Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.36

Startet av Kim-, lørdag 29. august 2020, klokken 20:32

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: Handyman på torsdag 01. oktober 2020, klokken 23:39
Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. oktober 2020, klokken 21:27
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 01. oktober 2020, klokken 21:26
Har du ikke husnøkkel heller?  :D
Husnøkkel har vi ikke hatt på åtte år...
Samme her. Bruker Apple Pay og har førerkort-appen.
Trenger derfor bare telefonen (eller klokka), og den har de fleste alltid med seg uansett.
Utrolig deilig, føltes gammeldags å måtte ta med seg FOB på lånebilen.

Jeg oppdaget plutselig at jeg har sluttet å gå med lommebok... Førerkort-app, betaling med tlf, bilnøkkel med tlf osv. Men fikk problemer når jeg måtte identifisere meg ved pakke-henting. De godtok ikke førerkort-app som ID gitt.

Regner med at det kun er et tidsspørsmål før det er en løsning der man kan identifisere seg med mobilen.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på fredag 02. oktober 2020, klokken 00:11
Sitat fra: Handyman på torsdag 01. oktober 2020, klokken 23:39
Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. oktober 2020, klokken 21:27
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 01. oktober 2020, klokken 21:26
Har du ikke husnøkkel heller?  :D
Husnøkkel har vi ikke hatt på åtte år...
Samme her. Bruker Apple Pay og har førerkort-appen.
Trenger derfor bare telefonen (eller klokka), og den har de fleste alltid med seg uansett.
Utrolig deilig, føltes gammeldags å måtte ta med seg FOB på lånebilen.

Jeg oppdaget plutselig at jeg har sluttet å gå med lommebok... Førerkort-app, betaling med tlf, bilnøkkel med tlf osv. Men fikk problemer når jeg måtte identifisere meg ved pakke-henting. De godtok ikke førerkort-app som ID gitt.

Regner med at det kun er et tidsspørsmål før det er en løsning der man kan identifisere seg med mobilen.

He he, har tenkt på det men aldri hatt behov... bor på et lite sted der ID ofte ikke er nødvendig ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Har merket at jeg fort blir sliten av å drasse rundt på en FOB på 25 gram....   
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geirci2

#258
Nettopp derfor benytter jeg Tesla Smart Ring  :laugh:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

turfsurf

Sitat fra: RuneW på fredag 02. oktober 2020, klokken 00:11
Jeg oppdaget plutselig at jeg har sluttet å gå med lommebok... Førerkort-app, betaling med tlf, bilnøkkel med tlf osv. Men fikk problemer når jeg måtte identifisere meg ved pakke-henting. De godtok ikke førerkort-app som ID gitt.

Samme her, men det pleier stort sett å gå greit. Samtalen blir gjerne sånn: "har kun førerkort appen men... - ja, det er jo egentlig ikke ok, men det får gå for denne gang.". Ganske små forhold her.

Værre når jeg traff en bom på fjellet som ikke hadde trådløs betaling med kort. Funket heldigvis med sms av alle ting.

Så ja, nøkler o.l. håpløst gammeldags. FaceId på bilen hadde vært fint.

Og for å gjøre det semi-relevant til tråden, det burde jo gå og implementere OTA i TM3.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 01. oktober 2020, klokken 21:26
Har du ikke husnøkkel heller?  :D

Som flere andre her; nei. Har 3 stk. Yale Doorman på dørene hjemme, med Verisure-modul. Åpnes med 6-sifret kode, men jeg kan også bruke mobilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

1000kwh

Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. oktober 2020, klokken 06:40
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 01. oktober 2020, klokken 21:26
Har du ikke husnøkkel heller?  :D

Som flere andre her; nei. Har 3 stk. Yale Doorman på dørene hjemme, med Verisure-modul. Åpnes med 6-sifret kode, men jeg kan også bruke mobilen.
Høres dyrt ut  :o

RuneW

Sitat fra: 1000kwh på fredag 02. oktober 2020, klokken 08:00
Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. oktober 2020, klokken 06:40
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 01. oktober 2020, klokken 21:26
Har du ikke husnøkkel heller?  :D

Som flere andre her; nei. Har 3 stk. Yale Doorman på dørene hjemme, med Verisure-modul. Åpnes med 6-sifret kode, men jeg kan også bruke mobilen.
Høres dyrt ut  :o

Nei? Blir vel ca 10 høvdinger med alt? Det er det absolutt verdt. Har samme selv. Eneste ulempen med Verisure-modellen er at Verisure ringer 3 ganger i året og skal tilby alle mulige tjenester.

Og hver gang de ringer lover de å skrive ned at de ikke skal ringe flere ganger...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

geear

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. oktober 2020, klokken 21:24
Sitat fra: geear på torsdag 01. oktober 2020, klokken 20:33
Ca. 1700,-? Er iallfall det til X, inkludert koding og sletting av gamle nøkler. Hadde kjøpt på flekken om jeg hadde Model 3.

Omkring den prisen der ja. Har Model 3 selv men føler null behov for fob. Derimot hadde jeg gledelig betalt en del for å få oppgradet vår Model X til samme nøkkelsystem som Model 3, så jeg slapp å bruke fob på den ;) Virker utrolig gammeldags å måtte dra med seg den hver gang jeg skal kjøre X'en, når man slipper på Model 3.
Bare ladeluke/kabelåpningen på keyfoben er verdt hver krone. Å måtte gå in  i app eller i bilen hver gang er jo tragisk. Slipper det med TWC, men vil ikke ha TWC av andre årsaker. Og når tlf ligger oppe i huset til lading osv er det helt gull å ha nøkkel.

Og jada, har nøkkelfritt (smart)hus også, IDLock 150-låser på dørene, kan styres med geofence, app, rfid eller kode, men det er kode som blir brukt 99% av gangene. Minst.

Har ellers merket enda en elendig ting med 36.11, regnsensoren har blitt helt drit. Om morgenen visker den som gal samme hvilken følsomhet den står på, uten regn. Har ikke vært et problem før.

jkirkebo

Sitat fra: geear på fredag 02. oktober 2020, klokken 21:41
Bare ladeluke/kabelåpningen på keyfoben er verdt hver krone. Å måtte gå in  i app eller i bilen hver gang er jo tragisk. Slipper det med TWC, men vil ikke ha TWC av andre årsaker.

Tja, vanesak? Jeg bruker alltid appen og har ikke noen problemer med det. Åpner den på vei ut døra og den er som regel klar til å løse ut kabelen når jeg er fremme ved bilen. Vi lader ikke hver dag da, plugger inn kanskje 3 ganger pr. uke i snitt

Ladeluka åpnes enkelt ved å trykke på den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Motorwatt

Fint å ha flere muligheter, så hvorfor egentlig forsvare egne løsninger? Jeg gidder for eksempel ikke dra med meg min 200 grams telefon for små ærender i byen. Klarer egentlig fint å være uten et par timer. Iallfall på kveldstid....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 03. oktober 2020, klokken 22:58
Fint å ha flere muligheter, så hvorfor egentlig forsvare egne løsninger? Jeg gidder for eksempel ikke dra med meg min 200 grams telefon for små ærender i byen. Klarer egentlig fint å være uten et par timer. Iallfall på kveldstid....
Helt klart. Som ett tillegg er jo fob fint. På andre biler hvor man må ha med fob er det jo annerledes.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Nå har menneskeheten vandret rundt med nøkler av ulike størrelser i et par hundre år, og har knapt nok pådratt seg noen legemlige skader av den grunn. Min husnøkkel veier 3 gram, og sammen med FOB blir det hele 28 gram!! Men så er jeg ganske sterk da.... :)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Telefonen har jeg absolutt alltid med meg. Med den har jeg kontakt med alle, jeg bruker den som betalingsmiddel, som kalender, web, kart, kamera, den låser opp døra når jeg kommer hjem osv. Jeg vil gjerne slippe å huske på flere ting enn den, men må altså huske å ta med FOB-en hvis jeg skal slippe å dra opp telefonen for å låse opp bilen, starte den etc.
Ikke noe stort problem, men skulle gjerne hatt den samme sømløse løsningen med mobilen med TMX som med TM3.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

trykkertor

Sitat fra: kodax på søndag 04. oktober 2020, klokken 00:32
Telefonen har jeg absolutt alltid med meg. Med den har jeg kontakt med alle, jeg bruker den som betalingsmiddel, som kalender, web, kart, kamera, den låser opp døra når jeg kommer hjem osv.
Men trenger du det?
Det var jo ikke slik før at folk til enhver tid gikk rundt med Ditt Distrikt, Dagens Avis, Filofax, Kodak Kamera, NAF Veibok.  ;)
Kalenderen hang på kjøleskapet, avisen lå ved sofaen, kartboken i bilen, kamera i stuen, nøkkelen underdørmatten.......

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA