Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 får ny pris, rentekampanje, nye lykter, motorisert bakluke, varmepumpe, mm.

Startet av Motorwatt, søndag 23. august 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

thebadger

Sitat fra: lars667 på torsdag 07. januar 2021, klokken 19:42
Jepp. Verdien vil også gå uforholdsvis mye ned en god stund etter salget for de som ikke var heldige. Vi som fikk gamle lykter kan sannsynligvis barbere av 10-20k hvis vi skulle selge bilene i løpet av det første året i alle fall, og bilene våre vil nærme seg de eldre bilene i tungsolghtet senere. Kanskje enda mer forskjell hvis de senere aktiverer dynamiske funksjoner. Jeg har hatt e-golf, og de dynamiske lyktene var noe av det absolutt viktigste jeg så etter på bruktmarkedet. Men mulig det etterhvert viser seg at det ikke er så stor forskjell.
Eh, neppe. Sjekk bruktmarkedet på TM3, 20k er ofte forskjellen på en LR og en stealth.
En ledbar koster noen få tusinger
Det er mest oss snålinger på forum som leter etter ting å være misfornøyd med som kommer til å reagere, de fleste ser en elbil med 400-500 hestekrefter, over 500km i teoretisk rekkevidde, varmepumpe og elektrisk bakluke.
Sannsynligvis er det lettere å selge en LR med hengerfeste og gamle lykter enn en LR uten hengerfeste men nye lykter

Ferry

Sitat fra: Bmwi3 på torsdag 07. januar 2021, klokken 03:50
Du får det utstyret som står på Tesla sin side, hverken mere eller mindre.

Vel da blir det ikke stort. For Tesla skriver jo nesten ingenting om hva man får. Jeg liker minimalistisk, men. Kjedelig å få gamle lykter om jeg bestiller nå og må vente til februar. Da kan jeg heller ta en lagerbil.
Å få med siste nytt når jeg kjøper noe er ganske viktig. Og etter å ha sett Tesla-Bjørn teste nye lykter så er det ikke aktuelt å ta til takke med noe dårligere.

Bmwi3

Sitat fra: Ferry på torsdag 07. januar 2021, klokken 20:05
Sitat fra: Bmwi3 på torsdag 07. januar 2021, klokken 03:50
Du får det utstyret som står på Tesla sin side, hverken mere eller mindre.

Vel da blir det ikke stort. For Tesla skriver jo nesten ingenting om hva man får. Jeg liker minimalistisk, men. Kjedelig å få gamle lykter om jeg bestiller nå og må vente til februar. Da kan jeg heller ta en lagerbil.
Å få med siste nytt når jeg kjøper noe er ganske viktig. Og etter å ha sett Tesla-Bjørn teste nye lykter så er det ikke aktuelt å ta til takke med noe dårligere.
Da kjøper du Tm3P, da får du alt.
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

lars667

Sitat fra: thebadger på torsdag 07. januar 2021, klokken 19:56
Sitat fra: lars667 på torsdag 07. januar 2021, klokken 19:42
Jepp. Verdien vil også gå uforholdsvis mye ned en god stund etter salget for de som ikke var heldige. Vi som fikk gamle lykter kan sannsynligvis barbere av 10-20k hvis vi skulle selge bilene i løpet av det første året i alle fall, og bilene våre vil nærme seg de eldre bilene i tungsolghtet senere. Kanskje enda mer forskjell hvis de senere aktiverer dynamiske funksjoner. Jeg har hatt e-golf, og de dynamiske lyktene var noe av det absolutt viktigste jeg så etter på bruktmarkedet. Men mulig det etterhvert viser seg at det ikke er så stor forskjell.
Eh, neppe. Sjekk bruktmarkedet på TM3, 20k er ofte forskjellen på en LR og en stealth.
En ledbar koster noen få tusinger
Det er mest oss snålinger på forum som leter etter ting å være misfornøyd med som kommer til å reagere, de fleste ser en elbil med 400-500 hestekrefter, over 500km i teoretisk rekkevidde, varmepumpe og elektrisk bakluke.
Sannsynligvis er det lettere å selge en LR med hengerfeste og gamle lykter enn en LR uten hengerfeste men nye lykter

Joda, har bestilt ledbar. Men jeg er ganske uenig. Jeg tror dynamiske lykter betyr mye for mange, særlig hvis det kommer et skifte mellom gamle Tesla med dårlige og nye med gode lys (lyset er en av de få tingene som trekker litt ned på de fleste Tesla). Ledbar hjelper kun med fjernlys, dynamiske lykter gir deg bedre lys når du passerer biler også. Men vi vet jo ikke om de noen gang blir dynamiske. Når det er sagt så er jeg ikke direkte misfornøyd med lyset på bilen, og jeg er storfornøyd med det meste annet (spesielt når jeg sitter i bilen).
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Ferry

Sitat fra: Bmwi3 på torsdag 07. januar 2021, klokken 20:37
Da kjøper du Tm3P, da får du alt.

Den er dårligere på hengerfeste, bakkeklaring og hjul. Så nei takk. Skulle gjerne hatt MER bakkeklaring, ikke mindre. Vurderer XC40 også, men Tesla er suveren på lading og rekkevidde. Av hjul vil jeg ha mest mulig gummi, og minst mulig felg.

emmern

Sitat fra: Ferry på fredag 08. januar 2021, klokken 00:31
Sitat fra: Bmwi3 på torsdag 07. januar 2021, klokken 20:37
Da kjøper du Tm3P, da får du alt.

Den er dårligere på hengerfeste, bakkeklaring og hjul. Så nei takk. Skulle gjerne hatt MER bakkeklaring, ikke mindre. Vurderer XC40 også, men Tesla er suveren på lading og rekkevidde. Av hjul vil jeg ha mest mulig gummi, og minst mulig felg.
nordmenn og våres fiksering på hengerfeste. det er mer her i livet enn hengerfester...
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

feistydolphin


hELgenen

Dette å ikke vite hva man faktisk får er en av ulempene med å handle på nett av Tesla. Akkurat nå har de sikkert en del biler på lager som skal ut,trolig både med og uten nye lykter..Og over nett vet du ikke helt hva du får

Tar du kontakt med Tesla over telefon er det mulig de kan klare å koble deg til rett bil. Men enig at det man ser på nettsiden til Tesla rett og slett ikke er nøyaktig nok når vi vet at Tesla løpende endrer utstyr. Ville aldri tatt imot en bil med gamle lykter nå.

thebadger

Sitat fra: hELgenen på fredag 08. januar 2021, klokken 07:42
Dette å ikke vite hva man faktisk får er en av ulempene med å handle på nett av Tesla. Akkurat nå har de sikkert en del biler på lager som skal ut,trolig både med og uten nye lykter..Og over nett vet du ikke helt hva du får

Tar du kontakt med Tesla over telefon er det mulig de kan klare å koble deg til rett bil. Men enig at det man ser på nettsiden til Tesla rett og slett ikke er nøyaktig nok når vi vet at Tesla løpende endrer utstyr. Ville aldri tatt imot en bil med gamle lykter nå.
Du kan bruke public facing api og sjekke om bilen har HL32

lars667

Man ser jo allerede hva dette gjør her, gamle lykter er svært uønskelig. Min erfaring  med bruktbilkjøpere er at de er overraskende opptatt av detaljer som dette, selv om forumidioter som oss kanskje er over snittet orientert om det.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

thebadger

Sitat fra: lars667 på fredag 08. januar 2021, klokken 08:31
Man ser jo allerede hva dette gjør her, gamle lykter er svært uønskelig. Min erfaring  med bruktbilkjøpere er at de er overraskende opptatt av detaljer som dette, selv om forumidioter som oss kanskje er over snittet orientert om det.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=195757645
Denne bilen hadde original trunk-matte, frunk-matte, skistativ, fullt setetrekk fra taptes, CEE kobling til UMC, oppbevaring til begge rommene i midtkonsollen, solskjerming i hele bakdelen av kupeen med 5 års garanti og PPF beskyttelse på de utsatte stedene.

Veldig subjektivt mao.
Angående nye lykter, disse 3 har sannsynligvis det:
https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJ3210_2f0816819a29fea9d2ac5fcd52741bd9
https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJ3222_bdd38fb997e33f82e68d2d5518a663cc
https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJ3222_573ac422e6f85f4b310768f7ed5793d2

Øyvind.h

Sitat fra: thebadger på fredag 08. januar 2021, klokken 08:27
Sitat fra: hELgenen på fredag 08. januar 2021, klokken 07:42
Dette å ikke vite hva man faktisk får er en av ulempene med å handle på nett av Tesla. Akkurat nå har de sikkert en del biler på lager som skal ut,trolig både med og uten nye lykter..Og over nett vet du ikke helt hva du får

Tar du kontakt med Tesla over telefon er det mulig de kan klare å koble deg til rett bil. Men enig at det man ser på nettsiden til Tesla rett og slett ikke er nøyaktig nok når vi vet at Tesla løpende endrer utstyr. Ville aldri tatt imot en bil med gamle lykter nå.
Du kan bruke public facing api og sjekke om bilen har HL32
Og kremt: at du ikke helt vet hva du får ser jeg spor av i andre merkegrupper også. Om en har et horn i siden til Tesla er det naturligvis rett fokus å bli sint fordi noen får mer enn konfiguratoren lover, men vil man fokusere på grunner til å ikke kjøpe et merke finnes de i bøtter og spann for alle merker.
Mercedes har eksempelvis fjernet ett og annet fra nye EQC nå. Noe kan en finne ut av, andre ting oppdager en etter mottak av bil. For andre merker er det jo folk som nærmest sjokkert oppdager at de mangler ryggekamera, blindsonevarsler og diverse annet utstyr. De kunne rett nok antakelig klart å utlede det utfra et virvar av pakker og tilbud i forkant, men det er ikke alltid så lett.

Jeg kjenner jeg ikke har det helt i meg å være sur for alt mulig. Da blir det omtrent umulig å kjøpe bil fra en eneste produsent. Alle har svin på skogen på ett eller annet område.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lightscribe

Sitat fra: emmern på fredag 08. januar 2021, klokken 02:11
nordmenn og våres fiksering på hengerfeste. det er mer her i livet enn hengerfester...

Så disse igår og hadde samme tanke:

Bitteliten Smart med hengerfeste
https://www.finn.no/199560904

Grøm 911 GT2 med bur og hengerfeste
https://www.finn.no/195678686

Denne 911 er også litt morsom:
https://www.finn.no/202405437

lars667

Sitat fra: thebadger på fredag 08. januar 2021, klokken 08:41
Sitat fra: lars667 på fredag 08. januar 2021, klokken 08:31
Man ser jo allerede hva dette gjør her, gamle lykter er svært uønskelig. Min erfaring  med bruktbilkjøpere er at de er overraskende opptatt av detaljer som dette, selv om forumidioter som oss kanskje er over snittet orientert om det.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=195757645
Denne bilen hadde original trunk-matte, frunk-matte, skistativ, fullt setetrekk fra taptes, CEE kobling til UMC, oppbevaring til begge rommene i midtkonsollen, solskjerming i hele bakdelen av kupeen med 5 års garanti og PPF beskyttelse på de utsatte stedene.

Veldig subjektivt mao.
Angående nye lykter, disse 3 har sannsynligvis det:
https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJ3210_2f0816819a29fea9d2ac5fcd52741bd9
https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJ3222_bdd38fb997e33f82e68d2d5518a663cc
https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJ3222_573ac422e6f85f4b310768f7ed5793d2

Jepp, alt er naturligvis veldig subjektivt. Og andre merker har nok også svin på skogen, men der er ofte det meste av slike tillegg og endringer spesifisert på ordre. Hvilke deler som er brukt, så som batteri osv, er nok også ymse der. Det er ingen som lover LG eller Pana-batterier i annonsen, eller noe sted skriver om det som en spesifikasjon. Er alt i alt veldig fornøyd med bil, med panelgaps og det hele, og tenker ikke å selge før det har gått minst 3 år.

Ang. hengerfeste. Det er nok viktigere. Tipper det er fler enn meg som ikke ville kjøpt en sedan som TM3 hvis det ikke var for dette. Det utvider bruksområdet betraktelig, selv om en bare trenger det en sjelden gang.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

feistydolphin

Sitat fra: lars667 på fredag 08. januar 2021, klokken 09:29
Ang. hengerfeste. Det er nok viktigere. Tipper det er fler enn meg som ikke ville kjøpt en sedan som TM3 hvis det ikke var for dette. Det utvider bruksområdet betraktelig, selv om en bare trenger det en sjelden gang.
Enig i dette. Vi har stasjonsvogn per i dag, og jeg hadde ikke følt meg helt komfortabel med å nedgradere til lastekapasiteten til en TM3 uten mulighet for hengerfeste og takstativ.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA