Ung dame skal kjøpe elbil

Startet av Ravis, tir 25. aug 2020, kl. 10:27

« forrige - neste »

Ravis

Min datter har:
Ca 5km til jobb
6 mil til hytta via Ryfast
4 mil til hytta via ferge
2.2 mil til besteforeldre

Edit #1: Jobber kveldsskift(dårlig bussforbindelse)
Edit #2: Det er opplegg for ladestasjon, men selger tar med seg ladeboksen sin, så min datter må få installert selve boksen
Edit #3: Hun kan kjøre bomfritt til og fra jobb

Hun KUNNE kjøpt elsykkel, men det er farlig og her regner det mye. Siden hun nå blakker seg på leilighetskjøp tenker jeg/vi å vurdere en i-Miev som "elsykkel med benefits". Den er billig, og hvis det kan vare noen år så er det greit, liksom.

Spørsmålet er da: Bør hun investere 50-70-80 lapper og bli enda fattigere, men da få en 2013-2015 Leaf/VW UP/Fiat 500?`

Hun skal bo sentralt i Sandnes og dermed er Stavanger i nord og Bryne i Sør innen grei rekkevidde, også på kalde dager(selv om vi ikke har så mange av de)

Cons & pro's hadde vært interessant å høre. Dere har sikkert erfaringer og betraktninger som jeg/vi ikke har tenkt på. Selv har vi ioniq og er storfornøyd

1000kwh

Kan bli dyre reperasjoner på en kjip imiev også.

Dropp bil, det er penger ut av vinduet. Spesielt når behovet er så marginalt. Evt en billig bensinbil som totalt kommer til å koste mindre.

Kunne ikke falt meg inn å betale mer enn 10-20000 for en trilling

Ravis

Takk. Jeg ser jeg måtte legge til at hun jobber kveldsskift og bussforbindelsen er dårlig(bussbytte og). Fordel å komme raskt hjem pga tidlig vakt neste dag. Det ligger an til bil og mulig bensin er tingen ja..

Dede

Du skriver hun skal bo i leilighet så da er vel det viktigste pro/con om hun har lademulighet hjemme?  Hurtiglading er dyrt (og kjipt) i lengden..

RJK

Tror nok den unge frøknen hadde blitt fornøyd med en I-Miev eller en annen av trillingene, og ingen av avstandene er lange nok tilat det ikke skal gå greit, om hun kan kjøre hjemmefra tilnærmet fulladet. Spørsmålet er dog om hun har parkeringsplass og lademulighet der hun skal bo og på hytta, og om det alltid passer seg å dra hjemmefra med fulladet bil.

Så spørs det om prishoppet opp til en Leaf er så stort, at ikke det uansett er et bedre valg totalt sett. Da kan hun tross alt "risikere" å rekke til hytta lengst unna, og hjem igjen uten å lade. Og det er tross alt en større bil, og tror og den er sikrere, så det er jo og en vurdering.

Ellers vet jeg lite om hvordan det er med bompenger der nå, men når dette kommer i gang, så er vel ikke en ice-bil mest fristende. Men man kan jo få en OK bil langt billigere, men driftskostnadene med bompenger oppå der igjen, gjør vel kanskje en elbil mer verdifull.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ravis

Sitat fra: Dede på tir 25. aug 2020, kl. 11:07
Du skriver hun skal bo i leilighet så da er vel det viktigste pro/con om hun har lademulighet hjemme?  Hurtiglading er dyrt (og kjipt) i lengden..
Takk! Da fikk jeg oppdatert mitt første innlegg en gang til :) Det er ladeboks i carporten hennes i dag, men boksen tar selger med seg

HCO

Er sikkerhet et tema? NCAP ga bilen 4 av 5 stjerner i 2011 (som høres bra ut, men alt under 5 er egentlig under forventning). Når man da vet at kriteriene for å få NCAP-stjerner blir strengere år for år, og at stjernene gis utifra bilens kategori, er ikke dette en bil jeg ville ønsket å ha datteren min i den dagen det smeller.

https://www.euroncap.com/en/results/mitsubishi/i-miev/10986
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

TB

Trillingene er mer kollisjonssikre enn en sykkel eller moped. Men, mindre kollisjonsikker enn en nyere og større bil.
Nyere og større bruker å koste mer.

Var et bilde på forumet for noen år siden av en trilling og Toyota Hiace som hadde kollidert. Mener å huske fører av Toyotaen kom dårlege ut.

Kollisjon i over 70 km/t blir regnet som en magisk grense. Trillingene er best egnet til småkjøring, da er det ofte lave hastigheter.

Men, en bør alltid ta en prøvekjøring, gjelder uansett hvilken bil en skal kjøpe. Føler en seg utrygg er det ikke riktig bil.

Min erfaring med trillingene er god til småturer, rimelig bil. 147 cm bredde gjør den enkel å parkere, svært liten svingradius, gjør den enkelt å komme frem med.

Lengre turer over ca 60 km vinterstid (noe mer sommerstid) krever lading, dvs ikke noe en ønsker å gjøre daglig.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

chriso89

hva med en Renualt Twizy?  billig å kjøpe ny også

TB

Her var saken eg tenkte på, men saken er pluss sak: https://elbilforum.no/index.php?topic=11995.0

Renault Twizy er helt sikker artig å kjøre i finvær.

Personlig ville jeg valgt trilling i mindre fint vær.  :D
(ikke spesielt varmt i trilling heller, så en må kle seg der også, men det er nå litt varme og plass til fire.)
Lørenskog

chargedup

Trilling har vel en dyr ting som kan ryke og det er laderen. Koster 30-40' å fikse hos Mitsubishi og det tok vel 6 uker å få fikset. Godt mulig at det er uvanlig, men det skjedde den ene uka jeg hadde den som leiebil (den gang kostet billigste på finn 40-50').
Tror en leaf til 40-50' har like bra holdbarhet og mye mer rekkevidde samt bil for pengene.
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Sitat fra: chargedup på tir 25. aug 2020, kl. 21:33
Trilling har vel en dyr ting som kan ryke og det er laderen. Koster 30-40' å fikse hos Mitsubishi og det tok vel 6 uker å få fikset. Godt mulig at det er uvanlig, men det skjedde den ene uka jeg hadde den som leiebil (den gang kostet billigste på finn 40-50').
Tror en leaf til 40-50' har like bra holdbarhet og mye mer rekkevidde samt bil for pengene.

Håper virkelig ikke du ble belastet for feil på leiebilen, men at dette ble en kostnad for utleier. De skal jo sørge for at bilen er i teknisk stand og virker under hele leieperioden, så lenge du ikke er å klandre for feilen.

Hadde selv leiebil i USA der den plutselig gikk tom for batteri, og ville ikke lade seg opp etter å ha fått starthjelp. Da ble jeg bedt om å kjøre til nærmeste lokasjon, siden jeg hadde bilen i gang, og fikk byttet til en tilsvarende bil. Var aldri snakk om noen ekstrakostnader på dette, selv om det betydde at bilen jeg leverte tilbake, ikke tilhørte den lokasjonen.
Bosted Oslo

TB

Kjøper en brukt bil så kan det skje ting, både med trillinger, andre elbiler og biler som går på diesel og bensin. Stikkord som kan gi mange dårlige minner kan være topppakninger, registerreim, turbo og girkasse.

Når fabrikkgarantien er ikke lengre gjelder står en da igjen med reklamasjon mot selger. Ved kjøp fra en privatperson kan en da oppleve at ønske og viljen ikke er til stede, selv om det oppstår feil en mener ikke burde ha oppstått så raskt etter kjøp. Ved kjøp av bruktbil fra forhandler vil en normalt møte større vilje, men også her er det variasjoner.

Det generelle er at de opplysninger som selger gir skal være riktige. Å bevist holde tilbake vesentlig informasjon vil gjøre at en kan ha rett på prisavslag eller gjøre om kjøpet. (Å gå fra rett på, til at det faktisk blir gjennomført er et eget tema..)

Om en ikke ønsker denne usikkerheten kjøper en ny bil fra en forhandler en stoler på. Da vil risikoen være vesentlig mindre, kostnaden er høyere pris for bilen.

For å redusere risiko, prøvekjør bilen og forsøk å finne historikk. Har bilen mange tidligere eiere er det grunn til å spørre om hvorfor. En tilstandsrapport kan også være lønnsomt.

Her er et eksempel på en ærlig selger:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=56921710
Lørenskog

chargedup

Ja, altså jeg ble ikke skadelidende bortsett fra at jeg måtte leie en annen bil fra nabobil, var bare for å illustrere at en billig trilling ikke trenger å bli billig. Feilen skjedde helt uten forvarsel så klandrer ikke utleier, men det kan man heller ikke gjøre til selger på finn hvis noe slikt skulle skje etter en kort stund. Etter litt søking, så det ikke ut til å være en ukjent feil, kan fikses rimeligere hos feks elbilmek eller hjemme for diy'erne. Eks http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?t=4079 eller her på forumet...

Bruktbil er bruktbil og jeg vet lite om holdbarhet ellers på imiev eller leaf. Med noenlunde like priser på de to mener jeg uansett at Leaf er mye mer bil for pengene (selv om det sikkert er flere som har opplevd dyre reparasjoner der også).
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Sitat fra: chargedup på tir 25. aug 2020, kl. 23:07
Ja, altså jeg ble ikke skadelidende bortsett fra at jeg måtte leie en annen bil fra nabobil, var bare for å illustrere at en billig trilling ikke trenger å bli billig. Feilen skjedde helt uten forvarsel så klandrer ikke utleier, men det kan man heller ikke gjøre til selger på finn hvis noe slikt skulle skje etter en kort stund. Etter litt søking, så det ikke ut til å være en ukjent feil, kan fikses rimeligere hos feks elbilmek eller hjemme for diy'erne. Eks http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?t=4079 eller her på forumet...

Bruktbil er bruktbil og jeg vet lite om holdbarhet ellers på imiev eller leaf. Med noenlunde like priser på de to mener jeg uansett at Leaf er mye mer bil for pengene (selv om det sikkert er flere som har opplevd dyre reparasjoner der også).

Godt å høre at du ikke fikk kostnaden på det som selvsagt er et hendelig tilfelle. Og alle biler kan ha feil, brukte biler også, så selvsagt må man sjekke tilstand.

Når det er sagt, Leaf er på bortimot alle måter en bedre bil enn trillingene, og spesielt om prisen er veldig lik. Den har både lengre rekkevidde, større plass og er sikrere, som og gjør den noe mere anvendelig. Det skal være en prisdifferanse på disse, selvsagt litt basert på alder, kjørelengde i tillegg til generell tilstand.

Trillingene er gode alternativer til de som ønsker en lettkjørt bybil som rett og slett er billig i drift og billig i anskaffelse. Den er liten og nett, og smetter seg frem over alt. Den får plass i luker der de fleste andre biler må gi opp. Så lenge bruken inkludert rekkeviddebehovet er der, så har jeg ingen problemer med å anbefale den. Men man skal være klar over hvorfor den er billig.  Det er dermed også et fortrinn dersom man som sagt bare trenger noe å komme seg rundt med i nærområdet.
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA