Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen av dere som kutter reservasjon til fordel for Skoda Enyaq?

Startet av OleBrummen, tirsdag 01. september 2020, klokken 22:11

« forrige - neste »

Bzzlink

Jeg synes Enyaq'en ser veldig bra ut, og som flere sier her så får man en veldig godt utstyrt bil til 570'

Jeg havnet på 538' når jeg utstyrte den slik jeg ville ha den. Av bildene ser den mye mer premium ut inni enn Model Y. Og av erfaringer er VAG flinke (topp 2 i verden) på seter og interiør. Liker designet inni godt. Utenpå så er den litt «meh».

Hvorfor kjøre noe annet enn Skoda, nå da?
Av det jeg kan se av karosseriform, WLTP og ladehastighet, så oppfyller dette ikke kriteriet om at den skal kunne brukes som eneste bil uten å være irriterende. Jeg har model 3 LR nå og den er helt i grenseland.

Med -2 og slaps i motorveihastighet så klarer ikke Enyaq 20mil etter mine beregninger, med mindre de har gjort noe magisk med den i vindtunnel.

turfsurf

Sitat fra: Bzzlink på fredag 04. september 2020, klokken 08:25

Med -2 og slaps i motorveihastighet så klarer ikke Enyaq 20mil etter mine beregninger, med mindre de har gjort noe magisk med den i vindtunnel.
Nå har vel Enyaq varmepumpe i motsetning til TM3. Så sommer/vinter forholdet blir litt bedre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. september 2020, klokken 11:03
Sitat fra: Bzzlink på fredag 04. september 2020, klokken 08:25

Med -2 og slaps i motorveihastighet så klarer ikke Enyaq 20mil etter mine beregninger, med mindre de har gjort noe magisk med den i vindtunnel.
Nå har vel Enyaq varmepumpe i motsetning til TM3. Så sommer/vinter forholdet blir litt bedre.

Under 20 mil? Mener du minste batteripakke? Den har i tilfelle ikke varmepumpe.
Luftmotstanden er for øvrig 0,264 for modellen med lavest. Den øker for modellene med større hjuyl.

kodax

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. september 2020, klokken 11:03
Nå har vel Enyaq varmepumpe i motsetning til TM3. Så sommer/vinter forholdet blir litt bedre.
TMY (som er der denne tråden er plassert i) vil jo komme med varmepumpe.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: kodax på fredag 04. september 2020, klokken 11:35
TMY (som er der denne tråden er plassert i) vil jo komme med varmepumpe.
Ja, men svaret var til en som eier TM3 og regner med godt under halvert WLTP rekkevidde på motorvei med slapseføre for en bil med varmepumpe. Det gjelder kanskje TM3, men ingen av mine seks elbiler (tre med og tre uten varmepumpe) har hatt så stor reduksjon. Til og med TMS med takboks i 125 på slapseføre fikk ikke så redusert rekkevidde.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Sitat fra: daktari på torsdag 03. september 2020, klokken 17:03
Har man ikke 55' så hjelper det ikke at prisforskjellen er "lav". Det er jo en grunn til at folk kjører rundt i gamle Avensiser og Touraner med diesel istedetfor å ha en nyere bil. (og det er ikke fordi de er så sabla digge biler å kjøre...)
Har man ikke de 55' er det jo bare å låne de og  :P https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2020/01/26/7491480/teslaeiere-elsker-gjeld
Er ikke tvil om at jeg er villig til å bruke mye mer penger på en ny elbil enn en ny fossilbil. Det er ikke økonomisk forsvarlig av meg å kjøpe en ny fossilbil til 5-600' med drivstoffutgifter og normalt verditap samt bytte bil 1-2 ganger hvert 2. år, men med elbil har jeg iaf fram til nå kunne gjort det. Når det blir nok konkurrenter og alternativer kan jeg ikke holde på sånn lenger...

Jeg er helt enig i at 55' er mye penger, men i elbilverden strekker vel mange strikken lenger enn de ville gjort med fossilbil? Det handler jo selvfølgelig om at det ikke finnes så mange alternativer, jo flere konkurrenter jo mer er de 55'. Med inntog av VAG/Mercedes/Jaguar sine nye biler ser vi jo at de vil differensiere pris i forhold til motor og evt batteri, akkurat som de har holdt på i alle år med fossilbilene. Vil Tesla gjøre det samme eller er det mer hensiktsmessig for de med helt lik produksjon hver eneste dag? Vil det komme en SR etter LR har solgt til hele køen som med model 3? Lønner det seg å vente med å lansere SR eller vente, nå som konkurrentene lanserer elbiler med lavere priser på mindre batteri/motor og samme med valutajustering?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

hansemann90

Hvis noen som har inn en bestilling på Model Y til tidligere pris vurderer å heller kjøpe Enyaq, så tar jeg gjerne over denne bestilling mot at vedkommende får Enyaq litt billigere.

Autowinder

#37
Sitat fra: hansemann90 på onsdag 14. oktober 2020, klokken 21:29
Hvis noen som har inn en bestilling på Model Y til tidligere pris vurderer å heller kjøpe Enyaq, så tar jeg gjerne over denne bestilling mot at vedkommende får Enyaq litt billigere.
Sannsynligvis ikke mulig i og med at Tesla har nektet overføring av reservasjoner til andre tidligere. Bilen må registreres på reservatør. Er det lån inne i kjøpet, blir det også mye strul og kostnad på tinglysing av pant og etableringsgebyr.

Utover det, finnes det førstegangskjøpere som ikke har skjønt et av Teslas sterkeste argumenter for kjøp, mange fler superchargere enn andre tilbydere til sammen og færre biler som konkurrerer om SC, til dels på grunn av antall og delvis basert på den lengre rekkevidden til Tesla generelt. Så kommer nesten halv pris på SC lading i enkelte tilfeller på toppen.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Klykken

Ville ikke vurdert noe annet enn Tesla i disse dager hvis man drar lengre enn rekkevidde tur/retur. Supercharger-nettverket er så HINSIDES mye bedre enn de ørten forskjellige tilbyderne som krever brikker, abonnement, apper og ikke minst ublu-pris.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Klykken på mandag 19. oktober 2020, klokken 12:53
Ville ikke vurdert noe annet enn Tesla i disse dager hvis man drar lengre enn rekkevidde tur/retur.
Det er vel å overdrive. Har kjørt 30kkm (kanskje 8-9000km på hurtiglading) med ikke-Tesla elbil de siste 6 månedene, og har knapt stått i ladekø.

Kjører man mye på typiske utfartsdager / rushtider eller mye i utlandet, da vil jeg si meg mere enig.

Det jeg savner mye mere er godt utbygd destinasjonslading, som ikke hjelper noe særlig med Tesla.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på mandag 19. oktober 2020, klokken 14:31Det er vel å overdrive. Har kjørt 30kkm (kanskje 8-9000km på hurtiglading) med ikke-Tesla elbil de siste 6 månedene, og har knapt stått i ladekø.

Kjører man mye på typiske utfartsdager / rushtider eller mye i utlandet, da vil jeg si meg mere enig.

Hele grunnen til at vi har noe vi kaller utfartsdager og rushtid er jo at det er da flest biler flytter på seg, og dermed flest biler som trenger å lade. At du slipper ladekø fordi du kjører på andre tider enn folk flest betyr jo ikke at det ikke er ladekøer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på mandag 19. oktober 2020, klokken 14:52
Hele grunnen til at vi har noe vi kaller utfartsdager og rushtid er jo at det er da flest biler flytter på seg, og dermed flest biler som trenger å lade. At du slipper ladekø fordi du kjører på andre tider enn folk flest betyr jo ikke at det ikke er ladekøer.
Tja, kjørte ett par tusen km i fellesferien. Men det er mange som ikke bor i Oslogryta og slipper å lade på vei til hytta og.

Det er først når man ferdes på utfartstider og man må hurtiglade på disse dagene at det kan bli kø.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på mandag 19. oktober 2020, klokken 14:31
Sitat fra: Klykken på mandag 19. oktober 2020, klokken 12:53
Ville ikke vurdert noe annet enn Tesla i disse dager hvis man drar lengre enn rekkevidde tur/retur.
Det er vel å overdrive. Har kjørt 30kkm (kanskje 8-9000km på hurtiglading) med ikke-Tesla elbil de siste 6 månedene, og har knapt stått i ladekø.

Kjører man mye på typiske utfartsdager / rushtider eller mye i utlandet, da vil jeg si meg mere enig.

Det jeg savner mye mere er godt utbygd destinasjonslading, som ikke hjelper noe særlig med Tesla.

Hvorfor hjelper ikke destinasjonslading med Tesla? Går det an for andre å lade der og? Ser det har poppet opp mange slike ladere (svarte ikoner) i tillegg til mange superladere (rød). Er jo litt stilig at en og kan navigere til disse på skjermen i en Tesla.

Ser forøvrig at Tesla sier de ventet med å sette ned prisen på Model 3 (pga billigere USD) til de visste de kunne levere biler raskt. Så da kan en jo tolke det sånn at de vil sette ned prisen på Model Y når de vet mer nøyaktig leveringstidspunkt... verdt å tenke på når en sammenligner biler.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

#43
Jeg kjøper gjerne en Model Y, men det finnes ikke en angitt leveranse dato å finne noen steder.
Alt er ute i det blå - bestiller en Enyaq så får en i det minste antydet når bilen kan hentes

Og kjøper jeg en Y så aner jeg heller ikke hvilke batterier den kommer med - nå ryktes det at bilene som skal produseres i Kina leveres med helt andre batterier enn dagens modell i USA. Og når bilen skal bygges i Berlin så vil det også skje flere endringer jeg har null kontroll på. Så jeg forstår jo godt de som vil hoppe over på noe annet som og få noe mer håndfast å forholde seg til. Jeg er dog ikke i tvil om at NÅR model Y kommer så vil den være en bil som kan slå godt fra seg på alle mulige områder i konkurransen med de andre.  Tilbudet på model 3 som kom nå var jo svært godt om en var i markedet for en model 3 type bil.....

kodax

Sitat fra: hELgenen på mandag 19. oktober 2020, klokken 15:18
Jeg kjøper gjerne en Model Y, men det finnes ikke en angitt leveranse dato å finne noen steder.
Alt er ute i det blå - bestiller en Enyaq så får en i det minste antydet når bilen kan hentes

Og kjøper jeg en Y så aner jeg heller ikke hvilke batterier den kommer med - nå ryktes det at bilene som skal produseres i Kina leveres med helt andre batterier enn dagens modell i USA. Og når bilen skal bygges i Berlin så vil det også skje flere endringer jeg har null kontroll på. Så jeg forstår jo godt de som vil hoppe over på noe annet som og få noe mer håndfast å forholde seg til. Jeg er dog ikke i tvil om at NÅR model Y kommer så vil den være en bil som kan slå godt fra seg på alle mulige områder i konkurransen med de andre.  Tilbudet på model 3 som kom nå var jo svært godt om en var i markedet for en model 3 type bil.....
Man VET kanskje heller ikke hvilke batterier en Enyaq kommer til å bli levert med, det kan nok skje diverse endringer der også uten at de snakker så høyt om det? Dersom man fortsatt ikke vet hvilke batterier Teslaen blir levert med når du får den, så kan man jo levere den tilbake hvis det da har betydning.
Man vet heller ikke hvilke andre endringer som kommer på Enyaq, annet enn at de som vises fram nå er tidlige versjoner. "Problemet" med Tesla er vel at de kommuniserer så mye av hva som kommer at noen blir usikker og oppfatter det som noe potensielt negativt.
Jeg forstår at man gjerne skulle hatt noe mer konkret ang når TMY vil kunne leveres, særlig for norske kunder der dette blir norgesbilen og potensielle avgifter som kan komme snart, men med ny fabrikk som er under bygging for å levere til det europeiske markedet, så forstår jeg også godt at Tesla ikke ønsker å være noe mer konkret.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA