Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva vil Tesla aksjen være verdt ved slutten av året 2020?

Startet av Espen Hugaas Andersen, tirsdag 01. september 2020, klokken 12:59

« forrige - neste »

Speeder

Sitat fra: RuneW på mandag 23. november 2020, klokken 16:49
Sitat fra: Sandvika på fredag 20. november 2020, klokken 15:21
Sitat fra: RuneW på fredag 20. november 2020, klokken 09:44
Sitat fra: Sandvika på torsdag 19. november 2020, klokken 22:26
Ok, det ville verdsatt selskapet til nesten 1.000mrd USD. For å forsvare en slik pris bør Tesla innen rimelig tid begynne å levere årlige overskudd i området 30-50mrd. Passer det da å minne om at Tesla i forrige kvartal omsatte for 8mrd og tjente 0,3mrd?

Med din logikk er vel også dagens verdi også helt usannsynlig? Men her er vi...
La meg være tydelig på at dette ikke er min logikk, men skolebokdefinisjoner og metodikk som de aller fleste profesjonelle investorer og analytikere jobber etter!

Det gjør nada forskjell. Jeg kan godt omformulere om det gjør det noe bedre.

Med skolebokdefinisjoner og metodikk som de aller fleste profesjonelle investorer og analytikere jobber etter er vel også dagens verdi også helt usannsynlig? Men her er vi...

Bedre?
Ja, og i dag har det blitt enda værre...😂
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Cobos

Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Counterpointer

Sitat fra: Cobos på mandag 23. november 2020, klokken 21:38
Værre .... bedre
Potato .... tomato

Er det så nøye da :-)
Fortrekker definitivt bedre

Er spennende å se hvordan løpet til full inkludering i S&P500 blir!
Har tatt posisjon så hvordan det går vil også ha konkrete effekter for meg. Det er alltid mer interresant enn akademiske øvelser.

Snesopp

Sprø aksjen bare fortsetter =)

Verdens niende (rundt der) mest verdifulle selskap nå. Og ser for meg at det hopper opp på en femteplass før året er omme. Må vel opp i 800-900 dollar for å greie det.

Begrunnelse: Du kødder ikke med folkeaksjer og de jeg snakker med som eier sier de aldri skal selge.

Når synker den: Ikke neste 3-4 åra hvis ikke musk daue.

Mye som skal klaffe om det skal forsvares. Kan vel begynne med at vi må få robottaxi som musk har lovet om noen år siden 2015. Selv om dette bare bringer inn noen tusen til eieren i året.

Kan legge til at waymo har startet med robottaxi i arizona. Med svindyre biler siden de bruker lidar.

Counterpointer

Hvis robottaxi er viktig forutsettning så er jeg skeptisk til når det realiseres. Er enig i at det ville drive kursen skyhøyt, men det er fordi det er temmelig usannsynlig imho. Det er langt fra å få bilen til å krype frem på en p plass til at den kan kjøre trygt selv. Da burde i det minste Summon fungert prikkfritt i dag, noe det ikke gjør på min Model 3

emurof

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 24. november 2020, klokken 08:12
Hvis robottaxi er viktig forutsettning så er jeg skeptisk til når det realiseres. Er enig i at det ville drive kursen skyhøyt, men det er fordi det er temmelig usannsynlig imho. Det er langt fra å få bilen til å krype frem på en p plass til at den kan kjøre trygt selv. Da burde i det minste Summon fungert prikkfritt i dag, noe det ikke gjør på min Model 3

Jeg så denne nevnt på et annet forum - en analytiker som mener Tesla er underpriset i forhold til hva den "burde" være verdt i løpet av 2020:

https://twitter.com/garyblack00/status/1330900948399566850

bmw2002

Sitat fra: Snesopp på mandag 23. november 2020, klokken 23:21
Kan legge til at waymo har startet med robottaxi i arizona. Med svindyre biler siden de bruker lidar.

Det Waymo gjør nå er dyrt av mange årsaker, Lidar er ikke spesielt dyrt lenger.

Hver Waymo bil har nå 3 personer som følger med.  En som sitter på en sentral og overvåker bilen, han kan endre på rute og få bilen til å stoppe.

I tillegg er det en følgebil med to personer, der en av dem kan overta taxien og kjøre når det går helt galt.

Waymo må også lage ekstremt nøyaktige "HD"/3D kart alle steder der bilene skal kjøre.

Tesla sin tilnærming er bedre på den måten at de kun skal være avhengig av kamera (+ litt radar) for å kjøre overalt.  Men dette betyr også at Tesla i dag kjører dårligere enn Waymo gjorde for 10 år siden.

Dette i seg selv gjør at jeg ikke tror Tesla kommer med noen robotaxier som gjør det Elon har lovt de nærmeste 20 årene, dette er nok først og fremst lovnader for å selge biler og drive opp aksjekursen.

RuneW

Sitat fra: bmw2002 på fredag 27. november 2020, klokken 12:24
Dette i seg selv gjør at jeg ikke tror Tesla kommer med noen robotaxier som gjør det Elon har lovt de nærmeste 20 årene, dette er nok først og fremst lovnader for å selge biler og drive opp aksjekursen.

Du skal ha for at du tør å spå om teknologi i 20 år framover - spesielt innen dette feltet  :+1:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Cobos

Sitat fra: bmw2002 på fredag 27. november 2020, klokken 12:24
Sitat fra: Snesopp på mandag 23. november 2020, klokken 23:21
Kan legge til at waymo har startet med robottaxi i arizona. Med svindyre biler siden de bruker lidar.

Det Waymo gjør nå er dyrt av mange årsaker, Lidar er ikke spesielt dyrt lenger.

Hver Waymo bil har nå 3 personer som følger med.  En som sitter på en sentral og overvåker bilen, han kan endre på rute og få bilen til å stoppe.

I tillegg er det en følgebil med to personer, der en av dem kan overta taxien og kjøre når det går helt galt.

Waymo må også lage ekstremt nøyaktige "HD"/3D kart alle steder der bilene skal kjøre.

Tesla sin tilnærming er bedre på den måten at de kun skal være avhengig av kamera (+ litt radar) for å kjøre overalt.  Men dette betyr også at Tesla i dag kjører dårligere enn Waymo gjorde for 10 år siden.

Dette i seg selv gjør at jeg ikke tror Tesla kommer med noen robotaxier som gjør det Elon har lovt de nærmeste 20 årene, dette er nok først og fremst lovnader for å selge biler og drive opp aksjekursen.
Du har sett de siste FSD videoene med selvkjøring fra California denne uka ikke sant? For meg tyder det på at det veldig snart begynner å bli brukbart.

Jeg bemerker at jeg stemte på $600-$700 og prisen var idag ca $3 unna nedre delen av range'en min. Jeg tenkte originalt at jeg var litt optimistisk, nå lurer jeg på om jeg har vært for pessimistisk....
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Counterpointer

Sitat fra: Cobos på fredag 27. november 2020, klokken 19:08
Jeg bemerker at jeg stemte på $600-$700 og prisen var idag ca $3 unna nedre delen av range'en min. Jeg tenkte originalt at jeg var litt optimistisk, nå lurer jeg på om jeg har vært for pessimistisk....
Det er fremdeles lenge til inklusjonen i S&P 500 er fullført, så sjansen er definitivt til stede for at du ikke var optimistisk nok, det kan ikke etter noen standarder betegnes som pessimistisk

emurof

Sitat fra: bmw2002 på fredag 27. november 2020, klokken 12:24Tesla sin tilnærming er bedre på den måten at de kun skal være avhengig av kamera (+ litt radar) for å kjøre overalt.  Men dette betyr også at Tesla i dag kjører dårligere enn Waymo gjorde for 10 år siden.

Dette i seg selv gjør at jeg ikke tror Tesla kommer med noen robotaxier som gjør det Elon har lovt de nærmeste 20 årene, dette er nok først og fremst lovnader for å selge biler og drive opp aksjekursen.

Det er en merkelig konklusjon. Hvordan kan Tesla kjøre dårligere enn Waymo gjorde for ti år siden når Waymo krever detaljerte forhåndsgenererte kart, mens Tesla kan kjøre hvor som helst? Teslas løsning er jo mye mer generell, mens Waymo er svært begrenset.

Og hvorfor skulle det ta 20 år når man ser på hvor bra betaen er, og hvor raskt den forbedres?

Her virker det mer som surmuling enn noe annet.

bmw2002

Sitat fra: emurof på fredag 27. november 2020, klokken 21:04
Det er en merkelig konklusjon. Hvordan kan Tesla kjøre dårligere enn Waymo gjorde for ti år siden når Waymo krever detaljerte forhåndsgenererte kart, mens Tesla kan kjøre hvor som helst? Teslas løsning er jo mye mer generell, mens Waymo er svært begrenset.

Og hvorfor skulle det ta 20 år når man ser på hvor bra betaen er, og hvor raskt den forbedres?

Her virker det mer som surmuling enn noe annet.

Tesla har en helt annen tilnærming.  Denne tilnærmingen er vanskeligere enn det Waymo gjør. Waymo gjør mye av det samme som Tesla, grunnen til at de bruker forhåndsgenererte kart er å ha flere datakilder (de bruker kamera og Tesla tilnærming også i tillegg) som gir en helt annen trygghet (og gjør at man nesten aldri må ta over kontrollen). Ulempen er at dette da kun fungerer innenfor et avgrenset område, noe som er OK for en taxitjeneste.

Waymo har selv sagt at de ikke ser for seg å kunne nå nivå 5 de neste 20 årene, det er ingen som jobber med selvkjøring som tror dette kommer i løpet av få år, det er det kun Elon Musk som påstår at han skal få til. Jeg har ikke sett at Tesla har demonstrert noe som jeg ikke har sett andre gjort, forskjellen er bare at de andre aktørene bruker ikke vanlige kunder som testpiloter.




Speeder

Sitat fra: bmw2002 på lørdag 28. november 2020, klokken 23:13
Sitat fra: emurof på fredag 27. november 2020, klokken 21:04
Det er en merkelig konklusjon. Hvordan kan Tesla kjøre dårligere enn Waymo gjorde for ti år siden når Waymo krever detaljerte forhåndsgenererte kart, mens Tesla kan kjøre hvor som helst? Teslas løsning er jo mye mer generell, mens Waymo er svært begrenset.

Og hvorfor skulle det ta 20 år når man ser på hvor bra betaen er, og hvor raskt den forbedres?

Her virker det mer som surmuling enn noe annet.
Waymo har selv sagt at de ikke ser for seg å kunne nå nivå 5 de neste 20 årene, det er ingen som jobber med selvkjøring som tror dette kommer i løpet av få år, det er det kun Elon Musk som påstår at han skal få til. Jeg har ikke sett at Tesla har demonstrert noe som jeg ikke har sett andre gjort, forskjellen er bare at de andre aktørene bruker ikke vanlige kunder som testpiloter.
Link til Waymos utsagn om nivå 5 først i 2040?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

geirci2

Da avstemmingen begynte i september antok jeg en aksjekurs på $600-700.
Dette ser bra ut... i premarked nå 31.12.2020 ligger aksjekursen på ca. $704.

Bare så synd at kronerverdien har falt 1 hel krone siden avstemmingen begynte...

Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Counterpointer

700 kr pr aksje utgjør en betydelig sum selv med få aksjer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA