Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID4 vs Enyaq

Startet av Kires, fredag 04. september 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

batterimannen

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 08. september 2020, klokken 14:32
Man kan ikke bare se på hva chassis er konstruert for.

Man må se på hva tåler motor(er) og kraftelektronikk av effekter ved langvarig belastninger slik som å dra full last opp bakker. Det gjelder å ikke brenne av vinklinger i motor eller 'sende røyksignaler' med elektronikken. 😉

Kan være at det ligger en del begrensninger der.

Kan være at Škoda har svakere og billigere elektronikk for å holde prisen nede. I tillegg så er vel e-tron tyngre enn det ID.4 blir.

Eller at Skoda selges billigere med mindre marginer og derfor ønsker de lavere utskifting av batterier pga tap av kapasitet over de 8 årene batteriet har garanti.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

tornaldo

Jeg tipper motor og batteri er 100% likt på Enyaq og ID4. Det er slik de sparer penger.... Samme med Model Y og Model 3. Jo mer som er identisk, jo mer lønnsomt er det.

Kan være at ID4 har noe dyrere valg av materialvalg i interiør (ser motsatt ut men), litt bedre støydempet etc, men ellers er det med stor sannsynlighet at man i hovedsak betaler for at det er et VW i stede for Skoda.

Skoda produserer også sine biler i Tsjekkia, med lavere kostnadsnivå enn Tyskland. Det betyr vel litt også skulle man tro.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

nosi1202

Jeg vet ikke om dette gjelder for ID4/Enyaq, men på biler i golfklassen har det vært en del kjipere opplevd kvalitet på interiør i Seat/Skoda enn VW, med Audi ett hakk over der igjen. Ett konkret eksempel er plasten i dørene. Seat og Skoda har hardplast på innsiden av alle dørene, VW har myk plast foran og hardplast bak. Audi har myk plast på alle dørene.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

OlaM

Sitat fra: nosi1202 på tirsdag 15. september 2020, klokken 08:37
Jeg vet ikke om dette gjelder for ID4/Enyaq, men på biler i golfklassen har det vært en del kjipere opplevd kvalitet på interiør i Seat/Skoda enn VW, med Audi ett hakk over der igjen. Ett konkret eksempel er plasten i dørene. Seat og Skoda har hardplast på innsiden av alle dørene, VW har myk plast foran og hardplast bak. Audi har myk plast på alle dørene.

Enyaq ser veldig bra ut. Hard plast i bakdørene, ellers mykt:
https://www.youtube.com/watch?v=29VYHzmqcZ4

ID4 ser ut til å bedre plast øverst på dørene enn koffertplasten til ID3 i det minste:
https://www.youtube.com/watch?v=cfdmohiNhLg
'21 3LR

tornaldo

1000 kg hengervekt på ID4 RWD. Samme som Enyaq altså, ikke overraskende.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Pavel Kolotilov

ID.4 prisene ser ut litt høyere enn på Enyaq. For eksemepel, tihengerfeste koster 19400 på id.4 mot 9200 på Enyaq.
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Daniel_0007

#21
Sitat fra: Pavel Kolotilov på torsdag 24. september 2020, klokken 13:31
ID.4 prisene ser ut litt høyere enn på Enyaq. For eksemepel, tihengerfeste koster 19400 på id.4 mot 9200 på Enyaq.

Nei er standard på id4 men skal man ha fancy sving utstyrt henger feste så koster det 20 lapper
Volkswagen svingbart tilhengerfeste  aner ikke helt hva det betyr men tipper er noe lignende man har på eqc
https://www.volkswagen.no/no/biler/nye-id4-suv.html/__layer/carfeatures/features/id_4/utstyrsversjoner/utstyrsversjoner/id-4-1st.layer#utstyrsversjoner

Er nok sånt
https://youtu.be/iY7Y5z7x1kk?t=152 om det er verdt 20 lapper vet jeg ikke
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 24. september 2020, klokken 13:37
Sitat fra: Pavel Kolotilov på torsdag 24. september 2020, klokken 13:31
ID.4 prisene ser ut litt høyere enn på Enyaq. For eksemepel, tihengerfeste koster 19400 på id.4 mot 9200 på Enyaq.

Nei er standard på id4 men skal man ha fancy sving utstyrt henger feste så koster det 20 lapper
Volkswagen svingbart tilhengerfeste  aner ikke helt hva det betyr men tipper er noe lignende man har på eqc
https://www.volkswagen.no/no/biler/nye-id4-suv.html/__layer/carfeatures/features/id_4/utstyrsversjoner/utstyrsversjoner/id-4-1st.layer#utstyrsversjoner

Er nok sånt
https://youtu.be/iY7Y5z7x1kk?t=152 om det er verdt 20 lapper vet jeg ikke

Det virker som det må være en feil. Det står at "Elektrisk utfellbart hengerfeste" er inkludert i ST1. Det kan jo ikke være noe svingbart som koster 20.000 i tillegg? Tipper det enten ikke er inkludert likevel, eller at det står feil i prislisten, hvor det skulle stått inkludert.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Noen som har fått med seg hva 4x4 versjonene fikk av hengervekt? 1200? 1600? 1900?
Rwd fikk 1000 så jeg...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

batterimannen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. september 2020, klokken 14:00
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 24. september 2020, klokken 13:37
Sitat fra: Pavel Kolotilov på torsdag 24. september 2020, klokken 13:31
ID.4 prisene ser ut litt høyere enn på Enyaq. For eksemepel, tihengerfeste koster 19400 på id.4 mot 9200 på Enyaq.

Nei er standard på id4 men skal man ha fancy sving utstyrt henger feste så koster det 20 lapper
Volkswagen svingbart tilhengerfeste  aner ikke helt hva det betyr men tipper er noe lignende man har på eqc
https://www.volkswagen.no/no/biler/nye-id4-suv.html/__layer/carfeatures/features/id_4/utstyrsversjoner/utstyrsversjoner/id-4-1st.layer#utstyrsversjoner

Er nok sånt
https://youtu.be/iY7Y5z7x1kk?t=152 om det er verdt 20 lapper vet jeg ikke

Det virker som det må være en feil. Det står at "Elektrisk utfellbart hengerfeste" er inkludert i ST1. Det kan jo ikke være noe svingbart som koster 20.000 i tillegg? Tipper det enten ikke er inkludert likevel, eller at det står feil i prislisten, hvor det skulle stått inkludert.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Sitat fra: Radial på mandag 28. september 2020, klokken 13:34
Noen som har fått med seg hva 4x4 versjonene fikk av hengervekt? 1200? 1600? 1900?
Rwd fikk 1000 så jeg...

Tror ikke det er lansert. iV80 har 1000 kg, iV80X har 1200 kg. Skulle jeg gjette ville jeg sagt 1200 kg, siden ID.4 RWD også har 1000 kg.

Da konseptet ID Crozz ble vist frem ble det sagt at komseptbilen hadde 1600 kg. Det har ikke blitt nevnt senere for hverken ID.4 eller Enyaq.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

02jan

Ja 1200 er for lite for så kostbar og solid kjøretøy , 300 hk, 4x4 og veier 2.2 tonn, blr kunne trekke betydlig mer.

Lite FWD polo kan trekke 1200 kg.

men reglene i Norge er mye strengere en i EU og USA, f.eks min audi ( 1700kg vekt, sterk motor og 4x4er godkjent av fabrikk/produsent (Audi) for 1800 kg, men når bilen ble ny registrert her i Norge kun 1450 kg.

Jeg vet hvorfor de setter ned vektgrensene , men er ikke enig.
Konsekvensen er at jeg må låne/kjøpe unødvendig stor bil for å trekke liten plastikbåt. Hadde håpet på 1800 kg minimum 1600.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

skulleVøri

Det er ikke mange el- eller hybrid-biler som kan trekke over et tonn.

Kia Niro er 300 kg fra 2021. Nissan e-NV200 er 400 kg selv som varebil. Jaguar iPace er hverken lett eller billig men fortsatt bare 750 kg, den kommende Ford Mach-e er det samme. Toyota RAV4 hybrid er ikke engang helelektrisk, men likevel begrenset til 800 kg.

Så vidt jeg vet er det bare eTron, Mercedes EQC, og Tesla X/Y som er tillatt for mer enn 1500 kg, og de er betraktelig dyrere.

Ikke sikker på hvorfor det er sånn. Men i elbilsammenheng er 1000-1200 kg ganske bra i forhold til prisen.

02jan

Spørsmålet er om id.4 for beregnet maks hengervekt etter de strenge norske regler eller likt som feks tyskregistrerte biler. Forskjellen er i praksis at tyskregistregistrerte kan dra ca 20% tyngre henger.

Ang. Id4 og Enyaq, vurderer jeg begge, men hengervekt avgjør.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

skulleVøri

Sitat[VW] confirmed that [ID.4] will have a towing capacity of up to 4,200 pounds [1900 kg], which is comparable to that of legacy SUVs in its size class.

Fra en artikkel for et par uker siden: https://chargedevs.com/newswire/vws-id-4-electric-suv-will-have-towing-capability-elon-musk-drives-an-id-3-calls-it-pretty-good/

Vet ikke hvorfor VW bestemte seg for så mye mindre et par uker senere. VWs nettsider for ID.4 i Tyskland, Storbritannia og USA oppgir samme hengervekt som i Norge, 1000 kg for 1st.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA