Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 får ny pris, rentekampanje, nye lykter, motorisert bakluke, varmepumpe, mm.

Startet av Motorwatt, søndag 23. august 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: JorEl på mandag 19. april 2021, klokken 08:53

Om dette stemmer, vil jeg anbefale denne bilen, LFP-SR+, til min mor som ikke liker fart, men som sikkert hadde vært glad for en elbil, som man ikke trenger og passe på/barnevakt. Man kan ha den på lading, hver gang man kommer hjem, og alltid starte med 100% om morgenen. Mao en enklere elbil-hverdag, for en nybegynner?

Da tenker vi likt du og jeg. Bilde fra FB TM3.


Electric cars in Norway

#1351
Litt pros and cons her... som dere ser så er det få bakdeler/ulemper (nederste bilde) med China batteriene og det er jo ikke noe nytt, de har vært brukt til lagring formål i maaaaaange år...

Merk dere også at det er det er mindre brannfare... vi liker jo ikke at de brenner opp heller...

Oppsummert - trenger ikke være redd for China LFP...

Se Armen sin YT video her
https://youtu.be/iqyx6QqtJRw   Han har peiling på dette.

https://www.torquenews.com/1/lfp-batteries-pros-and-cons-elon-shifts-some-teslas-lfp


knegg

2020 Model 3

gigafactory

Jeg har sett noen skuffende ladevideoer av SR+ MIC, men her går det bra unna:


https://m.youtube.com/watch?v=PibGy1SFQ_M

Den samme kanalen har de videoene med treg lading også. Lurer på om det kun er temperaturen eller om det er oppdateringen(e) også som har skrudd opp ladehastigheten?

Electric cars in Norway

Sitat fra: knegg på mandag 19. april 2021, klokken 18:41
Var ikke disse batteriene krise i kulde?

Var vel slik helt i begynnelsen....

Jeg er usikker på dette. Noen som vet?

jman76

Kan man slå fast at Model 3 levert til Norge etter priskuttet er med LFP-batterier?

daghoi


Hvis det er slik at SR+ kommer fra Kina. Kan vi forvente forbedringer på lakk i forhold til det litt varierende vi leser om fra USA ?

123kris

Sitat fra: jman76 på tirsdag 20. april 2021, klokken 10:50
Kan man slå fast at Model3 levert til Norge etterpriskuttet er med LFP-batterier?

Det er båter på vei til Europa både fra USA og Kina. Har vært i kontakt med delivery på Tesla to ganger med to forskjellige personer som svarte. Ingen kunne si noe om min SR+ kom fra Kina eller USA, det visste de visstnok ikke før man blir tildelt bil, og det skjer fortløpende når den ankommer Europa. Eneste måten å se hvor den er bygget er når man får tildelt VIN. Starter det på 5YJ er det amerikansk produsert, starter den på LRW er den produsert i Kina. Dog vet jeg ikke om LFP-batteriene også kommer på amerikansk produserte biler.
2024 - Enyaq 85x i bestilling
2021 - TM3 SR+ - solgt
2020 - TM3 LR AWD - solgt
2019 - TM3 SR+ - solgt
2019 - TM3 LR AWD -solgt
2017 - TMS 75D - solgt
2016 -  Leaf Nordic 30kwh - solgt

Nytt medlem

Hei,

Ser på ulike elbiler og TM3 ble plutselig langt mer spennende nå som den ble satt ned i pris.

Setter pris på litt tilbakemeldinger da folk her inne åpenbart har god peiling på Tesla.

Jeg sliter med å finne en komplett oversikt over standardutstyr på innstegsmodellen. Har denne adaptiv cruise, ryggekamera osv?

Har også hørt at det er en del problemer med støy og at mange etterisolerer bilen. Hvor stort problem var/er dette?

Vi ser på andre biler i prisklassen 300 - litt over 400 (eC4, ID4, Mustang, e2008, EQA, Polestar m.fl.). F.eks. får man toppmodellen av e2008 fra 355 000. Nå har jo Tesla naturligvis bedre ytelse og lengre rekkevidde, men hvordan blir det på utstyrsfronten sett mot e2008 eller ID4?

Hadde også satt pris på om noen kunne gi meg TL;DR på diskusjonen rundt batteri. Har dette noen praktisk betydning for folk flest?

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

Sitat fra: Nytt medlem på tirsdag 20. april 2021, klokken 12:57
Hei,

Ser på ulike elbiler og TM3 ble plutselig langt mer spennende nå som den ble satt ned i pris.

Setter pris på litt tilbakemeldinger da folk her inne åpenbart har god peiling på Tesla.

Jeg sliter med å finne en komplett oversikt over standardutstyr på innstegsmodellen. Har denne adaptiv cruise, ryggekamera osv?

Har også hørt at det er en del problemer med støy og at mange etterisolerer bilen. Hvor stort problem var/er dette?

Vi ser på andre biler i prisklassen 300 - litt over 400 (eC4, ID4, Mustang, e2008, EQA, Polestar m.fl.). F.eks. får man toppmodellen av e2008 fra 355 000. Nå har jo Tesla naturligvis bedre ytelse og lengre rekkevidde, men hvordan blir det på utstyrsfronten sett mot e2008 eller ID4?

Hadde også satt pris på om noen kunne gi meg TL;DR på diskusjonen rundt batteri. Har dette noen praktisk betydning for folk flest?
Ja, den har et veldig bra ryggekamera og kamera som viser fortauskant når du rygger. Dessverre ikke noe kamerahjelp foran ved parkering eller 360. Bra sensorer, veldig raske.

Den har AP/autopilot som standard, dvs. adaptiv cruise+ selvstyring. Du kan velge å bruke begge eller bare adaptiv cruise. Veldig bra i kø og motorvei. Ved å betale for EAP får du en funksjon for filskift på motorvei. Neppe verdt prisen. FSD er ikke verdt prisen.

Model 3 er sportslig satt opp med ganske stive fjærer og lavprofil dekk. Mange andre merker har et ekstra lag dørpakninger og endel smarte triks som de har finnes ikke på Tesla. Det blir derfor endel romlestøy, merkbart mer enn i mange andre elbiler. Dekk- og hjulvalg blir sentralt hvis dette er viktig for deg. Men du får også vanlige biler som bråker mye mer enn Model 3, så det er å leve med.

Batteri: tror ikke det har noe å si for folk flest, det er omtrent likt.

Hvis du sammenligner med Leaf, e-Niro så er Model 3 en helt anderledes type bil!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nytt medlem

Sitat fra: Contango på tirsdag 20. april 2021, klokken 13:26
Sitat fra: Nytt medlem på tirsdag 20. april 2021, klokken 12:57
Hei,
...
Du bør lage en egen tråd og ikke blande alle spørsmålene dine inn i denne.

Ok, beklager det, tenkte det ble rotete med mange enkelttråder med ulike spørsmål.

Nytt medlem

Sitat fra: daktari på tirsdag 20. april 2021, klokken 13:31
Sitat fra: Nytt medlem på tirsdag 20. april 2021, klokken 12:57
Hei,

Ser på ulike elbiler og TM3 ble plutselig langt mer spennende nå som den ble satt ned i pris.

Setter pris på litt tilbakemeldinger da folk her inne åpenbart har god peiling på Tesla.

Jeg sliter med å finne en komplett oversikt over standardutstyr på innstegsmodellen. Har denne adaptiv cruise, ryggekamera osv?

Har også hørt at det er en del problemer med støy og at mange etterisolerer bilen. Hvor stort problem var/er dette?

Vi ser på andre biler i prisklassen 300 - litt over 400 (eC4, ID4, Mustang, e2008, EQA, Polestar m.fl.). F.eks. får man toppmodellen av e2008 fra 355 000. Nå har jo Tesla naturligvis bedre ytelse og lengre rekkevidde, men hvordan blir det på utstyrsfronten sett mot e2008 eller ID4?

Hadde også satt pris på om noen kunne gi meg TL;DR på diskusjonen rundt batteri. Har dette noen praktisk betydning for folk flest?
Ja, den har et veldig bra ryggekamera og kamera som viser fortauskant når du rygger. Dessverre ikke noe kamerahjelp foran ved parkering eller 360. Bra sensorer, veldig raske.

Den har AP/autopilot som standard, dvs. adaptiv cruise+ selvstyring. Du kan velge å bruke begge eller bare adaptiv cruise. Veldig bra i kø og motorvei. Ved å betale for EAP får du en funksjon for filskift på motorvei. Neppe verdt prisen. FSD er ikke verdt prisen.

Model 3 er sportslig satt opp med ganske stive fjærer og lavprofil dekk. Mange andre merker har et ekstra lag dørpakninger og endel smarte triks som de har finnes ikke på Tesla. Det blir derfor endel romlestøy, merkbart mer enn i mange andre elbiler. Dekk- og hjulvalg blir sentralt hvis dette er viktig for deg. Men du får også vanlige biler som bråker mye mer enn Model 3, så det er å leve med.

Batteri: tror ikke det har noe å si for folk flest, det er omtrent likt.

Hvis du sammenligner med Leaf, e-Niro så er Model 3 en helt anderledes type bil!

Takk for gode svar!

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 20. april 2021, klokken 13:31
Sitat fra: Nytt medlem på tirsdag 20. april 2021, klokken 12:57
Jeg sliter med å finne en komplett oversikt over standardutstyr på innstegsmodellen. Har denne adaptiv cruise, ryggekamera osv?

Har også hørt at det er en del problemer med støy og at mange etterisolerer bilen. Hvor stort problem var/er dette?
Den har AP/autopilot som standard, dvs. adaptiv cruise+ selvstyring. Du kan velge å bruke begge eller bare adaptiv cruise. Veldig bra i kø og motorvei. Ved å betale for EAP får du en funksjon for filskift på motorvei. Neppe verdt prisen. FSD er ikke verdt prisen.

Model 3 er sportslig satt opp med ganske stive fjærer og lavprofil dekk. Mange andre merker har et ekstra lag dørpakninger og endel smarte triks som de har finnes ikke på Tesla. Det blir derfor endel romlestøy, merkbart mer enn i mange andre elbiler. Dekk- og hjulvalg blir sentralt hvis dette er viktig for deg. Men du får også vanlige biler som bråker mye mer enn Model 3, så det er å leve med.
Når det gjelder EAP så har den i tillegg til automatisk filskifte/avkjøring fra motorvei (NoA) også selvparkering, summon og etter hvert (dette kan drøye avhengig av regulering) enhanced summon. Om det er verdt det er vel opp til den enkelte å vurdere. Jeg bruker summon hver gang jeg kjører hjemmefra, og NoA hver gang jeg er på motorveien, og har ikke noe problem med verdien av det. FSD er jeg dog enig i ikke gir noe pr dags dato.

Støy er jeg enig i, men det er veldig personlig, og bør prøves på litt forskjellig underlag. Vi opplever det ikke som noe problem i det hele tatt. Har hatt mange biler som støyer vesentlig mere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

@OT: Hvilken nytte synes du at du har med NoA når du bruker den hver dag? Synes det bare er en gimmik, men blir vel nyttig hvis vi får FSD.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA