Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynner produksjonen av TMY i Berlin i første halvår 2021?

Startet av kodax, mandag 07. september 2020, klokken 23:20

« forrige - neste »

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RuneW på torsdag 29. oktober 2020, klokken 13:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 29. oktober 2020, klokken 12:21
Synes bare det ser mer og mer Uferdig ut :-)

Jeg tok den ikke, jeg.

Det jeg mente var at for hver oppdatering jeg ser så ser det ser bare ut som det er lenger og lenger til de er ferdige med å bygge denne fabrikken...siden det bare blir flere stolper i jorden, og ingenting som ser i nærheten av å være klar for produksjon. Og når en ser hvor stor Shanghai-fabrikken må være for å trykke ut 250.000 biler i året så forsterkes dette inntrykket om at det blir lenge til de får opp produksjonen i Berlin....

Litt som når en overtar en leilighet og tenker at det skal være kjapt å pusse den opp....skal bare rive vekk litt gammelt....og når alt er revet, og kun stenderverket står igjen...så skjønner en at dette kan ta tid...samme følelsen jeg får om GigaBerlin nå....
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 29. oktober 2020, klokken 13:21
Og når en ser hvor stor Shanghai-fabrikken må være for å trykke ut 250.000 biler i året så forsterkes dette inntrykket om at det blir lenge til de får opp produksjonen i Berlin....
Nå er det ikke sånn at de starter opp med fabrikken fullt utbygd. Man bygger ut det som skal til for å starte en minimums produksjon, kanskje med import av noen deler som senere skal produseres on site. Når man har etablert en bra flyt og fjernet flaskehalser skalerer man.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 29. oktober 2020, klokken 12:21...Synes det er påfallende at det på de norske bestillingssidene står "Produksjon tidlig 2021"...
Det er ikke det det står.
Det står ""Produksjonen forventes å begynne tidlig i 2021".
Det står altså ikke at produksjonen helt sikkert vil begynner da, det står ikke at de forventer storskala-produksjon da, og det står heller ikke at det skal utleveres biler da.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

#34
Sitat fra: kodax på torsdag 29. oktober 2020, klokken 15:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 29. oktober 2020, klokken 12:21...Synes det er påfallende at det på de norske bestillingssidene står "Produksjon tidlig 2021"...
Det er ikke det det står.
Det står ""Produksjonen forventes å begynne tidlig i 2021".
Det står altså ikke at produksjonen helt sikkert vil begynner da, det står ikke at de forventer storskala-produksjon da, og det står heller ikke at det skal utleveres biler da.

Dersom vi var i februar så hadde "forventes" ordet hatt stor betydning. Når det nå er ca 2 måneder til "tidlig" begynner, så bør "forventes" nærme seg forkortelsen "produksjon tidlig 2021". Når Tesla lager biler pleier de ikke å bruke 7 måneder fra de plukker opp en del til de har en ferdig bil...det er smokk, smokk, her er ca en bil... så dersom du mener de kan unnskylde seg nå med at "jammen vi begynte jo i februar med bilen, men den er ferdig i november", så føler jeg de ikke helt kan komme unna med det.

Jeg mener at de snarest må endre "Produksjonen forventes å begynne tidlig i 2021" til noe annet dersom de ikke planlegger at Shanghai eller Fremont skal trykke opp de første bilene til Norge...Det har jo aldri vært planen å trykke opp biler "tidlig i 2021" fra Berlin. Det har jo alltid vært "midten".
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 29. oktober 2020, klokken 13:21
Sitat fra: RuneW på torsdag 29. oktober 2020, klokken 13:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 29. oktober 2020, klokken 12:21
Synes bare det ser mer og mer Uferdig ut :-)

Jeg tok den ikke, jeg.

Det jeg mente var at for hver oppdatering jeg ser så ser det ser bare ut som det er lenger og lenger til de er ferdige med å bygge denne fabrikken...siden det bare blir flere stolper i jorden, og ingenting som ser i nærheten av å være klar for produksjon. Og når en ser hvor stor Shanghai-fabrikken må være for å trykke ut 250.000 biler i året så forsterkes dette inntrykket om at det blir lenge til de får opp produksjonen i Berlin....

Litt som når en overtar en leilighet og tenker at det skal være kjapt å pusse den opp....skal bare rive vekk litt gammelt....og når alt er revet, og kun stenderverket står igjen...så skjønner en at dette kan ta tid...samme følelsen jeg får om GigaBerlin nå....
Proposjonene kan fort bedra. Berlin blir større enn mange tror!
Sjekk denne artikkelen for å sammenligne fotavtrykkene:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-factories
Husk at byggetrinn 1 i Shanghai var mindre enn det som er der nå.
Mistenker at bygningene i Berlin jevnt over har flere etasjer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 29. oktober 2020, klokken 15:56...Når Tesla lager biler pleier de ikke å bruke 7 måneder fra de plukker opp en del til de har en ferdig bil...det er smokk, smokk, her er ca en bil... så dersom du mener de kan unnskylde seg nå med at "jammen vi begynte jo i februar med bilen, men den er ferdig i november", så føler jeg de ikke helt kan komme unna med det....
For det første går det nok fort når alle produksjonslinjer er oppe og tunet skikkelig, både menneskene og robotene, men det skjer jo ikke fra dag en.
For det andre har jeg aldri sagt at de kan unnskylde seg med noe som helst. Jeg sa bare at det du skrev at de sa ikke er det samme som det de har skrevet. Det hadde jo vært fint for kundene om de fikk mer presis informasjon, men det er jo ikke sikkert at de har noe mer presist ennå.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RuneW

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 29. oktober 2020, klokken 13:21
Sitat fra: RuneW på torsdag 29. oktober 2020, klokken 13:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 29. oktober 2020, klokken 12:21
Synes bare det ser mer og mer Uferdig ut :-)

Jeg tok den ikke, jeg.

Det jeg mente var at for hver oppdatering jeg ser så ser det ser bare ut som det er lenger og lenger til de er ferdige med å bygge denne fabrikken...siden det bare blir flere stolper i jorden, og ingenting som ser i nærheten av å være klar for produksjon.

Hehe, det var også en måte å betrakte verden på  :laugh:

Men husk: mer kaotisk != mindre ferdig
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på torsdag 29. oktober 2020, klokken 16:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 29. oktober 2020, klokken 13:21
Sitat fra: RuneW på torsdag 29. oktober 2020, klokken 13:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 29. oktober 2020, klokken 12:21
Synes bare det ser mer og mer Uferdig ut :-)

Jeg tok den ikke, jeg.

Det jeg mente var at for hver oppdatering jeg ser så ser det ser bare ut som det er lenger og lenger til de er ferdige med å bygge denne fabrikken...siden det bare blir flere stolper i jorden, og ingenting som ser i nærheten av å være klar for produksjon. Og når en ser hvor stor Shanghai-fabrikken må være for å trykke ut 250.000 biler i året så forsterkes dette inntrykket om at det blir lenge til de får opp produksjonen i Berlin....

Litt som når en overtar en leilighet og tenker at det skal være kjapt å pusse den opp....skal bare rive vekk litt gammelt....og når alt er revet, og kun stenderverket står igjen...så skjønner en at dette kan ta tid...samme følelsen jeg får om GigaBerlin nå....
Proposjonene kan fort bedra. Berlin blir større enn mange tror!
Sjekk denne artikkelen for å sammenligne fotavtrykkene:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-factories
Husk at byggetrinn 1 i Shanghai var mindre enn det som er der nå.
Mistenker at bygningene i Berlin jevnt over har flere etasjer.
Interresant bilde

Det er greit å kunne sammenligne visuelt side by side

emurof

Tesla Daily så faktisk på tidslinjen for fabrikkene i Kina og Europa, og hvis de ligger an som de gjorde i Kina, så er det visstnok ikke utenkelig at de vil kunne starte noe produksjon i april eller til og med mars:

https://www.youtube.com/watch?v=oF2DmaVbb-M

Berlin-fabrikken ligger visstnok litt foran det Shanghai-fabrikken gjorde like lang tid etter byggestart.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: emurof på lørdag 31. oktober 2020, klokken 12:03
Tesla Daily så faktisk på tidslinjen for fabrikkene i Kina og Europa, og hvis de ligger an som de gjorde i Kina, så er det visstnok ikke utenkelig at de vil kunne starte noe produksjon i april eller til og med mars:

https://www.youtube.com/watch?v=oF2DmaVbb-M

Berlin-fabrikken ligger visstnok litt foran det Shanghai-fabrikken gjorde like lang tid etter byggestart.

Naiz!!!!
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 01. november 2020, klokken 23:09
Sitat fra: emurof på lørdag 31. oktober 2020, klokken 12:03

Berlin-fabrikken ligger visstnok litt foran det Shanghai-fabrikken gjorde like lang tid etter byggestart.

Naiz!!!!
Det der var fort gjort å lese feil i den konteksten...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

ROFL...


Han skulle vel skrevet det sånn som navnet på den franske filmfestivalbyen istedet...


Men godt det bare ikke var meg. Jeg bare ikke ville kommentere dette selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Nå begynner det å bli mye påbegynt bygningsareal :-). Til og med noen vinduer. Drone Gigafactory Berlin i dag:

https://youtu.be/xIadItAx8JM
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA