Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»

Startet av automat, torsdag 13. august 2020, klokken 21:35

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: pberg på mandag 17. august 2020, klokken 10:37
Dette minner litt om Citroen-eiere fra 70-80-tallet som insisterte på at Citroens betjenings-systemer var MYE sikrere og bedre enn alt annet på markedet. Markedet viste vel at det ikke var det i praksis.
Jeg tror de fleste merker forsøker forskjellige tilnærminger og systemer. Jeg har eksempelvis touchpad i Mercedesen. Den synes jeg ikke fungerer så bra og den brukes lite. Trykker heller rett på skjermen, bruker stemmestyring eller styrer det fra rattet.

Utfordringen er at moderne biler har langt flere funksjoner enn biler fra 70- og 80 tallet. Med et økende antall funksjoner kommer behovet for å sentralisere, systematisere og forenkle. For å si det enkelt og greit - du kan ikke løse dagens funksjonsomfang med fysiske knapper.

Ut over det har en også egne preferanser på brukergrensesnitt og design.

Akkurat vindusvisker-funksjonen er såpass standardisert og banal at jeg tenker den burde vært tettere på bransjestandard i Model 3 også. Det fungerte riktignok fint når jeg testet Model 3, men å ikke ha med justering av viskernes hastighet på spaken kan umulig være særlig kostnadsbesparende. Det virker mer som et designvalg for minst mulig "rot" i kupeen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

TMS og TMX har visker-løsning som de har «arvet» fra Mercedes, på blinklyshendelen. Om Mercedes fremdeles bruker denne løsningen vet jeg ikke. Så det er mye som ikke er standard.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

I EQC`en har jeg relativt lik viskerarm som jeg hadde i Model X, men med ekstra bryter for bakrutevisker. Viskerarmen kommer i mange forskjellige former fra forskjellige fabrikanter. Noen vipper opp/ned for å velge hastighet, noen fra/til, noen har spyler som knapp på enden, noen har spyler ved å dra spaken mot deg, noen har vrider for å velge hastighet. Kort fortalt kan du ikke hoppe fra ett merke til et annet og forvente å vite nøyaktig hvordan du skal gjøre rett valg.

Derimot gjør en god regnsensor at du ikke trenger bruke spaken.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. august 2020, klokken 11:36
Kort fortalt kan du ikke hoppe fra ett merke til et annet og forvente å vite nøyaktig hvordan du skal gjøre rett valg.
Forvente kan en vel, selv om det ikke er slik for tiden. De "gamle" funksjonene blinklys og horn er jo stort sett like.  Mens på nyere funksjoner er det store forskjeller innen samme merke. Tesla har for eksempel TACC/AP funksjonen på venstre side på S/X og på høyre side på TM3. Og når en kjører i trailer mode virker TACC forskjellig i TM3. Da velger den nåværende hastighet, slik de fleste biler gjør med "SET". Mens uten trailer mode velger den det den tror er fartsgrensen (hvis en ligger under den). Når spaken har to "hakk", så hadde jo det logiske vært at første hakk alltid var nåværende hastighet, mens andre hakk var fartsgrensen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. august 2020, klokken 11:00
Akkurat vindusvisker-funksjonen er såpass standardisert og banal at jeg tenker den burde vært tettere på bransjestandard i Model 3 også. Det fungerte riktignok fint når jeg testet Model 3, men å ikke ha med justering av viskernes hastighet på spaken kan umulig være særlig kostnadsbesparende. Det virker mer som et designvalg for minst mulig "rot" i kupeen.

Jeg irriterer meg mer over manglende spak for cruise control. Dagens løsning gir for få muligheter. Problemet er at når ACC aktiveres setter bilen hastigheten til det den tror er fartsgrensen, ikke til den hastigheten jeg holder :( Ofte tror bilen at fartsgrensa er 70 eller 80 mens den egentlig er 60. Dermed begynner den å akselerere kraftig rett etter at ACC er slått på, gjerne rett foran et kamera :( Det medfører påfølgende bremsing og banning. Denne funksjonen skulle jeg virkelig ønske jeg kunne slå av, jeg vil at den stiller seg inn til den farten jeg holder og ikke til fartsgrensa. Ikke er den konsekvent heller, kjører jeg raskere enn fartsgrensa så stiller den seg plutselig til aktuell hastighet. Noe jeg heller ikke ønsker. Optimalt for min del hadde vært stikk motsatt av dagens løsning, dvs. at den går til aktuell hastighet om jeg kjører saktere enn fartsgrensa og til fartsgrensa om jeg kjører litt over.

Den beste løsningen hadde vært egen spak slik som på S og X, der kan jeg selv velge om den skal settes til aktuell hastighet eller til fartsgrensa.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. august 2020, klokken 15:07
Den beste løsningen hadde vært egen spak slik som på S og X, der kan jeg selv velge om den skal settes til aktuell hastighet eller til fartsgrensa.
Som sagt over, det hadde ikke vært nødvendig med en egen spak heller, for å få begge funksjoner, for girspaken har et ekstra hakk (slik som blinklysspaken).

Hvis du har trailer mode, så vil den slå av fartsgrensefunksjonen (men da får du ikke auto styring).

Det jeg kunne tenkt meg var en "følg fartsgrensene" funksjon, hvor hastigheten ble endret litt før skiltet, ikke litt etter. Når bilen likevel ikke kan lese skilt, så er det jo ingen grunn til å vente helt til etter skiltpassering med ny fartsgrense nedover.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: jlan på mandag 17. august 2020, klokken 18:12
Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. august 2020, klokken 15:07
Den beste løsningen hadde vært egen spak slik som på S og X, der kan jeg selv velge om den skal settes til aktuell hastighet eller til fartsgrensa.
Som sagt over, det hadde ikke vært nødvendig med en egen spak heller, for å få begge funksjoner, for girspaken har et ekstra hakk (slik som blinklysspaken).

Hvis du har trailer mode, så vil den slå av fartsgrensefunksjonen (men da får du ikke auto styring).

Det jeg kunne tenkt meg var en "følg fartsgrensene" funksjon, hvor hastigheten ble endret litt før skiltet, ikke litt etter. Når bilen likevel ikke kan lese skilt, så er det jo ingen grunn til å vente helt til etter skiltpassering med ny fartsgrense nedover.

Fartsgrensen gjelder fra skiltet, så det mest naturlige hadde vært at en fartsreduksjon bør begynne før skiltet nåes slik at man når lovlig fart i det man passerer skiltet. En fartsøkning bør ikke starte før man er på høyde med skiltet, om hensikten er å følge fartsgrensen.

Noen ønsker å ligge litt over (eller under), men ikke nødvendigvis i alle hastigheter. Kunne gjerne ønsket å sette i innstillinger at man skal holde fartsgrensen under et visst nivå (70 km/h), og så tillater den, om du velger det, å ligge over med maks 10 eller 20 km i hastigheter fra 80 km/h og oppover. Noen ønsker kanskje 3 trinn, opp til og med 60, 70 - 90 og 100 og oppover. Og så i tillegg kanskje en maks tillatt hastighet, for de gangene man havner på Autobahn med fri fartsgrense.

Det vil jo fremdeles være sjåføren som gjør valget, og derved er ansvarlig om man måles med høyere fart enn det som er lovlig, og kjører man uten ACC kan man jo uansett bryte fartsgrensa i akkurat den hasigheten man vil. Ser derfor ikke noen årsak til at bilen skal nekte en å kjøre over med ACC, men ikke bry seg om en kjører manuelt.

Er uansett tryggest at man kjører i jevn hastighet, så lenge bilen klarer å skjønne når man når svinger og kryss som krever lavere fart for ikke å oppleves ubehagelig eller utrygg. Og det er vel egentlig det jeg savner mest i min bil, som vil holde farta, uansett om man går fra rette motorveier til svingete områder.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ok67

Det burde vore mogeleg å regulere intervallet ,ed å trykke på viskarknappen på hendelen og så har du eit eller to sekund på deg til å  bruke eit av scrollhjula til å regulere intervallet opp eller ned.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Electrix

Sitat fra: ok67 på mandag 14. september 2020, klokken 20:52
Det burde vore mogeleg å regulere intervallet ,ed å trykke på viskarknappen på hendelen og så har du eit eller to sekund på deg til å  bruke eit av scrollhjula til å regulere intervallet opp eller ned.
Det er jo nesten slik. Et trykk på viskerknappen så får du et "visk" og et stort vindu med viskermeny popper opp på skjermen. Da er det bare å gi et lite trykk på den hastigheten du vil ha, eller på auto. Fungerer supert.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

ok67

Sitat fra: Electrix på onsdag 23. september 2020, klokken 11:04
Sitat fra: ok67 på mandag 14. september 2020, klokken 20:52
Det burde vore mogeleg å regulere intervallet ,ed å trykke på viskarknappen på hendelen og så har du eit eller to sekund på deg til å  bruke eit av scrollhjula til å regulere intervallet opp eller ned.
Det er jo nesten slik. Et trykk på viskerknappen så får du et "visk" og et stort vindu med viskermeny popper opp på skjermen. Da er det bare å gi et lite trykk på den hastigheten du vil ha, eller på auto. Fungerer supert.
Ja, men for å treffe rette valget må du ta blikket frå vegen eit lite sekund. Dersom du kunne brukt scrollehjulet hadde du ikkje trengt å flytte blikket.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Electrix

Sitat fra: ok67 på onsdag 23. september 2020, klokken 15:19
Sitat fra: Electrix på onsdag 23. september 2020, klokken 11:04
Sitat fra: ok67 på mandag 14. september 2020, klokken 20:52
Det burde vore mogeleg å regulere intervallet ,ed å trykke på viskarknappen på hendelen og så har du eit eller to sekund på deg til å  bruke eit av scrollhjula til å regulere intervallet opp eller ned.
Det er jo nesten slik. Et trykk på viskerknappen så får du et "visk" og et stort vindu med viskermeny popper opp på skjermen. Da er det bare å gi et lite trykk på den hastigheten du vil ha, eller på auto. Fungerer supert.
Ja, men for å treffe rette valget må du ta blikket frå vegen eit lite sekund. Dersom du kunne brukt scrollehjulet hadde du ikkje trengt å flytte blikket.
Men det er bare kortvarig og ikke verre enn å flytte blikket for å se på speedometer eller liknende.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

trykkertor

Sitat fra: Electrix på torsdag 24. september 2020, klokken 12:26
Men det er bare kortvarig og ikke verre enn å flytte blikket for å se på speedometer eller liknende.
Jo, å justere viskere på skjerm krever langt mer av-veien-oppmerksomhet enn et kjapt blikk på speedometer.
Med speedometer er det kun et stort tall og øyet oppfatter det raskt.
Med viskerjustering er det lengre nede, mindre ikoner/knapper, krever en hånd av rattet, og aktivt tastetrykk, gjerne 2 trykk.

Jeg vil ikke sidestille sjekk av hastighet med betjening av vindusvisker.

ok67

Og som sagt, det kan enkelt løysast med eit lite softwaretrix. Trykk på knappen på hendelen for å aktivere viskaren, og så drei på eit av scrollhjula for å rulle gjennom nivåa, men det ser ikkje ut for at Tesla er interessert i det.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA