Ny elbil

Startet av Haalis80, fredag 14. august 2020, klokken 07:43

« forrige - neste »

Haalis80

Hei
Vi er to stykker som blir en familie på tre i desember, som vurderer å kjøpe elbil.
Vi har i dag en Mercedes A klasse og har konkludert med at vi trenger mer bagasjerom når vi får barn.

Vi kjører en del langturer på mellom 25/30 mil til hytta. Bruker kollektivt i ukedagene, men bruker nå bil til kontoret daglig og vil også bruke bilen i permisjon. Vi ønsker rekkevidde på 400km, stort bagasjerom (minimum 600 L) og 5 sitteplasser.

Å få byttet ut bil og kjøpt ny før desember er en fordel, men ikke et must. Innen mars 2021 bør vi ha byttet.
Vi parkerer i en noe trang fellesgarasje, som gjør at jeg er usikker på om Tesla X er et alternativ. Er også usikker på hvordan denne vil fungere på trange parkeringsplasser på kjøpesentre etc i Oslo/Bærum.

Vi har tittet på Tesla S og Audi Eltron foreløpig, men tror Tesla Y vil komme for sent for oss. Vi er åpne for andre biler enn disse.
Ved kjøpt av Tesla S eller Audi Etron vil vi kjøpe brukt, og ønsker feedback på hva man kan akseptere av kmstand og årsmodell.
Er veldig interessert i tips og anbefalinger, og takknemlig for all input :)

Ebe

Hva med en Tesla 3, mens dere venter på Tesla Y? Ladenettverket til Tesla skal man ikke kimse av :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ingeniøren

Lykke til som familie  :+1:

Sjekk lademuligheter på veien. Det er mange billige elbiler å få også som kan klare veien som en MG. Bil er stort sett et tapsprosjekt og å starte familie er og dyrt så derfor kan det være lurt å tenke at man kanskje klarer seg med litt mindre. I det daglige er en mindre bil sikkert helt greit og man kan stoppe på vegen å lade opp. Ikke sikkert den lille er så over begeistret for lange kjøreturer slik at en ladestopp bare er positivt.

Men klart om penger ikke er et problem så er Jaguar I-pace er veldig bra bil. Utrolig gode, stabile og sporty kjøreegenskaper og vesentlig mer premium opplevelse enn f.eks en Tesla. Problemet med ny er leveringstider men de finnes mange pent brukte. Vær dog obs på en del parallel import der men kan få problemer med reklamasjon og garantier. 360 kamera er og veldig bra når man skal parkere trangt og det finnes f.eks ikke på Tesla etter det jeg vet. Smak og behag får bestemme bilen.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Electric cars in Norway

Ja da er du i det elbil ønsket segmentet som de fleste drømmer om. Det er ikke lett men de bilene som er listet overfor er jo de beste.

Nå kommer det snart flere Kina elbiler ut på det norske elbilmarkedet (bla RSA har en aktuell) så det vil bli flere merker å velge mellom på sikt.

Trådstarter skrev dette:
"Vi ønsker rekkevidde på 400km, stort bagasjerom (minimum 600 L) og 5 sitteplasser."

torlie

Er i samme situasjon som trådstarter. Har kønummer 200 ish på Skoda Enyaq og antar jeg bestiller denne. Har forhørt meg med forhandler og ved bestilling kan jeg muligens få leie en familiebil av dem frem til Enyaq kan bli levert med forespeilet pris på 4-6k i mnd. Så dersom Enyaq innfrir 1.september blir det bestilling av den.

Deretter er spm om å leie en Octavia eller lignende frem til levering av Enyaq med 4x4 (2.kvartal?), eller om jeg kjøper en midlertidig bil, helst el. Mulig jeg kunne overlevd med en MG ZS EV i 6 mnd. Verditap og hvor tungsolgt denne er må ses opp mot å leie en bil uten forpliktelser for min del.

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

chargedup

Akkurat pr dags dato er det kun Audi E-tron (også sportback) Jaguar I-pace, Model S og X som tilfredstiller de tre kriteriene med antall seter/antall liter/rekkevidde (Kilde: https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/ ).
Av de kjente merkenes kommende elbiler i 2021 er det vel kun model Y (altså ikke Mach-E, id4/enyaq/Q4) som (Tesla oppgir kun med bakseter slått ned på model Y, men kanskje over 600L?) tilfredstiller bagasjeromsplass (og rekkevidde). BYD Tang kommer vel i år og skal ha nok rekkevidde og plass, koster fra 599' tror jeg.

Mtp brukt E-tron ville jeg ikke tenkt så mye på km stand eller årsmodell, de er så nye uansett med garanti osv, men en 2019 mod med 40'km bør selvfølgelig være en god del billigere enn en 2020 mod med 20'km.
Med Tesla model S ville jeg ikke ha kjøpt en uten garanti (dvs eldre eller høy km stand) med mindre du er typen som elsker å følge med på finn (slik at du "lukter" hvilke modeller som er underpriset på finn) og dermed kjøper en rimelig bil og selger den et halvår/år senere så og si uten verditap.
Mtp både brukt model S og brukt E-tron tipper jeg det finnes god hjelp å få i de respektive underforumene. Begge bilene er gode valg, men smaken er som baken osv. Vil anbefale deg å prøvekjøre begge bilene feks fra forhandler, gjerne over et par dager slik at du får testet bilene på det du mener er viktig i din nye bil.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

1000kwh

Sitat fra: torlie på fredag 14. august 2020, klokken 10:03
Er i samme situasjon som trådstarter. Har kønummer 200 ish på Skoda Enyaq og antar jeg bestiller denne. Har forhørt meg med forhandler og ved bestilling kan jeg muligens få leie en familiebil av dem frem til Enyaq kan bli levert med forespeilet pris på 4-6k i mnd. Så dersom Enyaq innfrir 1.september blir det bestilling av den.

Deretter er spm om å leie en Octavia eller lignende frem til levering av Enyaq med 4x4 (2.kvartal?), eller om jeg kjøper en midlertidig bil, helst el. Mulig jeg kunne overlevd med en MG ZS EV i 6 mnd. Verditap og hvor tungsolgt denne er må ses opp mot å leie en bil uten forpliktelser for min del.
Ikke bare lett med MG heller. Solgt mer enn de forventet og mange steder er det ventetid der og.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA