Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer

Startet av Magnus Hansen, mandag 14. september 2020, klokken 15:29

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Et regjeringsutnevt utvalg foreslår å skrote elbilfordeler i bomringene for å hindre kollaps i inntjening.



https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Al2byx/utvalg-vil-fjerne-elbilfordeler


Er vel ikke overraskende om det eventuelt vil negativ innvirke på elbilsalget..

kodax

Det kommer jo helt an på hvor dyrt alternativet blir. Blir det billig nok (mer subsidier) ved elbil-kjøp, vil jo de fleste velge det allikevel. I tillegg kan man jo skru opp prisen enda mer for fossilbiler, og dermed fortsatt oppmuntre til å velge elbil også når man kjører.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

arthur

På et eller annet vis må alle regninger betales enten det er veibygging og vedlikehold, kollektivsatsing eller hva det måtte være så det eneste som gjenstår å diskutere er hvem som skal betale for hva og hvor mye. Alle elbilfordelene i Norge har vært gulroten, fungert bra åpenbart, men vi vet jo alle at fossilbilens dager er talte samt at (også) elbiler trenger veier å kjøre på.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vollis47

Det eneste riktige er vel etterhvert å skrote hele bompengeordningen. Vi har altfor mange avgifts og skattetyper. Det blir uoversiktlig og kostbart å administrere. Samt at det bare sporer politikerne til å finne på stadig mer avgifter.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Magnus Hansen

Sitat fra: kodax på mandag 14. september 2020, klokken 15:41
Det kommer jo helt an på hvor dyrt alternativet blir. Blir det billig nok (mer subsidier) ved elbil-kjøp, vil jo de fleste velge det allikevel. I tillegg kan man jo skru opp prisen enda mer for fossilbiler, og dermed fortsatt oppmuntre til å velge elbil også når man kjører.

Med innføring av mva også snart, så må i alle fall avgiftene på fossilbiler mer opp tror jeg. Ellers tror jeg effekten av dette forslaget ikke nødvendigvis er at folk kjøper nye dieselbiler istedenfor elbiler, men at folk heller beholder den gamle dieselbilen et par år ekstra. Evnt at en del kjøper billig, brukt fossilbil fremfor ny elbil

1317142119

Jeg trodde målet var nådd jeg, den dagen det er 0 inntekt fra bomstasjonene. Da er det jo et miljøvennlig samfunn, nøyaktig slik de grønne ønsker.

Nå er det vel på tide at politikerne bestemmer seg for hva de ønsker? Masse bompenger (som krever utbygging av vei og at mange velger å kjøre bil), eller miljøvennlig og ingen biler?

Dede

Vi betaler forsikring på bil ut fra enkeltelementer som bosted, biltype, kjørelengde (parkeringsforhold) etc.  Hvorfor kan vi ikke bare få til en veiavgift som differensieres på samme måte så og så ferdig med det. 

Ser at det kan være vanskelig uten bom enkelte steder der en vil ha ned rushtrafikk og der det finnes gode alternativer (ca oslo sentrum og kanskje bergen?) men der har de allerede effektivt strupt litt ned med å fjerne/øke parkeringskostnader.  Hadde føltes mye bedre å bare få den regningen et par ganger i året og så kunne kjøre uten at noen tilfeldigvis passerer bommer og andre slipper unna. Tidligere var det bomavgifter mange steder for å betale en spesiell vei/bru/tunnell men nå er det det mye bare ekstraskatt som pålegges og litt tilfeldig ut fra kjøremønster - særlig i byområdene.

xyzzy

Sitat fra: Vollis47 på mandag 14. september 2020, klokken 16:10
Det eneste riktige er vel etterhvert å skrote hele bompengeordningen. Vi har altfor mange avgifts og skattetyper. Det blir uoversiktlig og kostbart å administrere. Samt at det bare sporer politikerne til å finne på stadig mer avgifter.

Bompenger/veiprising brukt til opprinnelig formål og trafikkbegrensning er egentlig greit det. Problemet oppstår når man ønsker å bruke pengene til alt mulig annet, og man ikke lenger betaler for veien man kjører på - men noe helt annet.

Magnus Hansen

Veiprising med GPS i bilen blir vel det som tar over. FRP var bremseklossen i regjeringen på det

Wisd0m

Helt hull i hodet.

1. Hvorfor skal det være nullvekstmål for elbiler? Elbiler burde vært fjernet fra nullvekstmålet
2. "Elbiler har samme kostnader for samfunnet som biler som går på bensin og diesel" <-- Ordret fra hun som presenterte rapporten. Er hun helt blåst. Lokal forurensning har hinsides kostnad.
3. Elbilfordelen har aldri tenkt å være rettferdig mot diesel og bensinbiler. Det er bare til å øke disse ytterligere. De skal sørge for at diesel- og bensinbiler blir for dyre og elbiler blir billigere å samlet sett.

Får vi full bompengeandel og samtidig det prakket det er å lade elbil i borettslag og for det tredje at jeg kan kjøre dieselbilen og forpeste lokalmiljøet uten å betale for det - så spørs det om det ikke frister litt å kvitte med seg Teslaen og heller få tak i en dieselbil.

Electric cars in Norway


Wisd0m

Vanskelig å forholde seg saklig til utregningene. Bruksfordelene, som de ønsker å fjerne, er grunnen til at jeg kjøpte elbilen. Hadde det ikke vært for bruksfordelene så hadde jeg gått for diesel. Det gjelder samtlige jeg kjenner som har kjøpt elbil. Denne rapporten tror jeg i seg selv gir et fall i elbilsalget.

Det er lett å finne brukte dieselbiler til halve prisen av hva mange av oss har betalte for elbilen. Så fra et økonomisk ståsted så vil jeg påstå at de nå tråkker så hardt på elbilfordelene at jeg tror mange velger den bort.

Electric cars in Norway

Innslag på NRK TV dagsrevyen nå. Elbilforeningen gir et helt riktig signal :+1: :+1: i denne saken. :+1: :+1: (som vanlig).

Electric cars in Norway

Wisd0m: helt enig i dine vurderinger. Nå vil mange flere fossil hoder bli sittende på gjerdet... isteden for å kjøpe seg elbil.

arthur

Sitat fra: Vollis47 på mandag 14. september 2020, klokken 16:10
Det eneste riktige er vel etterhvert å skrote hele bompengeordningen. Vi har altfor mange avgifts og skattetyper. Det blir uoversiktlig og kostbart å administrere. Samt at det bare sporer politikerne til å finne på stadig mer avgifter.

Tja, hvor mye av inntektene går vekk i administrasjon? Hvor mye hentes inn i året, brutto eller netto, og hvordan vil du dekke opp bortfallet av disse inntektene? Skatter og avgifter i Norge er faktisk ikke så høye som mange synes å tro og vi har vel sosiale ordninger (sykelønn/folketrygd osv) som de fleste land vel kan misunne oss?

https://forskning.no/samfunnsokonomi-ny-samfunnskunnskap/hvor-mye-skatt-betaler-vi-i-norge/268353
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA