Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem er den beste hurtigladeroperatøren?

Startet av automat, torsdag 20. august 2020, klokken 13:06

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: automat på fredag 21. august 2020, klokken 14:11
Det burde gi denne prioriteringen:
1. Unngå ladekø
2. Ladehastighet, ikke nødvendigvis raskest, men tilpasset hvor lang tid du forventer å oppholde deg på stedet.
3. Servicetilbud, der behovet varierer med dagsform.
4. Pris, så lenge det ikke går på bekostning av punkt 1.

Det er en grei oppsummering :)

Og skal jeg svaret på emnet i tråden, blir oppsummeringen "den som er best i øyeblikket".
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: hanche på fredag 21. august 2020, klokken 15:03
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 21. august 2020, klokken 13:31
* Og hvis det passer å semihurtiglade mens vi handler, gjør vi heller det en å stå på en traurig hurtiglader
Det varierer jo en god del med bilmodell, da. Hvis du har en så treg ombordlader som Kia (e-)Soul med sine 7.1 kW, er det sjelden et attraktivt alternativ, hvis du ikke skal overnatte eller være på stedet i mange timer.

Den idelle bilen har rask hurtiglader og raskt ombordlader. Men det koster jo i praksis.
Har ladet vår Model X på 400V/3fas flere ganger fordi vi ikke har bygget den om til CCS. Det har vært raskt nok (66km/t) til å rekke en Supercharger.

Men det er få 32A og mye 16A :(
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Dede

#32
Etter 17 ganger hurtiglading med i3 i sommer (ja jeg kjørte nesten 4000km) mellom stavanger og Harstad (+noe nattlading/saktelading) er fasiten mellom de "3 store" som følger (jeg ladet ikke på ionity);
            Fortum     GK           BKK
Ladefart    43,95     43,94     45,81
Kr/kwh    3,95     4,38     4,52

Fortum ble billigst bl.a siden de hadde 2 billige ladere i Nordland til 2.5NOK pr min (normalpris 3.1NOK - men hadde blitt billigst totalt med den prisen også). Ladefart kan også ødelegges av en treg lader mens resten var greie (GK hadde en treg lader som trakk ned).  Raskeste ladere fra alle ga over 46kwh/t.  Må også sies at bilen gjerne ble ladet til over 90% et par ganger siden jeg skulle kjøre lange strekk.  Jeg opplevde heller ikke mye ladekø (en gang i 10 minutter da jeg "måtte" lade for å komme over valdresflya - andre ganger kunne jeg kjøre videre til neste lader). 

Mht servicetilbud.. tja; varierte veldig men ikke alle ladeplasser som er supersjarmerende.  Majavatn og Tømmerneset lå begge strategisk til men manglet både toalett og butikk (begge GK).  Bensinstasjoner eller matbutikker er greit nok når en skal kjøre langt og må stoppe men er ofte ganske kjipe plasser. Evt ønsker jeg meg gjerne en benk ellr sted å sitte å spise på ute om været er fint så jeg er ikke veldig kresen der..Jeg har ikke behov for cafeer så så ikke så mye på det.  Tror det var hipp som happ mellom leverandørene. (Jeg har to favorittstopp i sør/vest og det er Åkrafjorden og Eidfjord - begge med cafemulighet, toaletter, butikk og fin utsikt /mulighet for å rusle litt).

Synes ikke forskjellen er større enn at jeg vil fortsette å si at den beste operatøren er der jeg vil stoppe / der det ikke er kø..


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA