Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: SR+  (Lest 14288 ganger)

LeafSwe

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 302
    • Vis profil
Sv: SR+
« Svar #105 på: ſøndag 09. Mai 2021, klokken 07:11 »
SR+ går 10 mil kortere enn LR? 614-448=?

Stämmer bra med ca 10 mils skillnad. Vintertid eller vid motorvägskörning är förbrukning ca 200wh/km på lr awd, blir 37 mils räckvidd med 74kWh tillgängligt batteri.
Sr+ 27 mil och 185Wh/km, 50kWh tillgängligt. Blir faktor 0,6 av wltp.

Lr awd 614 x 0,6 = 37 mil
Sr rwd 448 x 0,6 = 27 mil
3P+
3SR+

knut3448

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 453
    • Vis profil
Sv: SR+
« Svar #106 på: Onsdag 02. Juni 2021, klokken 11:39 »
Det har vært tomt for SR+ lagerbiler med hengerfeste en stund, men her dukket det jammen opp en sort. Den forsvinner vel fort...

123kris

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 173
    • Vis profil
Sv: SR+
« Svar #107 på: Onsdag 02. Juni 2021, klokken 12:13 »
Hentet min i Drammen i dag. Har og en LR som jeg har sammenlignet litt med. Synes Kina-bilen virker bedre skrudd sammen og har mindre panelgaps. Så får vi se hvordan dette LFP batteriet viser seg å være  :)
2021 - TM3 SR+
2020 - TM3 LR AWD - solgt
2019 TM3 SR+ - solgt
2019 TM3 LR AWD -solgt
2017 TMS 75D - solgt
2016 Leaf Nordic 30kwh - solgt

knut3448

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 453
    • Vis profil
Sv: SR+
« Svar #108 på: Onsdag 02. Juni 2021, klokken 12:26 »
Hentet min i Drammen i dag. Har og en LR som jeg har sammenlignet litt med. Synes Kina-bilen virker bedre skrudd sammen og har mindre panelgaps. Så får vi se hvordan dette LFP batteriet viser seg å være  :)
Kult, det må jo være en av de første som er utlevert i Norge. Mistenker at utleveringa startet i dag.

2ris

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 36
    • Vis profil
Sv: SR+
« Svar #109 på: Tirsdag 10. August 2021, klokken 12:22 »
Mulig noe off-topic, men:

Hva mister man ved å gå for SR+ vs. LR? 100 000 prisforskjell er jo en del...

Det opplagte er jo rekkevidde og AWD, noe dårligere akselerasjon.

Men også:

• Varme i baksetet (kan kjøpes)
• Varme i ratt (kan ikke kjøpes?)
• Subwoofer
• Man mister gratis nettilknytning/Netflix/Spotify-tilkobling/satelitt-kart, ikke sant? Hva koster i så fall dette?

Viktigst for meg:
*Hva med mulighet for hengerfeste?
*Hva med mulighet for fjernstyrt oppvarming/kjøling via app, uten at bilen er tilkoblet lader?
*Hva med software og "selvkjøring", autopilot, filholder, ACC?
*Hva med kameraer og sentrymode?
*Hva med mulighet for takstativ?
*Motorisert bakluke?
*Hva med glasstak

Noe annet jeg har glemt?

Tusen takk! :)

Rosstopher

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1378
    • Vis profil
Sv: SR+
« Svar #110 på: Tirsdag 10. August 2021, klokken 12:26 »
Correct me if I'm wrong men alt som er viktigst for deg får du på SR+.
Model Y

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

BE

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1557
    • Vis profil
Sv: SR+
« Svar #111 på: Tirsdag 10. August 2021, klokken 14:51 »
Viktigst for meg:
*Hva med mulighet for hengerfeste?
*Hva med mulighet for fjernstyrt oppvarming/kjøling via app, uten at bilen er tilkoblet lader?
*Hva med software og "selvkjøring", autopilot, filholder, ACC?
*Hva med kameraer og sentrymode?
*Hva med mulighet for takstativ?
*Motorisert bakluke?
*Hva med glasstak

Noe annet jeg har glemt?

Tusen takk! :)
Stemmer, alt dette får du på SR+

Det ryktes også at du får mulighet til å kjøpe varme i ratt tilsvarende varme i baksetet, men det er ikke mulig pr. dags dato.
---------
CN-SR+
---------

2ris

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 36
    • Vis profil
Sv: SR+
« Svar #112 på: Tirsdag 10. August 2021, klokken 16:44 »
Høres bra ut! Hva med det nett-tilknytningsgreiene jeg nevnte: hva innebærer det, og hva koster det ev. å få tilsvarende tilgang som på LR AWD? (Det er det vel gratis?)

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3971
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: SR+
« Svar #113 på: Tirsdag 10. August 2021, klokken 16:49 »
Høres bra ut! Hva med det nett-tilknytningsgreiene jeg nevnte: hva innebærer det, og hva koster det ev. å få tilsvarende tilgang som på LR AWD? (Det er det vel gratis?)
Alle Teslaer har full funksjonalitet i appen.
RTFM https://www.tesla.com/sites/default/files/model_y_owners_manual_europe_no.pdf
MIC TMY, LR AWD, Gemini S/V, Hvit/Sort (august -21 til dd)
TM3 LR AWD, FSD, Aero S/V, Midnight Silver (mars -19 til aug-21)

Syklist

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 99
    • Vis profil
Sv: SR+
« Svar #114 på: Tirsdag 10. August 2021, klokken 17:02 »
Premium connectivity er gratis i 1 måned med SR+ og i 12 mnd med LR.

Mener at det koster 129 kr/mnd deretter.

Dersom du ikke trenger live traffikkinformasjon, er ikke dette et must.

Har bra erfaring med begge. Om du ikke kjører veldig mye langtur, er SR+ nok.  Fungerte godt som feriebil for oss i fjor. Med LR har du veldig bra marginer m.h.p. lading.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Rosstopher

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1378
    • Vis profil
Sv: SR+
« Svar #115 på: Tirsdag 10. August 2021, klokken 17:03 »
Høres bra ut! Hva med det nett-tilknytningsgreiene jeg nevnte: hva innebærer det, og hva koster det ev. å få tilsvarende tilgang som på LR AWD? (Det er det vel gratis?)

Premium connectivity gir deg satelittkart, Spotify, Netflix o.l. Med LR får man et år gratis, mens med SR+ får man 30 dager gratis. Etter det koster det vel rundt en hundrings i måneden.

EDIT: Ja, og live trafikk som nevnt ovenfor. Skrev visst samtidig. Nettradio er vel også i den pakka.
Model Y

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3971
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: SR+
« Svar #116 på: Tirsdag 10. August 2021, klokken 17:12 »
Høres bra ut! Hva med det nett-tilknytningsgreiene jeg nevnte: hva innebærer det, og hva koster det ev. å få tilsvarende tilgang som på LR AWD? (Det er det vel gratis?)

Premium connectivity gir deg satelittkart, Spotify, Netflix o.l. Med LR får man et år gratis, mens med SR+ får man 30 dager gratis. Etter det koster det vel rundt en hundrings i måneden.

EDIT: Ja, og live trafikk som nevnt ovenfor. Skrev visst samtidig. Nettradio er vel også i den pakka.
For å tilføye... dersom man deler nett fra mobilen eller en mobil router, kan man bruke Netflix, spotify, netradio ol.
Satellittbilder og live trafikkdata får man derimot ikke via egen mobildata.
RTFM https://www.tesla.com/sites/default/files/model_y_owners_manual_europe_no.pdf
MIC TMY, LR AWD, Gemini S/V, Hvit/Sort (august -21 til dd)
TM3 LR AWD, FSD, Aero S/V, Midnight Silver (mars -19 til aug-21)

flar

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 9
    • Vis profil
Sv: SR+
« Svar #117 på: Fredag 13. August 2021, klokken 15:42 »
Jeg mottar snart min nye hvite SR+, og siden den i all hovedsak skal benyttes til pendling (på E6), så ønsker jeg å ta vare på den så godt som mulig. Jeg vurderer derfor å ta den med til bilpleie for å få lakken keramisk behandlet. Er det verdt det, tror dere? Har blitt anbefalt Ditec Ceramic Plus av bilpleieforretningen.

Om dere har andre gode tips for å ta best mulig vare på den, så tar jeg gjerne i mot tips :)

OlaM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1231
    • Vis profil
Sv: SR+
« Svar #118 på: Fredag 13. August 2021, klokken 16:31 »
Jeg mottar snart min nye hvite SR+, og siden den i all hovedsak skal benyttes til pendling (på E6), så ønsker jeg å ta vare på den så godt som mulig. Jeg vurderer derfor å ta den med til bilpleie for å få lakken keramisk behandlet. Er det verdt det, tror dere? Har blitt anbefalt Ditec Ceramic Plus av bilpleieforretningen.

Om dere har andre gode tips for å ta best mulig vare på den, så tar jeg gjerne i mot tips :)

Mange meninger rundt det. Jeg mener ikke det er verdt hvis du tenker at den skal gi ekstra beskyttelse om gjør at du slipper å vaske så mye. Men hvis du vasker bilen ofte og synes vinterskitt osv er vanskelig å få av, da kan det være verdt det. Det er ikke et skjold, bare en vannavvisende hinne som gjøre bilen litt lettere å vaske. Og det er uansett ikke på de store flate panelene at biler tar først eller mest skade av harde forhold, det er skarpe kanter, skjøter, understell, o.l. De får ingen coating.

flar

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 9
    • Vis profil
Sv: SR+
« Svar #119 på: Fredag 13. August 2021, klokken 16:38 »
Jeg mottar snart min nye hvite SR+, og siden den i all hovedsak skal benyttes til pendling (på E6), så ønsker jeg å ta vare på den så godt som mulig. Jeg vurderer derfor å ta den med til bilpleie for å få lakken keramisk behandlet. Er det verdt det, tror dere? Har blitt anbefalt Ditec Ceramic Plus av bilpleieforretningen.

Om dere har andre gode tips for å ta best mulig vare på den, så tar jeg gjerne i mot tips :)

Takk for svar.

Planen er å vaske den regelmessig året rundt. Om vinteren pga salting og resten av året pga insekter, så får vi se hvor godt jeg klarer å følge det opp :)
Mange meninger rundt det. Jeg mener ikke det er verdt hvis du tenker at den skal gi ekstra beskyttelse om gjør at du slipper å vaske så mye. Men hvis du vasker bilen ofte og synes vinterskitt osv er vanskelig å få av, da kan det være verdt det. Det er ikke et skjold, bare en vannavvisende hinne som gjøre bilen litt lettere å vaske. Og det er uansett ikke på de store flate panelene at biler tar først eller mest skade av harde forhold, det er skarpe kanter, skjøter, understell, o.l. De får ingen coating.