Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Vinter

Startet av Kires, onsdag 02. september 2020, klokken 09:28

« forrige - neste »

Skogstrollet

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. desember 2020, klokken 14:31
Lå stort sett i 120-125 fra Moelv til Gardermoen. Ganske mye regn og trafikk, så det ble litt opp og ned i hastighet, god avstand til forankjørende osv.

Om andre har erfaring med andre vinterhjul i 120km/t mtp om de er like lydløse der som i lavere hastighet så fyr gjerne løs.

Er denne opplevelsen knyttet til veier flere steder. Bet meg selv merke i en ulyd oppgjennom strekket der. Minnet litt om turbulensen av et vindu som står på gløtt mens man kjører, men ikke opplevd på motorvei rundt drammensområdet.
- Tesla Model 3 LR Highland (i bestilling)
- 2020 EQC 400 4MATC AMG.

Øyvind.h

Sitat fra: Skogstrollet på mandag 07. desember 2020, klokken 16:13
Er denne opplevelsen knyttet til veier flere steder. Bet meg selv merke i en ulyd oppgjennom strekket der. Minnet litt om turbulensen av et vindu som står på gløtt mens man kjører, men ikke opplevd på motorvei rundt drammensområdet.
Nei er dessverre ikke relatert til underlaget. Dvs det er litt forskjellig underlag mellom Gardermoen og Moelv, men samme problem hele veien. Ikke samme støy med sommerhjul.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Har ikke merket ulyd i mine hjul. Slik du beskriver ulyden og felgene dine i annen tråd, Sitat under. Ville jeg mistenkt felgene for durelyden.

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 25. oktober 2020, klokken 22:14
Negativt:
Felgene har ikke perfekt finish. Usikker på om det er produksjosfeil eller bare slik det er. Noe ujevnheter på siden av eikene. Sees av petimetere.
Noe during i høy hastighet. Skal i første omgang sjekke om de er korrekt avbalansert. Lydløse og vibrasjonsfrie opp til 110.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Øyvind.h

Vurderer å heve kjøpet på vinterhjulene. De er mer enn gode nok på absolutt alt annet enn den støyen som oppstår i høy hastighet på motorveien, så jeg håper det lar seg løse.
Om kjøpet heves blir det Conti Viking Contact 7 pakke til 19.000,-. Vesentlig dyrere, men i hvert fall fra en dekkbutikk jeg har hatt god erfaring med på andre biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#94
Fikk testet bilen på skikkelig dårlig føre i dag. Asker - Dagalifjell. Til Kongsberg var det snøslaps og våt vei, videre opp numedal et dekke med slaps (uskrapet vei)  og senere snødekke. Handlestopp på Veggli. Snitthastighet ble bare 60 km/t. Temp rundt 0. 190 km med stigning 1000 m. Veldig trygt å kjøre med R3 20 tom dekk. Forbruk 28 kwh/100 km og 33 % rest ved ankomst. Spot on i forhold til rekkeviddeberegning ved avreise som indikerte først 35 %, men justerte etter et par minutter til 33 %. Dette synes jeg er overraskende bra når du tar hensyn til høydemeter og kjøreforhold. 14 % av forbruket gikk til oppvarming (20 grader).
En sak som undret meg er at bilen i de lange bakkene opp til fjellet gikk over fra forhjulsdrift til bakhjulsdrift. Hva er kriteriet for å kjøre bare med bakhjulsdrift. Jeg tror ikke det har med stigningsvinkel å gjøre, for jeg har sett at den har brukt forhjulsdrift i brattere bakker før. Kan det være en kombinasjon av stigning og fart som styrer dette ? Eller kan det være feil i visningen av energiflyt ?

Toalmar

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. desember 2020, klokken 18:01
Vurderer å heve kjøpet på vinterhjulene. De er mer enn gode nok på absolutt alt annet enn den støyen som oppstår i høy hastighet på motorveien, så jeg håper det lar seg løse.
Om kjøpet heves blir det Conti Viking Contact 7 pakke til 19.000,-. Vesentlig dyrere, men i hvert fall fra en dekkbutikk jeg har hatt god erfaring med på andre biler.
Conti Viking Contact 7 har vel gjort det veldig svært i tester så vidt jeg har sett. Tror det blir bra på bilen.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Egil Fonn

Det gjenstår å få teste bilen i skikkelig kulde. Men på turen til fjells i dag var det periodevis ganske kaldt. (-15c på det kaldeste) Parkerte en stund i denne kulden og registrerer at den ikke har særlig økt forbruk til varme fra -4 til -15 grader :+1: Foto: -14,5c og bilen bruker 3kw til varme. Forbruk under fart økte heller ikke mye i de kalde områdene. Den varmer heller ikke batteriet aktivt i moderat kulde. Da jeg startet kjøring ca -2c ute temp var maxpower indikator på 90% etter 80km er den steget til over 95%.(se foto som er etter 80km) Dette tyder på sakte naturlig oppvarming av batteri :+1:
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Det lover bra. Det tyder på at batteriet er godt isolert. Da blir det kanskje kgså noe overskuddsvarme som varmepumpen kan utnytte til å redusere energiforbruket til oppvarming av kupeen.

Øyvind.h

Sitat fra: Toalmar på torsdag 10. desember 2020, klokken 16:53
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. desember 2020, klokken 18:01
Vurderer å heve kjøpet på vinterhjulene. De er mer enn gode nok på absolutt alt annet enn den støyen som oppstår i høy hastighet på motorveien, så jeg håper det lar seg løse.
Om kjøpet heves blir det Conti Viking Contact 7 pakke til 19.000,-. Vesentlig dyrere, men i hvert fall fra en dekkbutikk jeg har hatt god erfaring med på andre biler.
Conti Viking Contact 7 har vel gjort det veldig svært i tester så vidt jeg har sett. Tror det blir bra på bilen.
Ja blir sikkert bra. Men vurderer å gi dem en sjanse til med avbalansering eller bytte av hjul/felg. Egentlig fornøyd med grep, støy og utseende. Prismessig er det ren knockout til 11000 der jeg må opp i rundt 19000 for mer anerkjente felger og testvinner dekk.
Men - kjører mange langturer i 115-120 så de må fungere perfekt i det intervallet. Det gjør de ikke pt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Sitat fra: Trond.m på lørdag 12. desember 2020, klokken 18:58
Det lover bra. Det tyder på at batteriet er godt isolert. Da blir det kanskje kgså noe overskuddsvarme som varmepumpen kan utnytte til å redusere energiforbruket til oppvarming av kupeen.

Hvor godt batteriet er isolert gjenstår å se. Synes ikke det varmes særlig fort opp under kjøring. Ved kjøring i minusgrader tviler jeg på det blir mye restvarme og hente der. Mulig på langturer med hurtiglading inkludert og motorvei med høy fart at det blir noe restvarme. Kupeen virker godt isolert.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Carboy

#100
Kjørt til fjells nå, til litt nord for Fagernes før Beito og kjørt fra Oslo. Da var det først våte veier med litt motorvei, deretter fryste det til med ruglete snø is veier. Temperaturen ble fort minus 4 og etter Bagn ble det minus 8 til minus 10. brukte ca 75% hit. Litt over 20 mil oppover. Forbruket stod til rundt 272.
Testet ionity-lading for første gang og ble skuffet. 76-81kw på det meste, men hadde vel litt høy batteriprosent.
(Ca 40 til ca 90%). Min etron 55 hadde 140-152kw lett.
Nå er ikke denne bilen vår langtursbil, der har vi en S 500 bensin. Men som elbil går det helt greit med EQC på vinter. Siden vi skulle til en destinasjon fremfor å kjøre fritt rundt så gikk elbilen fint. Men synes den ladet litt tregt på ionity, burde klare 100-110kw? En ellers er bilen helt super å kjøre, og vanvittig fin på langtur.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Trond.m

#101
Er enig i at ladehastigheten til EQC er langt under det man får med e-tron. Men jeg stod faktisk side om side med en Taycan på Ionity ved Larvik nylig. Vi kjørte (tifeldigvis) etter hverandre fra Oslo men pen kjøring gjorde nok at batteriene var ikke varme. Da ladet faktisk EQC raskere enn Taycan, selv om EQC hadde høyere SOC. Så det er nok gjort for å beskytte batteriet, og belønningen får nok framtidige eiere. Vi vet vel ikke ennå hvilken effekt det har på sikt å lade et kaldt e-tron batteri langt raskere enn andre elbiler.

Trond.m

Kjørte en tur på 24 km hvor jeg startet uten forvarming. Satte på defroster før jeg kjørte og da trakk klimaanlegget ca 11 kw. Etter et par minutter var ruten isfri i minus 6 grader. På turen varierte temperaturen mellom -13 og -6 grader.
Etter 24 km sjekket jeg varmeforbruket mens bilen stod stille. Det lå på 5 kw ved utetemperatur på minus 6. Jeg tror vel at mye av energien gikk til å varme batteriet, men 5 kw er likevel høyt i moderat vintertemperatur. Er det noen som har tilsvarende data for biler med varmepumpe ?  Totalt på turen ble forbruket 38,5 kwh/100 km og av dette gitt 44 % til oppvarming mot 53 % til framdrift.

Maxwell_400

Sitat fra: Trond.m på torsdag 24. desember 2020, klokken 13:18
Kjørte en tur på 24 km hvor jeg startet uten forvarming. Satte på defroster før jeg kjørte og da trakk klimaanlegget ca 11 kw. Etter et par minutter var ruten isfri i minus 6 grader. På turen varierte temperaturen mellom -13 og -6 grader.
Etter 24 km sjekket jeg varmeforbruket mens bilen stod stille. Det lå på 5 kw ved utetemperatur på minus 6. Jeg tror vel at mye av energien gikk til å varme batteriet, men 5 kw er likevel høyt i moderat vintertemperatur. Er det noen som har tilsvarende data for biler med varmepumpe ?  Totalt på turen ble forbruket 38,5 kwh/100 km og av dette gitt 44 % til oppvarming mot 53 % til framdrift.
Kjører en sånn strekning relativt ofte med mest 90 sone (Trondheim-Stjørdal). Det høyeste jeg har fått i løpet av et helt år er 31kWh/100km men det var med skiboks, normalt så ligger det under 26kWh/100km. Jeg har tilgode å kjøre når det er skikkelig kaldt (godt under -10). Bruker ikke å forvarme bilen da den blir fort varm, men setter den på når jeg børster snø.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Egil Fonn

Kjørte strekningen Harstad -Sandefjord i starten av uka. Motvind, våte veier dominerte. Inneklima 19 grader auto. Noen strekninger med vinterføre og 10 minus. Kjøring på tørre veier i ca 0 grader ga 22kw/100km. Kjøring i 10 minus og delvis snødekt gav 23kw/100km. Snitt endte på 23,2Kw/100 km.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA