Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte MCU1 til MCU2 er endelig mulig i Norge

Startet av Bidda, torsdag 10. september 2020, klokken 09:30

« forrige - neste »

k1

Sitat fra: o.b.lix på mandag 17. januar 2022, klokken 16:53
En artig ting som ikke er nevnt, er at i alle fall i X er handsfree fikset i MCU2, men som var ubrukelig i MCU1. Gjelder alle jeg kjenner som har byttet til MCU2 i X.

Lyden er også blitt merkbart bedre i MCU2.
Har ingen problemer med handsfree i min bil, ikke hatt før og ikke etter bytte av emmc brikken i MCU1 i X.

jkirkebo

Sitat fra: k1 på mandag 17. januar 2022, klokken 18:28
Sitat fra: o.b.lix på mandag 17. januar 2022, klokken 16:53
En artig ting som ikke er nevnt, er at i alle fall i X er handsfree fikset i MCU2, men som var ubrukelig i MCU1. Gjelder alle jeg kjenner som har byttet til MCU2 i X.

Lyden er også blitt merkbart bedre i MCU2.
Har ingen problemer med handsfree i min bil, ikke hatt før og ikke etter bytte av emmc brikken i MCU1 i X.

Samme her. 2017 X75D med MCU1. Har aldri hatt problemer med handsfree. Ingen har klaget på at de ikke hører meg og jeg hører andre tydelig. Bruker iPhone.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Trodde heller ikke jeg hadde noe problem i X-en med MCU1 (iPhone), men det tok laaang tid (år) før jeg fikk høre fra noen at det alltid var dårlig lyd da jeg var i bilen.

jkirkebo

Sitat fra: geear på tirsdag 18. januar 2022, klokken 08:45
Trodde heller ikke jeg hadde noe problem i X-en med MCU1 (iPhone), men det tok laaang tid (år) før jeg fikk høre fra noen at det alltid var dårlig lyd da jeg var i bilen.

Vel, tydeligvis er lyden bra nok til at de i andre enden alltid hører hva jeg sier. Da må man kunne si at funksjonen er ok? ;) (har for øvrig aldri fått tilbakemeldinger på dårlig lyd)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

o.b.lix

Det er de som snakker med deg som opplever dårlig lyd, du som sitter i bilen merker ingenting, var mer som MCU1 fanger opp alt av bakgrunnsstøy slik at det mobil prøvde å filtrere lyden for brutalt og det ble klipping. Var endatil noen som prøvde å bytte mikrofoner og annet. Ble stor forbedring etter MCU2.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Paul

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. januar 2022, klokken 13:22
Sitat fra: geear på tirsdag 18. januar 2022, klokken 08:45
Trodde heller ikke jeg hadde noe problem i X-en med MCU1 (iPhone), men det tok laaang tid (år) før jeg fikk høre fra noen at det alltid var dårlig lyd da jeg var i bilen.

Vel, tydeligvis er lyden bra nok til at de i andre enden alltid hører hva jeg sier. Da må man kunne si at funksjonen er ok? ;) (har for øvrig aldri fått tilbakemeldinger på dårlig lyd)

har fått mange tilbakemeldinger om dårlig lyd via bluetooth, ofte bruker enten "speaker" på tlf eller AirPods. blir en del bakgrunnsstøy når en kjører og som tlf fitrerer vekk OK men ikke bilen (MCU1. har ikke fått MCU2 enda).


litt guer meg at jeg får V11 ved bytte til MCU2, leste at mye er forrandret der.

geear

Akkurat samme jeg fikk høre, via handsfreen så kom ALL lyd inn til mottaker, veldig mye "kjørelyd", mens med en gang jeg slo over på telefonen, selv med høyttalerfunksjonen, så fikk jeg "oi, nå ble det bra", de hørte da knapt at jeg var i bil, fordi iPhonen filtrerte bort all uønsket støy. Det klarte tydeligvis ikke handsfreefunksjonen på MCU1.

Øyvind.h

Har alltid tenkt at det er støydemping, type mikrofon og plassering av mikrofon som har gjort handsfree i Tesla såpass dårlig. Med venner, familie og egne opplevelser med S, X, Y og 3 har det virket som en standard Tesla greie å ha ganske dårlig handsfree lyd for samtaleparten som ikke sitter i bilen. Det går jo helt greit og en kan høre hva folk sier, men det er ganske slitsomt for den som ikke sitter i bilen. Når jeg byttet til EQC var det som natt og dag. Når kona ringte meg fra bilen trodde jeg hun fortsatt var på kontoret. Helt stille og ingen bakgrunnsstøy selv om hun kjørte bil og brukte handsfree. Først da skjønte jeg hvor bra det kan/bør fungere.

Men det kan være noe på sw siden? Kanskje Tesla har skippet ett eller annet i bluetooth-integrasjonen?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA