Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID4 vs Enyaq

Startet av Kires, fredag 04. september 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 22. april 2021, klokken 18:56
Tilvenning til nye funksjoner/brukergrensesnitt/betjeningsløsninger tar tid å venne seg til.

En liten kjøretur eller to er ikke nok til å vite.

Nå har jeg ikke kjørt ID4/Enyaq, men et par eksempler fra egen bil kan illustrere.
Var ekstremt skeptisk til å bare ha sentral skjerm, det viste seg etter kort tid å være bedre enn å ha skjerm foran rattet, HUD som jeg trodde jeg måtte kjøpe savnes ikke.
Ingen knapper bortsett fra et par hendler går veldig bra, med ett unntak, viskerbetjening kunne vært bedre med den gode gamle «vriknappen» til VAG (m.fl.).

Så i forhold til touchknapper så kan det hende litt lengre tilvenning ordner saken, men det er desverre ikke sikkert.
Ikke glem 2x 5-veis rulleknapper på rattet (de er veldig bra) samt en 5-6 snarveiknapper på skjermen. (husker ikke skjermen akkurat nå for bilen er på verksted...)

Helt enig at man må gi det litt tid, det er alltid overveldende i starten med nytt UI.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Hvilken bil snakker du om her ?

« Ikke glem 2x 5-veis rulleknapper på rattet (de er veldig bra) samt en 5-6 snarveiknapper på skjermen»

OlaM

Sitat fra: Olemann på torsdag 22. april 2021, klokken 16:21
Veldig glad jeg slipper den 15 år gamle Polo/Touran løsningen med cruise på spak på rattet, er det denne som er gjenopplivet i Enyaq?
Men det kan da tyde på at VW er kloke, de har laget biler for enhver smak.

Det er spak ja. Ikke sikker på akkurat hvilken spak som sitter i de du nevner, men det er den med en set-knapp på enden i stedet for vippebryter og on/off/cancel med å bevege spaken i lengderetning i stedet for den lille vippebryteren på toppen.

Ellers enig at de har laget minst to biler for hver smak, med Audi kanskje litt i midten. Skodaen er for de som vil ha det slik som det var før. Totalen er kanskje litt vel konservativ. Girvelger som tar plass i midtkonsollen er jo litt dumt, ID løsningen er helt topp. Og en helt unødvendig "grill", kanskje ørlite positivt at det er en ulakkert del som tar steinsprut.
'21 3LR

daktari

#123
Sitat fra: Trond.m på torsdag 22. april 2021, klokken 21:37
Hvilken bil snakker du om her ?

« Ikke glem 2x 5-veis rulleknapper på rattet (de er veldig bra) samt en 5-6 snarveiknapper på skjermen»
Model 3 som jeg veddet at Counterpioneer refererte til..
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på torsdag 22. april 2021, klokken 23:00
Sitat fra: Trond.m på torsdag 22. april 2021, klokken 21:37
Hvilken bil snakker du om her ?

« Ikke glem 2x 5-veis rulleknapper på rattet (de er veldig bra) samt en 5-6 snarveiknapper på skjermen»
Model 3 som jeg veddet at Counterpioneer refererte til..
Eller Woldemort......


Poenget var ikke merkediskusjon, men tilvenning til nye måter å betjene funksjoner på, som touchpaneler på ratt i ID4

jkirkebo

Sitat fra: model3citizen på torsdag 22. april 2021, klokken 20:38
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 22. april 2021, klokken 18:56
Tilvenning til nye funksjoner/brukergrensesnitt/betjeningsløsninger tar tid å venne seg til.

En liten kjøretur eller to er ikke nok til å vite.

Nå har jeg ikke kjørt ID4/Enyaq, men et par eksempler fra egen bil kan illustrere.
Var ekstremt skeptisk til å bare ha sentral skjerm, det viste seg etter kort tid å være bedre enn å ha skjerm foran rattet, HUD som jeg trodde jeg måtte kjøpe savnes ikke.
Ingen knapper bortsett fra et par hendler går veldig bra, med ett unntak, viskerbetjening kunne vært bedre med den gode gamle «vriknappen» til VAG (m.fl.).

Så i forhold til touchknapper så kan det hende litt lengre tilvenning ordner saken, men det er desverre ikke sikkert.

Ble aldri helt fortrolig med skjermen på Model 3, syntes jeg ofte gikk glipp av varslinger, selv om det også var lyd. Her var Model S, og øvrige biler med skjerm foran føreren, bedre.

Omvendt for min del, på Model S gikk jeg ofte glipp av ting som f.eks fjernlysikonet, da det gjerne havnet bak rattet. Mye bedre løsning på Model 3, der kan jeg justere rattet så det passer meg best, uten å ta hensyn til at jeg skal kunne se gjennom det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. april 2021, klokken 05:45
Sitat fra: model3citizen på torsdag 22. april 2021, klokken 20:38

Ble aldri helt fortrolig med skjermen på Model 3, syntes jeg ofte gikk glipp av varslinger, selv om det også var lyd. Her var Model S, og øvrige biler med skjerm foran føreren, bedre.

Omvendt for min del, på Model S gikk jeg ofte glipp av ting som f.eks fjernlysikonet, da det gjerne havnet bak rattet. Mye bedre løsning på Model 3, der kan jeg justere rattet så det passer meg best, uten å ta hensyn til at jeg skal kunne se gjennom det.
Enig i begge disse utsagnene. Litt for lett å gå glipp av varsler som popper opp på skjermen på TM3 fordi de kommer nede på skjermen og ute av synsfeltet.

Indikasjon på lys, fart osv er ting på fast plass oppe på skjermen og som du faktisk ser etter, og siden du faktisk ser etter de og aldri er skjermet av noe så går man ikke glipp av de.

Det hadde vært en klar forbedring om pop-up varsler kom rett under speedometeret.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

HUD har nok løst mye av problemene ang varsler vil jeg si, syns er latterlig at tesla enda ikke har hud selv på model s refresh.
Model 3 2019 LR Rwd

daktari

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 22. april 2021, klokken 23:40
Sitat fra: daktari på torsdag 22. april 2021, klokken 23:00
Sitat fra: Trond.m på torsdag 22. april 2021, klokken 21:37
Hvilken bil snakker du om her ?

« Ikke glem 2x 5-veis rulleknapper på rattet (de er veldig bra) samt en 5-6 snarveiknapper på skjermen»
Model 3 som jeg veddet at Counterpioneer refererte til..
Eller Woldemort......


Poenget var ikke merkediskusjon, men tilvenning til nye måter å betjene funksjoner på, som touchpaneler på ratt i ID4
Helt enig, man trenger tilvenning og litt trening uansett merke. Noen har en høyere terskel men funker veldig bra når man kan dem, andre er enklere å komme igang med men mangler noe.

Og at selv de merkene som angivelig har "ingen knapper" faktisk har endel dem også, både fysiske og virtuelle knapper. Det handler jo om hvor mange snarveier man legger opp i cockpit, jo fler, jo tyngre å lære seg, men raskere går det etterhvert som man "får det i fingrene" som det heter.

Det hender jo stadig at jeg øker volum på lyden når jeg egentlig skulle stille farten på cruisecontrol er eksempel på at det tar noen måneder...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 23. april 2021, klokken 11:14
Det hender jo stadig at jeg øker volum på lyden når jeg egentlig skulle stille farten på cruisecontrol er eksempel på at det tar noen måneder...
Eller motstatt, hender seg at det plutselig går litt vel fort på motorveien  :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Men noen betjeninger blir en aldri venner med uansett tilvenning. Dette gjelder alle biler, og da er det viktig at det ikke er en essensiell funksjon.

Forstår godt at touch på rattet kan være en slik greie, blir spennende å prøve de nye MEB bilene.
Skulle vært mulig å booke seg en trippel, så kunne en tatt dem en etter en på samme dag.

Dieselgubben

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 24. april 2021, klokken 02:47
Men noen betjeninger blir en aldri venner med uansett tilvenning. Dette gjelder alle biler, og da er det viktig at det ikke er en essensiell funksjon.

Forstår godt at touch på rattet kan være en slik greie, blir spennende å prøve de nye MEB bilene.
Skulle vært mulig å booke seg en trippel, så kunne en tatt dem en etter en på samme dag.

Noen vil bestandig klage og ikke klare å tilvenne seg til noe som helst. Da kan man kjøpe Enyaq. Vw har nok gjort gode forundesøkelser på dette med x antall kundestudier. De innfører ikke noe møl. Programvaren kan diskuteres, men den glir fint hos meg og oppdateres. De fleste fikser touch knappene helt fint. Audien får vel også dette. Men det var uvant å bruke i begynnelsen.

Counterpointer

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 24. april 2021, klokken 09:00
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 24. april 2021, klokken 02:47
Men noen betjeninger blir en aldri venner med uansett tilvenning. Dette gjelder alle biler, og da er det viktig at det ikke er en essensiell funksjon.

Forstår godt at touch på rattet kan være en slik greie, blir spennende å prøve de nye MEB bilene.
Skulle vært mulig å booke seg en trippel, så kunne en tatt dem en etter en på samme dag.

Noen vil bestandig klage og ikke klare å tilvenne seg til noe som helst. Da kan man kjøpe Enyaq. Vw har nok gjort gode forundesøkelser på dette med x antall kundestudier. De innfører ikke noe møl. Programvaren kan diskuteres, men den glir fint hos meg og oppdateres. De fleste fikser touch knappene helt fint. Audien får vel også dette. Men det var uvant å bruke i begynnelsen.
Enig. De som ikke vil, er det ikke noe å gjøre med.

Olemann

Dette med tilvenning til knapper på ratt, trykk/dobbeltrykk, gli finger, haptisk feedback osv er følsomme greier.

Ja, det handler om tilvenning, og jeg er etter 2 uker svært fornøyd med ID4 sånn sett.  Men husker jeg ikke likte det på prøvekjøringen.

Folk er ulike, ikke alle liker danse, ikke alle har den "feelingen" i fingre og den følsomheten som trenges for å beherske denne type løsninger. Og noen er oppsatt med liten lyst til å slite seg gjennom ting som krever tilvenning.
Noen har mange år bak seg med murerskjeen, mens andre har like mange år bak seg foran et Steinway flygel, noen med finkirurgisk arbeid på sykehus og noen med tung takstein.

Jeg tror at ID4 løsningen rett og slett ikke passer for alle, Enyaq er mer som eNiro som spiller på 2 hester, både touch og knapper, og vil nok passe flere. 

turfsurf

Sitat fra: Olemann på lørdag 24. april 2021, klokken 11:13

Ja, det handler om tilvenning, og jeg er etter 2 uker svært fornøyd med ID4 sånn sett.  Men husker jeg ikke likte det på prøvekjøringen.

Tenkte ikke over det på prøvekjøring en gang, så er vel ikke så ille?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA