Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe elbil av forhandler eller privatperson? Innbytte eller ikke?

Startet av Haalis80, mandag 31. august 2020, klokken 10:04

« forrige - neste »

Haalis80

Hei

Vi skal kjøpe en brukt Tesla S, og vurderer om vi bør kjøpe av en forhandler eller en privatperson? Er man godt nok dekket av Teslas garanti til at det ikke spiller noen rolle?

Hva er folks erfaring med å ta innbytte i eksisterende bil kontra og selge den selv? Å selge den selv kan gi en bedre pris kanskje, men du står samtidig ansvarlig i tiden etter, kan være risikabelt.

Åpen for andres erfaringer og innspill:)


1000kwh

Selg privat og kjøp privat! Både tjent og spart i begge ledd. Forhandlere er etter min erfaring «værre» enn private.. de snor seg unna det meste, så noe tryggere er det ikke.

Med biler som har garanti spiller det heller ingen rolle at bilen er kjøpt privat.

Har aldri hørt igjen fra kjøper etter salg. Skriv ALT på finnannonsen. Hver minste skavank, mulige ulyder og alt som du tror kan være feil eller mangelfullt.

RJK

Sitat fra: 1000kwh på mandag 31. august 2020, klokken 10:51
Selg privat og kjøp privat! Både tjent og spart i begge ledd. Forhandlere er etter min erfaring «værre» enn private.. de snor seg unna det meste, så noe tryggere er det ikke.

Med biler som har garanti spiller det heller ingen rolle at bilen er kjøpt privat.

Har aldri hørt igjen fra kjøper etter salg. Skriv ALT på finnannonsen. Hver minste skavank, mulige ulyder og alt som du tror kan være feil eller mangelfullt.

5 års reklamasjonsrett når man som privatperson kjøper fra forhandler, 2 år når man kjøper fra en annen privatperson. Så får man vurdere om den forskjellen, og at man dekkes av forbrukerkjøpsloven istedet for kjøpsloven er nok til å legge de ekstra kronene i å handle fra en tilsynelatende solid forhandler.

Må uansett se selger an, for det finnes både notoriske lurendreiere og seriøse folk med begge typer frakker på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tolapet

Garanti og reklamasjonsrett følger bilen. Er bilen "yngre" enn 5 år, vil reklamasjonretten mot forhandleren som som solgte bilen, gjelde også for ny eier. Selger jeg min bil, som er ett år gammel, vil ny kjøper ha igjen 4 års reklamasjonrett og resten av garantien mot forhandleren som solgte meg bilen.
Kjøper en fra en forhandler, så sier de resterende nybilgaranti, men det blir 5års reklamasjonsrett mot forhandleren.
Ser derfor ingen grunn til ikke å kjøpe privat, hvis bilen er to-tre år. 2 års reklamasjonsrett mot privat selger gjelder selvsagt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA