet både for og imot at Tesla skal åpne sitt ladenettverk.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

Sitat fra: Marzo på mandag 21. september 2020, klokken 15:53
Sitat fra: turfsurf på mandag 21. september 2020, klokken 15:47

Her er jeg ute på veldig tynn is, men en app eller et adapter som simulerer et VIN som er i Tesla sin database burde ikke være for omstendelig..
Det er to forskjellige premisser det er snakk om her:
1. at Tesla frivillig skal åpne opp nettverket sitt for alle andre merker
2. Tesla blir tvunget til å åpne nettverket ved regulering

Punkt 1 kan gjøres med adapter. Punkt 2 neppe.

Men uansett punkt 1 eller 2 så må det gjøres en fysisk ombygging som innebærer nye ladestolper og flytting på de. Altså en komplett gjennoppbygging. Kan bare ikke se for meg at det er noe Tesla klarer å regne hjem.

Det eneste jeg kan se for meg er om andre fabrikanter blir med på Teslas premisser, dvs bygger biler med ladeport som passer på eksisterende superladere og CCS, dvs som TM3/Y.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Fakta hittil er vel at Tesla er de eneste som har turt satse stort på hurtiglading tidlig og dermed kan de selge flere biler med det enkle salgsargumentet. Jeg kjenner en eldre mann som skryter av at deres veteran (2013 mod S ;D) har gratis SC, men han har kun ladet på SC en gang på nesten 2 år. Likevel er dette med gratis SC fryktelig viktig, han sikler på ny model S, men siden den er uten gratis SC vil han ikke kjøpe ny bil. Forstå det den som kan, men Tesla selger ekstremt mye pga SC selv til de som aldri bruker det! Jeg synes SC nettverket er et pluss med Tesla, mest pga lite kø, men jeg ladet nok like mye hos andre hurtigladeleverandører som SC i Norge.

Jeg vet at på en av SC lokasjonene nært Oslo leier Tesla tomten i x antall år gratis fra kafeteriaen. Om de får støtte av Enova (som de fleste andre får for å sette opp ladere, spesielt tidlig i hurtiglading på østlandet, nå mer i nord) vet jeg ikke, men jeg tviler siden de er låst til et merke. Tviler på at Fortum eller GK betaler leie for (eller har kjøpt) tomten ved KIWI/McDonalds/CircleK.

For at Tesla skal være villig til å kvitte seg med fordelen på de ladere de har satt opp før evt EU bestemmer at det ikke skal være lov å låse hurtigladenettverk til et bilmerke vil de nok ha en bra fortjeneste. Hvis man sier at Tesla regner 10' pr bil de selger skulle man jo tro at de minst ville tatt det dobbelte av andre og da vil jo ingen andre bilprodusenter bli med. De andre bilprodusentene blir da heller med i Ionity fordi de der kanskje bare betaler 1' pr bil de selger.
Ta feks Jaguar som et eksempel og at de fikk valget om å betale 20' pr bil (vet kun at det har vært samtaler mellom disse og vet ikke noe om forhandlingene, kun et eks). Da kan Jaguar enten betale Tesla 20' eller, flåsete sagt, ta 20' mer i fortjeneste og bare drite i det. De kommersielle og offentlige støtteordninger tar seg av utbyggingen og Jaguar selger kanskje x% færre elbiler pga manglende SC hos Tesla.

Muligens miljøfiendtlig å ikke gi bort SC nettverket, men vanligvis tenker de fleste (om ikke alle) bedrifter mest på bunnlinja når alt kommer til alt.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. september 2020, klokken 14:31
Enig. Tesla har valgt en modell med høy inngangspris (del av kjøpspris) og lav brukspris. Hver aktør står fritt til å velge sin modell.
Om utenforstående i dag ønsker tilgang til nettet bør de kunne betale de samme 10-20-30.000,- up front slik eksisterende brukere har gjort.

Nei, det kan de ikke. En slik prismodell innfrir ikke EUs krav om ikke-diskriminerende tilgang. F.eks VW kan nok betale inn en slik sum og gi alle bilene tilgang, men man kan ikke selge en slik løsning til enkeltpersoner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hELgenen

#155
Utfordringen her er jo nettopp hvordan EU vil regulere dette. Privat eierskap kan dereguleres og det kan åpnes for fri konkurranse,også her. Det har vært gjort på flere områder opp gjennom årene.
Så å avvise enhver tanke om fri tilgang på SC mot samme betaling ikke er et mulig alternativ blir feil.Praktiske utfordringer og juridiske prosesser vil jo dra dette ut i tid,men jeg tror det går den veien. Kanskje får ikke produsenter av elbiler lov å eie ladestasjoner på samme måte som kraftselskaper ikke får eie overføringsnett.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. september 2020, klokken 17:29
Nei, det kan de ikke. En slik prismodell innfrir ikke EUs krav om ikke-diskriminerende tilgang. F.eks VW kan nok betale inn en slik sum og gi alle bilene tilgang, men man kan ikke selge en slik løsning til enkeltpersoner.
Hva er den store forskjellen på det og dyre årsabonnement med bindingstid? 1500 i året blir fort 10k.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Sitat fra: RuneW på søndag 20. september 2020, klokken 02:09
Sitat fra: Rævedilter på lørdag 19. september 2020, klokken 21:58
Mitt poeng er ; og eg gjentar; "Det er jo ei selvfølge at det hadde blitt mindre køer og ei bedring for elbilismen totalt om alle kunne lade alle steder"

Sikkert. Det hadde sikkert også hjulpet elbilismen totalt om du hadde spandert en lader som alle kunne lade på, men det ingen som krever at du gjør det.

Nå har eg vore med å betale for ein lader :-) iom. at eg kjører Tesla, så eg synes eg har ein rett til å meine noko om korleis den bør brukes.


Rævedilter

Sitat fra: Ellemelle på søndag 20. september 2020, klokken 01:25
Det er mulig formuleringen i din bil er annerledes enn i min
Korleis er formuleringa i din bil da?

Rævedilter

Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. september 2020, klokken 17:29
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. september 2020, klokken 14:31
Enig. Tesla har valgt en modell med høy inngangspris (del av kjøpspris) og lav brukspris. Hver aktør står fritt til å velge sin modell.
Om utenforstående i dag ønsker tilgang til nettet bør de kunne betale de samme 10-20-30.000,- up front slik eksisterende brukere har gjort.

Nei, det kan de ikke. En slik prismodell innfrir ikke EUs krav om ikke-diskriminerende tilgang. F.eks VW kan nok betale inn en slik sum og gi alle bilene tilgang, men man kan ikke selge en slik løsning til enkeltpersoner.

Ionity tar jo 2000,- pr. år i abb. for sitt ladenettverk for å får ladet rimligere. Kva er forskjell på det og 10000 eller 20000 upfront, er vel like lite diskriminerende det? Tesla kunne hatt det samme med månedspris.

hELgenen

Ja,klart de kunne det. Men poenget,slik jeg leser det,er at de på sikt også må ha en pris uten krav om medlemskap eller abonnement. En ren pumpepris må også finnes. Infrastrukturen må kunne brukes av alle elbiler ved behov.
Mao ingen krav om forhåndsbetaling. Forskjellige vilkår og priser kan gjelde,men alle må kunne komme på drop in også..Ikke at jeg tror dette alene vil skape noen køer gitt at pumpeprisen blir høy,men det gir i alle fall en mulighet for å bruke nettverket til en felles drop in pris. EU sitt mål er at alle elbiler skal kunne bruke nettverket,men hver aktør kan sette sin egen pris,men hver aktør kan ikke kreve up front,medlemskap osv. priser  EU vil skape et felles åpent konkurranse marked for lading av biler .

Ellemelle

#161
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 23. september 2020, klokken 07:15
Sitat fra: Ellemelle på søndag 20. september 2020, klokken 01:25
Det er mulig formuleringen i din bil er annerledes enn i min
Korleis er formuleringa i din bil da?
Du, dette er ikke et diskusjonstema lengre.
Hvis du leser privacy statement som jeg linket til, så står det i klartekst at Tesla samler inn all data de trenger, blant annet for kartlegging av ladebehovet.

Hvis du ikke ønsker at de skal samle inn disse dataene, er du nødt til å ta direkte kontakt med Tesla, men vil da samtidig føre til at "kjøretøyet ditt får redusert funksjonalitet, alvorlig skade eller manglende driftskompatibilitet"

Edit:
Dette står jo også i klartekst i brukerhåndboken som du refererer til, så forstår ikke hvorfor du henger deg opp i dette?

Biltelematikk
Model 3 er utstyrt med elektroniske moduler som
overvåker og registrerer data fra ulike kjøretøysystemer,
inkludert motor, Autopilot-komponenter, batteri,
bremser og elektriske systemer. De elektroniske
modulene registrerer informasjon om ulike kjøre- og
kjøretøyforhold, inkludert bremsing, akselerasjon,
kjøreinformasjon og annen informasjon om bilen. Disse
modulene registrerer også informasjon om bilens
egenskaper, som ladehendelser og -status, aktivering/
deaktivering av ulike systemer, feilkoder,
understellsnummer, hastighet, retning og sted.
Dataene lagres av bilen og kan hentes, brukes og lagres
av Teslas serviceteknikere under service eller de kan
regelmessig sendes trådløst til Tesla via
telematikksystemet. Disse dataene kan brukes av Tesla
til ulike formål, inkludert, men ikke begrenset til: levere
Tesla telematikktjenester til deg, feilsøking, evaluering av
bilens kvalitet, funksjonalitet og ytelse, analyse og
forskning utført av Tesla og deres partnere med formål
om forbedring og design av bilene og systemene våre,
forsvar for Tesla, og som det ellers kreves i henhold til
lov. Ved servicearbeid på bilen kan Tesla potensielt løse
problemer eksternt ved å gå gjennom dataloggen til
kjøretøyet.
Teslas telematikksystem sender regelmessig
kjøretøyinformasjon trådløst til Tesla. Dataene brukes
som tidligere beskrevet og bidrar til å sikre egnet
vedlikehold av bilen. Tilleggsfunksjoner på Model 3 kan
bruke bilens telematikksystem og informasjonen som
gis, inkludert funksjoner som ladepåminnelser,
programvareoppdateringer og ekstern tilgang til og
kontroll over ulike systemer i bilen.
Tesla utleverer ikke dataene som er registrert i bilen til
tredjeparter, bortsett fra når:
• En avtale eller tillatelse fra eieren av bilen (eller
leasingselskapet for en leaset bil) er på plass.
• Det kreves av politiet eller andre myndigheter.
• Brukt som forsvar for Tesla.
• En domstol krever det.
• Det brukes til forskningsformål uten at opplysninger
om eieren av bilen eller identifikasjon avsløres.
• Informasjon gis til et Tesla-tilknyttet selskap, inkludert
deres etterfølgere eller stedfortredere, eller våre
leverandører av informasjonssystem og
dataadministrasjon.
Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan Tesla
behandler data som er samlet inn fra bilen din, kan du
lese Teslas retningslinjer for personvern på http://
www.tesla.com/about/legal.

Deling av data
For kvalitetssikring og for å støtte den kontinuerlige
utviklingen av avanserte funksjoner som Autopilot måler
Tesla veisegmentdata for alle deltakende kjøretøy. Alle
Tesla-biler kan lære fra erfaringene fra de store
avstandene som Tesla-biler har kjørt. Tesla deler
riktignok disse dataene med partnere som deler
lignende data, men dataene inneholder ingen personlig
informasjon som kan identifisere deg eller bilen din. For
å tillate datadeling trykker du på Kontroller > Trygghet
og sikkerhet > Deling av data, trykk på Ja-knappene for
å bekrefte at Tesla kan samle inn den aktuelle typen
data, og send inn svaret.
Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan Tesla
behandler data som er samlet inn fra bilen din, kan du
lese Teslas retningslinjer for personvern på http://
www.tesla.com/about/legal.
NOTE: Selv om Model 3 bruker GPS i forbindelse med
kjøring og drift, som nevnt i denne håndboken,
registrerer eller lagrer ikke Tesla bilspesifikk GPSinformasjon, med unntak av stedet der ulykken inntraff.
Følgelig er Tesla ikke i stand til å frembringe historikk
om en bils plassering (f.eks. kan ikke Tesla fortelle deg
hvor Model 3 var parkert eller kjørte på et spesifikt
tidspunkt).

Vaduz

Ville være veldig rart av tesla å frivillig gi opp sitt fremste salgsargument, nemlig sømløs integrasjon av rask hurtiglading med god kapasitet og lave brukspriser. Dette var jo en enorm kapitalkostnad de tok selv i en svært vanskelig fase av elbilenes liv, og nå skal de gi alt det fra seg fordi noen blir misunnelig? Ønsker du tesla ladenettverk kan du bare kjøpe en tesla, ikke verre enn det! Jeg har aldri kjent på harme over at e-upen ikke kan lade på SuC, dette visste jeg jo da bilen ble kjøpt og bruksmønster vurdert. Veldig rar argumentasjon her.

hELgenen

Misunnelse har ingenting med EU reguleringer å gjøre.
EU ønsker å regulere lade infrastruktur for å sikre både konkurranse og bedre tilgangen utfra et miljøhensyn. Det ligger ingen skjulte agendaer eller misunnelse til grunn.

Handyman

Alle vet at de etablerte bilprodusentene føler seg truet av Teslas fremgang. Å prøve å begrense konkurrentene gjennom EU-direktiver er ikke ukjent taktikk. Til dette brukes godt betalte lobbyister, og de jobber intensivt for oppdragsgiveren sin. Den egentlige agendaen kamufleres bak vikarierende spiselige argumenter. Men som oftest vil slike reguleringer ikke ha tilbakevirkende kraft, og det vil sikkert også finnes smutthull ladeoperatørene kan benytte seg av. Tror jeg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA