Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 får ny pris, rentekampanje, nye lykter, motorisert bakluke, varmepumpe, mm.

Startet av Motorwatt, søndag 23. august 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

thebadger

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 08. desember 2020, klokken 16:32
SitatFSD er ubrukelig, testa fra Skøyen til Lillestrøm og tilbake og kom ut av tellinga på antall fantombremsinger og gidder ikke gi 50 lapper for noe som virker så ræva

Fantombremsimger krever ikke FSD. Det får man "gratis" på biler uten FSD også. Dessverre.
Trenger faktisk ikke AP engang, TACC er nok.

Bmwi3

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 08. desember 2020, klokken 16:32
SitatFSD er ubrukelig, testa fra Skøyen til Lillestrøm og tilbake og kom ut av tellinga på antall fantombremsinger og gidder ikke gi 50 lapper for noe som virker så ræva

Fantombremsimger krever ikke FSD. Det får man "gratis" på biler uten FSD også. Dessverre.

Hehe ennå større grunn til å ikke bruke så mye penger på noe som ikke funker optimalt i Norge..
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

Sigurd2

Noen som har testa autopilot (Ikke FSd) på nye 2021 og kan sammenligne med forrige modell?

krister461

Sitat fra: Sigurd2 på tirsdag 08. desember 2020, klokken 20:51
Noen som har testa autopilot (Ikke FSd) på nye 2021 og kan sammenligne mer forrige modell?
Er vel ingen grunn til at den skal være annerledes?


SurSnasen

Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 08. desember 2020, klokken 16:22
Jeg tenkte det samme som deg, men droppa det og gikk for P:) FSD er ubrukelig, testa fra Skøyen til Lillestrøm og tilbake og kom ut av tellinga på antall fantombremsinger og gidder ikke gi 50 lapper for noe som virker så ræva....

Fikk sitte på med en splitter ny Model 3 i ettermiddag etter at en kamerat hentet sin i går. Kan definitivt bekrefte at fantombremsingene i høyeste grad fremdeles er der. Ikke FSD på den bilen. En av bråbremsene holdt på å ende med en taxi i hekken. Kanskje på tide at noen organer tar et seriøst oppgjør med Tesla på denne fronten?

thebadger

Sitat fra: Sigurd2 på tirsdag 08. desember 2020, klokken 20:51
Noen som har testa autopilot (Ikke FSd) på nye 2021 og kan sammenligne mer forrige modell?
Det er fortsatt HW3, så er nok det samme.
Problemet er ikke kvalitet på utstyret, det er at programvaren har problemer på å skille mellom skygger og objekter.
Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 08. desember 2020, klokken 18:42
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 08. desember 2020, klokken 16:32
SitatFSD er ubrukelig, testa fra Skøyen til Lillestrøm og tilbake og kom ut av tellinga på antall fantombremsinger og gidder ikke gi 50 lapper for noe som virker så ræva

Fantombremsimger krever ikke FSD. Det får man "gratis" på biler uten FSD også. Dessverre.

Hehe ennå større grunn til å ikke bruke så mye penger på noe som ikke funker optimalt i Norge..
FSD har ikke noe med fantombremsing å gjøre, så det er ikke det man bruker penger på. Det FSD gir er ekstra funksjoner som å bytte felt, anbefale bytting av felt, ta avkjøringer på motorvei, lese trafikklys, ekstra visualiseringer, autopark, summon.

Motorwatt

Flere betatestere som forteller at fenomenet er vekk med FSD Rewrite. Men det er en fattig trøst for de som har valgt bort FSD. Husk at det har vært slik (mere eller mindre) i over 4 år.  Hadde det vært mulig, ville de gjort noe med det.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

apehest

Liker ikke å lese om fantombremsinga. Er veldig glad i min nåværende adaptive cruise. De hadde ikke hatt dette problemet, og de kræsjene vi har lest om i det siste, om de hadde den enkle og greie laseren som måler avstand utover radaren sin relativt korte rekkevidde. Nesten alle andre merker bruker den llsningen..

Orbit

Sitat fra: lars667 på tirsdag 08. desember 2020, klokken 15:22
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. desember 2020, klokken 15:15
Må ikke ha lyktespylere. EQC har ikke det, men leverer allikevel noe av det beste en kan ha av nær/fjernlys originalt.
Har satt seg litt det at bilen må ha lyktespylere for å ha sterke og gode lys :)

Ja, må innrømme at jeg har videreført denne forestillingen selv, uten egentlig å ha sjekket om det faktisk er tilfelle. For det virker rimelig koko at det skal være strengere krav til sterke lys enn svake? Er det noe som henger igjen av reglement for xenon-pærer tro? (Nevnes ved googling).

Kravet er max 2000 lumen ved nærlys dersom det ikke er lyktespylere, uavhengig av lysteknologi som brukes.
Sitat fra: https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2015/R048r12e.pdfDipped-beam headlamps with a light source or LED module(s) producing the principal dipped-beam and having a total objective luminous flux which exceeds 2,000 lumen shall only be installed in conjunction with the installation of headlamp cleaning device(s) according to Regulation No.45.
Tipper tanken er at kraftige nærlys i skitne lykter gir så mye strølys at det likevel blender motgående trafikk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sigurd2

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 08. desember 2020, klokken 22:16
Flere betatestere som forteller at fenomenet er vekk med FSD Rewrite. Men det er en fattig trøst for de som har valgt bort FSD. Husk at det har vært slik (mere eller mindre) i over 4 år.  Hadde det vært mulig, ville de gjort noe med det.


Den forbedringen kommer vel alle til gode etter hvert? Autopilot og FSD bruker jo samme hardware? Er ingen grunn til å la autopilot være dårlig med
vilje om problemet er løst?

thebadger

Sitat fra: apehest på tirsdag 08. desember 2020, klokken 22:20
Liker ikke å lese om fantombremsinga. Er veldig glad i min nåværende adaptive cruise. De hadde ikke hatt dette problemet, og de kræsjene vi har lest om i det siste, om de hadde den enkle og greie laseren som måler avstand utover radaren sin relativt korte rekkevidde. Nesten alle andre merker bruker den llsningen..
Hvilke kræsj? Har ikke fått med meg noe annet enn han som krasjet i over 160km/t og spredde batteriet utover nabolaget.
Fantombremsingen er ille, men hvis noen ligger så tett på bak at du krasjer på den tiden det tar for den å hente seg inn så er det ikke fantombremsingen som er problemet. I hvert fall sånn som jeg kjenner den etter halvannet år så hugger den i bremsene, og så gasser den på igjen før et helt sekund har gått.
Føles forferdelig, gjør andre i trafikken usikker på deg, men det er ikke farlig.

Motorwatt

SitatDen forbedringen kommer vel alle til gode etter hvert? Autopilot og FSD bruker jo samme hardware? Er ingen grunn til å la autopilot være dårlig med
vilje om problemet er løst?
Problemet er at problemet ikke er løst. Meldingen over er fra oktober, og det har vært flere oppdateringer etter dette uten noen endring.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

thebadger

Sitat fra: Sigurd2 på tirsdag 08. desember 2020, klokken 22:35
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 08. desember 2020, klokken 22:16
Flere betatestere som forteller at fenomenet er vekk med FSD Rewrite. Men det er en fattig trøst for de som har valgt bort FSD. Husk at det har vært slik (mere eller mindre) i over 4 år.  Hadde det vært mulig, ville de gjort noe med det.


Den forbedringen kommer vel alle til gode etter hvert? Autopilot og FSD bruker jo samme hardware? Er ingen grunn til å la autopilot være dårlig med
vilje om problemet er løst?
Står spesifikt i tweet #2 fra Elon at du ikke må vente på FSD, at det er for alle.
Og så mistenker jeg at det ikke er løst enda.

alb92

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 08. desember 2020, klokken 22:38
SitatDen forbedringen kommer vel alle til gode etter hvert? Autopilot og FSD bruker jo samme hardware? Er ingen grunn til å la autopilot være dårlig med
vilje om problemet er løst?
Problemet er at problemet ikke er løst. Meldingen over er fra oktober, og det har vært flere oppdateringer etter dette uten noen endring.

Regner med at foreløpig så er det kun de som får fsd beta som har fsd rewrite koden. Når den går ut av beta, eller åpner opp for alle med fsd, så regner jeg med at autopilot bilene får også denne rewrite, bære uten fsd funksjonene. Tesla vil nok samle denne dataen.

Derfor trur jeg at fantom bremsing blir et mye mindre problem når fsd åpner opp for oss i Norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA