Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem er den beste hurtigladeroperatøren?

Startet av automat, torsdag 20. august 2020, klokken 13:06

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Ellemelle på fredag 21. august 2020, klokken 07:57
Sitat fra: automat på torsdag 20. august 2020, klokken 13:06
Men noen lokasjoner har jo helt fraværende servicetilbud, som f.eks Maurset.
Her bommer du litt. Maurset har vært ønsket lenge, siden dette er siste stopp før vidda.
Jeg synes derfor at BKK heller skal få kred for å sette opp en etterspurt lader på et sted som nettopp ikke har noe servicetilbud. Denne er nok ikke den mest lønnsomme laderen til BKK.
De kan selvsagt få kred for å sette opp en såpass stor ladestasjon på såpass tynt kundegrunnlag. For det må jo stort sett bestå av kortrekkeviddebiler og folk med sære reiseruter og ladebehov (slik jeg hadde i sommer). Et servicetilbud kunne økt omsetningen. Det kunne endret stedet fra en kjip ladestopp til et allright sted å ta pausen. For beliggenheten er ganske god.

Jeg mener en god ladestasjon bør ha et alternativ til å sitte i bilen å vente.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

goggo

Sitat fra: espenri på fredag 21. august 2020, klokken 07:48
Har kjørt ca 100 mil langkjøring med iMiev siste uken, fikk prøvd litt forskjellige ladestasjoner kan man si.

Hehe, I can feel your pain...  :) :)

Det slår meg at den beste måten å teste et hurtigladenettverk på ville være å sende noen IMiev trillinger og "gamle" E-UPer på Norgesferie, slik at man fikk testet både Chademo og CCS. Da kunne man virkelig fått bygd seg opp en erfaringsdatabase med brukervennlighet og oppetid etc på de forskjellige stasjoner og operatører.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

espenri

Sitat fra: goggo på fredag 21. august 2020, klokken 09:49
Hehe, I can feel your pain...  :) :)

Det slår meg at den beste måten å teste et hurtigladenettverk på ville være å sende noen IMiev trillinger og "gamle" E-UPer på Norgesferie, slik at man fikk testet både Chademo og CCS. Da kunne man virkelig fått bygd seg opp en erfaringsdatabase med brukervennlighet og oppetid etc på de forskjellige stasjoner og operatører.

mvh
Hugo

Det skal sies at jeg opplevde det som problemfrie turer, selv om det kanskje er for spesielt interesserte. Den største usikkerheten ligger i at man er dønn avhengig av at laderen man har siktet seg inn på fungerer, siden man har så lite buffer å gå på. Med unntak av en GK lader på Gulsvik som måtte restartes støtte jeg ikke på noen tekniske utfordringer, og heller ikke noe kø (men jeg reiste ikke på typisk tider med høy trafikk).

Det lille batteriet gjør jo også at ladestoppene blir hyppigere og kortere, ca 60-120 minutter kjøring og maks 15-16 minutter lading.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

RJK

Sitat fra: automat på fredag 21. august 2020, klokken 09:45
Sitat fra: Ellemelle på fredag 21. august 2020, klokken 07:57
Sitat fra: automat på torsdag 20. august 2020, klokken 13:06
Men noen lokasjoner har jo helt fraværende servicetilbud, som f.eks Maurset.
Her bommer du litt. Maurset har vært ønsket lenge, siden dette er siste stopp før vidda.
Jeg synes derfor at BKK heller skal få kred for å sette opp en etterspurt lader på et sted som nettopp ikke har noe servicetilbud. Denne er nok ikke den mest lønnsomme laderen til BKK.
De kan selvsagt få kred for å sette opp en såpass stor ladestasjon på såpass tynt kundegrunnlag. For det må jo stort sett bestå av kortrekkeviddebiler og folk med sære reiseruter og ladebehov (slik jeg hadde i sommer). Et servicetilbud kunne økt omsetningen. Det kunne endret stedet fra en kjip ladestopp til et allright sted å ta pausen. For beliggenheten er ganske god.

Jeg mener en god ladestasjon bør ha et alternativ til å sitte i bilen å vente.

Enig der. Om ikke annet, ett sted å kjøpe drikke som kaffe og brus, samt noe å bite i om man vil kombinere lading med en matbit. Den kan uansett inntas i bilen om man helst vil sitte i den mens man venter.

Men greit å få en pause utenfor bilen når man først stopper.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thomas Parsli

Sitat fra: automat på torsdag 20. august 2020, klokken 13:06
- Hvem har størst utbredelse?
- Hvem har best brukeropplevelse/app/rfid-løsning?
- Hvem er best på mange ladere/lite ladekø?
- Hvem har minst feil, og er best på kundeservice?
- Hvem er best på lynlading?
- Hvem har best prispolitikk?

Tesla SuC stiller utenfor konkurranse.

Siden man er nødt til å ha abonnement på flere (helst alle) ladeoperatørene hvis man bruker elbilen til langkjøring, blir spørsmålet vel akademisk.

Fortum + Grønn Kontakt + Ionity + Cirkle K er et minimum, bor eller kjører man på vestlandet er BKK også nødvendig.

Og da velger man den laderen som passer best, der og da.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RJK

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 21. august 2020, klokken 09:57
Sitat fra: automat på torsdag 20. august 2020, klokken 13:06
- Hvem har størst utbredelse?
- Hvem har best brukeropplevelse/app/rfid-løsning?
- Hvem er best på mange ladere/lite ladekø?
- Hvem har minst feil, og er best på kundeservice?
- Hvem er best på lynlading?
- Hvem har best prispolitikk?

Tesla SuC stiller utenfor konkurranse.

Siden man er nødt til å ha abonnement på flere (helst alle) ladeoperatørene hvis man bruker elbilen til langkjøring, blir spørsmålet vel akademisk.

Fortum + Grønn Kontakt + Ionity + Cirkle K er et minimum, bor eller kjører man på vestlandet er BKK også nødvendig.

Og da velger man den laderen som passer best, der og da.

BKK er i ferd med å bre om seg også på østlandet, så vil si de begynner å bli aktuell for langt flere.

https://energi.bkk.no/produktdetaljer?productId=0bbe3253-17a5-48f7-89e3-43419ce7ba31
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: RJK på fredag 21. august 2020, klokken 09:13

Når du utelater/dis-kvalifiserer Tesla sine SuC-stasjoner, så må man se på antall i forhold til "de andre", ikke i forhold til Tesla. Derfor reagerte jeg på hva du skrev. Sammenlignet med de andre, er de best der.

Lading med visa/mastercard og Ionity sin egen app, er tragisk. Lading via de andre partnerne går egentlig veldig smooth, selv om handshake-perioden er uforståelig lang, og man forlater gjerne ikke før man ser at selve ladingen starter.


Jeg er helt enig i at det blir feil å sammenligne med Tesla i denne sammenhengen. Grunn til at jeg gjorde det med akkurat Ionity i den første posten, er nok farget av at jeg oppfattet den tidlige markedsføringen til Ionity at de skulle bli tyske premiumsmerkers svar på Tesla SuC. Dit har de et stykke igjen. Men jeg ser at den sammenligningen har skapt en avsporing i forhold til tema for tråden. Jeg burde formulert dette annerledes, eller droppet Teslareferansen.

Når det gjelder brukervennlighet så syns jeg det er relvant å trekke frem Ionitys egne betalingsløsning. Som ladekunde må man først orientere seg i junglen av ladeoperatører, apper og brikker. Så kommer Ionity og har en egen jungel i jungelen. En helt klar ulempe for Ionity. Ivertfall så lenge Ionitys egen løsning er dårlig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 21. august 2020, klokken 09:57
Sitat fra: automat på torsdag 20. august 2020, klokken 13:06
- Hvem har størst utbredelse?
- Hvem har best brukeropplevelse/app/rfid-løsning?
- Hvem er best på mange ladere/lite ladekø?
- Hvem har minst feil, og er best på kundeservice?
- Hvem er best på lynlading?
- Hvem har best prispolitikk?

Tesla SuC stiller utenfor konkurranse.

Siden man er nødt til å ha abonnement på flere (helst alle) ladeoperatørene hvis man bruker elbilen til langkjøring, blir spørsmålet vel akademisk.

Fortum + Grønn Kontakt + Ionity + Cirkle K er et minimum, bor eller kjører man på vestlandet er BKK også nødvendig.

Og da velger man den laderen som passer best, der og da.

Men hvilke kriterier ligger til grunn når man vurderer hvilken lader som passer best der og da?  Flere steder ligger operatørene ved siden av hverandre, eller svært nær hverandre. Hvorfor velger du den ene fremfor den andre? Servicetilbud? Forventning om lite teknisk tull? Ladehastighet? Pris? Risiko for ladekø?

For eks på Rygge, der ligger GK, Ionity og Fortum rett ved siden av hverandre (i tilegg til Tesla SuC). Hvilken velger du? Og hvorfor?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Lars_F

Sitat fra: automat på fredag 21. august 2020, klokken 09:45
Sitat fra: Ellemelle på fredag 21. august 2020, klokken 07:57
Sitat fra: automat på torsdag 20. august 2020, klokken 13:06
Men noen lokasjoner har jo helt fraværende servicetilbud, som f.eks Maurset.
Her bommer du litt. Maurset har vært ønsket lenge, siden dette er siste stopp før vidda.
Jeg synes derfor at BKK heller skal få kred for å sette opp en etterspurt lader på et sted som nettopp ikke har noe servicetilbud. Denne er nok ikke den mest lønnsomme laderen til BKK.

De kan selvsagt få kred for å sette opp en såpass stor ladestasjon på såpass tynt kundegrunnlag. For det må jo stort sett bestå av kortrekkeviddebiler og folk med sære reiseruter og ladebehov (slik jeg hadde i sommer). Et servicetilbud kunne økt omsetningen. Det kunne endret stedet fra en kjip ladestopp til et allright sted å ta pausen. For beliggenheten er ganske god.

Jeg mener en god ladestasjon bør ha et alternativ til å sitte i bilen å vente.

Ladestasjonen på Maurset er etablert ved siden av Maursetparken Servicebygg. Her er planen at det skal komme både kafé og butikk, så det er ikke helt tilfeldig at vi har etablert oss akkurat der.
Jobber med hurtiglading i Eviny

automat

Sitat fra: Lars_F på fredag 21. august 2020, klokken 10:59

Ladestasjonen på Maurset er etablert ved siden av Maursetparken Servicebygg. Her er planen at det skal komme både kafé og butikk, så det er ikke helt tilfeldig at vi har etablert oss akkurat der.

Det gir plasseringen bedre mening, og er nok bra både for både for kundene deres og omsetningen på ladestasjon.

Håper vi er forbi tiden da hurtigladere etableres i «huttigheita», uten servicetilbud.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Jeg tror vel dette med servicetilbud er viktig ved valg av ladestopp. Folk ser nok mer på det enn hvem av operatørene som har laderen. Sånn tenker jeg i alle fall. Noen travle lokasjoner har jo flere operatører rett ved siden av hverandre. Og da velger jeg første og beste uten å tenke mer på det. Gitt at flere tilbydere har den ladehastigheten jeg ønsker (det er slettes ikke sikkert jeg foretrekker 150kW fremfor 50kW hver gang).

Thomas Parsli

Sitat fra: automat på fredag 21. august 2020, klokken 10:54

Men hvilke kriterier ligger til grunn når man vurderer hvilken lader som passer best der og da?  Flere steder ligger operatørene ved siden av hverandre, eller svært nær hverandre. Hvorfor velger du den ene fremfor den andre? Servicetilbud? Forventning om lite teknisk tull? Ladehastighet? Pris? Risiko for ladekø?

For eks på Rygge, der ligger GK, Ionity og Fortum rett ved siden av hverandre (i tilegg til Tesla SuC). Hvilken velger du? Og hvorfor?

Rent teoretisk, hvis jeg kjørte noe annet enn Tesla:

* Nærmeste superhurtiglader hvis var alene i bilen og bare trengte å lade raskt. Hvis det var kø, ville jeg kjørt til neste (uansett operatør)
* En som har kaffe i gangavstand, hvis jeg/vi var kaffetørst
* En med mat i umiddelbar nærhet, hvis jeg/vi var sulten
* Og hvis det passer å semihurtiglade mens vi handler, gjør vi heller det en å stå på en traurig hurtiglader

På Rygge ville jeg sannsynligvis valgt den første laderen som var ledig, som passet med ladebehovet der og da (hurtiglader eller superhurtiglader).

Hvis det fantes en app viste meg alternativene (ledige ladere og pris for å lade til 80%) ville jeg nok valgt den billigste uten kø.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

automat

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 21. august 2020, klokken 13:31

Rent teoretisk, hvis jeg kjørte noe annet enn Tesla:

* Nærmeste superhurtiglader hvis var alene i bilen og bare trengte å lade raskt. Hvis det var kø, ville jeg kjørt til neste (uansett operatør)
* En som har kaffe i gangavstand, hvis jeg/vi var kaffetørst
* En med mat i umiddelbar nærhet, hvis jeg/vi var sulten
* Og hvis det passer å semihurtiglade mens vi handler, gjør vi heller det en å stå på en traurig hurtiglader

På Rygge ville jeg sannsynligvis valgt den første laderen som var ledig, som passet med ladebehovet der og da (hurtiglader eller superhurtiglader).

Hvis det fantes en app viste meg alternativene (ledige ladere og pris for å lade til 80%) ville jeg nok valgt den billigste uten kø.

Det burde gi denne prioriteringen:
1. Unngå ladekø
2. Ladehastighet, ikke nødvendigvis raskest, men tilpasset hvor lang tid du forventer å oppholde deg på stedet.
3. Servicetilbud, der behovet varierer med dagsform.
4. Pris, så lenge det ikke går på bekostning av punkt 1.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hanche

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 21. august 2020, klokken 13:31
* Og hvis det passer å semihurtiglade mens vi handler, gjør vi heller det en å stå på en traurig hurtiglader
Det varierer jo en god del med bilmodell, da. Hvis du har en så treg ombordlader som Kia (e-)Soul med sine 7.1 kW, er det sjelden et attraktivt alternativ, hvis du ikke skal overnatte eller være på stedet i mange timer.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: automat på fredag 21. august 2020, klokken 10:54
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 21. august 2020, klokken 09:57
Sitat fra: automat på torsdag 20. august 2020, klokken 13:06
- Hvem har størst utbredelse?
- Hvem har best brukeropplevelse/app/rfid-løsning?
- Hvem er best på mange ladere/lite ladekø?
- Hvem har minst feil, og er best på kundeservice?
- Hvem er best på lynlading?
- Hvem har best prispolitikk?

Tesla SuC stiller utenfor konkurranse.

Siden man er nødt til å ha abonnement på flere (helst alle) ladeoperatørene hvis man bruker elbilen til langkjøring, blir spørsmålet vel akademisk.

Fortum + Grønn Kontakt + Ionity + Cirkle K er et minimum, bor eller kjører man på vestlandet er BKK også nødvendig.

Og da velger man den laderen som passer best, der og da.

Men hvilke kriterier ligger til grunn når man vurderer hvilken lader som passer best der og da?  Flere steder ligger operatørene ved siden av hverandre, eller svært nær hverandre. Hvorfor velger du den ene fremfor den andre? Servicetilbud? Forventning om lite teknisk tull? Ladehastighet? Pris? Risiko for ladekø?

For eks på Rygge, der ligger GK, Ionity og Fortum rett ved siden av hverandre (i tilegg til Tesla SuC). Hvilken velger du? Og hvorfor?

Svaret gir seg vel best, om man forutsetter det er ledig ladere hos alle, og i alle hastigheter som tilbys. Altså spiller kun det som gir ens egne preferanser spillerom, siden man fritt kan velge.

Da får jeg denne prioriteringen:

* Hastighet
* Pris
* Antall ladere som er på stedet
* "tilgjengelighet" for meg og min bil (altså om det er trangt eller luftig å komme seg ut av bilen og få koblet til lader)
* avstand til fascilitet
* utsikt

Pris og hastighet er et balansepunkt. Om prisforskjellen er for stor, tar jeg heller en tregere lader, men betaler gjerne bittelitt ekstra for å komme meg raskere avgårde, om jeg ikke har allverden av tid eller skal på en aktivitet som tar så lang tid at hurtig/lynlading blir for raskt. Men siden det oftest er når jeg er på langtur, blir høy hastighet knepent foretrukket over pris.

Om ladere er opptatt hos noen av operatørene, så vil selvsagt det det "forstyrre"valget, for da vurderer man alternativene. Og er det fullt overalt, så blir det nok lengde på kø og hastighet, samt om det ser ut som folk er i ferd med å bli ferdige, som overstyrer valgene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA