Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 får ny pris, rentekampanje, nye lykter, motorisert bakluke, varmepumpe, mm.

Startet av Motorwatt, søndag 23. august 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 11. februar 2021, klokken 19:09
Ser at enkelte TM3 nå kan velge oppvarming av ratt i menyen. https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/comments/lham0j/2021_model_3/?utm_source=amp&utm_medium=&utm_content=comments_view_all
I dag følte jeg for første gang behov for rattvarme. Jeg kjører for tiden en hybrid toyota raw siden X står på verksted med en karosseriskade.
Inge app på Toyota'en og med -16 i morges, ble det en kald fornøyelse. Rattet ble heldigvis raskt varmt. For meg fjerner app på Tesla alt behov for rattvarme.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

trykkertor

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 11. februar 2021, klokken 19:09
Ser at enkelte TM3 nå kan velge oppvarming av ratt i menyen. https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/comments/lham0j/2021_model_3/?utm_source=amp&utm_medium=&utm_content=comments_view_all

Litt lei slike Tesla-eiere som alltid skal bortforklare hvorfor de ikke trenger noe.
Ser på første svar i Reddit:
SitatFor those that have just missed out out getting a heated steering wheel... Don't worry too much - I personally rarely used it in my Model S. And I live in the frigid Northeast. I rarely used it because I would preheat the cabin before leaving, which warms up the steering wheel just fine. I just didn't find myself needing to use it. In fact it was kind of the opposite - it would make the steering wheel too warm for me.

Min Model 3 koster "sinnsykt" mye i ladeutgifter for tiden. Den insisterer på å varme batteriet, så mens %-forbruk til og fra jobb burde lagt på ca 6%, er det i disse tider helt normalt at bilen bruker 15%.
Våkner, setter på forvarming av bilen før jeg skal ut. Og batteriet taper 3-5%. Samme på returen.
Varme i setet kombinert med rattvarme ville fjernet hele behovet mitt for å forvarme kupeen.
Nå bruker jeg 5-6kw/t per dag i å varme bilen.

Fordi som ikke bruker rattvarme, så slutt å argumentere for at bilen ikke trenger det.
Blir som at jeg skal argumentere bort at frunk hadde vært bra på Kona Electric, bare fordi jeg aldri bruker den på vår Model 3.
Hvilken Kona Electric-eier ville sagt nei til en frunk, hvis de kunne få tilgang til en?

Står det 2 stk 2021 Model 3 til salg med samme pris, så velger jeg den med rattvarme, uansett om jeg bor i Norge eller California.

chrisekeli

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg, trykkertor. Rattvarme hadde gjort det til en utrolig mye bedre bil vinterstid. Både økonomisk og komfortmessig. Merkelig å påstå at det ikke har noe å si her i kalde vinter-norge. Jeg forstår argumentet hvis bilen alltid står i oppvarmet garasje eller om man driter i om ladekostnadene flerdobler seg i vintermånedene. Men jeg tror nok de aller fleste andre ville satt veldig pris på det.

Jeg har fortsatt et lite håp om at alle som har de nye rattene får det aktivert i en sw-update. Det er jo ikke umulig, siden det virker litt rart at de bare produserte de nye rattene en bitteliten periode før de plutselig endret produksjonen igjen for at de fant ut at de skulle legge til rattvarme...

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk


Sorlandsinv

Ser at tilhengerfeste på M3 har gått fra 8.000kr til 10.000kr de siste dagene. Prisøkning på resten i vente?

alagerqv

Håper kona ikke leser den tråden, da blir jeg sikkert pålagt å bytte bil til en som har rattvarme...

alagerqv

Ellers ser jeg nå at jeg kan oppgradere til AP+ i app´en, og ved bestilling av ny bil er deler av FSD tilgjengelig til lavere pris (pga momsen).

ladov

I det siste har det vært så kaldt at setevarmen må stå på minst 5 minutter før jeg merker noe som helst. I de 5 minuttene savner jeg rattvarme men jeg ser ingen grunn til *rattet* skal klare å varme seg opp raskere enn setet og da er jeg på en måte like langt.. Når først setevarmen merkes savner jeg ikke lenger rattvarme.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Contango

Sitat fra: ladov på lørdag 13. februar 2021, klokken 16:01
I det siste har det vært så kaldt at setevarmen må stå på minst 5 minutter før jeg merker noe som helst. I de 5 minuttene savner jeg rattvarme men jeg ser ingen grunn til *rattet* skal klare å varme seg opp raskere enn setet og da er jeg på en måte like langt.. Når først setevarmen merkes savner jeg ikke lenger rattvarme.
Rattvarmen på S'en kommer mye raskere enn setevarmen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Mobileum

Litt OT: Synes varmekurven på rattvarmeren i TMS er merkelig. Den har ingen trinn-innstilling, og blir raskt veldig varm. Orker man å holde i det kokvarmt rattet lenge nok, dempes den etterhvert til et mere behagelig nivå. Jeg slår den som regel helt av etter 3-4 minutter, og da har det blitt magasinert nok varme for resten av turen.

Men det er veldig individuelt fra menneske til menneske hva man tåler eller ønsker av varme av på hendene. Så når noen sier at de ikke savner det, er det andre som må ha det. Særlig når det er minus 7 inne i bilen (som det var i min bil i forrige uke). Alternativet hadde vært polvotter...

Verst var det på gamle biler med bakelitt-ratt, men der brukte man ofte pelstrekk (!).
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Electric cars in Norway

Veeeeeeeldig OT....de finnes fortsatt :D :D

"Verst var det på gamle biler med bakelitt-ratt, men der brukte man ofte pelstrekk (!)."

trykkertor

Sitat fra: Mobileum på lørdag 13. februar 2021, klokken 19:57
Så når noen sier at de ikke savner det, er det andre som må ha det. Særlig når det er minus 7 inne i bilen (som det var i min bil i forrige uke). Alternativet hadde vært polvotter...
Minus 7 er jo nesten luksus i forhold til het hos meg. Er vanligvis -18 til -20 interiørtemperatur her hos meg.
Og noen sier at etter 5 minutters kjøring er rattet temperert.
Think not, in these conditions...

TøddiVedder

Var minus 20 grader inni bilen min når jeg startet å kjøre å går. Nesten ikke fremdrift i bilen. Hehe.
Var ingen krise uten rattvarme. Gikk helt greit, men hadde nok vært kjekt å ha.

lars667

Sitat fra: trykkertor på torsdag 11. februar 2021, klokken 21:30

Min Model 3 koster "sinnsykt" mye i ladeutgifter for tiden. Den insisterer på å varme batteriet, så mens %-forbruk til og fra jobb burde lagt på ca 6%, er det i disse tider helt normalt at bilen bruker 15%.
Våkner, setter på forvarming av bilen før jeg skal ut. Og batteriet taper 3-5%. Samme på returen.
Varme i setet kombinert med rattvarme ville fjernet hele behovet mitt for å forvarme kupeen.
Nå bruker jeg 5-6kw/t per dag i å varme bilen.

Fordi som ikke bruker rattvarme, så slutt å argumentere for at bilen ikke trenger det.
Blir som at jeg skal argumentere bort at frunk hadde vært bra på Kona Electric, bare fordi jeg aldri bruker den på vår Model 3.
Hvilken Kona Electric-eier ville sagt nei til en frunk, hvis de kunne få tilgang til en?

Står det 2 stk 2021 Model 3 til salg med samme pris, så velger jeg den med rattvarme, uansett om jeg bor i Norge eller California.

Jeg er enig i dette med forvarming og at oppvarmet ratt hadde vært nyttig. Men oppvarming fjerner også is osv, jeg hadde foretrukket at de la inn en mulighet for å skru av oppvarming av batteri. Til daglig kjører jeg bare noen km på jobb, og det er helt meningsløst å bruke masse strøm på å varme opp batteriet for en ti minutters tur (5 km delvis på grus). Bilen tar ikke flere enn 3 sånne tur-returer (30 km til sammen) før jeg synes jeg må lade for å kunne ha litt juice til en lengre tur. Har riktignok på sentry mens jeg er på jobb.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

TøddiVedder

Er kaldstart med kaldt batteri skadelig for batteriet?
Er gniten på forvarming på hytten. Eller er gjør redusert power at dette går fint? Klarer fint å leve med en "dau" bil, for å slippe å bruke masse strøm på varme batteriet for en liten tur

lars667

Skjønner ikke at det skal være skadelig. Den trekker jo masse strøm fra batteriet til forvarming også? E-golfen får du ikke forvarmet batteriet på noen gang.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA