Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstrautstyr - MÅ ha, BØR ha, VIL ha, og helt unødvendig?

Startet av Magnito, torsdag 03. september 2020, klokken 12:36

« forrige - neste »

monsenroger

Noen som har bilde av en bil med skvettlapper foran og bak?

Bilectric


Vurderer en elbil

Sitat fra: Magnito på torsdag 03. september 2020, klokken 12:36
Kjør debatt!

Ja da.
Her var det mange meninger, og dette er min.

Jeg skal ikke bytte firmabil før om 1,5 år så jeg kan vente på 4x4.

Dette blir bilen:
ENYAQ iV 80X 77 kWh 265 HK Kr: 484.680

Utstyret er som følger:

Klimapakke pluss - Oppvarmede seter foran og bak, oppvarmede spyledyser på frontruten, 3-sone klima og oppvarmet frontrute. Dette følger med på bilen fra før. 0,- kr

Komfortpakke pluss- KESSY full, Phonebox med trådløs lading, Sun Set med ekstra lyddemping, tretthetsvarsling og sensorstyrt elektrisk bakluke. Her følger også alt med på bilen fra før unntatt sensorstyrt bakluke. Slik sensorstyrt bakluke har jeg hatt på Superb og Kodiaq. Av og til virker den, og av og til ikke. En slik luke behøver jeg ikke, når den er så ustabil så den sensorstyringen styrer jeg unna. 0,- kr

Parkeringspakke pluss Intro - Parkeringsensorer foran, ryggekamera med area view. Et slikt area view er ikke nødvendig for meg, og det andre følger med på bilen. 0,- kr

Førerpakke sport pluss - 3-eket sportsratt med varme, reku-paddles, DMS, HOD, progressiv sportsstyring og adaptivt understell DCC. Jeg hadde DCC på min Superb og det likte jeg. Supert med komfort i byen og på motorveien. Herlig med sport på svingete landeveier. Fint med normal på ordinær kjøring. Dette var såpass bra at jeg vil ha det igjen. 12.500,- kr

Komfortsetepakke pluss - Elektriske forseter med minne, elektrisk justering av korsryggstøtte og massasje på førersiden. Dette er en firmabil og passasjeren kan fint stille inn setet manuelt. Jeg bruker bilen 90%, og vi kjører ikke veldig mye privat. Nå høres det veldig godt ut med massasje og for meg som kjører 60.000 i året så kanskje det hadde vært en god idé? jeg får sette den litt på vent til jeg får testet hvordan dette fungerer. Foreløpig blir det 0,- kr

Lyspakke pluss - Full LED Matrix hovedlys med lyktespylere, LED kjørelys, utvidete LED baklys og Crystal Face. Den lysende grillen var såpass stilig at den må jeg jo ha. 6.900,- kr

Infotainmentpakke pluss - Navigasjon med online infotainment i 3 år, predictiv cruise control og AR Head up display. Testbilen jeg testet hadde HUD. Det synes jeg var fint. God oversikt og fin info rett på ruta. Alt jeg trengte av info var rett i synet. Rett i synet var også gjenskinnet av den pianolakkerte lista/skjermen/leveggen som skulle skjule "hullet" i dashbordet, som er plassert på dashbordet. Sola skinte på denne og reflekterte mye. Først rett fra denne lista og inn i øynene mine, og fra lista og opp i vinduet slik at det ble enda mer gjenskinn. Dette skal jeg ikke ha. Det andre med info o.l. trenger jeg ikke da jeg har Apple CarPlay. Predictiv cruise control vil jeg heller ikke ha. Dette hadde også min testbil. Det høres kjekt ut, men problemet er at bilen sitter med gammel info om fartsgrenser. Så på E6 sør for Hamar så ligger jeg og cruiser i 110 km/t og plutselig så senker bilen farten ned til 90! Ganske kraftig... Dette skjedde flere ganger. Det tok litt tid før jeg skjønte hva dette var og fikk skrudd det av. Veldig ubehagelig opplevelse. 0,- kr

Assistentpakke pluss - Adaptive cruise control (ACC), Side assist, proaktiv passasjerbeskyttelse, Travel Assist 2.0 og Emergency assist Dette følger med på bilen. 0,- kr

Familiepakke pluss - Elektrisk barnelås, mekaniske solgardiner bak, 230V uttak (50Hz, 150watt), 2 USB-C i baksete, foldebord på forseteryggene og hodestøtte i baksetet med sidestøttefunksjon og pledd. En god pakke med uttakene og solgardin, men foldebord og hodestøtte med sidestøttefunksjon er ikke noe jeg skal ha, eller har brukt for til mitt bruk. Det blir vanlig Familiepakke til 3.900,- kr

Bagasjeromspakke - Variabelt gulv, knapper for nedfelling av baksete, lastelementer og bagasjeromsnett. dette er også uinteressant for meg. jeg har noen nett fra før så det klarer seg. 0.- kr.

Metallic lakk/Perle-effekt Det blir Artic silver. 6.600,- kr

Lodge interiør med ambientebelysning i dashbord. Dette er grætt og litt rødlig. I ull og stoff. Jeg liker ikke skinn seter. Kalde om vinteren, og varme om sommeren. Jeg synes at jeg kan gli litt ned i de glatte skinnsetene. Alcantara synes jeg er helt ok. Der sitter jeg støtt. Men det er noe med fargekomboen i dette Lodge interiøret jeg synes er spennende. 6.600,- kr

ŠKODA Sound System med 10 høyttalere og subwoofer kommer jeg ikke til å bestille. jeg hadde Canton i Superben min og var superfornæyd med det. Jeg har Canton i Kodiaqen min nå og er ikke fornøyd. Det er skikkelig midt på treet. I Ålesund ligger det noe som heter Bass Brothers. https://www.facebook.com/bassbrothersas Slikt anlegg skal jeg ha. Det koster noe mer enn SSS 10.000,- kr og 3.000,- kr for å sette det inn. Dette kan tas ut igjen og monteres på en annen bil siden. 13.000,- kr

Tilhengerfeste, foldbart. Det må jeg ha. Også i jobben. 9.800,- kr

Skvettlapper. For at det ikke skal bli så møkketet og slitt i lakken. 1000,- kr

Det andre synes jeg ikke er så viktig . Delingsnett høres fint ut, men nakkeputa tar i mot mye dersom det skulle være aktuelt. Det er ikke så stor åpning over setene bak.

Da blir totalprisen kr: 545.000,-
Fossilbil

steffone

Har aldri eid bil med massasje i setet, så kan ikke uttale meg om langtidsbruk eller -effekter. Men, jeg har testet dette på både ID.4 og Enyaq. Å kalle dette massasje er villedende, i beste fall. Det kjennes mer ut som gnagere som åler seg rundt bak setetrekket. Ikke ubehagelig, men heller ikke noen massasje.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

Vurderer en elbil

Sitat fra: steffone på mandag 03. mai 2021, klokken 07:37Det kjennes mer ut som gnagere som åler seg rundt bak setetrekket. Ikke ubehagelig, men heller ikke noen massasje.
Det var noe i den retningen jeg tenkte, og da er det ikke så viktig, nei.
Fossilbil

batterimannen

Sitat fra: steffone på mandag 03. mai 2021, klokken 07:37
Har aldri eid bil med massasje i setet, så kan ikke uttale meg om langtidsbruk eller -effekter. Men, jeg har testet dette på både ID.4 og Enyaq. Å kalle dette massasje er villedende, i beste fall. Det kjennes mer ut som gnagere som åler seg rundt bak setetrekket. Ikke ubehagelig, men heller ikke noen massasje.

Jeg har valgt komfortsetepakke pluss, men det er ikke pga massasje, men for å få elektrisk justerbart sete med minne foran på passasjersiden. Jeg og kona har ganske forskjellig høyde og sittestilling og vi kjører ca annenhver gang. Da er det greit å ha el. justering og minne.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

steffone

Sitat fra: batterimannen på mandag 03. mai 2021, klokken 10:05
Jeg har valgt komfortsetepakke pluss, men det er ikke pga massasje, men for å få elektrisk justerbart sete med minne foran på passasjersiden. Jeg og kona har ganske forskjellig høyde og sittestilling og vi kjører ca annenhver gang. Da er det greit å ha el. justering og minne.

Helt enig, legitim grunn. Skulle hovedformålet derimot være massasje er jeg redd mange blir skuffet.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

Kramzz

Sitat fra: batterimannen på mandag 03. mai 2021, klokken 10:05
Sitat fra: steffone på mandag 03. mai 2021, klokken 07:37
Har aldri eid bil med massasje i setet, så kan ikke uttale meg om langtidsbruk eller -effekter. Men, jeg har testet dette på både ID.4 og Enyaq. Å kalle dette massasje er villedende, i beste fall. Det kjennes mer ut som gnagere som åler seg rundt bak setetrekket. Ikke ubehagelig, men heller ikke noen massasje.

Jeg har valgt komfortsetepakke pluss, men det er ikke pga massasje, men for å få elektrisk justerbart sete med minne foran på passasjersiden. Jeg og kona har ganske forskjellig høyde og sittestilling og vi kjører ca annenhver gang. Da er det greit å ha el. justering og minne.

Samme her🙂👌
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

J@x

Sitat fra: Kramzz på mandag 03. mai 2021, klokken 12:13
Sitat fra: batterimannen på mandag 03. mai 2021, klokken 10:05
Sitat fra: steffone på mandag 03. mai 2021, klokken 07:37
Har aldri eid bil med massasje i setet, så kan ikke uttale meg om langtidsbruk eller -effekter. Men, jeg har testet dette på både ID.4 og Enyaq. Å kalle dette massasje er villedende, i beste fall. Det kjennes mer ut som gnagere som åler seg rundt bak setetrekket. Ikke ubehagelig, men heller ikke noen massasje.

Jeg har valgt komfortsetepakke pluss, men det er ikke pga massasje, men for å få elektrisk justerbart sete med minne foran på passasjersiden. Jeg og kona har ganske forskjellig høyde og sittestilling og vi kjører ca annenhver gang. Da er det greit å ha el. justering og minne.

Samme her🙂👌

Kona sitter i passasjersetet når jeg er i bilen, problem solved  :D
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

sindreisen

Dette kan jo være relevant for noen å vite: Originalt delingsnett mellom bagasjerom og baksete er kun mulig å bruke hvis bilen er bestilt med dette. Fester monteres ved produksjon av bilen. Lastegitter/grind bruker visstnok ikke disse festene, og det kan derfor brukes på biler som er produsert uten delenett.

For vår del er det relevant info fordi vi ikke finner et bur som er stort nok til vår hund uten å være i veien for skiluke, og derfor vurderer grind. Bruk av skiluka sammenfaller jo som regel med at bikkja skal være med :)


Tafsern

#220
Sitat fra: sindreisen på mandag 03. mai 2021, klokken 16:07
Dette kan jo være relevant for noen å vite: Originalt delingsnett mellom bagasjerom og baksete er kun mulig å bruke hvis bilen er bestilt med dette. Fester monteres ved produksjon av bilen. Lastegitter/grind bruker visstnok ikke disse festene, og det kan derfor brukes på biler som er produsert uten delenett.

For vår del er det relevant info fordi vi ikke finner et bur som er stort nok til vår hund uten å være i veien for skiluke, og derfor vurderer grind. Bruk av skiluka sammenfaller jo som regel med at bikkja skal være med :)

En annen ting...som ikke er så "simply clever", er at delingsnettet går ned over 50 % av skiluka 🤨

Bigdrago

Sitat fra: Tafsern på mandag 03. mai 2021, klokken 18:17
Sitat fra: sindreisen på mandag 03. mai 2021, klokken 16:07
Dette kan jo være relevant for noen å vite: Originalt delingsnett mellom bagasjerom og baksete er kun mulig å bruke hvis bilen er bestilt med dette. Fester monteres ved produksjon av bilen. Lastegitter/grind bruker visstnok ikke disse festene, og det kan derfor brukes på biler som er produsert uten delenett.

For vår del er det relevant info fordi vi ikke finner et bur som er stort nok til vår hund uten å være i veien for skiluke, og derfor vurderer grind. Bruk av skiluka sammenfaller jo som regel med at bikkja skal være med :)

En annen ting...som ikke er så "simply clever", er at delingsnettet går ned over 50 % av skiluka 🤨

Det er et stort minus!!!:/
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Emils

Sitat fra: Kramzz på mandag 03. mai 2021, klokken 12:13
Sitat fra: batterimannen på mandag 03. mai 2021, klokken 10:05
Sitat fra: steffone på mandag 03. mai 2021, klokken 07:37
Har aldri eid bil med massasje i setet, så kan ikke uttale meg om langtidsbruk eller -effekter. Men, jeg har testet dette på både ID.4 og Enyaq. Å kalle dette massasje er villedende, i beste fall. Det kjennes mer ut som gnagere som åler seg rundt bak setetrekket. Ikke ubehagelig, men heller ikke noen massasje.

Jeg har valgt komfortsetepakke pluss, men det er ikke pga massasje, men for å få elektrisk justerbart sete med minne foran på passasjersiden. Jeg og kona har ganske forskjellig høyde og sittestilling og vi kjører ca annenhver gang. Da er det greit å ha el. justering og minne.

Samme her🙂👌

Samme her også, samtidig har jeg brukt det overraskende mye når ingen sitter der på vår Model 3. Ettersom det er litt enklere å bare holde inn en knapp for å skyve frem sete enn å dra i en spak under.

Er det noen som har gjort seg opp noen flere meninger ang. DCC og nytten? Jeg har prøvekjørt med DCC, men 30 minutter er altfor lite og man rekker ikke å komme ut av Oslo for å finne skikkelige veier for å teste dette.

Bigdrago

De skvettlappene man kan kjøpe ser ikke ut til å gjøre stor nytte :)

Har prøvd 21" med dcc. Kjørte samme veien med fartshumper på comfort og sport. Merket forskjell. Skal ha 21" på min og sportsmodus kommer alltid til å være på.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Atorfoss

Er det noen alternativer til orginal beskyttelses pakke? Tenker på de listene i dørene og bagasjeluka

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA