Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil på EQC

Startet av Øyvind.h, mandag 07. september 2020, klokken 13:42

« forrige - neste »

jevel

Er nok ikke når bilen mister veimerkingen dette skjer. Høres ut som om han overser de visuelle cuene om å dytte på rattet. Da vil den både dempe lyd og hyle litt...

mathis

På lørdag opplevde jeg at bilen slo på lyset nede ved pedalene når jeg kjørte. UT av det blå. Eller jeg tror det var ut av det blå. Jeg fant en passende plass å stoppe. Gjorde en full restart av bilen og da gikk lyset av igjen. Noen som har opplevd det samme?
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

mathis

Ok, dårlig presisering fra min side. Jeg stoppet bilen for så å starte den igjen med "tenningen". Ga det mer mening? :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

jevel

Sitat fra: mathis på mandag 19. oktober 2020, klokken 16:39
På lørdag opplevde jeg at bilen slo på lyset nede ved pedalene når jeg kjørte. UT av det blå. Eller jeg tror det var ut av det blå. Jeg fant en passende plass å stoppe. Gjorde en full restart av bilen og da gikk lyset av igjen. Noen som har opplevd det samme?

Sitter liksom ikke og kikker der nede når jeg kjører, men regner med jeg hadde kommet til å legge merke til det om det skjedde når det var mørkt ute. Ikke lagt merke til noe.

mathis

Sitat fra: jevel på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 10:00
Sitter liksom ikke og kikker der nede når jeg kjører, men regner med jeg hadde kommet til å legge merke til det om det skjedde når det var mørkt ute. Ikke lagt merke til noe.

Det var slik jeg oppdaget det. Jeg kjørte på kvelden og plutselig ble det lyst nede med pedalene. Noe som ble ganske forstyrrende under kjøring.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

boppus

Feltet "Departure Time" forsøker å kalkulere SoC ved avreise/ferdigladet men det virker ikke.
Skjermdump fra ca kl 18 viser at i morgen kl 07, altså 13 timer senere med 7,4 kW lading, foreslås samme rekkevidde og vesentlig lavere SoC. Får du mer fornuftige verdier?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

jevel

Sitat fra: mathis på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 13:44
Det var slik jeg oppdaget det. Jeg kjørte på kvelden og plutselig ble det lyst nede med pedalene. Noe som ble ganske forstyrrende under kjøring.

Har nå kjørt et par turer i mørket, og med standard innstillinger så står lyset i fotbrønnen på permanent.

jevel

Om andre synes de ofte får beskjed om at aktiv bremseassistent og diverse ikke er tilgjengelig; vask kameraene under speilhusene.

Forrige uke fikk jeg denne beskjeden stort sett hver eneste tur jeg kjørte. Ting så ikke så skittent ut, men med en gang jeg fikk vasket kameraene så har det gått uten feilmeldinger.

Trond.m

#39
Sitat fra: jevel på mandag 16. november 2020, klokken 04:43
Forrige uke fikk jeg denne beskjeden stort sett hver eneste tur jeg kjørte.
Har fått den meldingen en gang. Trodde kamera under speil bare ble benyttet i forbindelse med 360 View ? De som ikke har dette utstyret har vel ikke kamera der ?

Siste:

Nå leser jeg i instruksjonsboken (side 183) at sensoren justerer seg på egen hånd i løpet av en viss kjørestrekning etter kjøretøylevering. Det er nok den meldingen jeg har fått der det stod at styreassistenen er begrenset og at jeg skulle lese i dokumentasjonen. Så ingen feil hos meg tror jeg.

jevel

Er vel det kameraet som brukes i 360 og blindsonevarsel, ja.

Om man ikke har de opsjonene så får man neppe feil måter der er skitne. 👍

Trond.m

Sitat fra: jevel på mandag 16. november 2020, klokken 19:09
Er vel det kameraet som brukes i 360 og blindsonevarsel, ja.

Om man ikke har de opsjonene så får man neppe feil måter der er skitne. 👍
Tror ikke det kameraet har noe med bremseassistenten å gjøre. Er bilen din ny, så er det vel mest sannsynlig at sensor for bremseassistent ikke var ferdig kalibrert ?

jevel

Kjørt over 5000 km, hadde et tilfelle tidlig, ja. Nå siste uka har bilen vært skitten og da kom det som sagt hvert eneste tur. Kan så klart ha vært en tilfeldighet at det ikke har skjedd siden jeg vakkert av kameraene, men jeg gjetter at den feilmeldingen der er forholdsvis "bred" om du skjønner.

Vi får se om noen uker når jeg har samlet nok vegsalt igjen.   :D

Trond.m

Er vel sannsynlig at det skyldes skitten bil. Er usikker på hvor sensor for bremseassistent sitter, men hvis du vasket bilen så ble vel den også ren ? Regner med at min blir skitten i morgen med 20 mil på våt vei. Kan bli interessant om feilmeldingen dukker opp igjen da.

jevel

Nei. Vasket ikke bilen som sådan først. Tørket bare av kameraene. Men var nok en tilfeldighet. Feilen kom på nytt i dag med rene kamera.

Det rare var at feilen kom og forsvant to ganger på ganske kort tid. Fått høre med forhandler om de kan lese ut noe av bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA