Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig å beholde Model X i 10 år?

Startet av Klovn1, fredag 14. august 2020, klokken 17:41

« forrige - neste »

Morten M.

Sitat fra: Rævedilter på mandag 17. august 2020, klokken 07:41
Eg har hatt min X75 2 1/2 år og passerer 100 000 km snart.
Tenkte egentlig å beholde den i 10 år.
Legger den ut for salg nå og om eg får grei pris for den selger eg den.
Det blir ikkje ny Tesla for meg nå iallefall.
Er for redd for dyre og lange reprasjoner når den går ut av garanti.
Lang leveringsid på deler har jo vore ein gjenganger, men mulig det har vorte betre.
Det er vel kun bremse deler og kupefilter eg har funne hos andre enn Tesla (ikkje ein gang vindusviskere har eg funne..), i tillegg vil vel ikkje Tesla at nokon andre skrur på bilene, så det vel kun Tesla som har tilgang til datasystemene i bilen.

Eksempel: https://www.agderposten.no/okategoriserade/dette-er-bilen-fra-helvete-star-det-pa-teslaen/


Fra denne: https://elbilforum.no/index.php?topic=37034.45
SitatDet mest problematiske er egentlig først og fremst at Tesla selv nekter å gjøre noen feilkodelesing, koding av komponenter og lignende med mindre de får levere og gjøre hele jobben selv, med dertil horribel pris i forhold til brukte deler og skru selv.

Fekk feil på luftfjæringa på min forrige Land Cruiser og ca. 100000,- hadde det komme på hos forhandler, kjøpte i stedet tredjeparts fjæring med TUV papir til 18000,-. Der kjem nok Tesla aldri at det kan monteres tredjeparts fjæring på bilen.

Du er nokså lite saklig når du kommer med henholdsvis 3-4 år gamle artikler og du selv tidligere i ditt innlegg kommenterer at det gjerne kan ha blitt bedre.

Skal man bruke din argumentasjon om dine unger: "Sist jeg traff Rævedilter så gikk ungene hans i første klasse på barneskolen. Kan hende det har blitt bedre..." :) ;)
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

jkirkebo

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 19. august 2020, klokken 08:04
Sitat fra: cstromme på tirsdag 18. august 2020, klokken 09:25og med konstante oppdateringer samt forhåndsbetalt oppgradering til AP HW3 så kommer nok bilen til å føles ny i mange år fremover...
Du tuller?
Eineste oppdatering siste 3 år som nesten fungerer er autovindusviskere....
Resterende? Ingenting som fungerer bortsett fra noko dataspel på skjermen....
"Autopilot" var akkurat like god for 3 år sidan.
FSD? Dream on...

Sentry mode?
Dog mode?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DagfinnN

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. august 2020, klokken 08:29
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 19. august 2020, klokken 08:04
Sitat fra: cstromme på tirsdag 18. august 2020, klokken 09:25og med konstante oppdateringer samt forhåndsbetalt oppgradering til AP HW3 så kommer nok bilen til å føles ny i mange år fremover...
Du tuller?
Eineste oppdatering siste 3 år som nesten fungerer er autovindusviskere....
Resterende? Ingenting som fungerer bortsett fra noko dataspel på skjermen....
"Autopilot" var akkurat like god for 3 år sidan.
FSD? Dream on...

Sentry mode?
Dog mode?
Dashcam
Campmodus (reddet er hytteselskap for oss i sommer med 32 varmergrader og snitter til 5k som ikke ville tåle varmen. Satte klima til LOW (= ca 15 grader) og lot bilen med campmodus fungerer som kjølerom. 3 timer brukte bare noe få km med strøm.)
Ryggekamera viser nå 3 kamera
3. parts ladestasjoner i Navi
Automatisk oppvarming av batteri til optimal temp. når du har satt Navi til en ladestasjon, også 3 parts.
Øket til 140+ kwt peak på ladestasjoner
Innføring av V3 SuC som på de nyeste bilen gir ca 250 Kwt. Eldre biler (med CCS adapter) får gleden av at kapasiteten ikke må deles med nabobilen.

Sikkert mye jeg har glemt som kunne ha stått på lista.

I tillegg er det mulig med rimelige HW oppgraderinger. F.eks CCS adapter til ca 3 lapper. Dermed kan man lade på nærmest alle ladestasjoner i Europa.
Pris på å bytte MCU1 -> MCU2 faller kraftig sier ryktene. Om ikke så lenge tenker jeg at dette kommer godt under 10k. MCU2 vil gi bilene flere nye funksjoner.
Oppgradering fra 3g til 4 g kommunikasjon er så vidt jeg vet gratis.

Jeg kritiserer Tesla for mye jeg. Akkurat nå sliter jeg med at betaling av Premium Connectivity har hengt seg opp på vår X mens det fungerer fint på SR+.  Kontosupport gidder ikke å svare meg. SC i Molde er hjelpsomme, men de kan ikke løse dette da feilen ser ut til å være sentralt.
Jeg prøver å være balansert. Det kommer man lengst ved og ikke minst får jeg et bedre liv selv.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Espen Hugaas Andersen

#18
AP2.0 viser i hvert fall ikke tre kameraer ved rygging. Dashcam fungerer heller ikke.

Men utover det som er nevnt er det masse småtterier som er innført siden jeg fikk bilen i 2017. Joe mode, tut ved låsing, PIN to drive, easy entry, aktivering av varme i seter ved forvarming, fartsbegrensning, obstacle-aware acceleration, chill mode, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rævedilter

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. august 2020, klokken 08:29
Sentry mode?
Dog mode?
Dog mode er vel kun visning på skjermen? Om det er Teslarevolusjonen står eg over.
Sentry mode er sikkert fint for dei som lever i og for bilen; eg har brukt det 2-3 dager og sidan har det vore utkobla, det slår ut alt for ofte og er tilnærmet ubrukelig for meg.
Men litt nytt er der ja; men når dei fremdeles i 2020 setter inn styrekryss som ruster vekk på 2 år (slik dei har gjort dei siste 7 åra), er fokuset til Tesla feil; Pole Postion først så kan me sjå på driftssikkerhet om me får tid.

Rævedilter

Sitat fra: Morten M. på onsdag 19. august 2020, klokken 08:11
Du er nokså lite saklig når du kommer med henholdsvis 3-4 år gamle artikler og du selv tidligere i ditt innlegg kommenterer at det gjerne kan ha blitt bedre.
Troller du eller kommenterer du uten å lese?
Det som kan har blitt bedre er deletilgangen skriv eg; det artikkelen tar opp og forumlinken viser meiner eg det ikkje er endringer på.

Sitat fra: Morten M. på onsdag 19. august 2020, klokken 08:11
Skal man bruke din argumentasjon om dine unger: "Sist jeg traff Rævedilter så gikk ungene hans i første klasse på barneskolen. Kan hende det har blitt bedre..." :) ;)
Og du nevner saklig??

o.b.lix

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 19. august 2020, klokken 08:04
Eineste oppdatering siste 3 år som nesten fungerer er autovindusviskere....
Resterende? Ingenting som fungerer bortsett fra noko dataspel på skjermen....

Jaja, at du ikke finner frem på skjermen, betyr ikke at det ikke er oppdateringer der.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rævedilter

Det er ein bil; og ikkje hverken hundebur eller kinosal.
Biler er berekna på transport og eg ser primært etter funksjoner som har med det å gjere.
Men det er forsåvidt sant; eg har vel ikkje vore i alle menyane, men i mange nok til eg trur eg har funne det som er relevant.

Til og med "autopilot" var bedre før (tom. for 3 år sidan); i dag kan den knapt brukes grunna ghostbremsing.

Til info så eg er programmerer så eg finn nok fram om eg vil, men eg har null interessa av å sitte i bilen og leite etter Musk sine siste påfunn.
Heilt seriøst; dataspill; prompeputer & påske/jule gøy?? Når det står på toppen av oppdateringsloggen er bare å lukke den og kjøre av gårde.

Rosstopher

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 19. august 2020, klokken 18:55
Det er ein bil; og ikkje hverken hundebur eller kinosal.
Biler er berekna på transport og eg ser primært etter funksjoner som har med det å gjere.

Usikker på om det var seriøst ment. Har du samme tilnærming til annen moderne teknologi? Eks. "Det jeg har i hånda er en telefon; og hverken en PC eller en TV. Telefoner er beregnet for å ringe med og jeg ser primært etter funksjoner som har med det å gjøre."
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Rævedilter

#24
Ja det var seriøst meint.
Pole Position, Netflix & prompeputer er totalt uinteressant for meg i ein bil. Samt dog mode.

Nå var diskusjonen angåande oppdateringer som får bilen til å føles ny, noko eg som sagt ikkje kan sjå anna enn vindusviskere på dei 3 siste åra, samt kanskje sentry mode.
Tusen småfikser a la "joe mode" får vel ikkje bilen å føles ny når den er dårligere å kjøre enn for 3 år sidan?
Kva skal ein med obstacle-aware acceleration når ein har non-obstacle-aware ghost breaking??

Ein fram og to tilbake.....

Rævedilter

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 19. august 2020, klokken 09:56
Jeg prøver å være balansert. Det kommer man lengst ved og ikke minst får jeg et bedre liv selv.
Mykje av det du skriver er jo greit nok; men det sukrer kun pillen for meg iallefall;
tilfeldig/utforutsigbart servicenivå hos forhandler,
ukjent servicebehov & kostnad,
monopol på deler og tilgang til ombordsystemene
samt bil med kompliserte tekniske system er iallefall ein lite god kombo for meg.
Eg har aldri hatt ein bil inne på regulær service nokonsinne, på den siste Land Cruiseren tok det 10-20 minutt og kr. 600 å skifte registerreim, så denne overgangen til Tesla vart litt brå....

Men eg vil nok savne bilen; aldri hatt bedre bil å kjøre og dra tilhenger med.
Når det kjem ein litt enklere elsuv e.l. med tilhengerfeste uten ein zillon ekstrasystemer ein ikkje treng er eg klar igjen.
Tenk å hatt Toyota sin byggekvalitet & service og Tesla si drivlinje og batteri, så kunne musken hatt prompeputen i Cybertrucken sin.

Sulle

På vår S var AP ubrukelig for tre år siden, men nå kan den brukes på de fleste veier som jeg kjører på...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Rævedilter

Det er bra det går den veien for nokon i allefall.
For 2-3 år siden kunne eg kjøre lånebilen&min bil på arbeid uten ei einaste ghostbremsing og uten at den la seg ut på busslommer (med merking!), i dag er det kun unntaksvis eg kan bruke den på det strekket. Før bremset den grunna vegar i nærleiken med lågare fart o.l. og det var på faste plasser så det gjekk bra.
I dag sjølv på flate veien uten ein einaste bil eller gjerde eller skilt i nærleiken bremser den opp i hytt og pine...rimeleg flaut når bilane bak må bremse.

geear

Vi fikk vår AP2.5-bil for snart tre år siden, og selv om den også har blitt oppgradert til FSD-computeren, så er det bare små nyanser som skiller autopiloten da og nå, noe bedre og noe dårligere, og dessverre hadde jeg nok valgt den varianten som kom med bilen om jeg kunne velge nå. Sannsynligvis kan en skylde på EU for akkurat det, men allikevel - det er Tesla som har valgt å pushe nye krav på allerede typegodkjente/leverte biler. Jeg er usikker på om jeg også hadde foretrukket å være på v8 på MCUen, som faktisk var tilpasset en vertikal skjerm, og ikke minst hadde spart meg for et halvår-år med irritasjoner på grunn av lagg og bugs, på v9/v10. Men JA, det er moro med oppdateringer, dessverre er det bare spørs hvor stor nytte det egentlig har, og at dagens biler skal få oppdateringer som gjør at de føles nye i ti år, veeel...

Sulle

@Rævedilter. Når vi fikk bilen i desember 2017 svingte den skarpt til høyre - eller til venstre - over bakketopper, og var ellers ustabil. Husker ikke at bremsing i utide var et problem, men den svingte innom tilfeldige busslommer og rasteplasser langs veien. Min opplevelse var at den ble bedre med nye oppdateringer frem til i fjor, når NOA ble introdusert, da var det nesten tilbake til start igjen... Synes enda ikke den tar svingene like godt som før NOA, men totalt så synes jeg den er bedre. Kan trekke litt til siden i enkelte motorveiavkjørsler, men ikke så mye at jeg gidder å korrigere. Må tidvis kontre litt for utilsiktet oppbremsing, men det lever jeg fint med enn så lenge. Kjører på AP 90% av tiden.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA