Kjøpe Tesla x

Startet av NIMILI, ons 12. aug 2020, kl. 12:23

« forrige - neste »

NIMILI

Sitat fra: Stig-Arne på tor 10. sep 2020, kl. 16:41
Dekkreparasjonskit fra biltema ilag med en liten kompressor.

Har reddet meg til nå 2 ganger i løpet av 2 år. 5 min jobb uten å ta av hjulet.

Så det kan virkelig anbefales.

Ok, men kommer det med bruksanvisning på hvordan man tetter hullet?

Stig-Arne

Sitat fra: NIMILI på tor 10. sep 2020, kl. 17:59
Sitat fra: Stig-Arne på tor 10. sep 2020, kl. 16:41
Dekkreparasjonskit fra biltema ilag med en liten kompressor.

Har reddet meg til nå 2 ganger i løpet av 2 år. 5 min jobb uten å ta av hjulet.

Så det kan virkelig anbefales.

Ok, men kommer det med bruksanvisning på hvordan man tetter hullet?

https://www.biltema.no/bil---mc/mc/atv/reparasjonssett-dekk-2000022836 og
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/kompressorer/minikompresor-2000028548

Med dette kommer man veldig langt
Om du har en skrue i dekket, så finner du skruen, får den ut. Rasper opp hullet litt.
Trer en tettestreng gjennom  hullet i nålen, har litt lim på, og trer da tettestrengen igjennom hullet i dekket, vrir om nålen slik at nålen frigjøres fra tettestrengen og tar ut nålen.
Venter 2-3 min,
Fylle luft
Skjær av tuppen som ligger på utsiden av dekket.

En ganske grov forklaring, finnes sikkert filmer på Youtube som viser dette godt :)

Veldig enkelt, og blir en varig reparasjon. Har selv lappet 2 dekk på den måten.

Kommer også selvfølgelig med en instruks i pakken
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

geear

+1 på repkit og kompressor. Eller iallfall repkit. Sjansen for at det kommer noen forbi med en kompressor er ganske stor.

Stig-Arne

Sitat fra: geear på tor 10. sep 2020, kl. 19:51
+1 på repkit og kompressor. Eller iallfall repkit. Sjansen for at det kommer noen forbi med en kompressor er ganske stor.
For 300 kr tar ikke jeg sjansen på det iallefall
Tesla Model Y LR 2022

NIMILI

Kjempeflott, takk skal dere ha  :+1:

o.b.lix

Sitat fra: Stig-Arne på tor 10. sep 2020, kl. 19:27
Om du har en skrue i dekket, så finner du skruen, får den ut.

Om du har skrue i dekket, la den stå, og fyll luft på med kompressor. Kjør så til dekkforhandler og å det reparert med "paraply" fra innside.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Stig-Arne

Sitat fra: o.b.lix på fre 11. sep 2020, kl. 14:31
Sitat fra: Stig-Arne på tor 10. sep 2020, kl. 19:27
Om du har en skrue i dekket, så finner du skruen, får den ut.

Om du har skrue i dekket, la den stå, og fyll luft på med kompressor. Kjør så til dekkforhandler og å det reparert med "paraply" fra innside.
Evt bare fiks det selv. Fungerer helt utmerket.
Tesla Model Y LR 2022

NIMILI

Jeg har en umontert Tesla charger og bruker ladekabelen på 16A. Vurderer å montere Easee sin. Er det samme hva jeg monterer? Får man mer ladestyrke med Tesla chargeren?

NIMILI

Sitat fra: o.b.lix på fre 04. sep 2020, kl. 09:43
Sitat fra: NIMILI på tor 03. sep 2020, kl. 19:30
Så lurer jeg på om det finns en smart plass å legge bombrikken? Leser at noen bruker frunken.
Som de andre sier, ta ned deksel over spedometer-skjermen, på høyre side er det et hulrom. Plasser den der. Deksel er klipset på. Da kommuniserer den både med bom, med automatisk fergebetaling og med manuell fergetaling (scanner som fergemannskap bruker)

Jeg har bestilt service hos EV Services på Kokstad som tar 2. års service inkl smøring av bremser for 5800 kr. Er det vits Ai å sjekke tilbudet opp mot Tesla verksted? Hvor mye koster dette arbeidet der? Og er arbeidet til EV Services godkjent mtp garanti?

EV services har alltid vært billigere enn Tesla, så tror de er det denne gang også. Men husk at du som TOCN-medlem får 10% rabatt (20% for signaturmedlemmer), og en fastpris på service på 4.500 inkl bremseservice... (Du må da bestille elektronisk her: https://www.tocn.no/medlemsfordeler-ev-services/)

Forøvrig krever ikke Tesla at bilen skal på service for at garanti skal opprettholdes, men EV services er tidligere ansatte fra Tesla som har fått all opplæring på Tesla som kan gies og kjenner bilene ut og inn (i tillegg til å ha Tesla privat også). De samarbeider greit med Tesla og henter deler der når det trengs og bruker 3. parts deler der det er fornuftig.

Jeg fikk ikke til å åpne dekselet som er klipset på. Er redd for å knekke av hele greia. Er der noe triks her for å få det av?

Stig-Arne

Sitat fra: NIMILI på søn 13. sep 2020, kl. 16:01
Sitat fra: o.b.lix på fre 04. sep 2020, kl. 09:43
Så lurer jeg på om det finns en smart plass å legge bombrikken? Leser at noen bruker frunken.
Som de andre sier, ta ned deksel over spedometer-skjermen, på høyre side er det et hulrom. Plasser den der. Deksel er klipset på. Da kommuniserer den både med bom, med automatisk fergebetaling og med manuell fergetaling (scanner som fergemannskap bruker)

Jeg har bestilt service hos EV Services på Kokstad som tar 2. års service inkl smøring av bremser for 5800 kr. Er det vits Ai å sjekke tilbudet opp mot Tesla verksted? Hvor mye koster dette arbeidet der? Og er arbeidet til EV Services godkjent mtp garanti?

EV services har alltid vært billigere enn Tesla, så tror de er det denne gang også. Men husk at du som TOCN-medlem får 10% rabatt (20% for signaturmedlemmer), og en fastpris på service på 4.500 inkl bremseservice... (Du må da bestille elektronisk her: https://www.tocn.no/medlemsfordeler-ev-services/)

Forøvrig krever ikke Tesla at bilen skal på service for at garanti skal opprettholdes, men EV services er tidligere ansatte fra Tesla som har fått all opplæring på Tesla som kan gies og kjenner bilene ut og inn (i tillegg til å ha Tesla privat også). De samarbeider greit med Tesla og henter deler der når det trengs og bruker 3. parts deler der det er fornuftig.

Jeg fikk ikke til å åpne dekselet som er klipset på. Er redd for å knekke av hele greia. Er der noe triks her for å få det av?

Bruk en slik:
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/karosseriverktoy/demonteringsverktoy/demonteringsverktoy-universal-2000040271

Ganske solide klips, så skal litt til å ødelegge
Tesla Model Y LR 2022

NIMILI

Er det normalt av det ved  regn renner vann inn i bilen når man åpner falkendørene? Det står i manualen at ved dårlig vær så bør man bruke lav åpning av døren, men jeg så at det var masse vann inn fra den ene døren. Er dette noe jeg bør ta som garanti via Tesla?

Espen Hugaas Andersen

Vanskelig å si noe generelt. Kommer f.eks an på hvordan bilen står parkert (flatt/helning?).

Om pakningene ikke ser ut til å fange opp vannet og lede det ned på sidene så kan det være at pakingene bør justeres.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

o.b.lix

Sitat fra: NIMILI på tir 15. sep 2020, kl. 23:07
Er det normalt av det ved  regn renner vann inn i bilen når man åpner falkendørene?

Nei. Men det er ganske vanlig at en av pakningene leg montert feil slik at det ikke dreneres på bakside. Kontakt Tesla og de ordner på garanti. Hos meg kom en ranger til meg på jobben til meg og fikset.

NIMILI

Det var en som anbefalte at EV services var billig så jeg bestilte service hos dem. Som TOCN signaturmedlem så betalte jeg 6800 kr for 2, årsservice (kupefilter og bremsevæske), smøring av bremser, skifte av batterier og vindusviskere, og skifte av bremseklosser foran.

Jeg fikk i ettertid tilbud fra Tesla Kokstad på 4400 kr (minus skifte av bremseklosser, men pluss 4hjulskontroll).

Så jeg skjønner ikke hvorfor EV Services skal være billigere. Det tok hele 3 dager å få bilen. At EV S. har fast pris på 3500 kr på 2. årsservice ser ut til å være unødvendig dyrt.

o.b.lix

Sitat fra: NIMILI på ons 16. sep 2020, kl. 19:37
Det var en som anbefalte at EV services var billig så jeg bestilte service hos dem. Som TOCN signaturmedlem så betalte jeg 6800 kr for 2, årsservice (kupefilter og bremsevæske), smøring av bremser, skifte av batterier og vindusviskere, og skifte av bremseklosser foran.

Jeg fikk i ettertid tilbud fra Tesla Kokstad på 4400 kr (minus skifte av bremseklosser, men pluss 4hjulskontroll).

Så jeg skjønner ikke hvorfor EV Services skal være billigere. Det tok hele 3 dager å få bilen. At EV S. har fast pris på 3500 kr på 2. årsservice ser ut til å være unødvendig dyrt.

Tesla Service er uten bremseservice og 4hjulskontrol inkluderes kun hvis originalfelger står på og inkluderer ikke justering, kun kontroll. Så løper noen skjulte kostnader.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA