Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel uten kladden

Startet av Ladefabrikken, fredag 27. april 2012, klokken 16:43

« forrige - neste »

Bobbulf

Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Magnar

Noen som kjenner til om det kan være problemer med å bruke denne i et IT-nett? Opel sier, for eksempel, at den 16A laderen de leverer som ekstrautstyr til Ampera ikke vil virke på IT-nett.

TB

Sitat fra: Magnar på fredag 11. oktober 2013, klokken 12:37
Noen som kjenner til om det kan være problemer med å bruke denne i et IT-nett? Opel sier, for eksempel, at den 16A laderen de leverer som ekstrautstyr til Ampera ikke vil virke på IT-nett.
Eg har lada med Charge-Amps sin kabel (UM-EVSE) på IT-nett dei fleste gonger eg har brukt den - ikkje opplevd problem. Kabel står som godkjent på Charge-Amps sine websider - så det vil nok fungere...  Men, det finnes ikkje så mange Ampera i Norge - ein e-post til Charge-Amps kan avklare tvilen.

I følge artikkel om Ford Focus Electric finnes det ein orginal "TN kabel", og ein "IT kabel" til Ford Focus Electric, forskjellen ligg truleg i på måten N leder blir kontrollert på.
http://elbil.no/elbiler/1083-lykken-er-en-ladekabel-som-fungerer

Det er i hovedsak bilar med lader som lade på meir enn 16A som har problem med IT nett.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Idag slutta min UM-EVSE kabel og virke. Fault blinka, tok kabel ut av bil og strøm - kobla inn igjen, Fault blinka igjen. Forsøkte på nytt - kabel død....

Undersøkte kabel nærmere seinare idag, og fant at det er dårleg kontakt / brot i kabel der den går inn i J1772 kontakten. I bestemte stillingar på kabel, så virkar den fortsatt.

Litt rart at det er her den skulle gi seg, ville heller forvente det var i schuko kontakten som får den verste medfarten pga. ladestolper med lite plass.

Andre som har opplevd samme feil? Charge-Amps svara svært raskt på e-post, har sendt inn bilde.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

nofuelno

Sitat fra: TB på tirsdag 12. november 2013, klokken 00:05
Idag slutta min UM-EVSE kabel og virke. Fault blinka, tok kabel ut av bil og strøm - kobla inn igjen, Fault blinka igjen. Forsøkte på nytt - kabel død....

Undersøkte kabel nærmere seinare idag, og fant at det er dårleg kontakt / brot i kabel der den går inn i J1772 kontakten. I bestemte stillingar på kabel, så virkar den fortsatt.

Litt rart at det er her den skulle gi seg, ville heller forvente det var i schuko kontakten som får den verste medfarten pga. ladestolper med lite plass.

Andre som har opplevd samme feil? Charge-Amps svara svært raskt på e-post, har sendt inn bilde.

Heisan, som representant for UM-EVSE i Norge, vil vi i nofuel.no gjerne at du blir fornøyd med din ladekabel. Ber derfor at du tar kontakt med oss hvis det ikke løser seg med å få fikset denne innen rimelig tid.

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

TB

#365
Her har eg laga ein video som viser høgst truleg er brudd i kabel der den går inn i J1772 kontakten:

https://www.dropbox.com/s/css1sjv8y66kqsv/Ladekabel%20defekt%20low%20res.mp4

Denne er også sendt til Charge-Amps AB.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 12. november 2013, klokken 00:37
Heisan, som representant for UM-EVSE i Norge, vil vi i nofuel.no gjerne at du blir fornøyd med din ladekabel. Ber derfor at du tar kontakt med oss hvis det ikke løser seg med å få fikset denne innen rimelig tid.

Takk for tilbakemelding.
Utfører nofuel.no service / reparasjon av kabler også - eller er det kun import og salg av UM-EVSE i Norge?

Ps: Når eg går til nofuel.no kjem eg til "Skog og Hagemaskiner AS" ?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

nofuelno

Hei, vi i nofuel.no tar også service på alle produkter vi selger, inkludert ladekabler.

Vår nettsideleverandør forteller oss nå i kveld at siden vår er nede grunnet en sikkerhetsoppgradering.

Vi er selvfølgelig lite imponert at den nå linker til en side for bensinstinkende hageredskaper ;(
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

emil

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 12. november 2013, klokken 22:33
Hei, vi i nofuel.no tar også service på alle produkter vi selger, inkludert ladekabler.

Da kan jeg kanskje spørre dere om det sitter noe elektronikk eller ting i schuko pluggen eller om denne kan byttes til noe som er litt mindre (og kanskje vinklet)?

Var ikke mange dager med bruk før de første "skadene" kom på kabelen ved at nesteman som lader på samme stolpe som meg var litt voldsom ved lukking av lokk og skrapet bort litt av det oransje.

TB

Sitat fra: emil på onsdag 13. november 2013, klokken 07:42
Da kan jeg kanskje spørre dere om det sitter noe elektronikk eller ting i schuko pluggen eller om denne kan byttes til noe som er litt mindre (og kanskje vinklet)?

Drister meg til og svare, eg har ikkje demontert min kabel, så eg har ikkje anna enn teoretisk grunnlag :-)

På den orange kabelen står det 3 x 2,5 mm2. Dvs, det er strøm og jord (PE) inn til J1772 kontakten. Byte av schuko skal ikkje vere noko problem, anna enn det virkar vere dårleg utvalg i schuko med vinkel, som er beregna for utendørsbruk.

Og - enkelte stolpar passar svært dårleg med vinkla schuko... Eg har med ein kort overgangskabel, denne har schuko med vinkel, og kan brukes i nødsfall.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

emil

Sitat fra: TB på torsdag 14. november 2013, klokken 20:03
Sitat fra: emil på onsdag 13. november 2013, klokken 07:42
Da kan jeg kanskje spørre dere om det sitter noe elektronikk eller ting i schuko pluggen eller om denne kan byttes til noe som er litt mindre (og kanskje vinklet)?

Drister meg til og svare, eg har ikkje demontert min kabel, så eg har ikkje anna enn teoretisk grunnlag :-)

På den orange kabelen står det 3 x 2,5 mm2. Dvs, det er strøm og jord (PE) inn til J1772 kontakten. Byte av schuko skal ikkje vere noko problem, anna enn det virkar vere dårleg utvalg i schuko med vinkel, som er beregna for utendørsbruk.

Og - enkelte stolpar passar svært dårleg med vinkla schuko... Eg har med ein kort overgangskabel, denne har schuko med vinkel, og kan brukes i nødsfall.

Skal ta og kikke litt på kabelen i helgen. På de stedene jeg lader oftest nå vil en vinklet schuko være bedre egnet enn den som sitter på i dag, så da blir det å resirkulere den originale til en liten overgangskabel som kan brukes de gangene det er behov.

TB

Siste nytt frå Charge-Amps AB:

SitatDin laddare beter sig mycket märkligt. Vi kommer att ta in din trasiga laddare och skicka ut
en ny till dig.

Dermed ser det ut til og løyse seg.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

bjorn_2390

Åh! Det irriterer meg at det er såpass mange negative tilbakmeldinger på Charge-Amps-kabelen. Har jo så lyst på en sånn, men den sitter særdeles langt inne, når det kommer frem at så mange har trøbbel.  :-\

Takk for at dere poster deres erfaringer!
Blå Euro-Leaf (2012)

svingen

tja,kjøper du den av en norsk forhandler som nofuel så tror jeg ikke det er så stor risiko,er det feil på den sender du den inn til dem så får du sikkert en ny en,eller hva nofuel ;) (så lenge du ikke har ødlagt den ved og kjøre over den eller andre synlig brukerfeil)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

KaiRK

#374
Min kabel har fått en glippe mellom kontakt og kabel. Jeg sendte inn en melding til CA med bilde av problemet. Fikk først melding om at de skulle sende en FedEX bil, men den ble i løpet av få strakser endret til at jeg måtte sende den inn selv. Begrunnelsen på at jeg måtte sende inn og betale for frakt av egen lomme var at dette IKKE var en produksjonsfel. Med andre ord tåler ikke kabelen å brukes i en stikkkontakt som er montert på en vegg.

For meg er det helt tydelig at de har laget snittet på kabelen for langt ned på kabelen.

Når jeg bestilte kabelen var det også mye rot. Jeg fikk først et falskt sendingsnr. som FedEx aldri hadde registert. Etter flere meldinger med ingen / dårlige tilbakemeldinger fikk jeg tak telefon nr. til mannen bak CA. Først da ble det sendt en ny kabel. Men alt i alt tok dette nesten 2 uker.
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA