Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til lang pendlervei. 320km per tur

Startet av Engamrot, mandag 07. september 2020, klokken 19:39

« forrige - neste »

Engamrot

Hei
Driver å vurderer en jobb som er 16mil unna. Da kommer en elbil fort på listen over aktuelle kjøretøy for pendlingen. Jeg kan ikke regne med å lade på jobb, så jeg ønsker en bil som kan kjøre tur/retur uten lading. Dette er i Nord-Norge og det vil bli ca 2 turer i uka.
Har sett på e-niro og kona. Lurer på om det er andre aktuelle biler som jeg glemmer. M3 er vel også en grei bil til slik pendling.
Ønsker en bil med mest mulig forutsigbarhet på kostnader, og som tåler kalde vinterforhold uten å miste for mye rekkevidde

z4rd

Hei!

Du skriver ingenting om budsjettet ditt :)

Hvor lenge blir bilen stående (ute?) når du har kommet frem, før du skal kjøre tilbake igjen?
Kan du si sånn ca hvilken strekning det er snakk om? Topografi har litt å si.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Engamrot

#2
Budsjettet er minst mulig, da bilen vil dra på seg mye kilometer over kort tid. Men regner med at jeg må ut med mellom 350-500k
Bilen vil bli stående ute i Tromsø, og jeg kjører fra Midt-Troms.
Ikke noen store fjelloverganger. Høyeste punkt er vel på litt over 320m om jeg ikke husker feil. Endel bakker

Magster


z4rd

En Model 3 LR vil klare strekningen t/r på de aller verste dagene - eksempelvis fra Setermoen til Tromsø, ca. 160 km én vei :) Om sommeren vil det det være uproblematisk.

Testet det med ABRP (Abetterrouteplanner.com) og satte ganske harde parametere med -20 og heavy rain/snow. Da tok jeg også høyde for noe degradering og avreise med 95%, men da kan du f.eks ikke parkere bilen med sentry mode påskrudd, da dette vil sluke strøm.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Engamrot

Takk for gode råd. Skjønner jeg det rett at kona eller niro ikke vil fungere på de verste dagene?

turfsurf

Kona er omtrent lik tidlige TM3 på vintertid. Men akkurat nå får den mange av forbedringene fra TMY, bl.a varmepumpe. Da vil den gruse Kona på vinterstid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trekkoppbil

Det kan være vanskelig for andre å forutse hvilke forbruk du vil ha til ditt bruk, så det beste kan være om du kan prøve noen biler, men det kan være komplisert å prøve, da du bør helst prøve både under forhold der du har høy fart, og der du kjører i regn og nysnø, eller låge temperaturer.

Enkelte biler bruker luft/luft-varmepumpe høst, vår og under kystvintre, men de slår gjerne over på et varmelement på en innlandsvinter. Det er mulig du ville dra fordel av å få installert en bensin- eller dieselvarmer for å holde kupeen varm.  I tørr luft, behøver man ofte ikke så mye varme, hvis man klarer seg med ullklær, og varme i seter og ratt.

Parkerer du ute på en innlandsvinter, så kan batteriet bli kaldt, og da kan du nok kjøre langt før du får noe særlig temp på batteriet. Isskalde batterier er ikke noe særlig å hurtiglade, og de har mye tap med høy indre motstand, og det er mulig de tar skade av hard kjøring også, så da kan det gjelde å kjøre jevnt, og starte med fullada batteri. Det kan være en fordel å parkere inne.

Har du noen stopp på veien, f.eks på en Kiwi, hvor det er praktisk å lade?

Jeg har en mistanke om at enkelte biler i 60kwt-klassa, kan ha mindre forbuk enn større biler med større batterier. Av eldre og rimeligere biler finner du Ampera-e og til dels Leaf e+. Du kan jo følge med på kommende utgaver av Kona og E-niro.

Enyaq får du vel opp til 80kwt-klassa.  Jeg veit ikke hvordan den konkurerer med biler i 60kwt-klassa.
Mustand Mach e på 98kwt, skal vel ha litt lengre rekkevidde en Kona, men det behøver ikke gjelde under dine forhold.

På vinteren kommer jeg ca 5km/kwt med gammel Leaf, på blanda kjøring, og da er det mye småkjøring i kyststrøk og mest parkring innendørs i varmegrader. Kommer man opp i fart, så kan forbruket stige fort. Jeg vil anta at du av og til vil trenge ladepause eller økonomisk kjøring om du  stiller med 60kwt, men jeg klarer ikke å bedømme hvor ofte.

Engamrot

Har uansett behov for en bil til å dra campingvogn med, så jeg tror kanskje at jeg kan bruke den de kaldeste dagene og de dagene det er ventet mye snø på veiene. Da kan jeg vel klare meg med en bil som som ved normale forhold klarer seg til og fra. Spørsmålet er om hvordan bilen tåler å stå en dag før returen. Der tappes vel bilen noe?

Setter stor pris på gode fyldige svar fra engasjerte forum-medlemmer

ToWalkOrDrive

#9
Sitat fra: Engamrot på tirsdag 08. september 2020, klokken 00:50
Har uansett behov for en bil til å dra campingvogn med, så jeg tror kanskje at jeg kan bruke den de kaldeste dagene og de dagene det er ventet mye snø på veiene. Da kan jeg vel klare meg med en bil som som ved normale forhold klarer seg til og fra. Spørsmålet er om hvordan bilen tåler å stå en dag før returen. Der tappes vel bilen noe?

Setter stor pris på gode fyldige svar fra engasjerte forum-medlemmer

Må bare få si at Tesla Model 3 er fantastisk på snø/is. Har bare prøvd Performance, men Long Range er sikkert bra den og (selv om den har 1cm høyere tyngdepunkt). Har aldri kjørt en bil som er så balansert og med så kjapp og god antisladd. Er ikke mye strøm du taper på en overnatting, med mindre du sjekker bilen med appen hver time og vekker opp bilen. Bra rekkevidde om sommer og vinter har den og, men har ikke testet -20. Er jo og praktisk med at du både kan lade på Tesla-superladere (f.eks. på Setermoen) og andre CCS-hurtigladere, i tillegg til Type 2 AC. Lurt å kjøpe med 18" Tesla-hjul om du vil ha max rekkevidde (får noen få ekstra prosent da). Og litt gøy at du kan se på Netflix når du eventuelt lader.

Er og verdt å nevne at Tesla virkelig satser i Nord-Norge nå, og skal bygge flere superladere i år (opp mot 250kW effekt på de nye V3). De som skal bygges i år er merket med gråe markører, mens de røde finnes allerede.
(Er veldig få CCS-lynladere åpne som du kan lade Kona på, men finnes en del 50kW.). Dersom du lader et kvarter på de verste snøstorm-dagene før du parkerer så vil du få mye ekstra strøm....i hvert fall med Tesla med varmt batteri etter kjøringen.

Tesla-superlader-kart og annet ladekart Tromsø:
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: Engamrot på mandag 07. september 2020, klokken 20:54
Takk for gode råd. Skjønner jeg det rett at kona eller niro ikke vil fungere på de verste dagene?
Du sier ikke noe om temperaturer i området, men vi har ikke opplevd mindre enn 36 mils FAKTISK kjørt rekkevidde på vår e-Niro, men dette er jo i sør-norge. Vi opplever mye større avvik på Teslaen. Sannsynligvis pga. varmepumpa i e-Niro - men den er iallfall ekstremt reell i forbruk. Opplever den også mer reell enn e-Golf. Kona går gjerne litt lenger enn e-Niro i tester flest, så der kan du få enda litt mer margin.

Mye tester og lesestoff i media rundt dette...

https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/
https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/rekkeviddetest-vinter-2020/
https://www.dinside.no/motor/sa-langt-kjorer-elbilene-egentlig-i-kulda/70871420

RJK

Som utflytta Harstadværing som nå bor i Oslo, så vil jeg si du nok kan få problemer på kalde vinterdager med å nå frem og tilbake uten en liten ladestopp. Skal du være sikker, så bør du se på TM3 LR og Ford Mustang Mach-E LR. De to skal gi deg nok rekkevidde og på kalde vinterdager med snøfall, vind og dårlig brøytede vinterveier.


Selv har jeg rundt 330 km om vinteren, men forholdene her er ikke i nærheten av en god nord-norsk vinter. Nå har jeg nok mere motorvei med 100 og 100 km/h rekkevidde, men jeg tror ikke det kompenseres for temperatur og snøforhold med mer 60 og 80-sone og mindre av høyere hastigheter. Noe kan du dessuten spare på i forbruk om du kan forvarme bil hjemme.


Må sies at jeg ikke kjører for å få lang rekkevidde, men kjører relativt likt som jeg ville gjort med hvilken som helst annen bil, hvilket var mitt krav for å bli fornøyd. Mulig du kan komme bedre ut med mer økonomisk kjøring, og som sagt med lavere hastighet.


Et mulig alternativ er å sjekke med arbeidsgiver om de kan fikse lademuligheter på arbeidssted. Selv med 3,6 kW effekt, så får du fylt mer enn nok for å sikre at du slipper å stoppe på hjemveien. Lavere effekter og.


Ifølge denne vintertesten så skulle vel de alle klare seg fint, men kjørestil, hastighet og forhold har mye å si, og her er nok folk som er vant med å kjøre sparsommelig.. Dessuten har de tynt rekkevidden ved å kjøre til null og så videre, hvilket er urealistisk i det praktiske.


https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

repvik

Sitat fra: RJK på tirsdag 08. september 2020, klokken 23:09
Selv har jeg rundt 330 km om vinteren, men forholdene her er ikke i nærheten av en god nord-norsk vinter.
Med Kona'en? Har den varmepumpe?

repvik

Relevant artikkel om tap av rekkevidde i kulda og varmepumpe:
https://chargedevs.com/newswire/hyundai-kias-new-ev-heat-pump-technology/

Ser ut til at det kom ny varmepumpe på Kona/E-Niro i 2020, som gir vesentlig mindre rekkeviddetap enn før.

RJK

Ja, den har varmepumpe. Må sies at jeg kjører nesten ikke korte strekker, så 80-90 % av kjøringen min går i motorveihastighet, som vil si 100 og 110 km/sone, der jeg ligger gjerne 20 km/h over.


Nå som jeg har kjøpt meg takboks prøver jeg å unngå hastigheter over 100-110 km/h.


I og med at bilen skal "langpendles", så tror jeg faktisk mitt forbruk er mer relevant enn forbruket til folk som kjører mye korte strekker med hovedsaklig lav fart, f.eks. i rushtrafikk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA