Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takstativ+takboks

Startet av Skvulp, torsdag 13. august 2020, klokken 13:43

« forrige - neste »

Magnus Hansen


jlan

Sitat fra: knegg på onsdag 09. september 2020, klokken 21:39
Med litt justering så faller ikke dekselet av lenger.
Jeg taper alltid de dekslene fast. Det reduserer luftmotstanden også :) .
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: jlan på torsdag 10. september 2020, klokken 07:30
Sitat fra: knegg på onsdag 09. september 2020, klokken 21:39
Med litt justering så faller ikke dekselet av lenger.
Jeg taper alltid de dekslene fast. Det reduserer luftmotstanden også :) .


PÅ Thule sine stativ, låser du dekselet til stativet, så slipper du slike humbug-løsninger pga dårlig designet produkt.


Greit det ser penere ut uten den åpningen for nøkkelhullet, men det kan løses med et deksel eller svart-male/farge låsesylinderen. Det dekselet skal ikke få lov å bare poppe ut ved litt vrindning på stativet, for da har du alltids faren for at dette kan (og vil) skje...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

knegg

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 09. september 2020, klokken 22:55
Hva justerte du?

Jeg la merke til at grunnen til at dekselet ikke sitter skikkelig fast er at mutteren man skrur fast tar borti dekselet og at gummilisten stikker ut 1.5cm forbi stativet og inn i "festet".

Jeg skar bort noe av gummilisten og løsnet mutteren og prøvde å justere foten for å få bolten til å peke lenger inn mot bilen.  Det sitter ikke helt perfekt enda, men nå faller det ikke av.

De tre andre sitter helt perfekt uten antydning til å falle av. Det er bare akkurat denne der bolten tar litt borti dekselet... Neste steg må være å file av litt av kanten på mutteren så den ikke stikker så langt ut. :P
2020 Model 3

Handyman

Sitat fra: knegg på torsdag 10. september 2020, klokken 09:38
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 09. september 2020, klokken 22:55
Hva justerte du?

Jeg la merke til at grunnen til at dekselet ikke sitter skikkelig fast er at mutteren man skrur fast tar borti dekselet og at gummilisten stikker ut 1.5cm forbi stativet og inn i "festet".

Jeg skar bort noe av gummilisten og løsnet mutteren og prøvde å justere foten for å få bolten til å peke lenger inn mot bilen.  Det sitter ikke helt perfekt enda, men nå faller det ikke av.

De tre andre sitter helt perfekt uten antydning til å falle av. Det er bare akkurat denne der bolten tar litt borti dekselet... Neste steg må være å file av litt av kanten på mutteren så den ikke stikker så langt ut. :P
Samme erfaring her, men skjer meg bare ved tung last på taket.
Skyldes nok også at bøylene retter seg litt ut, og at gummiføttene komprimeres.  Da endrer vinkelen på "skruekrokene" seg, og mutteren kan trykke mot baksiden av dekselet. For liten klaring.
At gummilista skyver mot dekselet hjelper jo heller ikke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Storfe

Monterte tesla sitt originale takstativ for første gang i dag på Model 3. Har lest flere saker der eiere sprekker taket ved montering, så jeg var mildt sagt spent. «Krokene» sitter greit under glasset, men ved stramming kommer det en knitrelyd før jeg har strammet ferdig med bare fingrene. For meg høres det ut som stål mot glass i spenn. Gikk da en halv runde tilbake. Det sitter forholdsvis greit, men jeg klarer helt klart å stramme mer med fingrene, men tør ikke å stramme mer. Gynger jeg bilen etter takstativet, så ser jeg at det beveger seg litt ved takfoten, men ikke mye. Gummien i føttene er svært seig og virker å gi mye friksjon mot taket.

Er ikke vant til å stramme 2-3 nm med fingra, så er litt usikker på hvor hardt dette egentlig er. Men jeg hadde klart en runde til med fingrene slik det står nå.

Hva er deres erfaringer?

sjokomelk

Sjekk at du ikke kan bevege krokene mer enn noen få millimeter forover og bakover. Hvis du kan bevege de "mye", så sitter de ikke på rett plass, og klemmer da mot glasset. Hvis du har fått krokene på rett sted, så er det "ingen" bevegelse i de.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

filtvet

Skal sitten noen små piler i taket der festene skal sitte men de kan ikke ses uten sterkt lys. For å si det slik. Mitt takglass foran sprakk. Hadde montert det 0,5 cm for langt bak foran.

Nå overlot jeg monteringen til tesla etter å ha reparert.  Og uansett begrenser jeg meg til små ting, skipose etc på denne bilen.

Vaduz

Pilene kan være litt ute av kurs også, jeg hadde en som var 1.5cm feil, men man kjenner umiddelbart når det er rett så skal ganske mye til å bomme uansett:)

Handyman

Sitat fra: Vaduz på lørdag 26. november 2022, klokken 17:36
Pilene kan være litt ute av kurs også, jeg hadde en som var 1.5cm feil, men man kjenner umiddelbart når det er rett så skal ganske mye til å bomme uansett:)
Mener du at det var pilene eller bøylen under glasset som var feilplassert? 1,5 cm er MYE og man burde da lett kunne se om takbøylen står skjevt. Glassene serieproduseres i store mengder, men det kan vel hende at et glass får feil passerte merker, selv om det høres rart ut.
Det er svært lite rom for feilmontasje av glasset. maks et noen få mm. Dette er ikke nok til at kroken bommer på bøylen under glasset, og skjevt monterte glass var et problem helt i starten av USA-produksjonen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vaduz

Ja pilen var feil, takstativ sto rett. Veldig stort avvik ja, tok noen minutter før jeg skjønte hva som var galt, men igjen, man kjenner umiddelbart når den står rett, så burde gå greit:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA