Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste hjemmeladestasjon for Leaf med 6,6kW ombordlader?

Startet av Speedster, onsdag 26. august 2020, klokken 14:37

« forrige - neste »

Speedster

Bygger nå ny garasje, og vil i den forbindelse skaffe en lader til min 2013 Leaf med dobbeltlader.
Hva bør jeg gå for?

Erik Ola Ulvestad

#1
Sitat fra: Speedster på onsdag 26. august 2020, klokken 14:37
Bygger nå ny garasje, og vil i den forbindelse skaffe en lader til min 2013 Leaf med dobbeltlader.
Hva bør jeg gå for?
(Editert)
Her var det stille frå 'Easseelibers' gjengen, så her er eit råd "mot strømmen"; Kjøp billegaste 7,4kW ladeboks med dc-rcm integrert, fast kabel med Type1 støpsel som du kan få tak i. (Evt. om du vil lade også andre bilar til venner og familie, gå for Type2 kontakt. Men, då endar ein  ofte med å kjøpe ein ekstra ladekabel til Leafen for å ha hengande i garasja, for du blir lei av å hente ut kabel frå bagasjerom kvar bidige dag.)
SÅ...in future...., når du skal bytte ut løvet, timestariff har blitt norma, alle bilar har ISO15118, du vil/må ha laststyring i ditt smart hus - først då byttar du til ein ny "fancybox" med 'alt'.

Evt om du er hacker, kjøper du en KEBA P30C Wallbox.(litt dyr)
Er du app freak og synest 4G fast skykobling og Leaf API integrasjon er kult, ser du på EASEE Home.( godt pris/funksjon forhold)
Har du wifi i garasja og vil ha lokal kontrol rett inn på din mobil, kan en BESEN Wallbox vere noko for deg.(Aller beste pris, for din elektriker, frå mwhandel.no)

BTW,  har du begrensa kapasitet i ditt hovedinntak og stort forbruk forøvrig kan det vere du må nøye deg med 16A, som forøvrig kan  vere plenty til 'over-natt' lading til Leafen. Liten vits med 22kW ladeboks då...

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jkirkebo

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 26. august 2020, klokken 23:51
Sitat fra: Speedster på onsdag 26. august 2020, klokken 14:37
Bygger nå ny garasje, og vil i den forbindelse skaffe en lader til min 2013 Leaf med dobbeltlader.
Hva bør jeg gå for?
Billegaste 7,4kW ladeboks med dc-rcm integrert, fast kabel med Type1 støpsel som du kan få tak i.
SÅ, når du skal bytte ut løvet, timestariff har blitt norma, alle bilar har ISO15118, du vil/må ha laststyring i ditt smart hus - først då byttar du til ein ny "fancybox" med 'alt'.

Jeg ville nå for all del unngått å kjøpe en boks med fast type 1 kabel... Kjøp heller en med type 2 uttak, så slipper man å bytte når bilen buttes ut (og andre på besøk kan også lade sine biler).

F.eks nye SimplEV fra Viridian som vi får inn på fredag. 3x32A, DC-RCM integrert, type 2 uttak og en pris på hyggelige 5850,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. august 2020, klokken 06:22
Jeg ville nå for all del unngått å kjøpe en boks med fast type 1 kabel... Kjøp heller en med type 2 uttak, så slipper man å bytte når bilen buttes ut (og andre på besøk kan også lade sine biler).

Støttes! Type 2 uttak pluss kabel som passer bilen er det du trenger.

Skulle jeg gjort dette igjen hadde jeg kjøpt lang nok kabel til at jeg kan rygge inn; eneste feilen jeg har gjort selv er å ha for kort kabel slik at Leafen må rygges ut.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ravis

Dere får unnskylde min uvitenhet, men passer type 2 i Leaf? Det står den er Type 1? Man MÅ ikke ha to kabler, med mindre man ønsker å lade andre bilder som har Type 2? Håper jeg har forstått det riktig...

cra

Sitat fra: Ravis på fredag 28. august 2020, klokken 14:19
Dere får unnskylde min uvitenhet, men passer type 2 i Leaf? Det står den er Type 1? Man MÅ ikke ha to kabler, med mindre man ønsker å lade andre bilder som har Type 2? Håper jeg har forstått det riktig...

Riktig; du trenger bare kabel som passer til din bil. (Type2->Type1 for gammel leaf). Får du besøk har de trolig egen kabel som passer til sin bil. Poenget er Type2-uttaket (som nå er standard på ladestasjoner) på boksen, og så plugger du i kabel etter hvilken bil du vil lade. Da kan du bytte bil-/pluggtype, endre lengde på kabel etc. uten å tenke på å gjøre noe med selve ladeboksen. :) Samme prinsippet som på de fleste offentlige sakteladere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kitchendog

Jeg har Easee ladeboks og anbefaler den. Den kommer uten kabel så du slipper og kjøpe ny boks hvis du bytter bil. Easee er utviklet og produseres i Norge og har grei app hvor du kan justere ladeeffekt og diverse. Den fungerer på alle strømnett, så det eneste du trenger er å velge farge. Smartlader som ikke er nevneverdig dyrere en helt "dumme" ladere uten app mulighet.

elektrolux

#7
Den billigste boksen med RCD 6mA DC er antakelig vår QUBev.

Her følger prinsippet om at pris og kvalitet henger sammen, men på en motsatt måte enn det mange vil ha en til å tro. Med høy kvalitet og null tull trenger vi ikke prise disse opp for å dekke inn framtidige reklamasjoner, og selger dem for kun 4990.- inkl. mva


https://www.youtube.com/watch?v=6vfMz3oyKfw
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Radial

Vil støtte Easee Home jeg og

Hos oss har vi egen konto vi belaster alle utgifter på huset, inkludert strømregningen.
Med Easee app'en, ser jeg mnd strømforbruk til min elbil, og kan da betale ekstra til felles-kontoen for å dekke inn den økte strømkostnaden jeg "påfører" husholdningen.

Neste år kommer også effekt-tariffene og lignende, der nettleverandør vil at jeg skal lade bilen etter 23 på kvelden. Dette kan jeg planlegge i Easee appen for å tilfredsstille dette (bilen min har ikke app/timer).

Støtter 1/3fas på både 230 og 400v.

Så å kjøpe en bittelitt smart ladeboks, er egentlig ganske smart i lengden.

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Erik Ola Ulvestad

#9
Sitat fra: Radial på onsdag 02. september 2020, klokken 22:03
Så å kjøpe en bittelitt smart ladeboks, er egentlig ganske smart i lengden.
En bittelitt smart ladeboks til en bitteliten pris får du med BESEN Wallbox (App varianten). Den har iOS/Android app, uavhengig av skyløsning og abbonement, med info om bla ladehistorikk og planlegging:

Edit:Var feil bilde for planlegging.



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Radial

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 03. september 2020, klokken 17:34


Sitat fra: Radial på onsdag 02. september 2020, klokken 22:03
Så å kjøpe en bittelitt smart ladeboks, er egentlig ganske smart i lengden.
En bittelitt smart ladeboks til en bitteliten pris får du med BESEN Wallbox (App varianten). Den har iOS/Android app, uavhengig av skyløsning og abbonement, med info om bla ladehistorikk og planlegging:




Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Den har akkurat det Easee mangler i appen ser jeg : Oversikt over hver lading 🙂👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA