Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trafikkmeldinger kun fra Sverige

Startet av oyvind2, søndag 23. august 2020, klokken 03:08

« forrige - neste »

oyvind2

Hei

Er det noen som kan forklare hvorfor jeg kun får trafikkmeldinger fra Sverige inn på min MMI? Det var også tilfellet med min forrige Audi, en A6 allroad, så det er tydligvis noe som følger meg, og ikke bilen. Er det en innstilling et sted?
e-tron 55 (jan2020)

Orbit

Hvor i Norge kjører du da? Jeg var i Stavern i sommer, og da haglet det inn med meldinger fra Sverige om en ku i veien. Tipper dette går på hva du får inn av radiosignaler, og ikke er koblet mot noen innstilling.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

oyvind2

Bor, og kjører mest, på Romerike. Har vært slik i mange år, også når jeg bodde i Oslo med allroaden. Jeg får ikke mange trafikkmeldinger, men de få jeg får er fra Sverige. Merkelig.
e-tron 55 (jan2020)

Hårek

Har opplevd det samme. Ble diskutert litt på FB, og en plausibel teori er at værforholdene får radiosignalene til å rekke langt (noe som er et faktum).
En hadde også fått inn danske meldinger.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

OhmPaPa

Er det RDS-meldinger du snakker om? De forsvant sammen med FM-sendingene:

https://www.vegvesen.no/en/professional/traffic/rds-tmc

Snakker dere om de muntlige meldingene som avbryter radioen får dere ha meg unnskyldt.

elektro

Jeg får iblant trafikkmeldinger fra Sverige på Østlandet, men ikke når jeg hører på DAB. Mulig det kun kommer når jeg ikke spiller fra noen andre lydkilder i det hele tatt, når jeg tenker meg om.

(Veldig hyggelig retro den svenske trafikkmeldingslyden da, etterfulgt av en eller annen hendelse på på E45'an... :police: Men kanskje "ikke særlig premium".)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Så da ligger det kanskje noe i det at trafikkmeldinger kun sendes på DAB i Norge, og kun på FM-nettet i Sverige? I så fall, så burde det hjelpe å stille inn radioen på en DAB-kanal (f.eks NRK1), selv om en ikke hører på denne. Jeg har slikt oppsett, og får norske trafikkmeldinger også når jeg hører på musikk fra mobil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

janbanan

Er det ikke slik at trafikkmeldinger kommer uansett?
Det har vært slik tidligere, når jeg har hørt på andre musikkkilder så har trafikkmeldingene kommet uansett, og avbrutt feks stream over blåtann, mens meldingen har bltt lest opp.
Mulig at det samme skjer når du lytter til DAB, og svenske trafikkmeldinger sendes over FM og du er innenfor dekningen av svenske FM-sendere.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

oyvind2

Jeg har aldri fått en trafikkmelding fra Norge. Bare av og til en svensk.
e-tron 55 (jan2020)

Kaland

Har også fått svenske meldinger på Romerike. Har også vert plaget med at når norske meldinger kommer er det ofte et sinnsykt høyt volum på de i forhold til volumet en har på før mld kom. Rimelig irriterende.

Orbit

Meldinger har en egen voluminnstilling, og standard er ganske høyt ja! Skrur du ned volumet mens meldingen pågår, husker bilen det volumet til neste gang.

@ Oyvind2: Har du en norsk kanal på DAB-tuneren?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kaland

Det mener jeg å ha prøvd. Meldingene fra sverige var på normalt nivå dog.

automat

Jeg tipper at traffic announcement står skrudd på på FM-radioen. Da vil trafikkmeldinger komme gjennom nesten uansett. Og siden FM er skrudd av i Norge (tror ikke lokalradioene som er igjen sender TA), vil radioen prøve å finne kanaler med TA der den kan, i dette tilfelle svenske.

For de fleste bilprodusenter er bilradio fortsatt lik FM, der DAB bare er hengt på som en ekstra funksjon. Trafikkmeldinger kan lide av dårlig integrasjon som følge av dette.

Dette er en generellell betraktning rundt DAB og trafikkmeldinger, og er ikke Audi-spesifikk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

oyvindbj

Er ikke dette innstillingen man leter etter?

Radio:
Trafikkmeldinger Av/På
DAB-meldinger Av/På

Fikk ikke til å laste opp bilde fra telefon

ThomasEL

Sitat fra: oyvindbj på onsdag 26. august 2020, klokken 20:00
Er ikke dette innstillingen man leter etter?

Radio:
Trafikkmeldinger Av/På
DAB-meldinger Av/På

Fikk ikke til å laste opp bilde fra telefon

Jo, der har du den nok.

Jeg syns trafikkmeldingene fungerer som forventet hos meg.
Bor i Agder, og får normalt trafikkmeldinger fra Rogaland, Agder, Telemark og Vestfold.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA