Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla har blokkert Teslafi!

Startet av Motorwatt, torsdag 10. september 2020, klokken 21:38

« forrige - neste »

Motorwatt

Fra nettsiden:

Tesla has blocked TeslaFi from accessing data from vehicles. We are currently working on finding a solution and will provide an update when one is available.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Nodland

Javel ja.. Det er jo ikke greit, teslafi må en ha.
Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

Electric cars in Norway


kodax

Jeg syns det er rart at disse API-ene har vært åpne i det hele tatt, og at det stenges er egentlig som forventet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

knegg

Easee lader med Tibber-integrasjon har også sluttet å fungere for meg.
Går ut i fra at Easse-boksen fremdeles vil lade som vanlig om natten.
2020 Model 3

AndreasRingdal

Det har vært hintet om bedre autentisering i API en stund nå.
Håper dette er en del av det med bedre mulighet til å styre hva de ulike tjenestene skal ha tilgang til.

TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Sitat fra: kodax på torsdag 10. september 2020, klokken 22:40
Jeg syns det er rart at disse API-ene har vært åpne i det hele tatt, og at det stenges er egentlig som forventet.
Enig. Har alltid betraktet det som midlertidig.

Thomas Parsli

Sitat fra: kodax på torsdag 10. september 2020, klokken 22:40
Jeg syns det er rart at disse API-ene har vært åpne i det hele tatt, og at det stenges er egentlig som forventet.

Har de vært åpne?
(Trodde man måtte oppgi brukernavn og passord på Tesla-kontoen)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

AndreasRingdal

#9
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 11. september 2020, klokken 09:26
Sitat fra: kodax på torsdag 10. september 2020, klokken 22:40
Jeg syns det er rart at disse API-ene har vært åpne i det hele tatt, og at det stenges er egentlig som forventet.

Har de vært åpne?
(Trodde man måtte oppgi brukernavn og passord på Tesla-kontoen)

Det er åpent. Dvs det er ingen sperrer for hvilke tjenester de kan brukes mot.
Heller ikke hva de eksterne tjenestene får tilgang til. Pr nå er det alt eller ingenting slik at om jeg bruker ekstern tjeneste for å overvåke lading så får samme tjenesten tilgang til å låse opp dørene i bilen min. Om feks teslafi lagrer passordet mitt og ikke bare generert nøkkel så har de også mulighet til å starte bilen min via api og stikke av med den.

Edit: Det som gjør at det regnes som åpent er at ekstern tjenestetilibyder (Teslafi osv) ikke trenger å registrere seg hos Tesla og skaffe seg sin egen ClientId. Dette ville gitt tesla mulighet til å stenge ned tilgangen til tilbydere som viser seg å være useriøse eller utgjør en sikkerhetsrisiko.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

kodax

#10
Sitat fra: AndreasRingdal på fredag 11. september 2020, klokken 09:29... Om feks teslafi lagrer passordet mitt og ikke bare generert nøkkel så har de også mulighet til å starte bilen min via api og stikke av med den....
Og selv om det fins sikre løsninger for dette, så er det vanskelig for de fleste kunder å vite hva som er sikkert og ikke. Alle som vil kan i dag tilby en løsning som kan koble seg til bilen din, bare du gir dem brukernavn og passord. Når de kommer med tofaktorautentiseringen vil jo dette bli bedre, men inntil videre gir man potensielt fra seg all kontroll.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

cra

Ser ut til at det er relatert til noen endringer i API ja; jeg fikk melding far Tibber om at de har hatt problemer med integrasjonen mot Tesla etter en nylig oppdatering, og at de jobber med å få det på stell igjen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

AndreasRingdal

For å sette det litt på spissen så kan de som har tilgang til databasen til TeslaFi lokalisere og starte ca 12 000 biler rundt i verden og kjøre avgårde med de.

Den dagen teslafi.com starter egen side for formidling av brukte tesladeler bør folk begynne å bli veldig bekymret.

TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Thomas Parsli

Jeg er fullstendig klar over hva manglende begrensninger i APIet til Tesla medfører, det er hovedgrunnen til at jeg ikke bruker Teslafi eller Remote for Tesla...
(Samtidig kaller jeg ikke et API som krever brukernavn/passord for "åpent" uten at konteksten er åpenbar -det synes jeg ikke den var her)

At Tesla endelig begynner å pushe ut 2FA er en start. De har nok prioritert 2FA over en bedre tilgangskontroll på APIet.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

o.b.lix

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 11. september 2020, klokken 10:50
Jeg er fullstendig klar over hva manglende begrensninger i APIet til Tesla medfører, det er hovedgrunnen til at jeg ikke bruker Teslafi eller Remote for Tesla...

Kan da anbefaler TeslaMate som ligger på din egen server og du oppgir bare passord til deg selv.

https://satheesh.net/2019/09/28/teslamate-digitalocean-docker-step-by-step-installation-guide/

Litt nerdete å sette opp, jeg fikk hjelp, men når det er satt opp, er det bedre og enklere å bruke enn det meste der ute...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA