Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe Model X utenfor garanti

Startet av kamuflars86, tirsdag 08. september 2020, klokken 08:33

« forrige - neste »

kamuflars86

Hei!

Vurderer å kjøpe en billig model X som har gått 140 000km (pendlerbil).

Noen som har erfaringer med å eie Xen utenfor garantitid? Må en påberegne ekstra kostnader til reperasjoner.

Har eid S selv utenfor garanti og hadde ingen utgifter, skjønner det er noen mandagsbiler der ute, men tar høyde for at dette ikke er en av de :|

Edit: Bilen er en X75D, reg: september 2017 (tror den til og med er uncorcka da?)

M4KZ

#1
Hei,

Jeg kjøpte meg akkurat  en 75d som var registrert i desember 2017. Som har litt over 2  år garanti igjen(har bare 40kkm)

Etter mye lesing, mitt største bekymring er at mcu1 skal dø. Men jeg har bestilt service for den siden jeg ser allerede noen artifacter på skjermen.

Spør forrige eieren om de har hatt problemer eller har fikset mcu'en.



1000kwh

Stor tung bil vil kunne få reperasjoner ifm understellet. Så du må jo regne inn noen kroner i året, så denne bilen bør ikke være maks hva du har råd til.

THE

Jeg har valgt å beholde min september 2017 X100D selv om garanti gikk ut nylig. Har kjørt bare 102000 km, så ikke mye erfaring med kostnader ennå. Uansett har jeg 5 års reklamasjon etter forbrukerkjøpslova, så er ikke så veldig bekymra.

Med 140000 km på telleren må du etter hvert begynne å ta høyde for utgifter til luftfjæring, og deler i hjulopphenget må du også bytte ut "fortløpende". eMMC-brikken i MCU vil nok ta kvelden, men det bør jo dekkes av reklamasjon siden det er en kjent svakhet. Om den skulle leve over reklamasjonsfristen på 5 år så finnes det løsninger for å fikse dette relativt rimelig.

Nå finnes det etterhvert en del dyktige uavhengige verksteder som skrur Tesla, og noen uoriginale deler kan også skaffes, så hjuloppheng, bremser osv. trenger ikke nødvendigvis bety voldsomme kostnader.

Jeg ville uansett fått en oversikt over hva som er fikset og utbedret på bilen før kjøp. Det er en god del kjente feil og problemer med TMX som bør være utbedret allerede, men greit å få det bekreftet før kjøp.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kamuflars86

Takk for gode svar. Enig i at en tung bil vil nok slite bra på understellet, mulig de tunge falkedørene også vil slite etter noen år(?).

Går fra en S100D , men hadde håpet å spare litt i månedsutgifter med å gå over til en gammel X75D med mange km på telleren..

Er ikke så redd for mcuen. Tenker at en må investere i mcu2 når det kommer uansett :)

Ellemelle

Sitat fra: kamuflars86 på tirsdag 08. september 2020, klokken 14:47
Takk for gode svar. Enig i at en tung bil vil nok slite bra på understellet, mulig de tunge falkedørene også vil slite etter noen år(?).

Går fra en S100D , men hadde håpet å spare litt i månedsutgifter med å gå over til en gammel X75D med mange km på telleren..

Er ikke så redd for mcuen. Tenker at en må investere i mcu2 når det kommer uansett :)
MCU er vel den minste bekymringen nå, med den nye løsningen koster dette bare 4000 kroner å reparere.
Falkedørene er solide og stabile, og vil neppe gi deg noen store reparasjonskostnader på sikt.
Feil på A/C og luftfjærer/kompressor er vel den store skrekken, men også noe som må kunne forventes. Dette koster gjerne opp mot 50000 kroner å fikse.
De reparerer ingenting, men bytter ut de (dyre) delene som ikke fungerer.
Tesla godtar ikke reklamasjon på dette, og tror heller ikke det hjelper å involvere forbrukerrådet.


o.b.lix

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 08. september 2020, klokken 15:55
De reparerer ingenting, men bytter ut de (dyre) delene som ikke fungerer.
Tesla godtar ikke reklamasjon på dette, og tror heller ikke det hjelper å involvere forbrukerrådet.

Begynner å komme billigere deler fra fra andre steder enn Tesla
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA