Akustisk bilvarselsystem (AVAS)

Startet av Egil Fonn, lørdag 22. august 2020, klokken 16:30

« forrige - neste »

Egil Fonn

Sitat fra: TM på mandag 24. august 2020, klokken 18:00
Sitat fra: jevel på mandag 24. august 2020, klokken 10:14
Veksler mellom å bli fascinert og imponert over hvor mye energi dere legger ned i dette. :)
Ja..det ville jo være enklere å bare godta at AVAS har kommet for å bli og finne noe annet å irritere seg over 😉

Foreløpig ikke brukt så mye energi på dette. 5min å trekke ut en sikring + skrevet noen linjer på forumet her. Jeg er såpass fornøyd med denne bilen at jeg trolig blir eier av den lenge. Da er det viktig at jeg får bilen mest mulig slik jeg vil ha den.
Nei TM! Ønsker ikke finne annet å irritere meg over :)
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Eivind S

I og med at dette er et krav til bilen. Er dere sikker på at en slik endring av bilen faktisk er lovlig?
Kan fort komme i trøbbel med forsikringsselskapet hvis det oppdages slike endringer på bilen hvis det skjer en ulykke.
For min del så er akustisk varsling noe som savnes. Har hatt alt for mange ganger at personer på parkeringsplasser og på vei med lav hastighet som ikke hører bilen.
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

Trond.m

:+1: Trodde lenge det bare var meg som mente dette 😊

RJK

Sitat fra: Eivind S på fredag 28. august 2020, klokken 09:57
I og med at dette er et krav til bilen. Er dere sikker på at en slik endring av bilen faktisk er lovlig?
Kan fort komme i trøbbel med forsikringsselskapet hvis det oppdages slike endringer på bilen hvis det skjer en ulykke.
For min del så er akustisk varsling noe som savnes. Har hatt alt for mange ganger at personer på parkeringsplasser og på vei med lav hastighet som ikke hører bilen.

Dette må nok uansett fikses før EU-kontroll når den tid kommer, for da er ikke bilen i hht krav om sikkerhetsutstyr. Blir man stoppet av politiet eller vinket inn for kontroll og man ser dette ikke virker, så vanker det fort en bot og med krav om å vise bilen på etterkontroll. Spesielt om de mistenker at dette er gjort med viten og vilje.

Sitat fra: TM på fredag 28. august 2020, klokken 10:20
:+1: Trodde lenge det bare var meg som mente dette 😊

Er nok ikke bare deg, nei. Jeg prøvde meg på forsiktig antydning, men jeg ble vel alt for subtil der...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil Fonn

Som nevnt. Eqc eiere har ulike bruksmønster og behov mht ekstra støy fra bilens lydgenerator. Jeg har ikke stort behov for denne ekstra støy kilden. Kjører jeg i folke mengder må jeg uansett kjøre som om personene ikke hører meg. Mange hører dårlig, har musikk i øret eller er helt i sin egen verden uansett hvor mye kjøretøyet ditt støyer.
På eiendommen jeg parkerer er det forbud mot ferdsel med støyende eller pipende kjøretøy mellom 23.00 og 07.00. 
De lokale reglene må gå framfor EU regler :)

daktari

Avas er vel like fremtidsrettet som den fyren med flagget på bildet. På den tiden lagde bilene mindre lyd enn hestene...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Toalmar

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 28. august 2020, klokken 22:12
På eiendommen jeg parkerer er det forbud mot ferdsel med støyende eller pipende kjøretøy mellom 23.00 og 07.00. 
Hva med fossilbiler da?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

RJK

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 28. august 2020, klokken 22:12
Som nevnt. Eqc eiere har ulike bruksmønster og behov mht ekstra støy fra bilens lydgenerator. Jeg har ikke stort behov for denne ekstra støy kilden. Kjører jeg i folke mengder må jeg uansett kjøre som om personene ikke hører meg. Mange hører dårlig, har musikk i øret eller er helt i sin egen verden uansett hvor mye kjøretøyet ditt støyer.
De lokale reglene må gå framfor EU regler :)

De er der da ikke fordi at eieren (du) trenger de. Det har opptil flere prøvd å fortelle deg nå. De er der for at gående og syklende trenger det, og da spesielt svaksynte og blinde.

Har forståelse for å ønske å ikke ha den lyden der i visse tilfeller, men du er fremdeles ikke "støyende" med den lyden. Det er den høye lyden fra kraftige motorer og dårlig dempede eksosanlegg man vil unngå. Det er å mistolke de lokale reglene om de prøver å stoppe deg pga den lyden.
Bosted Oslo

Øyvind.h

Og som jeg har påpekt mange ganger før - denne lyden har en misjon i svært lav hastighet. Men det er i all hovedsak bekvemmelighet for å unngå at gående skvetter og en slipper å trille sakte bak folk på parkeringsplasser som ikke flytter seg, fordi de ikke hører deg.

For at kunstig støy skal ha en reell innvirkning på ulykkesrisiko må den være høy, mye høyere enn rullestøy. Ikke en eneste ulykke eller nestenulykke jeg har sett ville hatt noen som helst effekt av kunstig støy. Nettopp fordi støyen måtte vært veldig mye høyere for å ha tilstrekkelig advarende effekt.

Det eneste gyldige poenget er blinde som skal krysse parkeringsplass der det kan være vanskelig å vurdere om det kommer bil i gangfart. Men igjen - i disse situasjonene er skadepotensialet lite og sjåføren antakelig svært oppmerksom.

Sykler for øvrig normalt 230-240 ganger i året. Kunstig støy er ikke i nærheten av å ha en effekt på ulykkesrisiko eller konsekvens for syklister. Det er ikke differansen mellom null kunstig støy og det en finner av støygeneratorer på elbilene i dag som utgjør forskjell på ulykke eller ei.
Flere dager i uka følger jeg unger til/fra skolen. Selv der er støygeneratoren bortkastet. De gangene ungene utsetter seg for reell fare (løper ukritisk ut i veibanen) er de så dypt inne i lek at lyden måtte vært direkte plagsom/vond for å ha effekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Det er vel primært folk med nedsatt syn og blinde som har glede av AVAS. De har god trening i å orientere seg ved å bruke hørselen. Er det ikke rimelig at vi som er harde trafikanter kan gjøre livet litt enklere for denne gruppen ?  Som bonus reduserer vi risikoen for nærkontakt med personer og handlevogner i parkeringshus og på parkeringsplasser. At vi hører en svak lyd før vi er oppe i 30-40 km/t synes jeg er en liten pris å betale. Nå er det også lovpålagt, og personlig synes jeg synes det er litt egoistisk å undergrave dette med å modifisere bilen. Å hevde at man ikke har bruk for AVAS gir ingen mening for meg, men hva man velger å gjøre får være opp til hver enkelt.

Egil Fonn

Tenker det er mer egoistisk å forurense miljøet med unødig støy. Vekke sovende naboer med unødvendige pipelyder er også egoistisk. Som fører av kjøretøyet er jeg uansett ansvarlig for ikke å påføre andre medtrafikanter eller personer skade. Har ingen episoder med nesten ulykker med mine tidligere elbiler uten støy generator og opplever ikke mangel på støy som noe problem. Egentlig burde burde Eqc i lav fart selv registrert personer i nærområde og aktivert støy generator ved behov.

Trond.m

Det er en helt marginal lyd som veldig få vil karakterisere som støy. Hvis alle kjøretøy ( inklusiv mange motorsykler som er utviklet for å bråke mest mulig) hadde like lite støy som Mercedes EQC så ville det være et stort miljømessig framskritt. Tror de fleste har hatt ubehagelige opplevelser når man kommer langsomt bak fotgjengere som åpenbart ikke hører bilen på parkeringsplasser, parkeringshus eller boligområder. Mange har nok hatt flaks å unngått det, men det betyr ikke det ikke har effekt. Jeg har forøvrig aldri fått negative tilbakemeldinger fra mine naboer etter at jeg i 2018 fikk AVAS første gang. Derimot har jeg fått flere positive kommentarer på at de endelig kan høre at jeg kommer inn på gårdsplassen. De første har hatt et menyvalg for å slå av, men etter å ha testet den noen dager så så jeg ikke noe poeng i å slå av lyden. Så jeg tror argumentet med å slå av for å hjelpe naboen er høyst overvurdert. All privatbilisme har vel et snev av egoisme, men at det å kjøre en ny elbil med lovpålagt AVAS er egoistisk blir å dra det litt langt.
Nå er det vel ikke noen vits å diskutere lenger, for det er åpenbart at det er ulike syn. Jeg får jo håpe at min 21MY EQC ikke har så plagsom lyd at jeg møter meg selv i døra. Men om den er lik MY20 er jeg ikke bekymret for det 😉

RJK

Bosted Oslo

Toalmar

Må si at jeg irriterer meg mer og mer over den lyden bilen lager i lav fart. Høres ut som bremsene går på jernet mens man kjører i sakte fremover.
Er var for ulyder og denne topper nå listen.

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

boppus

Sitat fra: Toalmar på torsdag 25. mars 2021, klokken 23:19
Må si at jeg irriterer meg mer og mer over den lyden bilen lager i lav fart. Høres ut som bremsene går på jernet mens man kjører i sakte fremover.
Er var for ulyder og denne topper nå listen.

Min ble utlevert mai 2020 og den lager ingen lyd. Fra når kom dette?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA