Plutselig fall i tkm

Startet av fonberg, man 24. aug 2020, kl. 15:51

« forrige - neste »

fonberg

Hei, i dag opplevde jeg at tkm-angivelsen til min S90D plutselig falt med 22 tkm. Den ble parkert med 68 tkm, og da jeg sjekket appen ganske kort tid etter så falt den til 46 tkm. Fallet tilsvarer vel 5-6% i SOC, eller knappe 5kWt.
Noen som har opplevd lignende og/eller har forklaring på fenomenet?
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

sjokomelk

Hva stod det med prosentvisning i bilen?
BMS kalibrerer seg når bilen er parkert, så kan være at SOC var noe annet enn BMS trodde i utgangspunktet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

fonberg

Fikk dessverre ikke sjekka da jeg ikke var i nærheten av bilen, men det du skriver høres jo ut som ei plausibel forklaring.
Den rapporterte forøvrig helt normale verdier litt senere, da den ble satt på lading.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

RJK

Sitat fra: fonberg på man 24. aug 2020, kl. 15:51
Hei, i dag opplevde jeg at tkm-angivelsen til min S90D plutselig falt med 22 tkm. Den ble parkert med 68 tkm, og da jeg sjekket appen ganske kort tid etter så falt den til 46 tkm. Fallet tilsvarer vel 5-6% i SOC, eller knappe 5kWt.
Noen som har opplevd lignende og/eller har forklaring på fenomenet?

Kan og være pga temperatur. Om du satte fra deg bilen mens det ennå vr litt varme i lufta, og så sjekket noen timer senere når utetemperaturen har falt, og så sjekket igjen når sola har fått stå på litt, så kan det være (med)virkende årsak.

Sett akkurat samme på min bil, til og med ganske kort tid etter at jeg har forlatt fellesladeren, og satt bilen på oarkeringsplass uten lader, en forskyvning på ca 150 meter. Dog ikke lest av på app, siden bilen min ikke støtter dette, men direkte fra bilen.

Og sikkert ikke like store utslag, men noen km differanse opp og ned har det altså vært uten å bruke bilen i mellomtiden. Altså lest av når bilen plugges fra/startes opp, når den er parkert på "plassen sin"100-150 meter unna (ikke faste plasser), og så senere når jeg skulle ut å kjøre. Dette er observert flere ganger, så temmelig sikker på at temperatur er hovedgrunnen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA