Polestar 2 vs I-pace

Startet av Hans Blytt, tirsdag 01. september 2020, klokken 09:55

« forrige - neste »

Hans Blytt

Lurer på hva folk her tenker om Polestar 2 mot Jaguar I-pace, spesielt nå som I-pace kan fås som noe rimeligere EV320 (startpris 599 k). Ligger også flere I-pace brukt på finn, men disse vil ikke få gleden av et nytt og bedre infotainment-system som kommer i 2021-modellene.

Som vordende far frister nok størrelsen til I-pace, hvor bakseteplass er bedre, høyden (enklere mtp barneseter osv), og noe større bagasjerom. Men prisen blir høyere, og infotainment er ikke like bra som hos Polestar. Synes begge bilene er råflotte.

Kjør debatt!

1000kwh

Hadde valgt Polestar. 120000++ dyrere med en ipace! 599 er ikke inkludert vinterhjul.

alagerqv

Jeg vil anbefale deg å sette deg inn i forsetet på begge bilene, og så sjekke hvor mye plass du har til barnesete etterpå... Synes iPace var overraskende liten inni, så det er ikke sikkert at den praktiske forskjellen er så stor.

Øyvind.h

Nå gikk det noen måneder fra jeg satt i Ipace til jeg prøvesatt PS2, men min opplevelse var at PS2 er en god del mindre alle plasser.
Infotainment var dog mye bedre i PS2.
Om du klarer deg med plassen i PS2 ville jeg sterkt vurdert den. Hyggelig priset, brukbar hengerkapasitet og fint interiør. Kanskje hakket mindre premium opplevelse enn i Ipace. Men eksteriørt synes jeg PS2 er mye finere enn Ipace.

Om du kun har (snart) ett barn tenker jeg PS2 burde holde fint plassmessig, kombinert med takboks.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Infotainment fra Google er nok til å velge vekk PS2 fra min del. Hvordan det nye "PivPro" til I-Pace blir er vel ikke kjent enda, men det er vel allerede levert i andre JLR biler.

I-Pace kan fåes med luftfjæring hvis det er ett viktig argument.

Rekkevidde er ganske lik hvis begge har 20" hjul.

Begge to fåes med 12V problemer og ganske like ladekurver. Ryktes om at MY21 av I-Pace skal lade fortere.

Utseende er det subjektivt, selv synes jeg PS2 er ok forfra, mindre heldig fra alle andre vinkler. I-Pace synes jeg er en av de peneste elbilene på markedet, selv om den og har noen uheldige vinkler. Og ser helt rar ut med fjæringen i high.

PS2 er en sedan, med de fordelene og ulempene det gir (mange fordeler IMO), mens I-Pace er en crossover som får litt egenskaper fra begge leirer.

Vil man ha en bil som ikke er fullt så vanlig er nok I-Pace ett bedre valg, PS2 blir det nok flust av, og den ser jo ut som en vilken som helst Volvo når man møter den.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hans Blytt

Gode poenger her. Har prøvesittet og prøvekjørt begge biler, og synes det er merkbart mer plass i i-pace, spesielt i baksetet. Men vi er jo alle forskjellige, dette gjelder mine egne innstillinger. Fortsatt nok plass til meg selv "bak meg selv" i Polestar.

Har tro på at infotainment i nye i-pace kan være en del bedre enn i de som er solgt hittil, men i mine øyne trekker nok fortsatt polestar det lengste strået på dette punktet. Gjenstår forsåvidt å se.

Tror nok rekkevidde vil oppleves stort sett likt. Ladehastighet går i favør Polestar, i hvertfall i starten av ladingen. I Teslabjørns ladevideo som sammenligner disse to, tar 7-80 % 35 min i Polestar, og rundt 48 min i Jaguar

Men så er det dette med prisen da. Polestar blir en god del rimeligere.

knutmy

Solgte en i-pace for å bestille en PS2.

IP er veldig brei, og har veldig stor opplevd snuradius. Google sin infotainment i PS2 virker veldig mye bedre. Skal man ha litt utstyr i IP koster det fort penger.

chargedup

Rekkevidde vil nok for det meste oppleves noenlunde likt i det daglige. Dersom du kjører mye motorvei på langtur må du nok regne med at I-pace har endel kortere rekkevidde enn PS2 pga luftmotstand. På langturer vil selvfølgelig da også PS2 bruke mindre tid også mtp ladehastighet. Jeg var kjempefornøyd med min I-pace, men forbruk i 120 er selvfølgelig høyt for en SUV/CUV i forhold til en kombikupè. Hadde forbruk vært det viktigste på en bil hadde man vel sett på ioniq...

Utstyr koster mye på I-pace ja, så hvis du liker haugevis med utstyr kan du se langt etter prisen på 599'. Uten å ha kjørt/sittet i PS2 tipper jeg at I-pace føles litt mer luksuriøs/eksklusiv (kanskje bare fordi Jaguar ikke er et vanlig merke?) selv om du sannsynligvis har mye mindre utstyr enn i PS2.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

HelectriC

Hadde iPace tidligere, men infotainmentsystemet føltes bare så gammelt å treigt når man har kjørt Tesla i mange år. Kunne ikke annet enn å selge bilen. Forhåpentligvis har det blitt bedre på MY21, men skjermen blir neppe større, noe som også føltes veldig begrensende når man navigerer. Nå gleder jeg meg til PS2 og håper den blir bra!
ioniq 5

Snoopy

Hei!
Jeg har I-pace 400 HSE med luft, surface response og alt mulig utstyr. Titter på Polestar 2. Jeg har ikke bruk for all plassen i I-Pace og synes også PS2 er fin. Da jeg klarer meg fint med plassen i PS2, og om jeg bytter, så vil jeg spare ganske mye penger på det. Samtidig har jeg noen bekymringer med PS2.
HUD og varmepumpe finnes vel ikke? Har hørt at VP kommer senere? App og forvarming av bil og batteri? Hvordan virker dette? Når det gjelder I-pace så funker alt dette virkelig bra, og jeg har heller ikke hatt noe stress med infotainment. Helt spinnvillt lydanlegg i I-Pace (Meridian Surround 860W). Hvordan er lydanlegget fra Harman Kardon i PS2?
Sorry for mange spørsmål på en gang...

HelectriC

Sitat fra: Snoopy på torsdag 03. september 2020, klokken 14:52
Hei!
Jeg har I-pace 400 HSE med luft, surface response og alt mulig utstyr. Titter på Polestar 2. Jeg har ikke bruk for all plassen i I-Pace og synes også PS2 er fin. Da jeg klarer meg fint med plassen i PS2, og om jeg bytter, så vil jeg spare ganske mye penger på det. Samtidig har jeg noen bekymringer med PS2.
HUD og varmepumpe finnes vel ikke? Har hørt at VP kommer senere? App og forvarming av bil og batteri? Hvordan virker dette? Når det gjelder I-pace så funker alt dette virkelig bra, og jeg har heller ikke hatt noe stress med infotainment. Helt spinnvillt lydanlegg i I-Pace (Meridian Surround 860W). Hvordan er lydanlegget fra Harman Kardon i PS2?
Sorry for mange spørsmål på en gang...

Kommer du virkelig å spare så masse om du selger iPace? Det er vel ganske kraftige nedganger på brukt vs Nypris? HUD finnes ikke, VP kommer, men er mer oppskrytt enn nyttig. Stereoen er sannsynligvis ikke like god i PS2.
ioniq 5

mroek

Appen ser også ut til å være noen måneder forsinket.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Snoopy

Sitat fra: HelectriC på torsdag 03. september 2020, klokken 16:03
Sitat fra: Snoopy på torsdag 03. september 2020, klokken 14:52

Kommer du virkelig å spare så masse om du selger iPace? Det er vel ganske kraftige nedganger på brukt vs Nypris? HUD finnes ikke, VP kommer, men er mer oppskrytt enn nyttig. Stereoen er sannsynligvis ikke like god i PS2.

Om jeg måtte velge mellom en halveis utstyrt I-Pace S og godt utstyrt Polestar 2 til lik pris, ville jeg valgt Polestar 2. Nå vil jeg legge min Jag ut for salg om ikke lenge og se om jeg får greit igjen for den. Om ikke beholder jeg. Jeg bestilte I-pace tidlig og fikk den til lanseringspris.Min hoppet i pris med nesten 70' etter jeg fikk den. Derfor tror jeg verdifallet ikke er like stort. Synes Polestar er kul, og jeg kan leve uten noen av de tingene jeg har på bilen i dag. I mine øyne får man utrolig mye bil for pengene i PS2. Den har god performance, tøff design og mye utstyr for pengene.

Tellus

Hvis man ønsker en premiumbil så er kanskje ikke Polestar 2 det man skaffer seg.

Personlig synes jeg den ser bra ut, men bilen er noe mindre og den kan vel ikke kalles verken SUV eller CUV.
Hvis jeg skulle kjøpt meg ned så hadde jeg nok personlig tittet mer mot Mustang Mach-E. Model Y også selvfølgelig hvis man liker den (jeg liker den ikke noe særlig). EQC er jo også et alternativt hvis man ønsker å holde seg i premiumsegmentet.

Kommer varianter av Volvo XC60 og BMW X3 i elektrisk utgave snart også så utvalget i premiumsegmentet begynner å bli ganske bra.

Stikkkontakt

Sitat fra: HelectriC på onsdag 02. september 2020, klokken 14:41
Hadde iPace tidligere, men infotainmentsystemet føltes bare så gammelt å treigt når man har kjørt Tesla i mange år. Kunne ikke annet enn å selge bilen. Forhåpentligvis har det blitt bedre på MY21, men skjermen blir neppe større, noe som også føltes veldig begrensende når man navigerer. Nå gleder jeg meg til PS2 og håper den blir bra!

Jeg bruker navien bak rattet. Mye bedre enn en skjerm langt til høyre. Og piler i HUD selvsagt. Men HUD er utelukket om man går for EV320.
Syns at Jaguar fikser noen av de store ankepunktene som har vært. Treg infotainment er visstnok en saga blott og 11kw lading er et fremskritt. Om ryktene om 120kw DC lading og mindre konservative kriterier for høy ladehastighet stemmer begynner ting å falle på plass. Kamera på taket som vises i sladrespeilet er også genialt.
Min mening har hele tiden vært at det er en god bil, men en mindre bra elbil. Om ladingen er forbedret og det elektriske mer stabilt ,er den blitt en mye bedre elbil også.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA