Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil TMS og TMX kunne godkjennes for selvkjøring på nivå 3?

Startet av kodax, mandag 07. september 2020, klokken 23:06

« forrige - neste »

kodax

https://www.tu.no/artikler/neste-ar-kan-det-bli-lov-med-selvkjorende-biler-i-norge/498918
SitatDet kreves dessuten at systemet kontrollerer at føreren er tilgjengelig. Dette kan være at føreren må gi tilbakemelding til systemet, kameraovervåkning av at føreren faktisk er våken, eller ved å registrere kroppsbevegelser. Minst to slike kriterier skal oppfylles for at systemet skal vurdere føreren som aktiv og tilstede.
Vil dette kravet diskvalifisere dagens TMS og TMX som ikke har innvendig kamera?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Bør vel kunne klare 2 av 3 (som krevet). Berøring av ratt, og bevegelse i førersete.

Det kreves dessuten at systemet kontrollerer at føreren er tilgjengelig. Dette kan være at føreren må gi tilbakemelding til systemet, kameraovervåkning av at føreren faktisk er våken, eller ved å registrere kroppsbevegelser. Minst to slike kriterier skal oppfylles for at systemet skal vurdere føreren som aktiv og tilstede.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

SitatDet som nå kommer, er godkjenning av biler på nivå 3. Det vil si at du kan slippe rattet, og overlate kjøringen til bilen under visse forhold.
Så vi må altså allikevel holde i rattet, pluss at vi får rompenag i tillegg?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Har sensoren i sete vektindikasjon, da? ... vi humper opp og ned ...

Motorwatt

Kanskje de enkelt kan bytte til lik sensor som passasjersetet har?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

TeslaModelX

De har vel bevegelses-sensorer? Er ikke det grunnen til at Sentry Mode kicker inn bare det sitter en flue i bilen?

kodax

Sitat fra: ModelS på tirsdag 08. september 2020, klokken 07:44
De har vel bevegelses-sensorer? Er ikke det grunnen til at Sentry Mode kicker inn bare det sitter en flue i bilen?
Det forutsetter vel da at det er en sensor som er dedikert for fører-plassen.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: geear på tirsdag 08. september 2020, klokken 06:55
Har sensoren i sete vektindikasjon, da? ... vi humper opp og ned ...
Det sier jo ingenting om sjåføren er våken eller ikke.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

DagfinnN

Sitat fra: kodax på mandag 07. september 2020, klokken 23:23
SitatDet som nå kommer, er godkjenning av biler på nivå 3. Det vil si at du kan slippe rattet, og overlate kjøringen til bilen under visse forhold.
Så vi må altså allikevel holde i rattet, pluss at vi får rompenag i tillegg?
Greit å orientere seg om hva nivå 3 på selvkjøring er.
Nivå  2 som Tesla har i dag, er "hands off" = du kan slippe rattet for en periode. Er vel ca 30 sekunder nå.
Nivå 3 = eyes off. Det er noe helt annet. I prinsippet kan du sitte å gjøre noe annet enn å kjøre, men du må være våken og klar til å gripe inn når bilen ber deg om det.
Selvsagt kan dette utvannes til at du bør vise at du er våken på forskjellige måter. Men at du må holde gripe rattet hvert 30. sekund, kan det ikke være. Da er det nivå 2.
Les mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Self-driving_car

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

kodax

Foreløpig er det ikke helt "eyes off" (iflg artikkelen):
"Det som nå kommer, er godkjenning av biler på nivå 3. Det vil si at du kan slippe rattet, og overlate kjøringen til bilen under visse forhold. Du vil imidlertid fortsatt være nødt til å holde øynene på veien, og være klar til å ta over styringen når du får beskjed om det."
Forøvrig er vel alle her enig i at det å måtte dra i rattet med jevne mellomrom ikke er en ideell løsning. Kanskje Tesla velger å implementere dette ved fortsatt ratt-nag kombinert med feks stemme-tilbakemelding, og så gi oss en mulighet til å kjøpe ettermontering av innvendig kamera (med øye- og bevegelsesscanning) for en mer behagelig selvkjøring.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

emphezis

AP er og blir ubrukelig med dagens nagging. Det er ikke avslappende og det er ikke bra mht. sikkerhet. Jeg blir mer oppmerksom på å huske å gi rattet motstand slik at AP holder seg aktivert enn å følge med på trafikken, fartsgrenser og andre mer vesentlige ting.

AP er pr. i dag bare brukanes i kombinasjon med *atsjooautopilotbuddyhost*

Hadde de brukt innvendig kamera (som Model 3 og Y allerede har) til øyedeteksjon (kamera ser om man følger med på veien) eller kapasitivt ratt (som VAG nå har begynt med) så hadde mye vært løst.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

kodax

Sitat fra: emphezis på tirsdag 08. september 2020, klokken 14:40
AP er og blir ubrukelig med dagens nagging. Det er ikke avslappende og det er ikke bra mht. sikkerhet. Jeg blir mer oppmerksom på å huske å gi rattet motstand slik at AP holder seg aktivert enn å følge med på trafikken, fartsgrenser og andre mer vesentlige ting.

AP er pr. i dag bare brukanes i kombinasjon med *atsjooautopilotbuddyhost*
...
Uenig. Å ha hånden hengene løst på siden av rattet syns jeg fungerer helt ok med min TMX. Med mors TM3 derimot fungerer det dårligere, men jeg har bare testet autopilot én gang med den, så det kan ha vært fordi det var uvant. Mor syns det fungerer strålende.
(Det betyr derimot ikke at jeg syns det er en optimal løsning, så helt enig i at et kamera nok er løsningen.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

mthoring

Samme her, at hånden henger i rattet er helt uproblematisk for meg. AP gjør at jeg kan følge mer med på trafikkbildet og brukte mindre energi på tilpasse fart og retning, ergo sikrere kjøring.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

geear

Fint for dere, dessverre er det ikke alle som finner en god hvileposisjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA