Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstrautstyr - MÅ ha, BØR ha, VIL ha, og helt unødvendig?

Startet av Magnito, torsdag 03. september 2020, klokken 12:36

« forrige - neste »

Torb

Mercedes EQA 350 4Matic

markus82

Er det noen som har valgt lakkforsegling som tilvalg? Ser at dette ikke lenger er mulig å velge i konfigurator.

Rusalka

Har valgt lakkforsegling. Muntlig avtale med forhandler i Stavanger. Han anslo prisen til ca 4000kr. Momsfritak. Kan trekke meg frem til bilen kommer til Rogaland. Dette ligger ikke inne i konfigurasjonen da dette gjøres lokalt med ulike firmaer/behandlinger.

Bjoris

Hører at folk får tilbud om dette inkludert, det er jo sikkert en svært liten kostnad ekstra når dette kan gjøres som del av klargjøringen som du allerede har betalt for

markus82

Det er i så fall langt unna det jeg fikk. Betaler 6800 for lakkforsegling. Så er avtalen at bilen vil poleres hvert år i 9 år fremover til en pris på rundt 1000 kroner hver gang, sier selgeren. Men har ikke fått en nøyaktig pris - bare anslag.

Rusalka

Det er STORE variasjoner på pris for lakkforsegling.  Ulike typer og også ulik grad inne hver type (bla. tykkelse på forsegling og noen har behandling av glass og felg inkludert).  Vanskelig å sammenligne poteter og bananer ....  Bare søk på nettet ....
Min variant skal etterbehandles hver 18 mnd (ca 1500 kr). (Da gjelder nok ikke momsfritak lenger ..)

markus82


Bigdrago

Min forhandler skal legge på Drop-off.

Anbefaler en hjemmelader på minst 11kwh kapasitet. Bare å velge og vrake, enkelte har mulighet for smarte funksjoner som at de lader når strømmen er billigst. Enkelte har 2 uttak.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Emils

Er det noen som har erfaring med DCC? Prøvd å søke litt og sett litt på diverse videoer, men blir ikke helt klok på hva det tilføyer.

Magnus Hansen

Sitat fra: Bigdrago på søndag 14. februar 2021, klokken 19:01
Min forhandler skal legge på Drop-off.

Anbefaler en hjemmelader på minst 11kwh kapasitet. Bare å velge og vrake, enkelte har mulighet for smarte funksjoner som at de lader når strømmen er billigst. Enkelte har 2 uttak.

Minst 11kW? Det er vel ikke noe vits med mer når bilen støtter maks 11kW? Ellers må man sjekke hva man har av tilgjengelig kapasitet hjemme. I praksis greier man seg fint med langt under 11kW. Men har man kapasitet så er det jo bare å kjøre på

StianHH

Sitat fra: Emils på søndag 14. februar 2021, klokken 20:45
Er det noen som har erfaring med DCC? Prøvd å søke litt og sett litt på diverse videoer, men blir ikke helt klok på hva det tilføyer.

Lurer på det samme selv. For min del så er det ikke hvorvidt man kan få den mer sportslig, det er irrelevant. Men om komforten øker ved å ha DCC kontra standard fjærer så kan det være aktuelt..

Trovi

Sitat fra: StianHH på søndag 14. februar 2021, klokken 22:20
Sitat fra: Emils på søndag 14. februar 2021, klokken 20:45
Er det noen som har erfaring med DCC? Prøvd å søke litt og sett litt på diverse videoer, men blir ikke helt klok på hva det tilføyer.

Lurer på det samme selv. For min del så er det ikke hvorvidt man kan få den mer sportslig, det er irrelevant. Men om komforten øker ved å ha DCC kontra standard fjærer så kan det være aktuelt..

Take preferably SUV (like Kodiaq) with DCC on test drive. Octavia / Superb with DCC will be OK as well, to get the understanding and feeling of it.
My wife and kids have travel sickness, so we always need a car with stiffer suspension, as the "comfort mode" is "throw-up mode" for them...
Please note, as per info from dealer, the ground clearance with DCC is only 170mm (standard ground clearance is 186mm).

Here is nice description of DCC from VoltWay:
Sitat fra: VoltWay på torsdag 03. september 2020, klokken 21:43
Noen ord om DCC. Mange har det på Octavia og Superb, så jeg kjøpte det på vår Kodiaq. Vet ikke om den er lik på Enyaq, men kan dele min erfaring likevel. DCC kan stive av rattet, men hovedfunksjonen er å kunne justere demperene. I praksis er det tre alternativer: Komfort, normal og sport. I daglig bruk er dette noe jeg bruker ganske mye. Vi har en del bykjøring, langkjøring på motorvei og svingete veier.

I byen er jeg veldig glad i komfort-modus som gir de mykeste demperene. Bilen blir mer båtete, noe som er topp på brostein og dårlig vei i lav hastighet. Fungerer også fint på motorveien med 100-120-soner siden det er ganske lite krappe svinger. Bedre kjørekomfort og mindre smell fra bro-overganger og sånt.

Normal-modus er midt på treet og standardinnstilling. Fungerer fint til det meste.

Sport gjør ikke bilen til noe sportsbil, men demperene blir merkbart stivere. Denne er veldig fin på svingete veier. Har også blitt brukt for å gi litt mer rumlelyd og vibrasjon i bilen på motorvei for å få en baby til å sove. Hjelper også med å hindre bilsyke pga. mindre krenging.

Med forbehold om at DCC på Enyaq er ulik så ville jeg utvilsomt kjøpt det igjen. Jeg las en del erfaringer på nett, men å teste en bil med DCC var det som overbeviste meg. Jeg var usikker på hvor mye jeg kom til å bruke det, så jeg er nesten litt overrasket over hvor ofte jeg faktisk bruker funksjonen.

proton

Sitat fra: StianHH på søndag 14. februar 2021, klokken 22:20
Sitat fra: Emils på søndag 14. februar 2021, klokken 20:45
Er det noen som har erfaring med DCC? Prøvd å søke litt og sett litt på diverse videoer, men blir ikke helt klok på hva det tilføyer.

Lurer på det samme selv. For min del så er det ikke hvorvidt man kan få den mer sportslig, det er irrelevant. Men om komforten øker ved å ha DCC kontra standard fjærer så kan det være aktuelt..

Jeg var nettopp og prøvde en Kodiak med DCC for å se hvordan det funket. Jeg syntes det kun var små nyanseforskjeller mellom Komfort, Standard, Sport, og konkluderte med at jeg droppet dette på Enyaq.

André_

Har bestilt uten. Testet dette på Kodiaq og Superb for tre år siden. Var merkbar forskjell kun på en av bilene, men jeg husker ikke hvilken. Følte vel at bilen ble litt stivere og sportslig i svinger, men fortsatt ingen sportsbil. På den andre var det ikke mye forskjell å merke.

Bigdrago

#179
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 14. februar 2021, klokken 21:38
Sitat fra: Bigdrago på søndag 14. februar 2021, klokken 19:01
Min forhandler skal legge på Drop-off.

Anbefaler en hjemmelader på minst 11kwh kapasitet. Bare å velge og vrake, enkelte har mulighet for smarte funksjoner som at de lader når strømmen er billigst. Enkelte har 2 uttak.

Minst 11kW? Det er vel ikke noe vits med mer når bilen støtter maks 11kW? Ellers må man sjekke hva man har av tilgjengelig kapasitet hjemme. I praksis greier man seg fint med langt under 11kW. Men har man kapasitet så er det jo bare å kjøre på

Ja :) må ha minst 11kW for å bruke potensialet til bilen. Skal du i tillegg forvarme/holde bilen varm/varme batterier trenger man power.
Har installert en 22kW ladeboks her, litt overkill, men man vet aldri når man trenger det jfr fremtiden.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA