Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladning - Chademo - 80%?

Startet av SteinHolstad, tirsdag 05. mai 2015, klokken 16:33

« forrige - neste »

SteinHolstad

HEI

Til vanlig lader jeg min 2015 i-Miev bare hjemme i garasjen, men i dag skulle jeg i et kundemøte litt lenger unna enn bilens kapasitet, så for første gang testet jeg Chademo hurtiglading på Kiwi Åmot (Fortum).  Ladebrikken og alt fungerte 100% og har lest at hurtiglading skal stoppe ved 80%.  Det var vel gått 15 minutter før jeg kom til 81% og stoppet ladningen manuelt.  Jeg trodde kanskje at hurtigladingen stoppet automatisk ved 80% men det gjorde den altså ikke.

Er det riktig at man skal stoppe hurtiglading ved 80%?
Er det riktig at man må passe på dette selv?

Jeg kom meg akkurat hjem med 4km igjen på guessometeret. :)
2015 - Mitsubishi imiev

svingen

noen ganger stopper den på 81% noen ganger 79% men har enda til gode og komme over 82% på hurtiglading.
Når det er sagt så starta jeg lading i helga da jeg viste jeg ikke hadde nok strøm til og komme frem med 80% men etter 8 min og 0.8kw og fått ladet til 87% stoppet jeg den,var ikke stort vits og lade mer gikk veldig seint.

Tenker du mest på om det er skadelig får bilen? eller var det kostaden som du tenkte på?

kjørte i helga ca  58 mil og er litt usikker på om det her var helt bra får bilen,men bilen skal jo brukes :)

oslo                       rett før drammen (6 mil)        ladet her til ca 67%
rett før drammen    kongsberg            (ca 4 mil)   ladet her til 75%
kongsberg             notodden               ( ca 4 mil) ladet her til 87%
notodden               bø                         (ca 4 mil) 16a her til 76% (ca 1 time og 15 min)
bø                         seljord                    (ca 4 mil) 16a til 70%  (ca 1 time)
seljord                   høydalsmo              (ca 3 mil   16a til 36% (ca 25 min på bensinstasjon)
seljord                    skafså                   (ca 3 mil)

kom frem med 0 streker men uten skilpade :)

hjemme igjen

skafså ->seljord ca 6 mil ladet på 16a 45 min til 67%
seljord->notodden ca 7 mil hurtigladet her til 65%
notodden->kongsberg ca 4 mil hurtigladet til 70%
kongsberg->rett før drammen ca 4 mil hurtigladet til 65%
rett før drammen->asker ca 3 mil hurtigladet her til 75%
asker->nittedal ca 5 mil kom hjemm med 20% igjen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

SteinHolstad

Hei og takk for svar!

Det var om det var skadelig eller ikke - man da kan jeg altså vente til hurtiglading stopper, forstår jeg deg rett.

Når det gjelder lading hjemme i garasje på vanlig medfølgende lader så mener jeg å ha lest her inne at man kan lade til laderen er ferdig - da den foretar balansering på slutten av ladingen.  Er det helt uproblematisk at lading er ferdig i god tid og laderen står i 5-6 timer selv når batteriet er fullt eller bør jeg passe å på å få koplet fra lader når batteriet er fullt?

Ved normal kjøring har jeg til og fra jobb i to dager.  Har da valgt å lade etter dag to til fullt selv om jeg akkurat hadde klart å kjøre til og fra jobb en dag til.  Er dette smart for batteriet som helst ikke skal lades helt ut og ihvertfall ikke stå utladet over tid? Kunne jeg like godt ladet fullt hver dag - eller vil det da forkorte levetiden på batteriet?
2015 - Mitsubishi imiev

svingen

#3
er mange diskusjoner om det her men kan  vel prøve og oppsumere det jeg har/tror skjønt.

hurtiglading starter gjerne på 110a 370v og så vil det falle rimelig fort etterhvert som lading foregår,det blir litt som og helde vann i et glass går fort i starten men får att det ikke skal renne over går det saktere på slutten,det er får att ikke batteriet skal bli skadet,min erfaring er fra 20->65% går det raskt så starter det og gå seinere og etter 80% er det veeeeldig seint nesten like raskt og lade på 14.4a på vanlig stikk kontakt.
litt eldre sak men dem mener du kan hurtiglade hver dag uten att det skal ha så mye og si.
http://www.greencarreports.com/news/1067070_dc-quick-charging-mitsubishi-says-you-can-do-it-every-day

Når det gjelder hva som er best hjemme så er det lagt inn en "buffer" på topp og bunn av batteriet på ca 10% begge "ender" så når bilen stopper får den er tom er det egetlig 10% igjen samme når det er fult slik att ikke batteriet skal bli full ladet.

når du lader hjemme så gjør den en balansering på slutten av laderen og da får du gjerne nede i 10a etter 90% så går det nedover til par A når det er på 99%.
Personlig ville jeg bare brukt bilen helt "normalt" og ladet slik att man ikke har full tank når man trenger,kjedelig hvis du skal noe etter jobb osv så har du ikke nok strøm.

En leaf batteri som er på 22KW får man nå kjøpt til leaf får ca 35 tusen,trilling bruker 16.5KW så jeg vil tro att man kan etter 5 år når du er nede i kanskje 95% kapasitet kan du kjøpe et batteri til sikkert 10 tusen,ferdig montert (kun spekulasjoner).
i helgene så har jeg den somregel på rundt 80% (hvis jeg ike skal kjøre da) og er jeg på ferie eller lang helg så står det og under 80% eller så er min alltid full og klar til tur :)

er jo folk her som har kjørt over 100 tusen og ingen reduksjon så tror nok det er bare og kose seg og bruke bilen jeg :)

å ja med hurtiglading kan du gjøre som du vil om du vil stoppe den eller la den stoppe selv,blir jo ut fra hvor my e strøm du trenger,i ditt tilfelle var det jo bra den stoppa på 81% ;)
går seint på slutten så jeg stopper somregel på 70%
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

#4
Sitat fra: SteinHolstad på tirsdag 05. mai 2015, klokken 19:31
Når det gjelder lading hjemme i garasje på vanlig medfølgende lader så mener jeg å ha lest her inne at man kan lade til laderen er ferdig - da den foretar balansering på slutten av ladingen.  Er det helt uproblematisk at lading er ferdig i god tid og laderen står i 5-6 timer selv når batteriet er fullt eller bør jeg passe å på å få koplet fra lader når batteriet er fullt?
Det stemmer, det skjer ein balansering mot slutten, der effekten går ned i trinn 1,5 kW, 1 kW, 0,5 kW - før den stoppar. Når lading stoppar kobles spenning ifrå i "kladden" - dvs. ingen spenning går til bilen. Om du lar den stå i - eller tar den ut har ingen betydning. Eg har brukt å koble ifrå når det har vore fare for lyn / torden - ellers står den i. Med i-Miev kan du starte forvarming så lenge kabelen står i, dvs. ekstra god grunn til å la den stå i.

Obs, kabel er ingen lader... Kabel er ladekabel, med "kladd" / EVSE.
Lader er montert inni bilen - eller ved CHAdeMO lading ein stor boks, med spesiell fastmontert kabel ut av.

Sitat
Ved normal kjøring har jeg til og fra jobb i to dager.  Har da valgt å lade etter dag to til fullt selv om jeg akkurat hadde klart å kjøre til og fra jobb en dag til.  Er dette smart for batteriet som helst ikke skal lades helt ut og ihvertfall ikke stå utladet over tid? Kunne jeg like godt ladet fullt hver dag - eller vil det da forkorte levetiden på batteriet?
Har vore uttalt at det er fleire ting som vil gi ekstra slitasje på batteriet:
- Tid (viktig faktor, som ikkje er enkelt å endre på..)
- 100% lading over lang tid.
- Varme
- Lade syklus.

Fordel med å ikkje lade så ofte er at batteri står kortere tid på 100%, men ulempe er at du vil få fleire sykluser nær 0 %. Ved design av trillingane valgte Mitsubishi ein større buffer enn t.d. Nissan har valgt på Leaf.
Konklusjonen er dermed at det ikkje er like stor skade å lade til 100% på trilling - og det beste er å lade så snart du kan. Unngå å la bilen stå med 100% lading heile sommarferien - her kan den stå på ca 50%

Om desse teoriar faktisk stemmer vil vise seg litt fram i tid, der det finnes erfaring frå bilar som har stått med 100% over lang tid og andre der lading har gjort i forkant før bruk.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Mr.Zero

Sitat fra: svingen på tirsdag 05. mai 2015, klokken 18:22
noen ganger stopper den på 81% noen ganger 79% men har enda til gode og komme over 82% på hurtiglading.
Når det er sagt så starta jeg lading i helga da jeg viste jeg ikke hadde nok strøm til og komme frem med 80% men etter 8 min og 0.8kw og fått ladet til 87% stoppet jeg den,var ikke stort vits og lade mer gikk veldig seint.

Tenker du mest på om det er skadelig får bilen? eller var det kostaden som du tenkte på?

kjørte i helga ca  58 mil og er litt usikker på om det her var helt bra får bilen,men bilen skal jo brukes :)

oslo                       rett før drammen (6 mil)        ladet her til ca 67%
rett før drammen    kongsberg            (ca 4 mil)   ladet her til 75%
kongsberg             notodden               ( ca 4 mil) ladet her til 87%
notodden               bø                         (ca 4 mil) 16a her til 76% (ca 1 time og 15 min)
bø                         seljord                    (ca 4 mil) 16a til 70%  (ca 1 time)
seljord                   høydalsmo              (ca 3 mil   16a til 36% (ca 25 min på bensinstasjon)
seljord                    skafså                   (ca 3 mil)

kom frem med 0 streker men uten skilpade :)

hjemme igjen

skafså ->seljord ca 6 mil ladet på 16a 45 min til 67%
seljord->notodden ca 7 mil hurtigladet her til 65%
notodden->kongsberg ca 4 mil hurtigladet til 70%
kongsberg->rett før drammen ca 4 mil hurtigladet til 65%
rett før drammen->asker ca 3 mil hurtigladet her til 75%
asker->nittedal ca 5 mil kom hjemm med 20% igjen

Hva kostet dette?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

svingen

@Mr.Zero bra spørsmål ringte grønn kontakt siden var kun dem jeg brukte,dem sa e-post kommer på faktura løp av kort tid da dem har bytte faktura leverandør, "minside" vil og komme i løp av noen uker så da kan man se  det der.

Men tror nok ikke det er så mange kr.
kan vel tenke snitt på 10 min per lading og 3 hurtig lading på vei til og 4 på vei hjem så kanskje 70 min hurtig lading * 2.5 kr min blir nok rundt 200 kr.

60 mil med bensinbilen med snitt på 0.6 liter per mil,så rundt regnet 10 kr mila....så kanskje 600 kr :)
så bra fornøgd med regnestykke :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tomrh

Sitat fra: SteinHolstad på tirsdag 05. mai 2015, klokken 16:33
Er det riktig at man skal stoppe hurtiglading ved 80%?
Er det riktig at man må passe på dette selv?
Alle hurtigladere jeg har brukt stopper på 82% for i-MiEV. Nei, trenger ikke passe på dette selv.

Har opplevd to ganger at ladingen stopper på noen-og-sytti prosent (på en ABB-lader), men da fordi ladingen gikk veldig tregt i mange minusgrader, og laderen kuttet når nedtelling av gjenværende tid kom til 0.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA