Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Realitisk rekkevidde på Mitsubishi i-Miev 2013

Startet av Robert_D, lørdag 15. august 2020, klokken 12:54

« forrige - neste »

Robert_D

Hei.

På mandag skal jeg kikke på å prøvekjøre en Mitsubishi i-Miev fra 2013 hos en forhandler i nærheten av der jeg bor. Bilen har gått 91000 km og er EU godkjent frem til juni 2021. Behovet mitt er hovedsaklig pendling til og fra jobb som er strekningen Mjøndalen - Kongsberg som er ca. 6 mil fram og tilbake. Pr. nå kan jeg ikke lade på jobb så all lading må skje hjemme. Har en egen 16A utekontakt som vi nylig satte opp med jordfeilbryter pga. ny varmepumpe. Er det ok å lade på denne?

Vil jeg komme meg fram og tilbake fra jobb med denne bilen på vinteren? Jeg har søkt litt på nett og sett alt fra 60 - 80 km. Jeg har sett at man kan forvarme bilen mens den lader, så når jeg kjører fra morgenen av så vil ikke det tappe batteriet til jobb, men hjem fra jobb ønsker man jo ikke å sitte å fryse fordi man må spare strøm for å komme seg hjem.

christian.vig@online.no

Du rekker nok tur/retur uten varme i bilen på vinterstur.

arthur

Be selger om dokumentasjon på restkapasitet på batteriet. Vårt ble målt til 93,5% da bilen (2014-modell) var fem år gammel.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

eisa01

Har ingen erfaring med bilen, men ville vært veldig skeptisk gitt hva som står på i-Miev forumet:
https://elbilforum.no/index.php?topic=52552.msg913352#msg913352

SitatEtter 8 år og nesten 180.000 km er det bare 50 km praktisk rekkevidde igjen nå på sommeren

espenri

Jeg noterte litt forbruk i fjor vinter. Jeg pendler 40km tur/retur. Tabell nedenfor med tall. Kort sagt skal dette gå bra, også med varme.

2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

TB

#5
Mitsubishi i-Miev 2013 har 88 LEV50N celler, 16 kWh brutto. Disse har vist å ha lite tap.

Det vil ikke være noe problem å kjøre 6 mil med en slik bil, med unntak av på vanskelig føre. Bare regn bør gå bra. Men, med snø, kø (tar lengre tid) og bruk av varme / AC (for å redusere dugg) kan føre til at det blir knapt noen dager.

Det bør ikke være mange dager som gir slikt føre. Noen vintre har ingen, andre har kanskje noen. Dette er ikke dager en ønsker å kjøre tomt, så om en kan ta hjemmekontor, benytte en annn bil, eller lade noe på stikk kontakt, eller hurtiglader - så vil det løse seg også disse dager.

Her er høydeprofil og estimert forbruk vinterstid for strekningen hjem, Kongsberg - Mjøndalen, det er nedover hjem, som gjør det bør gå mindre strøm enn til jobb.
https://abetterrouteplanner.com/
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Robert_D

Tusen takk for svar! 😊 Vi har flere biler (Toyota Corolla bensin stasjonsvogn fra 2007, VW Multivan diesel feriebil fra 2003 og en Yaris Verso bensin fra 2003 som vi skal selge som repobjekt eller vrake) så på de dagene hvor det er veldig kaldt og mye snø så kan jeg til nød kjøre Corollaen. Bare å kjøre om Skollenborg for å slippe bommen 😛. Alternativt kan jeg ta toget da vi bor sentralt i forhold til togstasjonen.

Hvis jeg spør om status på batteriet og selger ikke har fått sjekket dette eller ikke vet, hva da? Bør det fortsatt være et godt kjøp?

Link til annonsen:

https://www.finn.no/184833977



TB

#7
Beste måten å sjekke batteri på er å se at bilen faktisk går ca 100 km på sommerføre.

Så, ta deg en prøvekjøring på en del km, slik at du også får vurdert om det er en bil du liker å kjøre. Den er smal, så ikke like stabil som større biler. Ikke noe autopilot på denne... :-)
(men, på andre siden, med 147 cm bredd, du finner alltid parkeringsplass.)

Vær obs på at estimat for rekkevidde på trillingene går raskt opp og ned, så bør kjøre minst 70 km, eller ha igjen 2-3 prikker igjen for å gjøre et riktig estimat. (Å kjøre helt tom er lite praktisk...)

Ved at bilen selges av forhandler vil bilen selges med 5 års reklamasjonsrett, og de skriver 3 mnd / 3000 km garanti på motor / gir. Men, 5 års reklamasjonsrett gjelder uansett. Dermed skulle det være liten risiko for at du gjør et svært dårlig kjøp her. Selve laderen har det vært noen som har opplevd feil på. Men, det skal være mulig å reparere. 

Jeg solgte min egen C-Zero, 2012 modell, med tilsvarende km stand i for 1 år siden for 38 000 kr, den gangen var det ikke enkelt å få mer for den.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Maxwell_400

Sitat fra: Robert_D på lørdag 15. august 2020, klokken 12:54
Har en egen 16A utekontakt som vi nylig satte opp med jordfeilbryter pga. ny varmepumpe. Er det ok å lade på denne?

Nei, hvis du lader på Schuko så er kravet i følge NEK400:2018 at du har egen kurs sikret med 10A og jordfeilbryter type B, du har sikkert type A montert. Det er flere måter å fikse det på;

1 - montere type A og sikre med 10A - men Schuko er ikke å anbefale over tid
2 - montere en ladestasjon - anbefales
3 - montere en industrikontakt og bruke Mode3 ladestasjon/ladeboks - (min private løsning)

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

arthur

Sitat fra: TB på søndag 16. august 2020, klokken 13:15
Ved at bilen selges av forhandler vil bilen selges med 5 års reklamasjonsrett, og de skriver 3 mnd / 3000 km garanti på motor / gir. Men, 5 års reklamasjonsrett gjelder uansett.

En meget viktig presisering (og opplysning) som de færreste, heller ikke mange forhandlere, er klar over!
Hvis man er så heldi å kjøpe en bil, båt eller annet, som en forhandler selger på vegne av en kunde så hefter BÅDE selger og forhandler med fem års reklamasjonsrett! Nå er det sikkert noen som vil bestride dette, men jeg har det skriftlig fra en svært anerkjent advokat i forbrukerrett og var i en slik heldig situasjon selv ved kjøp av brukt båt tidligere i år. Gjelder selvfølgelig å IKKE ha med "selges som den er" i kontrakten.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Wibla

Sitat fra: arthur på søndag 16. august 2020, klokken 15:36
Gjelder selvfølgelig å IKKE ha med "selges som den er" i kontrakten.

Kan du utdype litt mer her?
2018 Tesla Model S 75D

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Tipper han tenker på hvor den advokaten henter infoen sin fra, for det der har jeg ingen tro på.

Personlig anser jeg ikkr trillingene som noe alternativ man orker i dag. Alt er jo bare kjipt og det er ingen penger å spare med mindre man får bilen grstis.

Tror der kniper med rekkevidde også, blir rimelig kaldt langs Drammenselva.

THE

Som 1000kwh sier så er det ikke akkurat en trilling en komfortabel bil i høyere fart. Sikkerhetsnivået er også labert. Kombinert med at man vil føle på et snev av rekkeviddeangst hjem på mange vinterdager så hadde jeg aldri orket å kjøpe en trilling for den bruken som trådstarter beskriver.

Jeg ville nok lagt i noen tusenlapper til og fått en "skikkelig bil". Det er mulig å få Nissan Leaf med bra batterier for en rimelig penge om man leter litt. F.eks. denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=187667463? Riktignok en importbil med manglende servicehistorikk, men med 12 av 12 batteristreker inntakt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

TB

Enig i trillingene ikke er mest komfortable bilen i høyere fart. Men, det er en rimelig bil, som tar lite parkering plass.  :)

For lavere hastighet og kortere turer er det en praktisk bil.

Ref mitt tips bør trådstarter ta en prøvekjøring, for å se om det er en bil som kan fungere. Hvis ikke bør en gå opp i pris og dermed kjøpe noe annet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA