Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil TMS og TMX kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3?

Startet av kodax, mandag 07. september 2020, klokken 23:06

« forrige - neste »

Ole Petter

Synes ikke dagens metode er god nok heller. Men dette spesielt på grunn av den ikke er følsom nok så den detektere ikke at jeg har hånden min på rattet.

Hånden min følger naturlig med rattet og jeg føler deg er unaturlig å stritte i mot ratte for at bilen skal skjønne at jeg fremdeles holder.

kodax

Min opplevelse er at jeg må gi mye mer motstand med TM3 enn med TMX. Med TM3 så er jeg enig i at det krever for mye "jobb".
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på lørdag 12. september 2020, klokken 17:54
Min opplevelse er at jeg må gi mye mer motstand med TM3 enn med TMX. Med TM3 så er jeg enig i at det krever for mye "jobb".
Kan det være på grunn av mindre ratt?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

Min opplevelse er at TM3 krever marginalt mer motstand enn TMX - og det kan fort skyldes mindre og mer kompakt ratt. Det er i alle fall, etter mitt syn, ikke problematisk på noe vis. Personlig har jeg kjørt TMX i 2,5 år og TM3 i 9 måneder.

Når jeg kjører aktivt har jeg hendene sånn ca plassert kvart på tre, litt høyt på rattet - da bruker jeg som regel ikke AP.

Når jeg kjører rolig, stort sett hele tiden, og ifm langkjøring så er hendene plassert ca ti over halv fem, lavt på rattet - og med AP aktivert der det passer seg - så må jeg si at jeg ikke sliter noe spesielt med nag time, da det er en naturlig motstand i at hendene henger på rattet.

Har dermed ikke spesiell stor forståelse for de som mener at man må "rykke" og "nappe" i rattet. For meg oppleves slike beskrivelser som en stor overdrivelse og/eller brukerfeil, rett og slett :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Ja, alltid fint med de som sitter på "heila vede", som vi sier her.   ::)

Dette kan ha med sittestilling, vaner osv å gjøre. Jeg må være bevisst på å _holde igjen_ rattet i forhold til hva slags kraft jeg er vant med å bruke under cruising, og måten jeg holder på, for å unngå at den nagger, altså på et vis styre motsatt av det som er logisk. Er svært lite kraft man trenger å bruke på dagens biler med servo, og de fleste sporer også helt rett og selvoppretter veldig fint, men kommer du fra en 1988 Ford Escort med skjev hjulstilling så...

z4rd

Fint at du blander inn et begrep som sier meg nada. Men sagt på en litt annen måte - 99 problems - men dette er ikke ett av dem. Ellers kan man jo problematisere hva som helst. Du beskriver jo at det er DU som ikke finner deg til rette - og det har jeg full forståelse for - men du kan ikke ignorere det faktum at dette fungerer helt greit for de fleste. Problemet mitt oppstår når sannheten rundt dette emnet skal etableres rundt unntakene.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

"Hele vettet".

Noe du beviste igjen i innlegget over. Foreslår at du søker om moderatorstatus, så kan du sile/filtrere innleggene du mener er gyldige problemer/irritasjoner i følge dine retningslinjer. Det er åpenbart at vi andre ikke klarer å definere det selv og trenger hjelp til å vite hva vi skal irritere oss over, spesielt når det gjelder noe vi har betalt 60-70k for.

z4rd

Jeg står over, og du må gjerne klage og irritere deg over hvordan løsningen fungerer. Det skal du lov til  :+1:

Jeg synes dog at det fungerer greit. Og som jeg nevnte tidligere så er jeg enig med flere her at TM3 er litt hardere på rattet enn TMX - dette kan trolig skyldes annen form på rattet.

Ellers møter du deg selv i døren med denne kommentaren her fra tidligere:

SitatFint for dere, dessverre er det ikke alle som finner en god hvileposisjon.

Må legge til at AP er vel gratis/inkludert i dag - og koster ikke 60-70k. Det var en i periode det kostet noe mindre for AP og EAP. Det er ikke ufordelaktig å ha realistiske forventninger til et produkt før man påpeker «feil».

Men nå blir det veldig OT, så jeg skal la det ligge her.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

knegg

Etter hva jeg vet så har Model 3 mindre ratt enn S og X? De krever kanskje akkurat like mange newtonmenter for å merke at sjåfør er der. Men siden radius er mindre må man ta i mer... Vektarm og den biten...

Selv synes jeg det er litt for tungt på Model 3. Jeg bruker 2-3 fingre for å nappe i rattet. 2-3 timer på rad med dette og det merkes etterpå.
2020 Model 3

Counterpointer

Sitat fra: z4rd på søndag 13. september 2020, klokken 11:02
det faktum at dette fungerer helt greit for de fleste.
Stiller et stort spørsmålstegn ved dette!

Jeg synes det er så lite brukervennlig at jeg ikke bruker det og hører mange som klager. De som er fornøyd er på forum eller heter Teslabjørn.......

z4rd

Dere som opplever at det suger - Hva slags veier kjører dere på? I hvilke situasjoner skrur dere på AP?

Jeg vet hvor jeg kjører og når jeg bruker det, og ikke minst når jeg ikke bruker AP. Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i deres beskrivelser. Tror nemlig kjernen i «problemet» ligger her.

Poenget mitt er: Hvis folk bruker AP på steder og i situasjoner det ikke er klargjort for så er det ikke så rart brukeropplevelsen blir deretter.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Motorwatt

SitatJeg vet hvor jeg kjører og når jeg bruker det, og ikke minst når jeg ikke bruker AP. Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i deres beskrivelser. Tror nemlig kjernen i «problemet» ligger her.

Vi snakker vel om mengde trykk som må legges på rattet for å oppheve nag? Eller har jeg misforstått?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

Jeg trodde det, men vet ikke hva knut.aulie mener med at det er så lite brukervennlig at han ikke bruker AP.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Vaduz

Sitat fra: mthoring på fredag 11. september 2020, klokken 18:49
Samme her, at hånden henger i rattet er helt uproblematisk for meg. AP gjør at jeg kan følge mer med på trafikkbildet og brukte mindre energi på tilpasse fart og retning, ergo sikrere kjøring.

Enig, helt uproblematisk. Ville aldri funnet på å slippe ratt og pedaler helt slik selvkjøringen er per i dag uansett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA