Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Nå begynner Tesla-biler å lese fartsskilter.  (Lest 12793 ganger)

ok67

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Hero Member
    • Vis profil
Sv: Nå begynner Tesla-biler å lese fartsskilter.
« Svar #15 på: Mandag 31. August 2020, klokken 08:53 »
Er det bekrafta at skiltlesinga kun vil fungere med HW3?
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Morten M.

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #16 på: Mandag 31. August 2020, klokken 10:02 »
Ifølge Teslafi sin firmware-tracker ser det ut til å komme til HW 2.5 også.

https://www.teslafi.com/firmware.php
Tesla X100D 2019 (pre-raven)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

jlan

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #17 på: Mandag 31. August 2020, klokken 10:13 »
Er det bekrafta at skiltlesinga kun vil fungere med HW3?
Det står vel ganske klart i svar #10 at det bare gjelder for HW3 og i USA.

Når det gjelder forbedringene for Model 3, så er det litt uklart for meg hvordan det skal fungere. Å trykke på skiltet for å få fartsgrense (+ valgt tillegg)  fungerer allerede, men man får jo også fartsgrense når TACC slås på med spaken (hvis aktuell fart er lavere). Så hvis man skal få aktuell fart under fartsgrensen ved å trykke på speedometersiffrene må man altså gjøre det før bilen rekker å akselerere til fartsgrensen. Vi får se, men jeg synes det er rom for store forbedringer for TACC. For eksempel burde bilen kunne følge fartsgrensene opp og ned.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-       : TM3 LR AWD HF

Motorwatt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #18 på: Mandag 31. August 2020, klokken 10:35 »

Ser den, men det kan vel tenkes at "Chime On Green" virker på 2.5, men ikke skiltlesing?
Tesla S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD - MCU2 - Firmware: 2021.4.18.2
Tesla Model 3 SR+ Juni 2021 - Hvit Multicoat - EAP

__________________________________________________________________________________________________

Handyman

• Gold Member
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
« Svar #19 på: Mandag 31. August 2020, klokken 11:04 »

Selv om versjonen blir installert på HW 2.5 så betyr det ikke at funksjonen derfor vil være tilgjengelig på disse bilene. Det har vært ulike funksjoner ved tidligere versjoner, alt etter hvilken HW man har.
Jeg tror dog at det vil komme til HW 2.5, på samme måte som ved visning av kjegler som var forbeholdt FSD-computeren i starten.
« Siste redigering: Mandag 31. August 2020, klokken 18:03 av Handyman »

geear

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #20 på: Mandag 31. August 2020, klokken 19:05 »
Jeg tror ikke at AP/FSD rewrite vil gjelde for AP2.5, akkurat som forrige "rewrite" for 2+ ikke har tatt med seg AP1. Selvfølgelig andre forskjeller også der, men jeg tror Tesla anser at de har levert det de har lovet på AP/EAP-biler, og derfor ikke bruker mer tid på hardware som ikke er kapabel til mer.. men time will show, som de tre vise menn sa en gang.

emmern

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #21 på: Mandag 31. August 2020, klokken 19:09 »
hva slags kategori velger jeg for å spørre om HW3 i app?
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

Motorwatt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #22 på: Mandag 31. August 2020, klokken 19:58 »
Ekstrautstyr > oppgraderinger og installasjoner
Tesla S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD - MCU2 - Firmware: 2021.4.18.2

__________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #23 på: Tirsdag 01. ſeptember 2020, klokken 13:30 »
Prøvekjørte ID.3 i dag, og den har også av og til problemer med å lese korrekte fartsgrenser. Ikke så galt som Tesla, men på ett bestemt punkt på E18 (110-sone) bremser Teslaen plutselig og umotivert ned til 90 km/t. Og sannelig gjorde ID.3en det også. Nøyaktig på samme sted. Go figure....

Gadget

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #24 på: Tirsdag 01. ſeptember 2020, klokken 14:49 »
Prøvekjørte ID.3 i dag, og den har også av og til problemer med å lese korrekte fartsgrenser. Ikke så galt som Tesla, men på ett bestemt punkt på E18 (110-sone) bremser Teslaen plutselig og umotivert ned til 90 km/t. Og sannelig gjorde ID.3en det også. Nøyaktig på samme sted. Go figure....

Dette høres mer ut som feil/mangler i kartdata. De har kanskje informasjon fra det samme kartet?

Jeg har også opplevd i min Model 3 at den av og til tar fartgrensen fra en vei på et annet nivå. Hvis f.eks. E18 kjører under en mindre vei med fartsgrense 60 så bytter den til 60 i en kort periode hvor bilen også bremser ned men så bytter tilbake til riktig fart rett etterpå. Så det kan tyde på at kartene ikke er i 3D :)

lintho

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #25 på: Tirsdag 01. ſeptember 2020, klokken 16:36 »

Dette høres mer ut som feil/mangler i kartdata. De har kanskje informasjon fra det samme kartet?

Jeg har også opplevd i min Model 3 at den av og til tar fartgrensen fra en vei på et annet nivå. Hvis f.eks. E18 kjører under en mindre vei med fartsgrense 60 så bytter den til 60 i en kort periode hvor bilen også bremser ned men så bytter tilbake til riktig fart rett etterpå. Så det kan tyde på at kartene ikke er i 3D :)

Jepp. Det skjer til stadighet i en tunnel hos meg og. 90% av gangene
TM3 LR AWD, Blå, Sort interiør

Motorwatt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #26 på: Tirsdag 01. ſeptember 2020, klokken 16:52 »
Sitat
Jepp. Det skjer til stadighet i en tunnel hos meg og. 90% av gangene

Slik har det vært med Tesla i mange år, men grunnen til at ID.3 har nøyaktig samme feil undres jeg over. Kartdatabase skal være en "fallback" for de gangene kamera ikke fungerer, eller det er tvil om skiltet er lest riktig (utydelige fartsskilt). Men at kartdatabasen her plutselig prioriteres foran skiltene, som er klare og tydelig på E18, er merkelig når det oppstår på to forskjellige bilmerker. Det punktet jeg refererer til har ingen kryssende vei over eller under, og er heller ikke i eller ved en tunnel.

sjokomelk

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #27 på: Tirsdag 01. ſeptember 2020, klokken 18:59 »
Kartdatabasen til Tesla består delvis av gamle data fra Mobileye fra AP1-tiden. Og siden VW bruker Mobileye i ID3, så er det ikke så rart at samme feil kan være på samme sted hvis de bruker samme data.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Motorwatt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #28 på: Tirsdag 01. ſeptember 2020, klokken 19:12 »
Jeg synes iallfall at det er både rart og ganske utrolig at VW bruker en 4-5 år gammel kartdatabase i en splitter ny bil....

geear

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #29 på: Tirsdag 01. ſeptember 2020, klokken 19:13 »
Rarere enn at Tesla gjør det?