Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterikapasitet avlest med OBDeleven

Startet av ThomasEL, fredag 28. august 2020, klokken 12:23

« forrige - neste »

Orbit

Jeg satser på å kjøpe ODBEleven på kommende Black Friday.... skal melde meg på etter det!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Truls Antonsen

Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 09/2019
Dato avlest: 10.09.20
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 20000
Nominell kapasitet avlest: 234,1Ah
Restkapasitet i prosent: 97,4%

Sent from my iPhone using Tapatalk

janbanan

Førstegangsregistrert (MM/ÅÅ): 01/20
Dato avlest: 10.09.20
Modell (50/55): 50
Odo (km kjørt): 11 200
Nominell kapasitet avlest: 180Ah
Restkapasitet i prosent: 100%
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Tonk

Thanks all for this very interesting Forum regarding the Etron (I don't speak Norwegian, so I will reply in English).
Audi E-Tron 55 from may 2019 (The Netherlands); now at 60000km.
With OBDEleven the "H-V battery, nominal capacity" has shown up again since the dealer loaded software updates 93G1 and 91X4 today. Just before this update I read the following:

First registration (MM / JJ): 05/19
Date: 26/07/2020
Model (50/55): 55
Odo: 54722
H-V battery Nominal capacity: 224.3Ah
H-V battery voltage: 425.5V
Battery charge level: 41%
Remark: nearly always charged at high speed to 80-100%

Odo: 60099
H-V battery Nominal capacity: 228.7Ah
H-V battery voltage: 398.7V
Battery charge level: 52%
Remark: last month less used and nearly always charged at low speed (10kW) to 70-80%. This measurement was just after the service at the dealer.

It seems strange to notice that the Nominal capacity has increased, so I think it useful to take also note of the H-V battery voltage. At the first measurement I had 224.3*425.5=95.4kWh, second time 228.7*398.7=91.2kWh. This illustrates that you need to measure Voltage at least at about the same charge level, but I also think that you have to measure it comparable conditions, eg after charging the battery with +60% for example. I will try to do this this way in the future, please let me know if there are better ideas about this.

Thanks for all the good work all, this is very interesting I think.

Audi E-Tron 55 from May 2019

ThomasEL

Hello "Tonk", and thank you for your response :-)

I agree with some of your thoughts:
I think it is a good idea to measure the "HV battery nominal capacity" at more or less the same SOC each time, and also maybe after a good cycle.

However:
As far as I know, you can not just multiply the nominal capacity in Ampere hours with the actual voltage of the package. We have to use the nominal voltage, which is 396V, all the time.
(The produckt of the actual voltage and the actual remaining Ah is the remaining energy in this moment, not the capacity of the battery)

Therefore, the remaining nominal capacity in Ah should be a pretty good estimate, regardless the actual voltage of the battery pack.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Tonk

It makes sense to use only the nominal voltage of 396V, thanks for the explanation.
I still wonder why my nominal capacity went up from 224.3 to 228.7Ah. When comparing it with an app on my android phone (AccuBattery) this app marks all the datapoints of charged Ah into a graph. This shows datapoints sometimes higher, sometimes lower, but when you have a lot of them, they produce a nice fitted curve. Problem with the "H-V battery nominal capacity" of the E-Tron is that I assumed that this is allready the result of some form of analysis / curve-fitting which is done by the software of the car (you know Audi, they are always doing some kind of data-fitting ;) ).  When this  is not the case, then it would be useful to read out the "H-V battery nominal capacity" after each charge. In that case it is also usefull to also take note of the total percentage of this charge, because when you filled it up with only 10-20%, the value of the  "H-V battery nominal capacity" will be very inaccurate.

ThomasEL

Remember that this will always be en estimate, and involve some calculation.

I am not so surprised that the HV nominal capacity in some ocasions COULD increase. This happens with the Nissan Leaf's «State of health» i Leaf Spy as well. If the battery is never really cycled, it's more difficult for the BMS to estimate. After s full charge, it normally gives a more accurate measurement.

So based on that, I would't be surprised if the OBDeleven reports a more accurate value after a pretty deep cycle and recharge...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

macb78

I had the same experience. Did a measurement in June  with the OBD11 and ended up with 229,8Ah on my 55 with approx 25000km back then. Then charged the car to 100% SoC and drove it down to 5%. Charged again and the result was 232,1Ah. So a full cycle for the BMS to calibrate is probably to recommend.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

ThomasEL

Leste av et par andre verdier etter en kjøretur i dag:

Bilens display viste 31% State of charge

Men OBDeleven viste at høyeste celle var på 37% SOC, og laveste celle var på 35% SOC. Litt overraskende at bilen viser lavere SOC enn det laveste celle er på vel..?

(I Leafen var det jo slik, for der hadde man ca 10% igjen når bilen viste 0%, men det har man jo ikke akkurat i e-tronen... Men det er klart: Da jeg gjorde kapasitetstesten, så kjørte jeg jo noen km etter 0%)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Tonk

The "Battery Charge condition" in OBD shows the full battery capacity as 100%, while the display in the car (2019 E-Tron 55) shows only the part from (low buffer) 8% to 96% (top buffer 4%) as 100%. So at 52% both readings should be the same.

ThomasEL

Er det noen som har sjekket forskjell på «maksimum charge level» og «minimum charge level» mellom cellene ved litt lav SOC..?

Etter en kjøretur i dag fra 56% SOC og ned til 23% SOC (i display), så sjekket jeg dette i OBDeleven.

Maks cellen hadde 31% SOC
Min cellen hadde 28% SOC

Jeg syns dette var større forskjell enn forventet...
Antar jo den forskjellen gjerne blir større og større jo nærmere man kommer 0...

Skal følge litt med om det er samme celle som har lavest SOC hver gang. Denne gangen var det celle nr 40
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Tonk

Last week trip from about 55% to 10% on display.
With OBDeleven "Battery Charge Condition": 17%, and Max /Min cell at 17% / 16%

elektro

Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 03/2019
Dato avlest: 27.10.20
Odo (km kjørt): 35756
Nominell kapasitet avlest: 220,0Ah
Restkapasitet i prosent: 91,7%

Kommentarer: SOC 69%, batteritemperatur 8 grader. Bilen hurtiglades lite, 1-2 ganger per måned i gjennomsnitt. Den har vært lite brukt den siste tiden, og lades til daglig til 70 eller 80%. Batteriet heller ikke vært fulladet eller tømt på lenge. Jeg har ikke merket eller målt noen degradering siden levering, så hadde forventet høyere restkapasitet. Får typisk ut 80 av 83,6 kWh av batteriet ved langkjøring i følge instrumentene.

Kunne vi lagt inn alle resultatene i Google Sheets eller noe?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Sitat fra: elektro på onsdag 28. oktober 2020, klokken 21:25
Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 03/2019
Dato avlest: 27.10.20
Odo (km kjørt): 35756
Nominell kapasitet avlest: 220,0Ah
Restkapasitet i prosent: 91,7%

Kommentarer: SOC 69%, batteritemperatur 8 grader. Bilen hurtiglades lite, 1-2 ganger per måned i gjennomsnitt. Den har vært lite brukt den siste tiden, og lades til daglig til 70 eller 80%. Batteriet heller ikke vært fulladet eller tømt på lenge. Jeg har ikke merket eller målt noen degradering siden levering, så hadde forventet høyere restkapasitet. Får typisk ut 80 av 83,6 kWh av batteriet ved langkjøring i følge instrumentene.

Kunne vi lagt inn alle resultatene i Google Sheets eller noe?

Har sett flere som havner rundt det samme som deg, men enig, litt rart at det er nede i knappe 92% allerede.

Det underlige er at ingen med 50-modell har rapportert om noe annet enn 180Ah ennå... Virker ikke som om OBDeleven fanger opp degradering på samme måte med de batteriene som med de som sitter i 55..?

Muligens en god idé å samle et sted som du sier, ja...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Synes det er litt rart at flere e50 har 0,0% degradering mens noen e55 har opp i 10%. ???

Det første som slo meg da jeg leste av min var om jeg så på riktig tall, for jeg hadde ikke forventet et helt rundt tall som 220,00.. :) Mulig jeg griper et halmstrå, det kan selvfølgelig være tilfeldig, men når flere e50 altså har altså har 180,00 Ah, er det noe feil med metoden, eller dataene?

Jeg bruker ODBeleven NextGen med Pro lisens og iOS appen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA