Rust på bakseter - Tesla påstår det ikke er dekket av garantien.

Startet av obay, tir 18. aug 2020, kl. 10:37

« forrige - neste »

obay

Hei,

Har fått en del rust på baksetene i min Model X 2017.
Tesla påstår at dette kun er kosmetisk og at det derfor ikke dekkes av garanti/reklamasjon.
Jeg synes dette er veldig merkelig. Det ser jo helt forferdelig ut. Har prøvd å klage på diagnosen men kommer ikke lengre.

Hva er korrekt og hva bør jeg gjøre videre?

"Teknikker vurderte overflaterusten i dine bakseter som rent kosmetisk og påvirker ikke funksjonaliteten eller integriteten til setene dine. Denne vurderingen ble tatt opp imot garantien/reklamasjonsretten på din bil, noe den ikke dekker."

mroek

Det er jo riktig at det kun er kosmetisk, men det burde jo ikke være slik. Dette er tross alt innvendig i en 3-4 år gammel bil. Ser jo nesten ut som det er bart stål noen steder, men bildene kan lyve. Uansett er det for dårlig overflatebehandling (typisk pulverlakk på denne typen deler, tror jeg).

Jeg har ingen erfaring med Tesla, men basert på det andre skriver om servicen, så spørs det nok om du kommer noen vei med dette.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

jkirkebo

Sitat fra: obay på tir 18. aug 2020, kl. 10:37
Hei,

Har fått en del rust på baksetene i min Model X 2017.
Tesla påstår at dette kun er kosmetisk og at det derfor ikke dekkes av garanti/reklamasjon.
Jeg synes dette er veldig merkelig. Det ser jo helt forferdelig ut. Har prøvd å klage på diagnosen men kommer ikke lengre.

Hmm, nå ble jeg nysgjerrig og måtte ut og sjekke på egen bil (X75D fra mars 2017 gått 82kkm). Null antydning til rust noe sted på baksetene eller andre steder inne i bilen.

Lurer på hvorfor det er så stor forskjell? Har du hatt mye fukt i bilen? Kjørt med stoffmatter på vinteren, hatt dugg på innsiden av vinduene eller lignende?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ToWalkOrDrive

Hvis du kjøpte den bilen brukt i fjor en gang så er det nesten sånn at du burde reklamere mot forrige eier, med mindre du selv kjører masse våte fiskegarn i baksetet med masse salt i, eller transporterer sjøfolk med våte salte regnklær. Er 2 års reklamasjonsrett mot skjulte feil...men blir gjerne vanskelig å bevise at dette er fra forrige eier, dersom det er det.

Ser jo helt utrolig ut. En 1985 Opel Rekord har jo mindre rust. Hvis du ikke vil ta kampen så er jo et alternativ å høre med forsikringsselskapet. Kan jo være det går på Kasko-forsikring som "ytre påvirkning" eller noe sånt, evt at de har "gratis rettshjelp" til å vurdere om Tesla må blø. Et annet alternativ er å kjøpe Hammerite rust-maling....
Tesla Model Y                         2021-

obay

@jkirkebo Det er en X90 2017 og har nok litt andre seter enn X75 2017.
Gummimatter og ikke noe spesielt bruk utover det.

@ToWalkOrDrive Ingen fulle sjøfolk men 2 småbarn er jo sådan ikke så langt unna ;) De sitter uansett i stoler med ISOFIX m/ beskyttelsetrekk rundt setene så skal ikke være den store slitasjen.
Har ikke noen andre å reklamere mot/til.

På min gamle Kia så bytta de hele stolfestet på førersiden når de fant noen rustflekker der etter 6år.
Ingen spørsmål om noe - det skulle ikke være slik og de fiksa det. Litt andre boller mao.

geear

Ser at vår nov 17 med nye typen syvseter dessverre har samme utfordring. Greit at det kun er overflaterust, men det er faktisk rundt sveisene til ISOFIX-festene. Enda mer Tesla-kvalitet. Tror det kan bli vanvittig spennende å eie helårsbrukt Tesla i Norge når de bikker 8-10 år.  :(

cra

Slik overflaterust har jeg sett på mange slags biler. Har hatt det på noen selv også.

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tellus

Når ble det slik at kosmetiske feil ikke dekkes av garanti ?

Uansett har man kjøpsloven å slå i bordet med. Innvendig rust etter 3 år skal ikke forekomme.

geear

Sitat fra: cra på tir 18. aug 2020, kl. 16:13
Slik overflaterust har jeg sett på mange slags biler. Har hatt det på noen selv også.
Konkret eksempel?

Tør påstå at slikt har vært lakkert på alle andre biler jeg har eid.

RJK

Fikk rust på metallet i speilglasset i en Mitsubishi Carisma, og fikk avvist fordi det krevde gjennomrustning ifølge Mitsubishi. Må riktig si jeg lurer på hvor mye rust som må til før man konkluderer på om det er gjennomrustet eller bare overflaterust.

Heldigvis fikk jeg tak i selve speilet (speilglasset med festering bakpå) for noen få hundrelapper, uten speilhuset, så det ble billig. Gamle speilet ble så "poppet/dratt ut" fra festet sitt, og nytt speilglass ble festet med å presse det på igjen. Hele operasjonen var unna på knappe minuttet.

Tilbake til denne saken, tror jeg hadde ringt NAF-advokaten mens jeg sto i lokalet slik at verkstedet fikk høre samtalen. Tro om ikke de hadde snudd raskt da.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jon65

Sitat fra: obay på tir 18. aug 2020, kl. 10:37
"Teknikker vurderte overflaterusten i dine bakseter som rent kosmetisk og påvirker ikke funksjonaliteten eller integriteten til setene dine. Denne vurderingen ble tatt opp imot garantien/reklamasjonsretten på din bil, noe den ikke dekker."

Dette er vel sprøyt og et forsøk på å slippe å gjøre noe. Når det gjelder garanti kan produsenten selv sette vilkårene så at det ikke dekkes av garanti kan nok kanskje stemme men kjøpsloven kommer de ikke unna. Etter forbrukerkjøpsloven foreligger en mangel ved bilen dersom den ikke svarer til de krav man med rimelighet kan stille til bilen. Dette er uavhengig om det er kosmetisk eller ikke.

geear

Apropos Tesla og rust, kom akkurat over denne om Model S på Facebook:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

silence

Hvis bilen er kjøpt brukt så gir kjøpsloven lite rettigheter direkte overfor Tesla - de rettighetene må man gjøre gjeldende overfor selger.

Har man kjøpt fra Tesla kan man utlede rettigheter av kjøpsavtalen/forbrukerkjøpsloven og garantien, men har man kjøpt brukt er det i utgpkt bare garantien som gir grunnlag for mot Tesla.

Hvis det her ikke er mulig å gå på bruktselgeren, blir det avgjørende om det står noe i Tesla sin garanti som må sies å dekke denne typen rust. Her har Tesla gjort det klart hva de mener, men det er ikke opp til dem å avgjøre hva som omfattes av garantien eller ei. Problemet er om de nekter å gjøre noe med det, så må man den tunge og slitsomme veien om brev, forliksklage osv.
2020 Tesla Model X LR (levert 26/3-20)

cra

Sitat fra: geear på tir 18. aug 2020, kl. 17:54
Konkret eksempel?

VW Caravelle, kjøpt brukt, gått knappe 20k/6mnd ved kjøp. Rust på området rundt innfesting  av seter, og litt rundt låsemekanisme for nedfellbar bakrygg på bakseter. Var ikke noe jeg la merke til ved overakelse, og jeg husker ikke hvor lenge jeg hadde hatt den før jeg så det; tipper 3-5 år eller deromkring. Nå var riktignok Caravella en familie- og bruksbil, så det kosmetiske stod ikke i høysetet (har full forståelse for at det er et poeng på en Tesla), selv om en av årsakene til at jeg kjøpte første Teslaen var at en ny tilsvarende Caravelle (som vi i utgangspunktet hadde lyst på) ville koste mye mer enn en ny Tesla!  :o

Tør påstå at slikt har vært lakkert på alle andre biler jeg har eid.

Det var det på Caravella også.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TRM

Sitat fra: cra på tir 18. aug 2020, kl. 20:40
Konkret eksempel?

VW Caravelle
Legg til Subaru Outback og Forester. På bolter til begge stoler foran.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA