Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.36

Startet av Kim-, lørdag 29. august 2020, klokken 20:32

« forrige - neste »

Motorwatt

Veiarbeidet er over for lengst, så spørsmålet er når Tesla finner det for godt å rette opp. Heilt idiotisk at det må innom Tesla, og ikke behandles lokalt i bilen. Da kan det nemlig ta laaang tid.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

TøddiVedder

Hva er grunnen til at den skal bruke 30 i den situasjonen da? Hvis ikke er noe 30-skilt

Motorwatt

Nettopp! Bilen leser et 30-skilt i forbindelse med et kortvarig veiarbeid, og sender informasjon om det til Tesla. Tesla sender ut en oppdatering til ALLE biler om at nå er det 30 km/t her. Men det tok dager ETTER at veiarbeidet var ferdig før Tesla sendte ut informasjonen. Så nå ligger det fremdeles 30 som fartsgrense i bilen. Hvis dette skjer på alle steder der det foregår midlertidig veiarbeid med redusert hastighet blir det bare surr. Andre bilmerker behandler lesingen av skiltene i sanntid, og har ikke et slikt problem. For å være presis startet veiarbeidet (skade etter flom) 13.09 og var ferdig tidlig 15.09. Om morgenene 17.09 fikk bilen 30 km/t, og har det fremdeles.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Vil ikke Tesla lære om alle disabler AP på stedet og legger seg i 50? Trodde det var i læringen. Men om folk lar AP fortsette og bestemme, så vil den tro det gjelder ennå.


Men om veiarbeidet var med gule skilt, og den nå ikke ser slike skilt lengre, burde selvsagt AP skjønne dette selv, i og med at gult skilt er midlertidig fartsgrense, ikke permanent.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

Oppdatering: Kjørte strekningen i dag tidlig (30 km/t). Kjørte strekningen nå (50 km/t).

Positivt at den oppdateres  ;D
Negativt at det tar 2 dager  :(
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Får satse på det bedres FORT. Her ved meg har den nå 60km/t en retning og 80km/t andre retning på samme vei. Helt i hytt og pine. Alpha-testing.

I tillegg har jeg enten bil som nå starter tregt opp (med energy saving on), eller som har et helt sykt standbyforbruk (energy saving off), for nå sover den aldri lenger. Mener det er 36.10 som har gitt denne feilen.

Motorwatt

Sitat fra: geear på lørdag 19. september 2020, klokken 23:43
I tillegg har jeg enten bil som nå starter tregt opp (med energy saving on), eller som har et helt sykt standbyforbruk (energy saving off), for nå sover den aldri lenger. Mener det er 36.10 som har gitt denne feilen.
Det samme skjer her. Dette er fra sist natt hvor den sjekker batterinivået alt for ofte, og derfor sannsynligvis holder bilen våken (mørke blå felt).

ps. Jeg har ingen andre apper som sjekker batteri aktivert.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Contango

Sitat fra: Motorwatt på søndag 20. september 2020, klokken 08:08
Det samme skjer her. Dette er fra sist natt hvor den sjekker batterinivået alt for ofte, og derfor sannsynligvis holder bilen våken (mørke blå felt).
Jeg har det samme på S'en men kun når den står plugget i lader. Har vært sånn over flere SW oppdateringer. 3ern gjør det ikke.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Motorwatt

#188
At den holdes våken av at ladekabelen er tilkoblet kan jeg slutte meg til. Har sett at når kabelen står i, og batterinivået faller 1-2%, så starter den ladingen for å kompensere tapet. Derfor har jeg laget meg en API-rutine som setter ladegrensen til 50% i det øyeblikket den er ferdig ladet (lader normalt til 80%). Nå starter den ikke ladingen ved litt tap, men holdes allikevel våken.

ps. og batterinivået faller 1-2% - Tror dette nivået har vært lavere i en periode (og kanskje fremdeles) slik at ladestartene blir veldig hyppige.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

knegg

Prosent kan falle i løpet av natten når batteriet blir kaldere... Eller hvordan var det igjen...

Når det er skikkelig kaldt får jeg ikke valgt å lade til 100%. Så da tror jeg at en 100% fulladet bil med varmt batteri vil vise mindre enn 100% når det blir kjøligere.
2020 Model 3

stefse

Sitat fra: RJK på lørdag 19. september 2020, klokken 16:19
Vil ikke Tesla lære om alle disabler AP på stedet og legger seg i 50? Trodde det var i læringen. Men om folk lar AP fortsette og bestemme, så vil den tro det gjelder ennå.


Men om veiarbeidet var med gule skilt, og den nå ikke ser slike skilt lengre, burde selvsagt AP skjønne dette selv, i og med at gult skilt er midlertidig fartsgrense, ikke permanent.
Har et håp om at en innmeldingsfunksjon skal kunne fange oppmerksomheten til den stom styrer dette i Tesla. Hvis mange nok trykker på knappen på et bestemt sted vil det gå raskere før feil rettes opp.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Motorwatt

"den som styrer dette i Tesla" må være feil. Hvis det i det hele tatt er noen i den andre enden, noe jeg veldig sterk betviler, må det da minst være et hundretalls personer.... Denne funksjonen er helt abstrakt, og Teslas svar på en dose Valium. Dog med ukjente (bi)virkninger...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på søndag 20. september 2020, klokken 12:58
Dog med ukjente (bi)virkninger...
Måtte lese 3 ganger før jeg skjønte  at det ikke sto: (bil)virkninger....
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Lynet

Virker som det har vært skjulte oppdateringer i helga. Kjørte 70km fra hytta i dag uten en eneste fantombremsing 😀, mot normalt mange... Og den hadde også stort sett rett fartsgrense. Flere steder med opphever skilt der den endret til 80.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

xerxes

enig, virket bedre i dag enn tidligere. ikke alle steder den visualiserer at den leser skilt, men noen av disse stedene endret den likevel fartsgrensen riktig. klar forbedring i forhold til før skiltlesings-updaten i alle fall, og forhåpentligvis er dette ytterligere fobedret i løpet av noen updates.

merkelig at den helt klart virker å plutselig forbedre seg f eks en uke etter at updaten har kommet, tydeligvis en del som skjer i bakgrunnen også.

ofte opplever jeg den er verre, spesielt mtp krappe svinger, eller spøkelsesbremsinger, i starten av en ny update, og så går den seg til etter hvert...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA