Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Focus andre generasjon  (Lest 616 ganger)

HCO

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 984
    • Vis profil
Focus andre generasjon
« på: Onsdag 26. August 2020, klokken 13:20 »
Da er det avgjort, Focus 2017 er bestilt og Zoe 2018 skal selges. Focus-en er vår fjerde elbil, men de andre (to Zoe'r og en Model3) er konstruert som elbiler fra bunnen av mens Focus-en er en "compliance car" basert på en bensinbil. Det betyr dårligere løsninger rundt blant annet plassutnyttelse, men det betyr også komfort og kjøreegenskaper som Ford generelt er kjent for.

Generasjon 2 har gått veldig under radaren for de fleste. Dette til tross for at den har bedre rekkevidde enn første generasjon (men fortsatt snaut om man bare har en bil), CCS hurtiglading og Type2 for hjemmelading.

Focus-en er også eks-forumadmin Lars sitt hatobjekt nummer 1 (Zoe er en god nummer 2), så dette skal bli spennende.

  [ You are not allowed to view attachments ]  

  [ You are not allowed to view attachments ]  
« Siste redigering: Fredag 04. ſeptember 2020, klokken 12:10 av HCO »
2017 Ford Focus Electric Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD

HCO

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 984
    • Vis profil
Sv: Focus andre generasjon
« Svar #1 på: Fredag 04. ſeptember 2020, klokken 08:36 »
Som kjent så tar batteripakken opp mye av plassen i bagasjerommet i Focus. Bagasjerommet har imidlertid en brønn der varseltrekant, dekkrep og tauekrok ligger. Jeg tenker at det er bedre å bruke brønnen til handleposer og bagasje. Jeg har også ladekablene i bager med borrelås, slik at de kan ligge oppe på "hyllen". Da ble det slik, etter å ha klippet til en matte:

  [ You are not allowed to view attachments ]  

  [ You are not allowed to view attachments ]  
« Siste redigering: Fredag 04. ſeptember 2020, klokken 08:39 av HCO »
2017 Ford Focus Electric Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD

HCO

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 984
    • Vis profil
Sv: Focus andre generasjon
« Svar #2 på: Fredag 02. Oktober 2020, klokken 17:02 »
Etter en måned og ca 2000km, mener jeg at det er helt krise at denne i utgangspunktet velkjørende bilen blir levert med Michelin Energy Saver. De er greie på tørt føre, men glatte og tildels uforutsigbare på vått.

I dag har jeg derfor vært og byttet til Michelin Primacy 4. Disse dekkene kommer nå som originaldekk på bl.a Renault Zoe og Hyundai Kona. For Kona sin del betyr det at offisiell rekkevidde har økt med 8 prosent, uten at det er gjort andre grep.

Så dette bør være et greit elbil-dekk, samtidig som det er tryggere enn Energy Saver. Jeg har litt erfaring med Primacy 3, og har ikke noe å utsette på det.
2017 Ford Focus Electric Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Radiobil1

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 591
    • Vis profil
Sv: Focus andre generasjon
« Svar #3 på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 09:20 »
Hva synes du om Focus kontra Zoe og kanskje også Teslaen.
Praktisk rekkevidde sommer og vinter, ladehastighet og ladetid?
Kjøreegenskaper, kjøreglede osv?
2015 e-up!, 90 000 km  -  2018 e-golf, 30 000 km

Svein_H

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 392
    • Vis profil
Sv: Focus andre generasjon
« Svar #4 på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 17:24 »
Jeg vil også gjerne vite hvordan erfaringen din blir når du sammenligner Focus og Zoe i praktisk daglig bruk. Jeg hadde allerede Focus (bensin) da jeg kjøpte Zoe som min første elbil, vurderte sterkt Focus også som elbil pga komforten og kjøregleden som jeg var vant til, men grunnet litt for liten rekkevidde falt den dessverre gjennom.

I tillegg må jeg innrømme at bakenden på Focus kombi av den generasjonen er noe av det styggeste jeg har sett på en moderne bil, men det er nå bare min subjektive mening. Den ser jeg uansett ikke når jeg selv kjører bilen, men vet ikke hvor lenge jeg hadde holdt ut med et slikt syn hver gang jeg åpner garasjeporten! ;D
2018 Zoe Intens R90
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv

HCO

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 984
    • Vis profil
Sv: Focus andre generasjon
« Svar #5 på: Torsdag 21. Januar 2021, klokken 09:44 »
Svein og Radiobil, skal forsøke meg på et svar. Jeg velger å dele det i to; Focusen som bil og Focusen som elbil.

Tesla er det ikke hensiktsmessig å sammenligne med, slik jeg ser det. Tesla Model 3 er "Bil 2.0" med minst 5 års forsprang på alle andre, mens Focus er en ganske tradisjonell fossilbil som har fått elektrisk drivlinje.

Det er dermed mest relevant å sammenligne med Zoe, ettersom det er daglig pendling og småturer den brukes til og fordi jeg ga nøyaktig like mye (kr. 150.000) for Focus-en som jeg fikk for Zoe-n som den erstattet. Focus er fra august 2017, mens Zoe ble registert i januar 2018. Focus hadde gått bare 28.000 når jeg overtok den. Vår Zoe hadde laveste utstyrsgruppe (Life), mens alle el-Focuser har høy utstyrsgruppe (Titanium).

Focus som bil: Sammenligner man med tilsvarende 2018-bensinbiler ser man at Ford Focus med høy utstyrsgruppe ligger nærmere kr. 100.000 over en Renault Clio med lav utstyrsgruppe. Så det er ingen tvil om at jeg har fått mye bil for pengene. Focus-en krysser av en del bokser der Zoe (før 2020-modell) har noen irriterende skavanker. Det gjelder spesielt bedre hovedlys, bedre spylerdyser (!), bedre seter, bedre stereo (med Android Auto faktisk). På siste punkt skal det sies at man får Zoe som Bose Edition/Edition One med bra stereo, men da koster den en del mer. Lysene og spylerdysene er dessuten like dårlige på Bose...

Focus-en kjører bra, bedre enn en diesel-Focus av samme årgang som jeg har kjørt en del. Det kommer mest av bedre vektfordeling og stivere fjæring enn fossilvariantene. Men Zoe kjører også bra, særlig om man setter på ordentlige hjul. Jeg har kjørt en del med en Bose-Zoe som har 17" felger og brede Michelin Primacy-dekk, noe som kler bilen bra både mtp. utseende og kjøreegenskaper. På langkjøring er Focus-en mer behagelig, mens Zoe briljerer med at det er en artig og litt gocart-aktig småbil.

Focus som elbil: Focus er som kjent egentlig en fossilbil. Den har utvilsomt en mye mer primitiv el-drivlinje enn de "ekte" elbilene jeg har kjørt (Tesla, Renault, Nissan, BMW). Den er ganske "på-av" på gasspedalen, noe som krever nennsom høyrefot for ikke å få hjulspinn ut av kryss. Oppe i fart er dette et mindre problem. Jeg synes også den har litt mye torque-steer, dvs den drar til høyre ved gasspådrag. Jeg skal undersøke om jeg har slitte foringer på mitt eksemplar, men jeg har ikke noe tro på at dette kan bli helt borte.

Rekkevidde på Focus er omtrent som forventet, med et batteri på drøyt 33kWh. Den er oppgitt til 22 mil WLTP, men i praktisk bruk vil jeg si 15 mil på en god sommerdag om man vil ha litt margin. Jeg har klart 14 mil på motorvei (høyre fil uten å sinke trafikken) med 2 sykler på taket, bare for å gi et bilde av hva man kan forvente. På vinteren bør man ikke satse på å oppnå mer enn 10-12 mil.

2017-modellen har noen viktige forbedringer, sammenlignet med første versjon (2013-2016). Det viktigste er at batteriet er 50% større, men også at man har fått Type2 og 50kW hurtiglading med CCS (tidligere Type1 og ingen hurtiglading). Det gjør at det er mulig å bruke Focus-en på lengre turer, om man tåler et par korte ladestopp. Lading 20-80% tar erfaringsmessig ca. 40 minutter. Zoe med 41kWh batteri går mye lenger, gjerne 25 mil eller mer på sommerstid, men lader tregere (men 2020 og nyere Zoe har også fått CCS). Forøvrig har verken Focus eller Zoe mulighet til å begrense ladenivå.

Appen på Focus er dårlige greier, så den har jeg gitt opp. Det ser nå ut som telemetrien (4g) i bilen har tatt kvelden, men det spiller ingen rolle for meg så lenge jeg ikke bruker app allikevel. Jeg har ikke erfaring med app på Zoe, ettersom Life-versjonen ikke har telemetri.
« Siste redigering: Torsdag 21. Januar 2021, klokken 10:33 av HCO »
2017 Ford Focus Electric Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Svein_H

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 392
    • Vis profil
Sv: Focus andre generasjon
« Svar #6 på: I går kl. 12:00 »
Takk for svar! :+1:
2018 Zoe Intens R90
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv