Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID.3 i butikken !

Startet av pst, lørdag 29. august 2020, klokken 23:08

« forrige - neste »

Tjafsaren

Sitat fra: tornaldo på mandag 31. august 2020, klokken 18:39
Sitat fra: Tjafsaren på mandag 31. august 2020, klokken 18:15
Rask titt på forskjellige farger på Kongsberg. Fin bil utenpå, ikke målt inni enda med målebånd. Blir en dag senere i uka, om ingen andre poster for meg da..

Men.. som tidligere sagt, høy plastfaktor. Det er ikke noe premium man får for disse pakkene ;D

Sikkert Møller som har skyld i det og. Møller har bedt om mye plast og dyre pakker.

Men Jesus.. greit.. det er kanskje ikke Møller som har valgt pakkene, og det kan jeg akseptere at jeg har driti meg ut på.. men prisene er helt utafor, og for alt jeg vet så er det VW som setter prisene her også.. og da blir møller svarteper i mine øyne.

Desti

Sitat fra: hELgenen på mandag 31. august 2020, klokken 17:08
May I suggest a bicycle?
Fantastic turning radius
Its smaller than any car
And you can pretty much park anywhere,even in the park


Little Tesla shimp ran out of Bananas.  :-*

tornaldo

Sitat fra: Tjafsaren på mandag 31. august 2020, klokken 20:00
Sitat fra: tornaldo på mandag 31. august 2020, klokken 18:39
Sitat fra: Tjafsaren på mandag 31. august 2020, klokken 18:15
Rask titt på forskjellige farger på Kongsberg. Fin bil utenpå, ikke målt inni enda med målebånd. Blir en dag senere i uka, om ingen andre poster for meg da..

Men.. som tidligere sagt, høy plastfaktor. Det er ikke noe premium man får for disse pakkene ;D

Sikkert Møller som har skyld i det og. Møller har bedt om mye plast og dyre pakker.

Men Jesus.. greit.. det er kanskje ikke Møller som har valgt pakkene, og det kan jeg akseptere at jeg har driti meg ut på.. men prisene er helt utafor, og for alt jeg vet så er det VW som setter prisene her også.. og da blir møller svarteper i mine øyne.

;) Enig med deg i både det med priser og plast. Ikke bra.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hELgenen

Sitat fra: tornaldo på mandag 31. august 2020, klokken 19:42
Sitat fra: hELgenen på mandag 31. august 2020, klokken 15:33
Han får nok bil skal du se.
Da kan vi få greie på forbruk i både lovlige
og ulovlige hastigheter....

Tenker du det er problematisk at noen tester bilen i 120 km/t i 110 sone?

Ja,både fordi det bryter trafikkreglene og fordi jeg heller hadde sett en 70 km/t test. 70 km/t er mer der hvor de fleste km vil gå. 120 km/t er langt utenfor

Svolar

#34
Vil dette kunne påvirke salget?
https://www.dinside.no/motor/frykter-bruktbilboom/72753966

Redigert: Dette ble innført nå nylig, som endel av corona tiltakene:
En kan også se at dette er allerede i gang, momsen på elbiler er satt ned fra 19 til 16 på mobile.de

elektro

Sitat fra: batterimannen på søndag 30. august 2020, klokken 14:07
Latterlig pris for utstyrspakkene, eventuelt flere ting burde vært inkludert i grunnutgaven. Selge en ny elbil i 2020 hvor man må ut med 50 000 for å få med ryggekamera  ::)

ID.3 MAX ligger ganske tett opptil Polestar 2, hvor man får 4WD, 50 km ekstra rekkevidde, mulighet for 1500 kg hengervekt, mulighet for taklast og betydelig raskere akselerasjon for bare 20 000 kr ekstra.

Blir spennende å se hvordan de skal prise ID.4 og Enyaq i forhold til ID.3. At de fortsatt ikke har klart å selge ut 1st edition i Norge bør gi dem et hint om at de har lagt seg for høyt på ID.3.

Det er jo frivillig å kjøpe bilen. Ingen grunn til å «hisse seg opp». :)

Jeg er helt sikker på at ID.3 totalt sett vil selge mer enn både Model 3 og Polestar 2 til sammen, så hvorfor selge den billigere? Møller var jo også litt uheldige med Eurokursen ved introduksjon. Den ble vel 20.000 kr. dyrere over natta, ref. første pressemeldinger om fra-pris på 330.000 kr. Nå har kursen blitt litt bedre, så det vil nok bidra til at man kan få enda mer utstyr inkludret fremover. De setter neppe ned prisen med det første.. Utstyrspakkene på 1ST er vel ikke noe Møller eller VW Norge har satt sammen, så det kommer andre pakker og mulighet for egen spec. når disse er solgt ut. Og det vil de bli. Tipper ryggekamera blir standard i Norge. Det kan vel for øvrig ettermonteres? Synes faktisk Plus utgaven til 400.000 fremstår som ganske ok priset. Det er jo ikke veldig mye mer enn e-Golfen kostet inntil nylig, og alt er jo mye bedre. e-Golf er jo på papiret en veldig dårlig deal, den har likevel solgt som hakka møkk det siste året.

Når det gjelder Polestar 2, sammenligner du vel prisen med ID.3 1ST Max. Da får man jo for 28.000 kr. mindre (inkl. vinterhjul) på sistnevnte i tillegg ting som massasjeseter, dynamiske Matrix LED lys foran og bak, head up display med AR, varme i frontrute, side assist med blindsonevarsler, mindre svingradius, lavere forbruk, varmepumpe, lavere støynivå i kupeen og bedre plass. Den mangler vel ikke noe bortsett fra firehjulstrekk, takstativ og hengerfeste, samt at den vil ha 10-20% kortere rekkevidde? Mange vil også legge vekt på at ID.3 er produsert i Tyskland, av en av verdens eldste og mestselgende bilprodusenter, og er et tryggere valg enn et nytt merke produsert i Kina. Uten å oppfordre til å liste opp «beviser» på det motsatte.

Å kunne trekke henger er vel ikke noe salgsargument hvis man ikke trenger det. Hengerfeste for sykkelstativ og en spesiallaget bagasjeboks på 350 liter er tilgjengelig som ekstrautstyr. Ikke så dumt mht. forbruk kontra takstativ. For nordmenn med ski har ID.3 skiluke, som vil dekke behovet for mange. Dette er jo tross alt ikke en typisk feriebil for familien. Men det er heller ikke Polestar 2. Model 3 kan fungere, men den har mange av de samme svakhetene/manglene som Polestar 2, særlig på støy pluss/minus noen ting.

Før noen påstår at jeg er VAG fanboy; Personlig ville jeg nok valgt Polestar 2 av disse to, hvis den hadde tilfredsstilt mine øvrige behov til eneste bil, som er plass/bakkeklaring. Jeg representerer nok imidlertid ikke den typiske bilkjøper. Antakelig kommer jeg til å kjøpe en ID.3 om rundt fem år, men da som bil nr. 2 og antakelig ikke Max. I så fall brukt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

bobakka

Sitat fra: elektro på tirsdag 01. september 2020, klokken 09:32
Sitat fra: batterimannen på søndag 30. august 2020, klokken 14:07
Latterlig pris for utstyrspakkene, eventuelt flere ting burde vært inkludert i grunnutgaven. Selge en ny elbil i 2020 hvor man må ut med 50 000 for å få med ryggekamera  ::)

ID.3 MAX ligger ganske tett opptil Polestar 2, hvor man får 4WD, 50 km ekstra rekkevidde, mulighet for 1500 kg hengervekt, mulighet for taklast og betydelig raskere akselerasjon for bare 20 000 kr ekstra.

Blir spennende å se hvordan de skal prise ID.4 og Enyaq i forhold til ID.3. At de fortsatt ikke har klart å selge ut 1st edition i Norge bør gi dem et hint om at de har lagt seg for høyt på ID.3.

Det er jo frivillig å kjøpe bilen. Ingen grunn til å «hisse seg opp». :)

Det er jo latterlig og tragisk å lese denne tråden.
Jeg så at ID.3 var på vei inn i butikkene og gikk inn på denne tråden for å finne ut av mer om bilen.
Men tråden er jo full av kommentarer hvor dårlig "deal" bilen er.
Enig med elektro - det er kanskje bedre å slippe til folk som er interessert i ID.3 - det er helt frivillig om man vil kjøpe - men for meg er det fint om jeg finner nyttig og ny informasjon.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Tjafsaren

Sitat fra: bobakka på tirsdag 01. september 2020, klokken 09:41
Sitat fra: elektro på tirsdag 01. september 2020, klokken 09:32
Sitat fra: batterimannen på søndag 30. august 2020, klokken 14:07
Latterlig pris for utstyrspakkene, eventuelt flere ting burde vært inkludert i grunnutgaven. Selge en ny elbil i 2020 hvor man må ut med 50 000 for å få med ryggekamera  ::)

ID.3 MAX ligger ganske tett opptil Polestar 2, hvor man får 4WD, 50 km ekstra rekkevidde, mulighet for 1500 kg hengervekt, mulighet for taklast og betydelig raskere akselerasjon for bare 20 000 kr ekstra.

Blir spennende å se hvordan de skal prise ID.4 og Enyaq i forhold til ID.3. At de fortsatt ikke har klart å selge ut 1st edition i Norge bør gi dem et hint om at de har lagt seg for høyt på ID.3.

Det er jo frivillig å kjøpe bilen. Ingen grunn til å «hisse seg opp». :)

Det er jo latterlig og tragisk å lese denne tråden.
Jeg så at ID.3 var på vei inn i butikkene og gikk inn på denne tråden for å finne ut av mer om bilen.
Men tråden er jo full av kommentarer hvor dårlig "deal" bilen er.
Enig med elektro - det er kanskje bedre å slippe til folk som er interessert i ID.3 - det er helt frivillig om man vil kjøpe - men for meg er det fint om jeg finner nyttig og ny informasjon.

Forstå meg rett i innleggene mine. Jeg er ikke videre imponert over pakkene og prisene, men dette er VAG, og vanlig prosedyre.. hadde mer håpet på at de gikk vekk fra normen og oppfylte all reklamen om revolusjonære løsninger og en FOLKEvogn.

Har vært å sett på den selv, og liker utseendet og imponert over plassutnyttelsen. Der imot er jeg ikke like imponert over at de med all intensjon presser på med plast. Dette var fremtiden, ikke sant?

Til prisen disse utgavene er lansert med, så ble nok en god del skuffet, inkludert meg selv. Uten tvil så vet vi at den kommer til å selge bra, men det gjorde jo EGolf også, og det var bare en el-utgave av golf.. her skulle de såå mye, men leverer det her.

Vurderer jeg en sånn en: ja. Kommer jeg til å se på alternativer: ja. Hvorfor? Fordi jeg mener at produktet de leverer ikke er verdig all hypen de har gitt ut.

Magnus Hansen

Sammenlignet med egolf så er jo markedssituasjonen en helt annen nå, med mange flere biler til ok pris og bra rekkevidde. Håper uansett ID.3 blir en suksess globalt. Det blir viktig for elektrifiseringen at også de store får suksess med elbiler.

elektro

#39
Sitat fra: Tjafsaren på tirsdag 01. september 2020, klokken 10:12
Forstå meg rett i innleggene mine. Jeg er ikke videre imponert over pakkene og prisene, men dette er VAG, og vanlig prosedyre.. hadde mer håpet på at de gikk vekk fra normen og oppfylte all reklamen om revolusjonære løsninger og en FOLKEvogn.

Har vært å sett på den selv, og liker utseendet og imponert over plassutnyttelsen. Der imot er jeg ikke like imponert over at de med all intensjon presser på med plast. Dette var fremtiden, ikke sant?

Til prisen disse utgavene er lansert med, så ble nok en god del skuffet, inkludert meg selv. Uten tvil så vet vi at den kommer til å selge bra, men det gjorde jo EGolf også, og det var bare en el-utgave av golf.. her skulle de såå mye, men leverer det her.

Vurderer jeg en sånn en: ja. Kommer jeg til å se på alternativer: ja. Hvorfor? Fordi jeg mener at produktet de leverer ikke er verdig all hypen de har gitt ut.

Først; Jeg er heller ingen stor fan av plastikk i sin tilsynelatende pureste form, og sort pianolakk løfter ikke inntrykket særlig. Skulle ønske de hadde lagt seg på en mykere, mer "organisk" linje ala BMW i3 eller Polestar 2 og kommunisert tydeligere at dette er nogen lunde bærekraftig. Eksteriøret er etter min mening full klaff! Men også her er det nok en del i folieringsbransjen som gnir seg i hendene..

Merker meg imidlertid at det er få klager på interiøret fra journalister og andre som faktisk har kjørt bilen. Joda, mange nevner at det er litt kjipt, men få trekker veldig mye for det. For det hjelper vel lite om andre kanskje har lekrere interiør når ikke kjørekomfort og funksjonalitet er på plass. De fleste triller en høy score på terningen totalt sett og spår en salgsvinner. Så kanskje Volkswagen har mer kompetanse på å lage folkevogn enn det som finnes i diverse forum og kommentarfelter likevel? For de som forventer mer, har konsernet alltids Audi, Porsche, Bentley, Bugatti og Lamborghini. ;)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BatteriOgFossil

Sitat fra: elektro på tirsdag 01. september 2020, klokken 09:32
Synes faktisk Plus utgaven til 400.000 fremstår som ganske ok priset. Det er jo ikke veldig mye mer enn e-Golfen kostet inntil nylig, og alt er jo mye bedre. e-Golf er jo på papiret en veldig dårlig deal, den har likevel solgt som hakka møkk det siste året.

eGolf har en god stund og inntil nylig vært en bil man har kunnet kjøpe til kampanjepris, i underkant av 300.000 kr. Det er en teknisk/mekanisk gammelmodig elbil ift. ID.3, men den middelmådige rekkevidden holder nok for ganske mange. Og det er gjennomprøvde løsninger. På kjøpet får man en bil med et design som er lettere å like, og en høyere grad av opplevd kvalitet i interiøret med bedre materialvalg enn man får med ID.3. Den ser ut som hvilken som helst Golf, og ikke en sær elbil. Og man slipper å stå flere måneder i ventekø på en elbil som har støvet ned på et lager i lang tid i påvente av fjerning av softwarebugs. Som man på toppen av det hele ikke har fått prøvekjøre. Så er det egentlig rart at eGolf har solgt bra helt til siste slutt blant konservative trygghetssøkende bilkjøpere som har ønsket seg en elektrisk VW?

Sitat fra: elektro på tirsdag 01. september 2020, klokken 09:32
Den mangler vel ikke noe bortsett fra firehjulstrekk, takstativ og hengerfeste, samt at den vil ha 10-20% kortere rekkevidde? Mange vil også legge vekt på at ID.3 er produsert i Tyskland, av en av verdens eldste og mestselgende bilprodusenter, og er et tryggere valg enn et nytt merke produsert i Kina. Uten å oppfordre til å liste opp «beviser» på det motsatte.

De manglene med ID.3 du lister opp er jo viktige for en del. Jeg kjenner f.eks. flere som støtt og stadig gjør små ærend med tilhenger. For de er ID.3 diskvalifisert. Ting som vil tale til Polestar 2 sin fordel for endel er også opplevd kvalitet (Polestar 2 mer premium), og da tenker jeg spesielt på materialvalg i interiøret, og bedre design. Ellers synes jeg du har et godt poeng med det å kjøpe noe fra en kjent og kjær tysk produsent. Når det gjelder mange slitedeler så vil jeg dog tro Polestar plukker det meste fra den samme hylla som resten av Volvo gjør. Forøvrig så vil Polestar 2 for enkelte ikke være aktuell fordi man da putter penger i lomma på folk som kommer fra et land som alle vet har store problemer med bl.a. menneskerettigheter.

Sitat fra: elektro på tirsdag 01. september 2020, klokken 09:32
Dette er jo tross alt ikke en typisk feriebil for familien. Men det er heller ikke Polestar 2. Model 3 kan fungere, men den har mange av de samme svakhetene/manglene som Polestar 2, særlig på støy pluss/minus noen ting.

Både ID.3, Polestar 2 og Model 3 kan fungere som familiebil. Kommer helt an på familien det, finnes mange familier der ute med 2 barn der barna har vokst ut av de plasskrevende barnesetene.

Electric cars in Norway

Elektro, du gir en god oppsummering :+1:

Jeg tenker i tillegg mer og mer som at Volkswagen med Id.3 egentlig bare er i startgropen og det er plattformen som er viktig. Tror også at Id.3 etterhvert vil redusere prisene :+1:

Jeg tror Id.3 vil selge bra totalt sett.

BatteriOgFossil

#42
Sitat fra: elektro på tirsdag 01. september 2020, klokken 10:57
Først; Jeg er heller ingen stor fan av plastikk i sin tilsynelatende pureste form, og sort pianolakk løfter ikke inntrykket særlig. Skulle ønske de hadde lagt seg på en mykere, mer "organisk" linje ala BMW i3 eller Polestar 2 og kommunisert tydeligere at dette er nogen lunde bærekraftig. Eksteriøret er etter min mening full klaff! Men også her er det nok en del i folieringsbransjen som gnir seg i hendene..

Det med interiøret tenker jeg VW fikser i en facelift om noen år. Du skriver at folieringsbransjen gnir seg i hendene. Jeg gnir meg i øynene, for dette er ikke eksteriørt designmessig full klaff for meg :) Det er ingen stygg bil, men den ser litt "quirky" ut. "Praktisk design" vil jeg kalle det.

Sitat fra: elektro på tirsdag 01. september 2020, klokken 10:57
Merker meg imidlertid at det er få klager på interiøret fra journalister og andre som faktisk har kjørt bilen. Joda, mange nevner at det er litt kjipt, men få trekker veldig mye for det. For det hjelper vel lite om andre kanskje har lekrere interiør når ikke kjørekomfort og funksjonalitet er på plass.

Både Polestar 2 og Model 3 har "kjørekomfort og funksjonalitet på plass", men du tenkte kanskje på noen andre?

Sitat fra: elektro på tirsdag 01. september 2020, klokken 10:57
De fleste triller en høy score på terningen totalt sett og spår en salgsvinner.

Har det noensinne blitt kastet et dårlig terningkast fra en norsk biljournalist på en ny elbil? Den terningskalaen leser jeg slik:
4 - Det finnes definitivt bedre alternativer
5 - En bil man bør vurdere
6 - En av de beste i sin klasse

Enkelte norske prøvekjøringsartikler og videoer av ID.3 fremstår mer som skjult reklame enn en nøytral vurdering av bilen.

Alle som vurderer en ID.3 burde ta seg tid til å se på Autogefühl sin video. Jeg synes ihvertfall at det fremstår som den gir en nøytral og god beskrivelse av ID.3 sine styrker og svakheter (og det er definitivt flere styrker enn svakheter):

https://www.youtube.com/watch?v=XZxAeMBtoSg

Sitat fra: elektro på tirsdag 01. september 2020, klokken 10:57
Så kanskje Volkswagen har mer kompetanse på å lage folkevogn enn det som finnes i diverse forum og kommentarfelter likevel?

Du (og andre som mellom linjene klager over klagingen :) ) må huske på at dette er et forum for folk flest. Og det skal være takhøyde for å løfte opp både det negative og det positive. ID.3 har hatt en vanskelig fødsel, både internt hos VW med produksjonsproblemer (software) og utsettelser, og lokalt i Norge med valutakurs-endringer. På toppen av det hele har VW gått bort fra sin vanlige standard med å kunne skreddersy biler, og innført mer hardplast enn man er vant med fra Golf. Sånt blir det naturlig nok diskusjon av.

OlaM

Sitat fra: Mii2 på tirsdag 01. september 2020, klokken 20:00
Jeg kjenner f.eks. flere som støtt og stadig gjør små ærend med tilhenger.

Jeg er overbevist om at mange nordmenn kjører med tilhenger bare fordi de har kost seg med leddede kjøretøy siden de satt i sandkassen, ikke fordi de har viktige behov som ikke lar seg løse på andre måter. Jeg har sett folk på hagesenteret med fire sekker bark baki en boggihenger dratt av en SUV, mens jeg selv hadde seks sekker i en Skoda Citigo-E. For litt siden så jeg noen som fraktet en enkelt sykkel, oppi en henger, dratt av en stasjonvogn som hadde plass til sykkelen. Og her om dagens så jeg en henger med en enkelt madrass. Hengeren var litt for liten og madrassen var ikke noe tryggere surret enn om den hadde vært på taket.

"Jeg er storkar som krever tunge slep og drift på alle hjul! På hytta er det av og til ti cm snø før plogen kommer og vi må ha fire sekker bark til hver 17. mai!"  :laugh:
'21 3LR

Counterpointer

Mii2 har mange gode og relevante poenger.

Det har vært en litt rar prosess rundt hele lanseringen. Lurt å prøve å finne balanserte omtaler samt også tåle litt diskusjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA