Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hundebur i Polestar 2/Mål på bagasjerom

Startet av mika, torsdag 20. august 2020, klokken 10:31

« forrige - neste »

mika

Heisann!

Sambo og jeg vurderer å bestille oss Polestar 2, men er avhengige av å få plass til hundebur i bagasjerommet. Vi har prøvd å finne info om det finnes noen bur som passer, men det er jo ikke akkurat flust av informasjon om Polestar enda. Vi har en mellomstor hund som veier rundt 15kg og er 49cm i mankehøyde, så det må nesten være plass til et bur med 55-60cm i høyde. Er det noen her som har/har sett Polestar 2 og har noen tanker om det vil være plass til hundebur til mellomstor hund? Vi bor nokså langt unna showroom, så vi har ikke mulighet til å dra for å måle selv.

Jeg lurer også på, dersom det er noen her inne som har fått sin bil, om det kunne latt seg gjøre å måle bagasjerommet slik at vi har ca mål :) Ideelt sett dybde og høyde i bunn, og hvor dypt bagasjerommet er ca 60cm fra bunnen. Vi vurderer eventuelt å få spesiallaget bur så fremt det er høyt nok.

Håper noen kan hjelpe oss – vi har veldig lyst til å trykke på bestill-knappen snart  :laugh:

Stinger

Hei!
Jeg har funnet mål for polestar på denne linken: https://www.polestar-forum.com/threads/polestar-2-dimensions.299/
Tror dessverre ikke at hundebur med høyde 60 cm er mulig i bagasjerom.
e-Golf feb. 17-
Ampera-e aug. 17- 21 (solgt)
Polestar 2 des. 20 -

chargedup

Hunder liker nok generelt ikke å sitte i bagasjerommet på sedaner. Finnes løsninger for feks model 3 (som er ganske lik i str) der buret tar et av baksetene (eks https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=59117178 ), så det er altså mulig å lage noe spesialtilpasset med et sete nede.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Counterpointer

Sitat fra: chargedup på torsdag 20. august 2020, klokken 11:44
Hunder liker nok generelt ikke å sitte i bagasjerommet på sedaner.
Hvor er kilden din for dette?

Øyvind.h

#4
Tett/dårlig luft som ikke hjelpes av air-condition, bekmørkt. For en del hunder vil der være skummelt/traumatisk å sperres inne i et lite lukket rom på den måten. Selv hunde-trailere har gjerne lufte/lysspalter, og de er ment for røffe hunder som tåler det meste. Ikke vanlige kjæledyr.
Jeg ville aldri i verden stengt noen av mine hunder inni et sedan bagasjerom.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Roy Aasen

Dere roter fælt her nå..dette er ikke en sedan med lukket bagasjerom.

Strøm Tycoon


Counterpointer

Sitat fra: model3citizen på torsdag 20. august 2020, klokken 22:13
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 20. august 2020, klokken 21:23
Sitat fra: chargedup på torsdag 20. august 2020, klokken 11:44
Hunder liker nok generelt ikke å sitte i bagasjerommet på sedaner.
Hvor er kilden din for dette?

Trenger du en kilde?
Poenget er at dette er en påstand basert på meninger ikke fakta.

Zoomorfering av egne preferanser mistenkes.

Hunder slikker seg i rompa, spiser gjerne kattebæsj og kan generelt ikke sidestilles med egne tanker om hvordan en ønsker å reise.

PS. Elsker hunder og har 45 års erfaring med dem.

PS 2. Selvfølgelig skal hunder ha luft og ikke for høy temperatur

Øyvind.h

#8
Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 20. august 2020, klokken 22:05
Dere roter fælt her nå..dette er ikke en sedan med lukket bagasjerom.
Godt poeng. Leste hele tråden nå og aner ikke hvorfor sedan ble trukket inn.

PS2 er kombikupe og har et fint bagasjerom for hunder. Bakruten er vel tonet ganske bra mtp sol. Kanskje vurdere en skillevegg løsning istedenfor bur? For å utnytte plassen bedre.

Så en oppi veien hadde fått seg PS2 i dag. Den får jeg gleden av å se på hver dag jeg følger minstemann til skolen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

chargedup

Ser nå at det er en kombikupe med en  glippe til kupé og bakrute, men uansett er jo høyden (altså sedan/coupeformen på bilen) for lav til et bur som er 55-60 cm høyt når det er ca 40cm høyde så og si hele dybden av bagasjerommet (gitt at kilden nevnt i post 2 stemmer). Biler som har en skrånende form fra baksetet (altså sedanform eller coupe form) har sjelden plass til mellomstore/store bur eller feks vaskemaskiner i bagasjerommet. Skulle kanskje nyansert påstanden i innlegget noe, både mtp sedan/kombikupe og forskjellen på chihuahua og grand danois.

For å svare knut om sedan (som ps2 åpenbart ikke er):
Kilden min er en lov fra Victoria i Australia:
The Prevention of Cruelty to Animals (POCTA) Act and Regulations include several mandatory requirements for traveling with dogs in or on a vehicle:
It is illegal to:
put dogs in the boot of a sedan type car.
(https://agriculture.vic.gov.au/livestock-and-animals/animal-welfare-victoria/dogs/legal-requirements-for-dog-owners/travelling-with-dogs# )
Så kan man jo diskutere om dette er relevant i Norge eller kun pga varmen "down under". Så kan man igjen diskutere at det finnes mye dumme lover rundt omkring eller at jeg har mye mindre erfaring med hund (min trenger ca 50-60cm høyt bur) enn deg, men det hjelper ikke trådstarter med å finne ut om det er mulig med 55-60cm høyt bur i bagasjerommet eller om det finnes noen løsning for det...

Jeg driter i hvordan andre frakter hunden eller ungen (som også spiser det den kommer over) sin i bil, det får være opp til hver enkelt. Poenget var rett og slett at biler med en skrånende form (med Mercedes GLC må jeg legge ned et sete for å få inn bur pga litt skrånende form samtidig som buret passer i en i3 som er relativt rett) sjelden har god plass til mellomstore/store hunder/bur (eller vaskemaskiner for den saks skyld) og derfor må kanskje trådstarter ha et bur i baksetet lignende det jeg linket til tidligere.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Ferry

Sitat fra: chargedup på fredag 21. august 2020, klokken 01:43
buret passer i en i3 som er relativt rett

Hvilket bur er det? Jeg har i3 i dag. Vurderer PS2, bl.a. for lettere å kunne ha hundebur.

Orbit

Du får for eksempel et Trixie nr 1 bur fint inn i halve baggasjerommet på en i3 (Faktisk fire av dem, om du legger ned bakseteryggene og har en hel kennel).

Tviler på at det går inn i PS2, på grunn av høyden (57 cm). Og selv dette er et bur for relativt små hunder (<12-15 kg).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

chargedup

Er et Herkules bur (er sikkert 5-8 år gammelt og fargene på buret er en annen en dagens farge). Ca 55cm høyt og ca 80-85 cm langt utvendig. Har brukt sele siden tidlig 2019 med model 3 og fortsatt i Opelen pga utformingen av bagasjerom og derfor har det stått i boden i lang tid, så målene må tas med en klype salt. Går akkurat inn i i3 med et av setene vippet fram i posisjon (altså der man fortsatt kan låse setet og det er mulig å sitte trygt i baksetet foran buret, men med litt vel rett rygg). Buret blir helt låst i bredden mellom bakseter og lengden mellom bagasjeluke og sete, så det er egentlig så nærme custom løsning man kan få. Skal sies at GLC ikke var min egen bil, så det kan godt hende at buret går med riktige vinkler/pakking der også.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

mika

Takk for alle svar!
Det ser nok dårlig ut for bur i bagasjerommet, men vi endte opp med å bestille likevel. Så får vi heller se om vi prøver å få noe spesiallaget eller om vi rett og slett må legge ned et sete de gangene hunden skal være med på tur. Bil nr. 2 er uansett romslig nok, så i verste fall får vi bruke den. Vi gleder oss til levering i desember  :)

Rosstopher

Sjekk buret til Model S og X fra linken til chargedup ovenfor. Noe sånt må vel funke? Enten noe lignende eller kjøp et sånt og ta fram vinkelsliperen om nødvendig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA