Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I produksjon

Startet av martine28, mandag 14. september 2020, klokken 09:14

« forrige - neste »

martine28

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. september 2020, klokken 13:08
20 vs 21 modell er vel litt variabelt om en vil foretrekke. Ser 21-modellen mangler funksjoner jeg har på min 20-modell som jeg setter pris på.

Men er det noen soleklare fordeler med 21 modellen? Må jo være noe som er forbedret når de fjerner utstyr som var med før..

Vet du hvilke funksjoner de har tatt vekk?

Øyvind.h

Sitat fra: martine28 på tirsdag 15. september 2020, klokken 13:52
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. september 2020, klokken 13:08
20 vs 21 modell er vel litt variabelt om en vil foretrekke. Ser 21-modellen mangler funksjoner jeg har på min 20-modell som jeg setter pris på.

Men er det noen soleklare fordeler med 21 modellen? Må jo være noe som er forbedret når de fjerner utstyr som var med før..

Vet du hvilke funksjoner de har tatt vekk?

Mener noen oppsummerte her på forumet, men ikke sikker. En mister visstnok mulighet for automatisk feltskift, som fungerer veldig bra (tar myke og gode feltskift uten at du trenger gjøre annet enn å blinke). Den mister også noe utvendig belysning (var det i håndtakene). Kan være andre ting også, men det krever sikkert litt research.

Forventningen var at en fikk kraftigere ombordlader (11kW istedenfor 7,4kW) på 21-modellen, men det lar tilsynelatende vente på seg (og har uansett svært begrenset nytte for 99% av kjøperne...)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. september 2020, klokken 15:14
Sitat fra: martine28 på tirsdag 15. september 2020, klokken 13:52
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. september 2020, klokken 13:08
20 vs 21 modell er vel litt variabelt om en vil foretrekke. Ser 21-modellen mangler funksjoner jeg har på min 20-modell som jeg setter pris på.

Men er det noen soleklare fordeler med 21 modellen? Må jo være noe som er forbedret når de fjerner utstyr som var med før..

Vet du hvilke funksjoner de har tatt vekk?

Forventningen var at en fikk kraftigere ombordlader (11kW istedenfor 7,4kW) på 21-modellen, men det lar tilsynelatende vente på seg (og har uansett svært begrenset nytte for 99% av kjøperne...)

Dette skal være bekreftet kommer i forbindelse med revisjon 2/2020 som kommer uke 45.

Trond.m

Det er vel sannsynlig at de har gjort mindre endringer og rettet opp eventuelle barnesykdommer uten at dette er noe de markedsfører.
Litt rart at de fjerner funksjonalitet som lys i dørhåndtak, med mindre de har hatt tekniske eller leveringsproblemer med disse. Krever vel ikke rakettforskning å få stabile lys i dørhåndtak i 2020 😉

Trond.m

Nå er det 6 uker siden bilen ble produsert. Den ble registrert i går og betalt, så da forventer jeg å få bil i dag. Selger svarer når jeg spør, men det er da merkelig at ikke Mercedes kan gi forutsigbar informasjon om leveringsuke før bilen faktisk står hos forhandler. Jeg har kjøpt mange BMW'er og der får jeg alltid god informasjon og levering ca 3-4 uker etter at bilen forlater fabrikken. Hos Mercedes har jeg opplevet 3-4 mnd. uten at det informeres underveis. Irriterende  >:(. Er det jeg som er uheldig, eller har flere samme erfaring ?

Egil Fonn

Min erfaring også. Fikk også beskjed via app til at bilen begynte i produksjon. Siden var det stopp på informasjon fra app. Men selger ga hele tiden veldig nøyaktig informasjon om status.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

mreinha

Samme erfaring her. Lite (ingen) proaktiv informasjon fra selger hos BOS. Har måtte ta kontakt for å få noe som helst informasjon. Selv Tesla ga bedre informasjon fra bestilling til utlevering. Mulig vi har vært uheldig med selger, sånt skjer jo.

Når det gjelder appen, så er ikke akkurat nytteverdien høy. Hadde vært like greit uten den, når de ikke en gang klarer å få inn de samme estimerte datoene som selger har tilgang på, så spiller det liten rolle om bilen er i "steg" 1,2,3 eller 4.

Men men, bilen kom nå frem, og vi gleder oss stort til utlevering neste uke :) Så da er manglende informasjon underveis og en dårlig app ting man neppe kommer til å tenke mye på fremover!

Trond.m

#22
Jeg har fått automatisk SMS et par ganger om at bilen har endret status. Der stod det for et par uker siden at den hadde ankommet forhandler. Men når jeg sjekket nærmere på ordrenummeret, så gjaldt det en bil som var levert i juli Ordning muss sein 😏

Siste: Selgeren ringte meg og hadde fått beskjed om at de manglet bakhjulene med vinterdekk.Derfor ble det ikke bil i dag heller 😥

Men det er jo ikke selgens skyld...han gjør så godt han kan 😏

Grosor

Jeg har uoppfordret fått oppdatering av selger underveis i prosessen og hver gang bilen har endret status i appen. BOS Minde.

Det var tydelig at selger har tilgang til helt nøyaktig informasjon om bilens bevegelser. Dvs når den gikk i prod, når den var ferdig, når den ankom kai i Bremen, hvilken båt den går på og når den ville stå på kai i Drammen. Usikkerheten med vår bil besto i transport fra Drammen til forhandler. Der kunne ikke selger gi noe mer enn et estimat på ca. 10 dager.

Jeg forsto på selger at de bilene bestilt som 20`modeller, men som ikke rakk cut-off på 20`produksjon i slutten av august pga coronastengt fabrikk ble flyttet til ledige slot`er senere. Dvs bak oss som så sent som i juni bestilte 21`modell.

Trond.m

Fikk beskjed i dag om at de fortsatt ikke hadde komplett hjulsett. Så ATS lovet bilen på mandag. Der røyk den hytteturen. Bilen var betalt og registrert på onsdag, så teknisk sett låner BOS min bil i 5 dager. Hvor mye bør jeg kreve i leie da ? 😉

Egil Fonn

Er det ikke sommer dekk forhold i sør nå? Bilen er vel levert med sommerhjul fra fabrikk. Om det er forhandler som roter med levering av vinterhjul burde de lånt deg vinterhjulene fra demobilen.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Øyvind.h

Minus på nettene, men ikke noe snø foreløpig. Jeg fikk lagt om i dag, for det er meldt snø neste uke og da skal vi på hytta til helgen :)
Blir interessant å teste litt ukjente/rimelige hjul oppimot praktisk erfaring med cvc6 og r2. Støy var i hvert fall fraværende, men grep på is og snø er det viktigste.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 16. oktober 2020, klokken 18:37
Er det ikke sommer dekk forhold i sør nå? Bilen er vel levert med sommerhjul fra fabrikk. Om det er forhandler som roter med levering av vinterhjul burde de lånt deg vinterhjulene fra demobilen.
Problemet er at ATS ikke informerte selger hvorfor de holdt tilbake bilen. Da kunne jeg vurdert å ta ut bilen på sommerhjul eller valgt 19 tom hjul istedet. Men det var ingen annen informasjon enn at bekreftet leveringsdag stadig ble flyttet fram dag for dag. Men jeg regner med at BOS vil gi en plaster på såret.

Toalmar

Bestilte EQC i i slutten av august og ba om levering på nyåret. Mener selger sa bilen skulle produseres i slutten av september, men er ikke sikker. Fikk tilsendt link fra Bertel O. Steen hvor jeg kunne se status på bilen, 1 I bestilling, 2 I produksjon, 3 På vei til deg, 4 Ankommet Norge.
får også tilsendt linken daglig fra de og der står den fortsatt i bestilling.
Er statusen for bilen i linken reel?
Nå er det ikke slik at jeg har behov for å vite hvor den er i løypa ettersom jeg ikke skal ha den levert før etter nyttår, men lurer på om den linken kan glemmes eller om den er "up to date"
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

boppus

Sitat fra: Toalmar på søndag 25. oktober 2020, klokken 13:10
Bestilte EQC i i slutten av august og ba om levering på nyåret. Mener selger sa bilen skulle produseres i slutten av september, men er ikke sikker. Fikk tilsendt link fra Bertel O. Steen hvor jeg kunne se status på bilen, 1 I bestilling, 2 I produksjon, 3 På vei til deg, 4 Ankommet Norge.
får også tilsendt linken daglig fra de og der står den fortsatt i bestilling.
Er statusen for bilen i linken reel?
Nå er det ikke slik at jeg har behov for å vite hvor den er i løypa ettersom jeg ikke skal ha den levert før etter nyttår, men lurer på om den linken kan glemmes eller om den er "up to date"
Min står fortsatt "I bestilling" og jeg har hatt bilen et halvt år.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA