Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig å beholde Model X i 10 år?

Startet av Klovn1, fredag 14. august 2020, klokken 17:41

« forrige - neste »

Klovn1

Hallo! Jeg går med planer om å kjøpe en X, og tenker da først og fremst på å kjøpe nybil fra Tesla. Ettersom dette er en ganske dyr bil, og jeg selv er middelklasse, er tanken at det skal være en 10-årsbil. Men så til spørsmålet: KAN Model X være en 10-årsbil? På finn.no flommer det over av tre år gamle modeller som folk vil selge etter 25K til 80K km. Er dette en bil folk ikke tør å sitte på mer enn 3 år? Begynner det generelt å dukke opp så mange feil på bilen etter 3 år at folk vil dumpe den?

Stig-Arne

Årsaken er nok enklere enn du tror.

Utviklingen på Elbil siden går såpass fort, bilene blir mer effektive, større batteri, bedre utvalg osv. Dette fører til at de som har råd gjerne bytter bil etter kun kort tid.

Selvsagt finner du de som ikke er fornøyd og bytter. Hvorfor de ikke er fornøyd varierer, det kan være kvalitet på bil, service osv. Tror ikke du har noe å uroe deg for.

Selv handler jeg ny X for 2 år siden og er meget fornøyd. Bilen har sine dårlige og gode sider. Men har fungert meget bra for oss etter 46 000 km. Vi har  tenkt å ha den iallefall 5-7 år.

automat

Når jeg bestilte min X75 for tre pr siden, kjørte Tesla to forskjellige rentekampanjer. DNB, med lav flytende rente i hele løpetiden. Og Santander med lav fastrente i 3 år, deretter markedsrente.

Er nok mange av de bilene som legges ut nå, som tilhører siste kategori, enten det var planlagt eller ikke fra eieren.

Og Tesla solgte mange X'er siste halvdel av -17 og i -18.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: Klovn1 på fredag 14. august 2020, klokken 17:41
Hallo! Jeg går med planer om å kjøpe en X, og tenker da først og fremst på å kjøpe nybil fra Tesla. Ettersom dette er en ganske dyr bil, og jeg selv er middelklasse, er tanken at det skal være en 10-årsbil. Men så til spørsmålet: KAN Model X være en 10-årsbil? På finn.no flommer det over av tre år gamle modeller som folk vil selge etter 25K til 80K km. Er dette en bil folk ikke tør å sitte på mer enn 3 år? Begynner det generelt å dukke opp så mange feil på bilen etter 3 år at folk vil dumpe den?

Vår X75D er nå 3,5 år gammel og har gått 82kkm. Jeg regner med å beholde den i minst 5-6 år til, ser ikke noen problemer med det. Særlig ikke nå som det kommer billig MCU-fiks. En eller annen gang underveis må nok luftfjæringen overhales, men da bør den holde i resten av tiden jeg har bilen. Litt understellsdeler og bremser må sikkert også byttes, som på de fleste andre biler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stig-Arne

De antatt dyreste delene er det jo 8 år garanti og ubegrenset km på. Så man bør jo være høvelig trygg i 8 år for de verste kostnadene.

Handler man en Model X med f.eks MCU 2, så er man jo i utgangspunktet tryggere med den også da den ble kraftig forbedret.

Så det jeg ser for meg av kostnader på bilen er typiske slitedeler som hjuloppheng og bremser.

Ellemelle

Det er ikke lenger ubegrenset kilometer på batteri og DU.
På S og X er det nå 240 000 km, på 3 og Y er det 160 000 km for standard range og 192 000 km for LR/Performance.

Stig-Arne

Handler man en bil bygget i 2018 så er det vel fortsatt ubegrenset. Men er vel ikke sånn på nye biler.

Klovn1

Takk for mange gode svar, dette høres jo betryggende ut!

Rævedilter

Eg har hatt min X75 2 1/2 år og passerer 100 000 km snart.
Tenkte egentlig å beholde den i 10 år.
Legger den ut for salg nå og om eg får grei pris for den selger eg den.
Det blir ikkje ny Tesla for meg nå iallefall.
Er for redd for dyre og lange reprasjoner når den går ut av garanti.
Lang leveringsid på deler har jo vore ein gjenganger, men mulig det har vorte betre.
Det er vel kun bremse deler og kupefilter eg har funne hos andre enn Tesla (ikkje ein gang vindusviskere har eg funne..), i tillegg vil vel ikkje Tesla at nokon andre skrur på bilene, så det vel kun Tesla som har tilgang til datasystemene i bilen.

Eksempel: https://www.agderposten.no/okategoriserade/dette-er-bilen-fra-helvete-star-det-pa-teslaen/


Fra denne: https://elbilforum.no/index.php?topic=37034.45
SitatDet mest problematiske er egentlig først og fremst at Tesla selv nekter å gjøre noen feilkodelesing, koding av komponenter og lignende med mindre de får levere og gjøre hele jobben selv, med dertil horribel pris i forhold til brukte deler og skru selv.

Fekk feil på luftfjæringa på min forrige Land Cruiser og ca. 100000,- hadde det komme på hos forhandler, kjøpte i stedet tredjeparts fjæring med TUV papir til 18000,-. Der kjem nok Tesla aldri at det kan monteres tredjeparts fjæring på bilen.

Espen Hugaas Andersen

Jeg tenkte å beholde min X100D i kanskje omkring 10 år, og det tenker jeg egentlig fortsatt, etter litt over 3 år og 120.000 km.

Men man bør nok ta høyde for at det kan bli noen dyre reparasjoner på veien. Jeg har 8 år/ubegrenset antall km på batteri og drivenhet, men det er mye annet som kan gå galt. Antar egentlig at MCU1 synger på siste verset. Om det da blir en reklamasjonssak eller om jeg betaler for å oppgradere til MCU2 gjenstår å se.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sjøhyene

Har planer om å beholde min 2017 X til den er ca ti år. Er vel egentlig alltid mye mer lønnsomt å beholde en bil lenge selv om større service kostnader oppstår etter 5 år, sånn i forhold til  å bytte inn til nyere bil ofte.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Thomas Parsli

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 17. august 2020, klokken 08:44
Har planer om å beholde min 2017 X til den er ca ti år. Er vel egentlig alltid mye mer lønnsomt å beholde en bil lenge selv om større service kostnader oppstår etter 5 år, sånn i forhold til  å bytte inn til nyere bil ofte.

Dine Penger regnet nøye på det (riktig nok for en del år siden) og kom frem til at det var hipp som happ på fossilbiler. Model X er jo ikke en billig bil (slitedeler og dekk) så jeg tipper den ligger høyere enn snittet i servicekostander.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kodax

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 17. august 2020, klokken 08:52
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 17. august 2020, klokken 08:44
Har planer om å beholde min 2017 X til den er ca ti år. Er vel egentlig alltid mye mer lønnsomt å beholde en bil lenge selv om større service kostnader oppstår etter 5 år, sånn i forhold til  å bytte inn til nyere bil ofte.

Dine Penger regnet nøye på det (riktig nok for en del år siden) og kom frem til at det var hipp som happ på fossilbiler. Model X er jo ikke en billig bil (slitedeler og dekk) så jeg tipper den ligger høyere enn snittet i servicekostander.
På den andre siden er det jo mer med motor, eksosanlegg etc. som må byttes på fossilbiler. Sammenlignet med fossile millionbiler vil jeg tro at en TMX vil være vesentlig billigere å beholde i lang tid.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

cstromme

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. august 2020, klokken 19:08
Sitat fra: Klovn1 på fredag 14. august 2020, klokken 17:41
Hallo! Jeg går med planer om å kjøpe en X, og tenker da først og fremst på å kjøpe nybil fra Tesla. Ettersom dette er en ganske dyr bil, og jeg selv er middelklasse, er tanken at det skal være en 10-årsbil. Men så til spørsmålet: KAN Model X være en 10-årsbil? På finn.no flommer det over av tre år gamle modeller som folk vil selge etter 25K til 80K km. Er dette en bil folk ikke tør å sitte på mer enn 3 år? Begynner det generelt å dukke opp så mange feil på bilen etter 3 år at folk vil dumpe den?

Vår X75D er nå 3,5 år gammel og har gått 82kkm. Jeg regner med å beholde den i minst 5-6 år til, ser ikke noen problemer med det. Særlig ikke nå som det kommer billig MCU-fiks. En eller annen gang underveis må nok luftfjæringen overhales, men da bør den holde i resten av tiden jeg har bilen. Litt understellsdeler og bremser må sikkert også byttes, som på de fleste andre biler.

Samme her. 3,5 år gammel X75D, og vi kommer nok til å beholde den til bilen er 7-8 år. Har lite problemer med den (noen sensorproblemer på bakdørene helt til å begynne med, og en lås som ikke gir helt slipp på førerdøren fremme), og med konstante oppdateringer samt forhåndsbetalt oppgradering til AP HW3 så kommer nok bilen til å føles ny i mange år fremover... Selvfølgelig frem til de kommer med en refresh...
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Rævedilter

Sitat fra: cstromme på tirsdag 18. august 2020, klokken 09:25og med konstante oppdateringer samt forhåndsbetalt oppgradering til AP HW3 så kommer nok bilen til å føles ny i mange år fremover...
Du tuller?
Eineste oppdatering siste 3 år som nesten fungerer er autovindusviskere....
Resterende? Ingenting som fungerer bortsett fra noko dataspel på skjermen....
"Autopilot" var akkurat like god for 3 år sidan.
FSD? Dream on...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA