City Safe og large animal detection

Startet av Boikott My Ass, tor 13. aug 2020, kl. 23:42

« forrige - neste »

mroek

Jeg tror det, men kan ikke si det 100% sikkert.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

zyrex

Sakset fra https://www.polestar.com/no/polestar-2/polestar-2-standard-features/:

En frontradarenhet, et kamera montert på frontruten og ro radarenheter bak betyr at Polestar 2 er svært oppmerksom på sine omgivelser. Og så snart noe kommer for nær, setter den inn forebyggende tiltak. Polestar 2 kan oppfatte alt fra fotgjengere til skogens konge, elgen. Bilen varsler føreren (med bremsepuls, lydvarsel og visuelt varsel på førerdisplayet), og bremser automatisk hvis det er nødvendig. Automatisk forhåndsbremsing, styrestøtte og sikkerhetsbelter med gradvis økende stramming er også med på å gi personene i bilen maksimal sikkerhet.

Bruker ADAS, Advanced Driver Assistance Support eller hva det het, som Volvo :)

power59

Hvis jeg har forstått det riktig så er Volvo/Polestar sitt system for "large animal detection" basert på kamera og mønstergjenkjenning. Dvs. når store dyrs sideveis profil gjenkjennes i bildet så går varsel og bremser på.

Ulempen med systemet er at dyr som fra naturens side er designet for å vises lite som regel også er vanskelig å detektere - spesielt når dyret kommer skrått inn fra siden, befinner seg utenfor veikanten, bakgrunnen er mørk osv.

Systemet er også avhengig av lys og lyskastere og praktisk rekkevidde er kanskje i området 100 m.

På biler i "den øvre prisklasse" og fra leverandører som https://speedir.com/ benyttes infrarøde kameraer. Vilt og personer detekteres pga. av høyere temperatur enn omgivelsene.

Fordelen med "thermal imaging" er at større dyr og personer kan detekteres uavhengig av profil, om de står stille i grøfta eller de befinner seg i pysjet utenfor veien på vei inn i kjørebanen. Systemet er ikke avhengig av bilens lyskastere og kan i følge SpeedIr detektere objekter inntil 1000 m foran bilen. Systemet skal vistnok også virke godt i tåke. 

Jeg har ingen erfaring med noen av systemene men jeg tviler sterkt på at et kamerabasert system ville vært til nytte i helga da jeg måtte foreta 2 - to - elgtester på same biltur. Plutselig nedbremsning aktivert av bilen i stedet for unnamanøver ville blitt katastrofal. Et infrarødt system ville forhåpentlig varslet elgen mens den fortsatt var i pysjet. 

Tilbakemelding fra dere som ev. har gjort dere praktiske erfaringer med disse systemene ville vært kjekt. Viltdeteksjon er viktig sikkerhetsutsyr.

CorsoDante

Sitat fra: power59 på fre 14. aug 2020, kl. 10:38
Hvis jeg har forstått det riktig så er Volvo/Polestar sitt system for "large animal detection" basert på kamera og mønstergjenkjenning. Dvs. når store dyrs sideveis profil gjenkjennes i bildet så går varsel og bremser på.

«Hvis jeg har forstått det riktig» er tradisjonelt et forbehold man bruker når man skyter fra hofta.

Jeg sier ikke at du plukker ting fra løse luften, men svært pussig om radaren ikke spiller inn i systemet - en tapt mulighet.

Hva er kilden din her?
TMYP HW4 / TM3P Atom

Oddaa

Volvo skriver:

Larger animals

To increase the chances of the system providing warnings relating to larger animals (e.g. deer and horses), the system function which identifies the animal must receive body contour information that is as clear as possible. This assumes that the system has the option of distinguishing the animal directly from the side in combination with a pattern of movement normal for the animal.

If parts of the animal's body are not visible to the function's camera, the system cannot detect the animal.

City Safety can detect large animals even in the dark if they are lit up by the car's headlights.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

CorsoDante

Sitat fra: Oddaa på fre 14. aug 2020, kl. 18:17
Volvo skriver:

Larger animals

To increase the chances of the system providing warnings relating to larger animals (e.g. deer and horses), the system function which identifies the animal must receive body contour information that is as clear as possible. This assumes that the system has the option of distinguishing the animal directly from the side in combination with a pattern of movement normal for the animal.

If parts of the animal's body are not visible to the function's camera, the system cannot detect the animal.

City Safety can detect large animals even in the dark if they are lit up by the car's headlights.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk for info, og antar det er samme komponenten(e);

Tror ikke jeg skal stole blindt på denne...
TMYP HW4 / TM3P Atom

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA